BMW X1 eller Seat Tarraco? {{forumTopicSubject}}
Hey peeps!
Jeg er den glade ejer af en landcruiser vx100, men den har nogle år på bagen og er nu “persona non grata” i de fleste storbyer i Europa.
Jeg tager meget rundt i Europa og starter ridestævner i bueskydning fra hesteryg og tager normalt fly, but c-19.
Jeg er begyndt at se på andre muligheder der bla har euronorm 6, så den må køre overalt og samtidig har 4x4 og må trække 2000-2500 kg på krogen. Helst ikke mere da vi så rammer ublu priser på ekstraskat i form af “grøn ejerafgift”.
Så jeg er dermed mod min vilje landet i SUV klassen, så man har råd til at købe OG eje den. Men hvis man skal have en nyere driftsikker slæde (Ca 15-50.000 km), der ikke samtidig er en øjenbæ og en bøsset udgave af en rigtig 4x4, hvad skal man mon se efter?
Mit gamle BMW hjerte ku’ godt en X1’er. Ej det er ikke den kønneste i x-serien, men den er til at betale i ejerafgift og den ser utrolig comfy og BMW agtig ud indeni. Men jeg har hørt at dualmass svinghjul og kobling driller, samt motorfejl. Ikke just noget jeg genkender fra da jeg kørte e30’er.
En anden kandidat er Seat Tarraco og må sige at jeg tænder lidt på den, for fræk ser den da ud. Men synes den er lidt pricy og hvad med svagheder og driftsomkostninger?
Lidt svært at google sig frem til svagheder med nyere biler, men da det er en kæmpe investering, ville det være rart at høre andres erfaringer!
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/x1/20-xdrive20d-aut-5d/4774098
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/seat/tarraco/20-tsi-190-xcellence-dsg-4x4-5d/4836635
Blogger
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 5832 Emner: 633 Svar: 5.089
Jeg ville måske se på Seat's søster (Bygget på hinanden.) Skoda Kodiaq R.S 4X4, Den har en 2-liter Diesel med to turboer og 240 hk. Dog må Skoda stoppe produktionen af dem i år da de ikke opfylder de stramme emissionskrav. Tænker at de må falde i pris hos de danske forhandler. Hensyn til emissionskravene, så betyder det ikke at den er velkommen i KBH. Dog at det koster mere at lave dem hos Skoda - de får en slags bøde.
mar 2010
Følger: 17 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 247
sep 2009
Følger: 6 Følgere: 4 Svar: 35
(Den linkede benziner har dog ikke træk, men der kommer nok en til salg på et tidspunkt, som har det).
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/alfa-romeo/stelvio/22-jtd-210-super-aut-q4-5d/4811201
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/alfa-romeo/stelvio/20-t-280-first-edition-aut-q4-5d/4823767
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
de andre er jo mere personbils orienteret, og vil klart være en opgradering på komfort og udstyr
har du brug for 4x4 for at trække din trailer??
Skal det være van eller personbil??
Skal den være offroad duelig, eller bare kunne trække en tung trailer??
Skal du køre rundt i hele Europa med hestetrailer??
mar 2010
Følger: 17 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 247
mar 2010
Følger: 17 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 247
Og yup der skal være 4x4, da hestesport indeholder en del mudder og gider ikke hænge fast på vej hjem fra stævne.
Den skal ikke ud og “lege i mudder“ (offroad kørsel) men kunne trække mindst 2000 kg.
Jeg tænker så stor som muligt og så billig som muligt i driftsomkostninger og grøn ejerafgift. Så umiddelbart dækkes denne kombi bedst i SUV klassen. Havde jeg frit valg, ville det være en Ram srt10 eller i det mindste en Ford Ranger, men op til 29.000 om året i afgifter indreg privat er jo sindsygt.
sep 2005
Følger: 16 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 30 Svar: 727
Volvo XC40 2,0 D4 190 Inscription aut. AWD til 485800 kr.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/-/-/-/4784818
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
De nye biler sprøjter fra hinanden så snart de bliver lidt belastet og alle deres sensorer og miljø fungtioner har gjort dem umulige at holde for en normal løn. Værksted regninger op 10-15000 kr er ikke unormalt nu omdage og slet ikke nå du kommer op i størrelse.
