8.346 visninger
|
Oprettet:
Olieskift, er det nødvendigt en gang om året uanset km-tal? {{forumTopicSubject}}
https://www.youtube.com/watch?v=T-yt5a1cWd4
Konklusion de sidste 3 min af videoen
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.603
Hvis garantien skal dække, skal gældene service overholdes, hvilket næsten altid er årligt olieskift
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.729
Men olien fejler ikke noget siger labaratoriet.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Til gengæld så koster det også omkring 5-600 kr. pr. liter...
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 850
2000 kroner om året, for at vide at min motor er velholdt, og velsmurt synes jeg er godt givet ud .
Andre mener nok det er for tit , det er fint for mig at have den indstilling .
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.280
De tager dog godt i røven på værkstedet. Jeg køber selv VAG original olie, og det er ikke så dyrt leveret fra Tyskland. 0w 30 5liter original VAG koster fx. 35-40 euro i Tyskland. Ikke engang deres nok så dyre dobbeltkoblings olie kommer derop.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Men ja, som sagt - skulle jeg selv betale, blev det ikke hos Audi her i Danmark, i hvert fald.
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.280
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.280
Lidt OT, men jeg vil altid anbefale at få olien skiftet så ofte som man gider. God olie er ikke dyr.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.083
Med Audi'en var det sgu sommetider lidt surt at køre den til service/olieskift, selvom den kun havde kørt 3-5.000 km siden sidste olieskift, og så betale knap 10.000 kr. for et lille service. Men det er prisen for at have en specialbil, man ved hvad man går ind til ved købet.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Det ved jeg godt. Kunne som sagt heller ikke finde på at give så meget, hvis det var mig selv, der skulle betale. Men jeg har tysk serviceaftale på den gratis (sender bare regningen) og garanti til bilen er 5 år gammel, så det er ikke så galt for mig. Jeg regner egentlig med at sælge den inden næste service, så selv om min aftale netop er udløbet på den del, betyder det ikke så meget
Med under 10.000 km om året pga. nyt arbejde er det lidt voldsomt at have en Audi A6 TDI, kan man sige. Den er ikke engang den "primære" familiebil - det er vores S-MAX.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3318 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.272
- bosch oliefilter koster 50-60 kr.
Mekaniker løn: 150-200 kr.
Så jeg giver ca 600 kr hver 15.000 km interval.... Det gider jeg sku ikke at spar på
nov 2014
Følger: 1 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 379
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3318 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.272
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.943
Og at sammenligne oliers viskositet beviser ikke noget.
I hans analyser mangler bla indhold af sod og andre ting som vil fortælle om oliens rigtige tilstand.
Olieskift i en bil/lastbil/traktor osv gør man pga indholdet af skidt i olien bliver for højt, og ikke pga af olien er udenfor spec.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.858
'koksen' i olien stopper smøre kanalerne til over tid og motoren mangler smøring. Grundet de meget fine tolerancer for at opretholde en høj ydelse og lavt forbrug. Det betyder sjældent noget de første 100-150.000km men der efter er der bygget så meget snavs op i motoren at de let dør. Han har en kunde der altid har skiftet olie hvert 10.000km den har kørt 300.000km uden problemer selvom der er en motor han ofte normalt ser rive et leje efter det halve.
Der kan være mere end en faktor. Men jeg skifter selv pr. 10000km (3gange årligt) fordi jeg føler mig mere tryk og udgiften er så lav
nov 2014
Følger: 1 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 379
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.083
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.083
Så noget større miljøsvineri er det vel ikke
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
Og tror den brugte olie bliver "genanvendt" til forbrænding...
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.729
Manden i videoen er netop en som ikke har forstand på olie, han tester alle mulige produkter, men han er god til at forklare ting, og testen er jo lavet på et laboratorie og de har vel testet for det de mener der skal testes for.
Han favoriserer normalt ikke nogen konkrete konkrete produkter i hand tests.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.943
Hvilket fyren i video ikke helt kommer omkring med hans analyse.
Der mangler bla sod indhold.
Udover det så er måden han tager olie prøven på ikke korrekt, den skal altid tages med maskinen kørende, og efter olie filteret/indgangen til motoren.
Videre så er problemet med filtrene at de virker virkeligt godt, indtil de er fyldte med partikler, hvor så partikel indholdet eksplodere i olie prøven.
De syntetiske olie man kan lave idag, kan sagtens køre mange km, uden og blive “slidt op” problemet bliver som sagt skidt/slam.
Med hensyn til olie genbrug, så bruges miljø tillægget der er på olie i Danmark, til at olien indsamles og renses/rafineres igen, til nyt olie.
Firmaet der afhenter fra værksteder hedder meget sigende Dansk Olie Genbrug.
Som eksempel på hvor meget skidt/slam har og sige, så passer jeg til hverdag 4 diesel motorer som spænder fra 1200 til 9000 heste, de bruger alle en SAE40 olie, de mindste 3 motorer kører ca 16000 timer imellem at olien skiftes.
Det er kun muligt fordi olien kontinuerligt renses med centrifuger, da mængden af skidt som aflejres i olien, vil lave den til flydende slibemiddel.
Og motoren vil ret hurtigt slide sig selv op.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.729
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.729
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.943
Og der medfølger instruktion som skrevet oven over.
Det self ikke alle anlæg hvor det er muligt, eller det anbefales anderledes af fabrikanten.
Har et 1,2MW hydraulik anlæg hvor prøven tages på returen.
Problemet med at tage en prøve af det der dræner ud af bundkaret, er at alt det tunge slam kommer ud først, så tager man der, får man en meget beskidt prøve.
Og venter man, får man en middel eller lav prøve.
