{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.758 visninger | Oprettet:

Bedre brændstoføkonomi Hyundai i10 {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har købt mig en Hyundai i10 fra 2010. Den er opgivet til at køre over 20 på literen, men er sjældent over 15.

Jeg ved kørselsmønster, dæktryk, vægt i bilen mm. kan have indflydelse på det, så man nok sjældent opnår at komme over de 20. Men når bilen nu er over 10 år, kan den så have fået dårligere brændstoføkonomi med tiden? Er der i så fald noget man kan gøre ved det? Noget man kan skifte, rense eller andet?

Taget i mod gode tip med tak ??

Vh Jørn


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bedre brændstoføkonomi Hyundai i10
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
    #1   15. dec 2020 Service inkl olie rens, og nye filter (Luft, olie og brændstof) samt nye tændrør, hvis det ikke hjælper, så er der ikke meget at gøre.
    Men at de er opgivet til et km/l betyder ikke at de kan køre det, de test har været så optimerede at tallene er op imod 30% forkert!

    Her er en fin ældre artikel omkring problemet..
    https://www.theguardian.com/environment/2013/mar/14/car-manufacturers-manipulating-fuel-efficiency-tests


  • #2   15. dec 2020 Hej Bjerggaards

    Tak for svaret. Nej jeg ved godt man ikke skal forvente at ramme det tal de opgiver, men derfor vil man jo gerne have så meget som muligt ud af den alligevel smiley

    Jeg prøver at give den et service med olie og diverse filtre, så ser vi hvad det giver.

    Nu skriver du godt nok olie rens. Mener du olie skift? Eller hvad er olie rens?


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
    #3   15. dec 2020 Tjek dette klip, de går godt nok efter hk, men i bund og grund det samme du er ude efter. Jo lettere motoren kan løbe rundt, jo mindre energi går der til spilde, præcis som hvis ens motor manglede de sidste heste.

    Men en olie service, er noget der hældes i olien, hvor bilen så skal stå i 30-60min tomgang, og derefter have ny olie.
    I bund og grund skulle det løsne det værste lort som skulle sidde rundt omkring, og føre det med ned til oliefilteret, og de biler jeg har set det udført på, der har det været til at se.
    Nogen påstår at man også bare kan smide billigere produkter i (Kan ikke huske om de siger lampe olie, men det vil jeg ikke sætte mit navn på, så det er op til dig selv om du ville spare de 100kr)


    Mekanikere rundt omkring er også begyndt at have hydrive rens, som også skulle være rigtig effektivt, har dog aldrig selv prøvet det, så vil ikke kunne sige for eller imod.

    Din bil kan jo også have en forkert sporing, som gør at den har større friktion, en bremse som hænger en lille bitte smule (Det er altid værd at få lavet) og til sidst dine dæk, hvis de er F i brændstofsøkonomi, så vil du også hente noget ved at køre med A/B..

    Der er rigtig meget som kan gøres, men kan det hele betale sig? Nej

    Den absolut bedste metode for at presse de sidste km ud af den, er din kørestil, det er nær umuligt og folk vil hade dig, hvis du kører "eco mode" hele tiden


  • #4   15. dec 2020 hvis du køre efter hvornår bilen siger du skal skifte gear, så prøv at køre den en lille smule længere ud i gearet, ikke meget men bare ca. 1000 omdr mere, har før oplevet en som skiftede gear når bilen sagde det og den gik også kun ca 15 på literen, efter hun ikke kørte efter gear indikator gik den længere på literen, det var en i10 fra 2012

  • #5   16. dec 2020 Tænk også på at fabrikkens opgivelser jo nok er målt under optimale forhold. Og det er en kold vinterdag altså ikke, det koster lidt ekstra i brændstof når det er koldt. Især hvis du kører en del mindre ture.



  • #6   16. dec 2020 Prøv at slå den op på https://www.spritmonitor.de/ så kan du se om det du køre på litteren er som hos andre ejer..
    så vidt jeg lige kan se så er gennemsnittet på 16,2km/l for en 67Hk benzin model fordelt på 501 bruger


  • #7   16. dec 2020 En bil vil for det første altid gå kortere om vinteren end sommer, min corolla fra 97 er opgivet til 14,5 som passer om vinteren, men om sommeren går jeg 16-18,

    Det kommer også rigtig meget an på din kørsel og hvor du kører, for du kan godt regne med at Ca 30% ryger i byen kontra Landevej, så dine dæk størrelse, undlag på vejen

    Kører du meget glidende imod lyskryds og undgår at bremse helt ned kan det give en fordel også, voldsomme accelerationer og opbremsninger er med til at forværre det også.

    Tldr: der er uendeligt mange ting der spiller ind hvis du skal køre 100% optimalt


  • #9   16. dec 2020 Henrik S det passer jo meget godt med den tyske side.

  • #10   16. dec 2020 Du kan osse kigge på, hvordan du køre og bremser. der er nogen km/l at hente, især på ikke at bremse for meget, og evt at bremse langsommere og længere

  • #11   17. dec 2020 Hvis du har en forbrugsmåler, der viser det momentane forbrug, så prøv at holde øje med den. Så sent som i går lagde jeg mærke til, at bilerne foran mig kørte så langsomt hen imod det røde lyskryds, at de til sidst måtte give lidt gas for at nå derhen. Samme ved en bakke, jeg altid kører forbi. Her har folk en tendens til at langsomt hen til bakken og så accelerere hele vejen op ad bakken i stedet for at holde farten derhen og så bruge bilens bevægelse til at komme op ad bakken. Det gælder om at udnytte bilens momentum og undgå en masse småaccelertioner hele tiden. Min bil er opgivet til 15,6 km/l, men jeg har været tæt på16 km/l.

Kommentér på:
Bedre brændstoføkonomi Hyundai i10

Annonce