5.413 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
67 Svar
Plug-in hybrid (phev) Plug-in hybrid (phev)
Hej gutter.
Hurtigt spørgsmål jeg simpelthen har svært ved at finde svar på
Når vi taler plug in hybrider, så kan de fleste køre op til 125-135 km/t på ren strøm.
når den så slår over på benzin ved den fart, så gasser den selv op for at ramme det korrekte omdr. tal til denne fart.
her tænker jeg så, sidder der noget i motoren som holder olien varm hele tiden? ellers er denne manøvre da pænt skidt for motorens holdbarhed generelt hvis den altid vil gøre sådan med kold motorolie?
0 synes godt om
jan 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 88
Det der sker er, at forbrændingsmotoren starter op og går i høj tomgang (ca. 1800 omdrej. i min.) Og det gør den ca. i 1,5 min. inden den tager over.
1,5 min. mener VW er nok til at den kan tåle at tage omdrejninger.
Motoren er ikke "bare" en alm. 1,5 TSI motor, den er beskyttet så den kan holde til de hurtige omvæltninger.. Det var hvad jeg fik at vide..
Og det virker bare, det må man sige..
Når jeg ved jeg skal køre motorvej, så slår jeg dog alt over på "hybrid" kørsel i god tid, så benzinmotoren er driftvarm inden.
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 18 Emner: 12 Svar: 958
Det er nok straks værre hvis man laver en kraftig acceleration med motoren inden den er varm, for så bliver motoren udsat både for høj last og høje omdrejninger med kold olie.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.260
På den anden side kan du sige, at du måske på den anden side skåner din motor for mange kolde accelerationer (som er langt værre) ved at have en PHEV. Hvis forbrændingsmotoren først slår til på landevej/motorvej, får den fortrinsvis sunde km, indtil den er varm.
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 18 Emner: 12 Svar: 958
Der var så lidt last på motoren at den på de 12-13 km jeg kørte med motoren til ikke engang blev varm nok til at kunne registrere olietemperaturen.
Så det er ikke noget jeg ville være nervøs for.
Men man skal selvfølgelig gerne have nogle lange ture hvor man virkelig får varmet olien godt op en gang i mellem.
nov 2002
Følger: 3 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 137 Svar: 1.540
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.260
Start/stop burde være programmeret sådan, så det kun er aktiveret, når motoren er klar til det. Det er, hvad jeg har fået at vide. Hvordan det forholder sig i virkeligheden, har jeg ikke nok teknisk viden til at svare på.
Noget andet er, at jeg konsekvent slår det fra i mine biler. Det er da afsindigt irriterende...
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.260
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.260
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.260
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
jan 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 88
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
feb 2005
Følger: 42 Følgere: 39 Biler: 12 Emner: 145 Svar: 2.564
Hvorvidt en motor kan tåle det skal nok skæres lidt mere ud end at køre alle PHEV over én kam.
Eksempelvis kunne jeg godt have mine betænkeligheder ved en VAG trykladet otto benzinmotor, hvorimod eksempelvis en Outlander kører med ikke trykladet atkinson motor med maks 4500omdr/min.
Outlanderen er solgt i meget store tal over hele verdenen og der er ikke problemer med benzin motoren i den.
VAG motorer har problemer med at holde som alm. ICE konstruktion hvor de bliver presset med kold motor kan vi erfare fra min arbejdsplads. Der bliver sommetider af og til skiftet en VAG toppakning og det problem ser vi ikke i samme omfang i de andre mærker.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Men hvis en bil køre meget på den elektriske del og motoren ikke når at varme ordentligt op ret ofte, så vil der dannes kondens i olien.
Jeg tror livet som motor i en PHEV er et hårdt liv hvis jeg skal være ærlig.
Og bare det service på ICE motoren koster om året ville betale hele min årlige "brændstof" regning på min elbil
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 18 Emner: 12 Svar: 958
Men det gælder jo for nærværende uagtet hvilken fremdrivningsteknologi som anvendes, at valget mellem én frem for en anden vil bero på et kompromis.
Benzin, diesel, PHEV, BEV og FCEV har alle en række fordele og ulemper som man må afveje med ens egne ønsker og behov for at klarlægge hvilken passer bedst til ens egen situation.