mar 2010
Følger: 17 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 247
mar 2010
Følger: 17 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 247
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
kan det overhovedet betale sig selv at slæbe dem rundt, frem for at betale sig fra en professionel løsning eller at køre med andre. Når du regner udgifter til en stor bil, trailer, service, vedligehold og brændstof ud
jeg forstår godt du gerne vil have træk på alle 4 hjul. Men en mere gængs model med awd vil være mere brændstoføkonomisk i forhold til en større suv
alle biler der æder 2500 kg på krogen koster penge, og en høj vægtafgift er måske bedre end en bil med problemer i holdbarhed
en navara, hilux og den slags koster vel 14000 kr eller den slags som van til privat. 3000 kr mindre hvis du er firma registreret i forbindelse med hestene og den er delvis privat kun
feb 2005
Følger: 42 Følgere: 39 Biler: 12 Emner: 145 Svar: 2.564
Tarraco og X1 er milevidt fra hinanden!
Hvis du ønsker at køre uden problemer så er en benzin bil uden turbo et godt valg.
Eksempelvis en Mazda CX-5 2,5 192HK. Det er tilmed en "gammeldags" automatgearkasse , ingen dobbeltkoblingsgearkasse til at gå i stykker. 2000kg på krogen.
mar 2010
Følger: 17 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 247
Jeg er nok mest hooked på Tarraco’en fordi den er temmelig rummelig i klassen (skal kunne fylde en masse lort i den). Mazda cx-5’eren har jeg også overvejet men den virker bare noget klejn i forhold til de andre SUV’er. Og så har den satme en grim røv i min optik! ;-P men den er muligvis et nærmere kig værd!
mar 2010
Følger: 17 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 247
Jeg skal bruge en stor bil i hverdagen pga job og generelt en del trailerkørsel, men da jeg pga skader ikke arbejder fuldtid, er det virkelig bøvl med delvis firma reg. Skat er HYS når vi snakker firma og hestesport og vil simpelthen ikke åndes i nakken og skrive kørebog, tage forskellige kurser og beviser for at køre firmakørsel med hest. Du drømmer ikke om hvor sindsyge reglerne er. Desuden er mine heste privatejede af mig selv og det konflikter mht at køre dem i firmabil/trailer.
Pt har jeg vx100 og 3500 Kgs trailer med Living (dvs jeg sparer hotelomkostninger ved at sove i traileren). En ny fx hilux koster lidt over 16.000 privat indreg og bare fordi man køber en ny hilux, er det ingen garanti for at der ikke kommer store værkstedsregninger. Med mit held er det en mandagsbil!
Men med en SUV type kan jeg komme ned i ca 3680-5100 kr i ejerafgift årligt for en benziner der trækker 2.000 kg. Det betyder meget at den er 12-14.000 billigere, når de faste udgifter skal ned. Derudover betyder flere sæder at vi kan tage afsted 3-4 personer til udlandske stævner og dele transportudgiften.
Mht 4x4 er det fristende at droppe det mht prisen, men det er bare noget lort at sidde fast i Polen -eller bare generelt dk! Sidste år brugte jeg mit 4x4 flere gange, så det vil nok komme til at bide mig i røven!
jul 2006
Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 73 Svar: 8.249
Men er der ingen biler der trækker trailer end en Landcruiser.
Skal du beholde 3500 kg traileren?
aug 2011
Følger: 14 Følgere: 19 Biler: 6 Emner: 20 Svar: 615
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/tiguan/20-tsi-200-sport-style-tiptr-4m-5d/4364252
aug 2011
Følger: 14 Følgere: 19 Biler: 6 Emner: 20 Svar: 615
aug 2011
Følger: 14 Følgere: 19 Biler: 6 Emner: 20 Svar: 615
aug 2011
Følger: 14 Følgere: 19 Biler: 6 Emner: 20 Svar: 615
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/subaru/forester/20-xt-aut-awd-5d/4792864
mar 2010
Følger: 17 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 247
Volvoen er fed men alt for dyr i indkøb, så har desværre sorteret den fra. Og den er næsten dobbelt så dyr i ejerafgift end fx tarraco.