Skulle man gøre noget skulle man tappe olien af i en spand, og mixe den op, inden man hælder en prøve op.
Eneste problem i det, er at motoren i princippet kunne køre med et fyldt olie filter, og der så pumpes lort ind i motoren.
Det sidste problem der så er ved og lave analyse på en motor, hvis ikke man gør det løbende, f.eks hver 3. måned så har man intet og sammenligne med.
Så man får sådan set bare et øjebliks billede af olien, som måske siger den er helt gal, men dette kunne løses med et simpelt olieskift.
Yder mere så koster en analyse, hvilket er i samme niveau som et olieskift, så egentlig kan lige så godt vælge olieskiftet.
jun 2013
Følger: 2 Emner: 4 Svar: 83
Derfor har jeg valgt 5/50
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.943
Så kan man jo stille spørgsmålet.
Hvad står der i BMW’s instruktioner omkring olie/filter skift og anbefalet olie?
apr 2004
Følger: 43 Følgere: 54 Biler: 5 Emner: 70 Svar: 1.172
jun 2013
Følger: 2 Emner: 4 Svar: 83
Nej . Det er nemlig rigtigt.
Displayets indikatorer lyser rødt ved ca 12.500 km men skifter for hver 10.000 på motoren
og jvf ZF >(Zahnrad friedrichshafen) Betriebsanleitung for min automatgearkasse steptronic skal der ske olie og filterskift for hver 60.000. Og når jeg er under bilen tager jeg også bagtøjet ligeledes for hver 60.000. Ved godt bmw SIGER LIFETIME på gearkasse og bagtøj , men det er udfra at i Tyskland skiftes bilen efter max 6 år. Der er selvfølgelig undtagelser , men jvf diverse fora er ovennævnte de anbefalde skifteintervaller.
Brugte samme interaller på min tidligere BMW 525 I 24v og den brugte ikke olie da jeg solgte den ved 310.000. Og alle HK var hjemme.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.943
Så er det tildels over drevet, og hvis du kun skifter filter uden og have nogen som helst reference, være totalt spild.
Du kunne have et lige så godt/dårligt filter 5 minutter efter du har startet motoren, qua du ikke skifter olien.
Som jeg har skrevet længere oppe, så er det mængden af partikler i olien som er gældende for olieskift.
jun 2013
Følger: 2 Emner: 4 Svar: 83
Filteret koster kr. 110 og tager 5 minutter at skifte. Ikke noget problem. Motorens cylindervægge har jo nikasil belægning og jo renere olie jo mindre slidtage på belægningen.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.943
Dit filter er nok ikke bedre end 10my, og måske højere for der flow nok, hvilket betyder at de partikler, med allemest skadelige størrelse/slibende virkning stadig svømmer rundt i olien/motoren.
Igen så vi tilbage ved om det man gør, er bedre eller gør nogen forskel.
Jeg har svært ved og forestille mig, at du er klogere end BMW's tekniske afdeling.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.729
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.943
Igen uden man egentlig analysere på olien, så det svært og sige om oile og filter skift, eller filter skift alene gør den mindste forskel.
Med tanke på at de fleste biler, idag kører 10-15-30.000 km på et olie skift.
Og stadig holder motorerne både 200-300-400.000 km eller mere.
Igen så man tilbage ved at det bilfabrikkerne forskriver nu nok er gennem testet og analyseret, så man har belæg for at mængden af partikler ikke overstiger kritisk niveau.
jun 2013
Følger: 2 Emner: 4 Svar: 83
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
apr 2004
Følger: 43 Følgere: 54 Biler: 5 Emner: 70 Svar: 1.172
Det ville da delvfølgelig være bedre for motoren, men et eller andet sted kommer økonomien jo også ind i billedet.
jun 2013
Følger: 2 Emner: 4 Svar: 83
Allan.
Det har du da ret i. Men alt andet lige skal motorolien jo skiftes . Køber når der er tilbud . Typisk kr 500- 600 for 8 l incl tansport fra tyskland . Jeg bruger Mobil 5/50 fuldsyntetisk . Oliefilter kr 110 ved THansen, det svarer til ca 2 pakker cigaretter. .
apr 2004
Følger: 43 Følgere: 54 Biler: 5 Emner: 70 Svar: 1.172
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.943
Hehe du har intet og hænge din logiske sans op på, hvis ikke du kan bevise med prøver af din olie, løbende over de 10.000 km at det gør nogen forskel.
Lad os tage dit filter skift som eksempel, et filter vil fungere og fjerne partikler indtil det er “fyldt” når det sker bliver partiklerne presset igennem, fordi det mister sin filtrerings evne.
I tilfældet med din bil, lad os sige det sker ved 15.000 km, hvilket er derfor BMW har fast sat olie/filterskift til 12.000 km.
Du skifter dit filter ved 3000 km, den olie der pumpes ind i din motor indholder nu samme partikel antal som før, hvad har du så opnået?
Udover en ekstra omkostning til et filter.
Og at din olie ikke bliver sort på de 10.000 km, kunne jeg have min tvivl ved, jeg har stadig tilgode og møde en trunk motor hvor olien er gennemsigtig ved olie skift.
jun 2013
Følger: 2 Emner: 4 Svar: 83
Allan.
Ja lige præcis . Det koster ikke ret meget når man selv kan gøre det.
apr 2004
Følger: 43 Følgere: 54 Biler: 5 Emner: 70 Svar: 1.172
Nemlig. Skifter selv ved mellem 2000km - 10.000km, afhængigt af hvilken af mine biler der er tale om og lidt afhængigt af, hvornår man lige har tid til det.
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 850
'
Olieskift, er det nødvendigt en gang om året uanset km-tal?