Lige nu har PHEV i manges øjne en række fordele som gør at den er foretrukket frem for en BEV, men det vil med tiden ganske sikkert vendes til at fordelen ligger hos BEV.
jan 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 88
Jeg har hørt om folk som kører op til 75% af alt deres kørsel på ren el i deres plug in biler..
Så når man kommer til service med olieskift, har forbrændingsmotoren reelt set måske kun kørt 5000 km..
Synes ikke rigtig det giver mening.. Men hvis ikke man overholder intervallerne, så ryger garantien..
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Det er fordi at olien bliver dårlig om motoren går eller ej.
Som jeg også nævnte så kan olien i en motor der kun har gået 5000km indeholde meget kodens/vand som bestemt ikke er godt for motoren.
om så du ikke kørte én eneste km på brændstof motoren skal olien stadig skiftes af den årsag.
Det er der mange der glemmer når de køber en PHEV
jul 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 3 Emner: 29 Svar: 39
Vores Diesel bil har kun lige rundet 80.000 km, og at dømme ud fra flere forskellige aspekter tænker jeg at beholde den et par år endnu.
Det er der flere ting spiller ind på:
1. den er betalt og har kun kørt 80.000 km, så billigere "Næsten ny bil" får vi næppe om måneden, selvom der skal betales for diesel der fyldes på.
2. det er en 7 personers, og det er bare stadig ikke rigtigt muligt at få i phev eller rent el, med mindre man smider 1 mio til tesla x - hvilket ikke kommer til at ske!
3. jeg er bare stadig ikke overbevist af en phev der "kun" kan køre 40-50 km på rent el - den skal op omkring 100 km før det begynder at være aktuelt efter min mening.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.260
Selv hvis du havde råd til Tesla X, er den ikke specielt stor. Jeg så på én hos en forhandler for et par uger siden, og jeg var godt nok ikke imponeret.
Misforstå mig ikke. Selve bilen er et stort skrummel. Men der er ikke alverdens plads fra bagsæderækken og bagud.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
feb 2005
Følger: 42 Følgere: 39 Biler: 12 Emner: 145 Svar: 2.564
vores kører 35-45km pr opladning og vi ligger på 2200-2500 elektriske km om måneden og +500 kWh - Så rækkeviddener OK til os, men derfor behøver den jo ikke være det for dig
Vi kører i øvrigt for 12 øre pr km på strøm - Det var måske også værd at have med i overvejelserne
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 18 Emner: 12 Svar: 958
Man sætter vel alligevel stikket til når man parkere bilen?
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Jeg sætter ikke stikket i hver gang jeg parkere, jeg tanker heller ikke dieselbilen hver gang jeg har kørt 50km
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 18 Emner: 12 Svar: 958
Det er vist kun sære individer som kører elbilen næsten tom inden de lader den igen, såfremt at de har lademulighed hjemme i indkørslen.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.260
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 18 Emner: 12 Svar: 958
Batterierne har generelt ikke godt af at blive holdt ved høj spænding over længer tid.
90% er dog ikke på samme måde et problem.
Nogle elbiler (Tesla) skal man selv styre eller fortælle bilen at den ikke skal lade over f.eks. 90%, andre er der indbygget en så kaldt "top-buffer", så når bilen ser ud til at være ladet til 100% er batteriet reelt set kun 90% opladet for at skåne.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.260
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 18 Emner: 12 Svar: 958
I mange andre svarer 100% på displayet til f.eks. 90% på batteriet.
Der er fordele og ulemper ved begge løsninger.
Fordelen ved Tesla's løsning er at langt det meste af batteriet er tilgængeligt for brugeren og han kan selv bestemme om han en gang i mellem vil lade helt op til 100% i forbindelse med en længere tur hvor den ekstra rækkevidde ønskes.
Ulempen er at det er op til brugeren selv at "beskytte" batteriet.
For dem hvor der er indbygget "top-buffer" er fordelen at brugeren ikke selv skal tænke på at beskytte batteriet, de skal bare lade når de har lyst og til bilen er fuldt opladt (det er den så på celle niveau aldrig helt).
Ulempen er at man går glip af lidt ekstra rækkevidde.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Så gider jeg da ikke sætte stikket i for at få 4-5% på hver dag, det er da spild af tid?