mar 2010
Følger: 17 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 247
Forrester har jeg også kigget på, men kan ikke helt gennemskue svagheder og værkstedspriser. Og så koster 240 hestes modellen fx næsten det dobbelte i ejerafgift end fx tarraco. Den anden du linkede til er dog meget mere fornuftig i ejerafgift! Den er jo lidt mere “eksotisk” i dk end VAG biler og det kan blive dyrere i stumper og værksted. Men måske der lige skulle Googles noget mere på det.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
ejerafgift er dog klart billigere på en benziner, men komfort i at trække med en diesel og brændstof udgiften er til en diesels fordel
en arbejdsbil som hilux, f150, amarok og den slags vil jeg mene vil give væsentligt færre problemer end en for spinkel suv
afskrivning skal jo også med ind over, den er også stor på disse biler
Du kan også kigge på allroad, alltrack og cc modellerne. Det er stationcars med masser af plads kombineret med lidt højere frihøjde og awd. De snupper gerne en 2000 kg eller mere på krogen
da jeg tog kørekort til lastbil drøftede de reglerne for heste ret meget. Og de mente de altid gælder så snart du har andres heste i din trailer. Uanset firma eller privat
men er problemet med vx100 og miljø zoner overhovedet eksisterende. Mig bekendt er det oftest kun få veje helt inde i centrum, og der skal du vel nødvendigvis ikke ind for at ride disse stævner?
sep 2005
Følger: 16 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 30 Svar: 727
mar 2010
Følger: 17 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 247
St cars bliver desværre for små til alt det lort jeg skal have med.:(
Mht driftsomkostninger så er de tunge arbejdsbiler klart mere holdbare, men når ting så går i stykker, så er det bare dyrt! Alt koster nærmest efter 5-tabellen! Har haft en del forskellige 4x4 de sidste mange år og kan godt blive lidt træt af at trække 15 klik ud af røven, fordi der skal laves servo eller whatever. Alene dæk koster 5-6.000 at skifte. Det er fedt når det kører og der er ikke mange biler idag, der kører lige så godt som min 21 år gamle vx100 med 530 tusind på klokken. De biler de spytter ud idag kan ikke klare det! Men sådan som udviklingen går idag, så bliver det kun dyrere at køre i de store, tunge drenge.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
superb eller v90 er trods alt ret store biler som kan klare de flestes behov. Og jeg vil også mene de er større end bmw x1 som du jo selv har foreslået
el og opladningshybrid er også ved at komme fornuftig med i forhold til vægt på krogen. Men lige nu mangler de jo lige det sidste for at komme over 2000 kg
mar 2010
Følger: 17 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 247
Mht x1, så er den til den lille side, men er relativt billig i ejerafgift -og så ER jeg bare glad for Bmw og drømmer mig tilbage til min ungdom, hvor jeg havde Bmw til ræs og 4x4 til det daglige. Men bliver afskrækket af værkstedsregninger, når man googler noget mere!
Men ja det er fandme ikke nemt at skulle tage nogen beslutninger i disse tider, hvor debatten raser om el vs fossil og vi aner jo vitterligt ikke om der kommer yderligere afgifter på fossilbiler -hvilket de pt snakker om nu. Samtidig med højere afgifter ved køb af ny elbil, for at finansere omstillingen til grønne biler. Dvs biler vil ende med at blive en “upperclass-thing” og vi andre må bare droppe at køre på arbejde. Eller noget.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
volvo og diverse andre over 2500 kg
så hybrid og stor trailer er en mulighed, men stadig dyrt i forhold til diesel i indkøb
jeg kan sagtens se ideen i en opladnings hybrid, og tror også vi her vil se en stor udvikling over de næste år
el tror jeg mest ladetiden vil komme i fokus, for skal vi op og ramme 1000 km på en opladning vil batterierne nok blive for tunge i forhold til udbyttet
mar 2010
Følger: 17 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 247
Dog viser undersøgelser bare at folk ikke får ladet hybrid og så er det jo ét fedt! Jeg gider ihverfald heller ikke vente hverken 20 min, halv time eller timer på fuld opladning!
Men man må da håbe at teknologien kommer op i gear, for pt vil regeringen tvinge os ud i utilstrækkelige elbiler ved latterlige afgifter! Pt hedder forslaget ved fossil-biler 1000 kr mere om året i “vej-benyttelsesafgift” og brændstofpriser stiger med 1 kr + moms pr liter!
