1.758 visninger
|
Oprettet:
Bedre brændstoføkonomi Hyundai i10 {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har købt mig en Hyundai i10 fra 2010. Den er opgivet til at køre over 20 på literen, men er sjældent over 15.
Jeg ved kørselsmønster, dæktryk, vægt i bilen mm. kan have indflydelse på det, så man nok sjældent opnår at komme over de 20. Men når bilen nu er over 10 år, kan den så have fået dårligere brændstoføkonomi med tiden? Er der i så fald noget man kan gøre ved det? Noget man kan skifte, rense eller andet?
Taget i mod gode tip med tak ??
Vh Jørn
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
Men at de er opgivet til et km/l betyder ikke at de kan køre det, de test har været så optimerede at tallene er op imod 30% forkert!
Her er en fin ældre artikel omkring problemet..
https://www.theguardian.com/environment/2013/mar/14/car-manufacturers-manipulating-fuel-efficiency-tests
sep 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 17 Svar: 18
Tak for svaret. Nej jeg ved godt man ikke skal forvente at ramme det tal de opgiver, men derfor vil man jo gerne have så meget som muligt ud af den alligevel
Jeg prøver at give den et service med olie og diverse filtre, så ser vi hvad det giver.
Nu skriver du godt nok olie rens. Mener du olie skift? Eller hvad er olie rens?
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
Men en olie service, er noget der hældes i olien, hvor bilen så skal stå i 30-60min tomgang, og derefter have ny olie.
I bund og grund skulle det løsne det værste lort som skulle sidde rundt omkring, og føre det med ned til oliefilteret, og de biler jeg har set det udført på, der har det været til at se.
Nogen påstår at man også bare kan smide billigere produkter i (Kan ikke huske om de siger lampe olie, men det vil jeg ikke sætte mit navn på, så det er op til dig selv om du ville spare de 100kr)
Mekanikere rundt omkring er også begyndt at have hydrive rens, som også skulle være rigtig effektivt, har dog aldrig selv prøvet det, så vil ikke kunne sige for eller imod.
Din bil kan jo også have en forkert sporing, som gør at den har større friktion, en bremse som hænger en lille bitte smule (Det er altid værd at få lavet) og til sidst dine dæk, hvis de er F i brændstofsøkonomi, så vil du også hente noget ved at køre med A/B..
Der er rigtig meget som kan gøres, men kan det hele betale sig? Nej
Den absolut bedste metode for at presse de sidste km ud af den, er din kørestil, det er nær umuligt og folk vil hade dig, hvis du kører "eco mode" hele tiden
sep 2003
Følger: 11 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 212
Blogger
Følger: 38 Følgere: 4399 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
så vidt jeg lige kan se så er gennemsnittet på 16,2km/l for en 67Hk benzin model fordelt på 501 bruger
jan 2014
Følger: 8 Følgere: 9 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 112
Det kommer også rigtig meget an på din kørsel og hvor du kører, for du kan godt regne med at Ca 30% ryger i byen kontra Landevej, så dine dæk størrelse, undlag på vejen
Kører du meget glidende imod lyskryds og undgår at bremse helt ned kan det give en fordel også, voldsomme accelerationer og opbremsninger er med til at forværre det også.
Tldr: der er uendeligt mange ting der spiller ind hvis du skal køre 100% optimalt
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
feb 2005
Følger: 76 Følgere: 72 Biler: 6 Emner: 76 Svar: 1.787
nov 2002
Følger: 3 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 137 Svar: 1.540
Bedre brændstoføkonomi Hyundai i10