I princippet er det lige meget om man klat-lader eller ej, batterierne kan tåle en hvis mængde lade cyklusser, og om det er at lader man 4 gange med 25% så svare det til én cyklus på batteriet.
Det er anbefalet at man ikke trækker batteriet for langt ned i bund og ikke oplade den helt til top, med mindre man har behov for det i en situation
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
feb 2005
Følger: 42 Følgere: 39 Biler: 12 Emner: 145 Svar: 2.564
Vores batteri er nogen gange 0-100% 4 gange dagligt.
Vi kører mange billige og behagelige kilometer på el og indtil videre har vi været afsted 12 gange i år med campingvognen som den også gør fulstændig fantastisk.
Men vi håber da på en stor SUV afløser til 2021 eller 2022 som må køre med 1500kg på krogen, omend jeg er noget spændt på rækkevidde med campingvogn og tagboks hvor vi er over 4tons vogntogsvægt.
Regner med at køre til den lokale Nissan forhandler med campingvognen for at teste lige så snart Nissan Ariya er landet
Vi ligger med et forbrug op knap 60 kWh/100km, så i en elbil med 100 kWh batteri på farten hvor man vil have 25km "buffer = 15%" og lade op til 80% som de fleste gør med DC opladning vil der kun være 110 km rækkevidde
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 18 Emner: 12 Svar: 958
Det gælder så åbenbart ikke når man sammenligner den med en PHEV, for så er det pludselig en ulempe at skulle lade hver dag og det slider åbenbart ladeporten op.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Ja det er da en mulig, hvis man har brug for det for pokker, skal man køre langt i morgen så sætter man den da til, men det er da ikke ensbetydende med at man fanatisk sætter stikket i hver gang man mangler 1,5%
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 30 Emner: 16 Svar: 704
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Ja det er en helt klar fordel som jeg kan gøre brug af til hver en tid, som en bil med brændstof motor ikke kan, det er ganske korrekt
Det første halve år, der satte jeg også stikket i hver aften, men fandt ret hurtig ud af at det gad jeg ikke hvis det ikke var nødvendigt
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 18 Emner: 12 Svar: 958
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Stop nu dig selv mand, du er jo latterlig at høre på
og anden_ jeg elsker at det eneste du kan byde ind med er at jeg har sagt tidligere at jeg lader bilen hver dag.
At jeg gør det anderledes i dag, er jo ikke ensbetydende med at bilen ikke længere har funktionen vel.
Kom nu ind i kampen og debater emnet og ikke mig, som i ellers har en ustyrlig trang til at gøre
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 18 Emner: 12 Svar: 958
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 18 Emner: 12 Svar: 958
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Hvad defekt er det du har oppe i hovedet?
Men fint, vi stopper bare her der er jo tydeligvis ikke mere at snakke om
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Jeg har en lille 750kg vogn og den halvere rækkevidden på stort set alle køretøjer der skal trække med den.
Det er som at køre med en åben faldskærm efter bilen
feb 2005
Følger: 42 Følgere: 39 Biler: 12 Emner: 145 Svar: 2.564
Og selvom vi får en elbil med et enormt stort batteri: 100 kWh - så vil rækkevidden kun være +110 kilometer.
Dette med udgangspunkt i samme forbrug som vores plug-in hybrid, så vi håber på at en elbil måske vil kunne gøre det bedre
Nissan Ariya, Skoda Enyaq m.fl kommer snart og de må køre med vores campingvogn
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Og skal man køre langt så ryger økonomien ud af vinduet.
Så er der mange der bruger argumentet at en PHEV må trække noget på krogen, men det lader jo heller ikke til af være tilfældet, de fleste PHEV'er må jo ikke tage mere end 1000-1200kg
feb 2005
Følger: 42 Følgere: 39 Biler: 12 Emner: 145 Svar: 2.564
Jeg håber også på at kunne holde en bedre økonomi både med og uden campingvogn på slæb. Dog synes jeg ikke de elbiler som er på størrelse med vores Outlander har en øjensynlig bedre økonomi. EQC og E-Tron eksempelvis, selvom de er mindre end vores Outlander.