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
hybrid giver for mange god mening, men kører man meget rundt og kun længere ture er der ingen idé i det.
for os ville opladningshybrid være et godt valg, da vi har to biler der kører 25.000 km om året hver, men begge oftest kun køre 20-65 km om dagen
elbiler er også kommet efter det, og audi e-tron ville jeg da gerne have som campingtrækker
sep 2020
Svar: 19
ja og hvad hjælper det lille Danmark bruger milliarder på det og resten af verden ikke gør noget.. os der bor på landet og/eller har en hobby der kræver en bil der kan trække lidt, må jo så betale for andre kan få elbiler billigere, slippe billigt i afgift trods de slider ligeså meget på vejene...
tror desværre ikke du finder en bil der klarer dit behov og kan holde så længe som din Toyota, min kollega har en Karoq og den har fået skiftet kobling og gearkasse (DSG)efter ca 36.000 km, hvor af måske 5000 km er med bådtrailer på 2000 kg, kan selvfølgelig være en fejl da Skoda aldrig havde hørt om den fejl før..
Rene HC
hvilken Volvo må trække mere end 2500 kg? ifølge den sælger jeg snakkede med var 2500kg absolut maks. for Volvo xc90, da jeg spurgte om den kunne vejes op.
mar 2010
Følger: 17 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 247
Biler ender jo med at være noget kun øvre middelklasse og de rige har råd til! Men så er det jo godt at man har centraliseret Danmark og folk på landet ikke har en jordisk Chance. Folk på borgen og københavnere tror simpelthen at de er Danmarks navle og vi andre skal bare holde kæft og skovle penge ind til de der djøffer og akademikere, der kan cykle eller tage bussen på arbejde. Suk!
Mht karoq -og andre nye SUV med 4x4, så tror jeg problemet ligger i at producenter der normalt laver FWD, pludselig har set et behov for rummelige SUV’er med AWD, men simpelthen ikke har erfaringen i at lave den slags biler der skal holde. Toyota ved fx hvordan man gør og Subaru har jo altid kun haft AWD, så disse har gjort sig en masse erfaring på området. Jeg researcher i vildskab i øjeblikket og må sige at jeg er gået lidt væk fra VAG, Bmw o.lign. og kigget over mod japsere og især Subaru. På verdensplan ligger de ret så højt på listen over biler med størst kunde tilfredshed, mest driftsikre og lave driftsomkostninger. Mener Subaru ligger nr 9 over hele verdens mærker! Så det er ikke ringe. Og deres benziner med boxermotor er meget slidstærk og har ikke en masse moderne skrammel.
Men ja det er en fucking jungle og jeg synes det er utroligt svært at gennemskue, hvad man skal købe når politikere har deres sindsyge luner! Man risikerer at stå med en usælgelig bil der er dyr at drifte, fordi afgifter bare stiger og stiger. Det er meget usikkert pt og samtidig har jeg en gammel LC med dyre afgifter og som ikke må køre i miljøzoner. Det er bare noget pis.
okt 2015
Følger: 13 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 305
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
Du har ret i volvo xc90 t8 "kun" må trække 2500 kg, og ikke mere end 2500 kg som jeg skrev
Porsche hybrid trækker 3500 kg
#32
Der er kommet en række forslag for hvordan man får flere elbiler på vejene. Og forslagene er forskellige modeller alt efter hvor mange elbiler man vil have på vejene
Så hvad model politikerne vælger, er ud fra hvor stejl kurven for elbiler skal være
lige nu er den største modstand mod elbiler vel folks urealistiske forventninger til hvornår de skal have en elbil. 2000 kg på krogen, 1000 km rækkevidde, opladning på under 10 min, pris 150.000 kr
men hvorfor ikke bare købe en ældre subaru xt, de er billige i anskaffelse og er vel som benziner ikke omfattet af reglerne for miljøzoner
okt 2015
Følger: 13 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 305
Måske? Bus afgiften er jo også lav..
https://bilhandel.dk/chevrolet-suburban-v8-lt-aut-4x4-57/id-488018
Kunne ikke lige finde nogle veteran.. Men hvis reglerne siger okay, kunne det findes..
Ikke let at finde noget i dk...
mar 2010
Følger: 17 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 247
Mht bus så orker jeg ikke tage flere kørekort og tror også kun det er et spørgsmål om tid, før dét hul lukkes -ligesom hvide plader er ok i miljøzoner, men samme bil på gule skilte er ulovlig (vi ved jo alle sammen at hvide plader forurener mindre -eller noget).
Så ja umiddelbart efter en masse research på SUV’er med 4x4, hælder jeg efterhånden mest til en benziner og Subaru. Umiddelbart er de lavet til at holde og en subie fra 2017-18 stykker med under 100 tusind på klokken fåes for omkring 300, hvilket virker ret fornuftigt i klassen.
Så det er nok noget med en prøvetur -har kun lejet med impreza, men det er jo lidt noget andet!??
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
En tidligere kollega havde sådan en en Forrester med lidt over 200 hk, men kørte bare i den som bybil, ingen heste eller noget andet tungt, tror han kørte 150.000 km i den uden nogen nedbrud overhovedet.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Autouncle
mar 2010
Følger: 17 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 247
aug 2011
Følger: 14 Følgere: 19 Biler: 6 Emner: 20 Svar: 615
men Subien er nok dit bedste valg, grønafgiften er ikke så stor, og de er kendt i hele verden for at være noget af det bedste til at trække med og de holder, det er bare fordi vi bor i et land der er fladt at der ikke er det store community i Dk! men ved i Usa hvor jeg har familie, der kører de meget subie.
men ud og prøv en tur i bilen, det er det bedste man kan gøre.
dec 2005
Følger: 68 Følgere: 73 Biler: 7 Emner: 179 Svar: 2.268
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
sep 2020
Svar: 19
nu er der vist ingen Suzuki der må trække over 1200 kg.. ?
mar 2010
Følger: 17 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 247
mar 2010
Følger: 17 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 247
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
apr 2006
Følger: 18 Følgere: 18 Biler: 5 Svar: 6
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mitsubishi/outlander/22-di-d-150-instyle-aut-4wd-7prs-5d/4714823
sep 2020
Svar: 19
den ser ikke dum ud..
tror hvis du skal finde DPF til din cruiser så skal du søge i Tyskland, der er firmaer der laver til de ældre biler..
apr 2007
Følger: 9 Følgere: 11 Emner: 14 Svar: 42
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/seat/ateca/20-tdi-190-xcellence-dsg-4x4/4816803
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/seat/ateca/20-tdi-190-xcellence-dsg-4x4/4786351
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
https://www.dajolka.net/dpf/om-eftermontering-af-dpf
Landcruiser skulle være iblandt dem som kan få nyt filter. det lyder som en god idé.
Blogger
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 5832 Emner: 633 Svar: 5.089
mar 2014
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 29
mar 2010
Følger: 17 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 247
Outlanderen har jeg også haft i overvejelserne men de holder ikke i gear og kobling til 2 ton trailer. Så desværre ikke en option heller.
Ateca’en er ok nydelig at se på, men den virker til at være til den lille side kontra fx Tarraco.
X3 er også overvejet (især fordi den må trække lidt mere end 2000 kg og jeg ER glad for bimmere), men har hørt at x3 og x5 er lidt pebrede på værksted (fx
https://www.whatcar.com/bmw/x3/4x4/used-review/n829/advice)
apr 2019
Følger: 12 Følgere: 1 Svar: 1
Du får masser plads, 4X4 i de fleste modeller og kræfter nok fra 5,7 V8'ren til at trække et hangarskib og brugtpriserne er indenfor et rimeligt leje. De koster omkring 4600 i årlig vægtafgift hvis jeg husker rigtigt.
Ulempen er selvfølgelig at man skal undvære moderne ting som ESP mm. og de er heller ikke ligefrem kendt for god brændstoføkonomi, men de er relativt billige at reparere på størrelsen taget i betragtning.
mar 2010
Følger: 17 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 247
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Din bil skal til syn og papirerne på filteret godkendes osv, det er en ren formsag, men alt det kan du læse i linket jeg serverede for dig:)
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
apr 2007
Følger: 9 Følgere: 11 Emner: 14 Svar: 42
BMW X1 eller Seat Tarraco?