Alle PHEV skal ikke køres over én kam. Nogen har eksempelvis Turbo, dobbeltkoblingsgearkasse, dobbeltmasse svinghjul osv osv hvor der altid kører parallelhybrid og her har du ikke det lækre liniære træk fra elmotorerne. Andre er opbygget som en elbil med direkte træk fra elmotor til hjulene, hvor der er en atkinson benzinmotor som generator/rækkevideforlænger
Disse har ikke kobling, gearkasse, turbo osv.
Mht. Vægt, så ja er PHEV tungere, men den almene bruger som har en bil til at komme fra A til B er bedøvende ligeglade om bilen vejer +200kg.
Vi ser ikke at PHEV er væsentlig ringere på økonomien end tilsvarende benzinbil når batteriet er tomt.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Vi har selv en dieselbil som nr. 2, og vi har kigget på PHEV'er, og det ender nok med at den bliver skiftet til en nyere diesel da økonomien ikke giver så meget mening for os lige på det punkt
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Og hvor langt kan du køre hvis du køre 130km/t på motorvejen?
Det er det jeg ofte bliver spurgt om på min elbil i hvert fald
Den diesel vi har kig på går 20-22km/l ved motorvejs hastighed og har 70l i tanken
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Må du overhovedet oplade din Kuga endnu ?
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
aug 2017
Følger: 1 Svar: 2
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Alle PHEV'er kan koble bilens benzin motor ind til at overtage trækket på hjulene, det gøres især ved høj hastighed da det er mere økonomisk og generator delen ikke ville kunne følge med til at lave strøm til det høje forbrug.
Desuden er den elektriske motor i mange PHEV'er så lille at den ikke ville kunne drive bilen ved høj hastighed effektivt
Her kan du se en ret god forklaring på hvordan det oftest fungere:
https://www.youtube.com/watch?v=AX5ZwzNwTc4&ab_channel=TheQuintekGroup
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 18 Emner: 12 Svar: 958
De første jeg lige kommer til at tænke på er BMW i3 REX og Fisker Karma.
Men Nissan har også lavet "e-Power" varianter af Note og Kicks modellerne som benytter samme princip.
LEVC TX som er en "London taxi" samt Li Xiang One skulle efter sigende også være eksempler på dette.
Nogle adskiller denne type drivlinje fra de mere traditionelle PHEV'ere ved at kalde dem EREV (Extended Range Electric Vehicle), men om den ene betegnelse er mere rigtig end den anden vil jeg lade være usagt.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
og den kan heller ikke køre over 90km/t (så vidt jeg husker) når den køre på generatoren.
Men langt størstedelen af de PHEV'er der er på det danske marked kan koble brændstofmotoren ind til at drive hjulene, oftest igennem en CVT gearkasse,
Selv den bil som han selv ejer i #68 kan, så han kender åbenbart ikke hans bil ret godt
https://youtu.be/wpOH5F6Q6n0?t=152
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 325
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Og det er da super, det er bare lidt dyrt at køre i, og har ikke så mange kræfter at gøre med
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 325
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 18 Emner: 12 Svar: 958
I min Audi og i andre PHEV'er fra VAG er det dog en dobbeltkoblingsgearkasse.
Så vidt jeg ved er alle VAG's PHEV'er (på nær XL1) ren parallel hybrid, dvs. motor kan ikke lade batteriet direkte.
Lige præcis i Outlander PHEV er det så heller ikke en CVT, men en simpel gearreduktion og kobling, dvs. at motoren kun har 1 gear til at drive hjulene med.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Pointen var at manden sagde at stort set alle PHEV'er ikke havde en gearkasse, og ikke brugte ICE motoren til at trække hjulene direkte, og det er omtrent så forkert som det kan være
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 18 Emner: 12 Svar: 958
Grunden til dette er jo nok at de fleste PHEV bliver lavet af ingeniører som er vant til at lave konventionelle ICE biler, så de laver noget som ligger tæt op af hvad de kender.
De par Nissan'er jeg nævnte som undtagelser passer på en måde også ind i den teori, for de er så vidt jeg har forstået bygget på Leaf's drivlinje med en benzinmotor som generator.
Så man har stadig taget noget man kender (Leaf'en) og gjort den hybrid, denne gang gik man bare fra BEV til PHEV istedet for ICEV til PHEV.
Hvis vi nu levede i et bizart parallel univers hvor BEV havde været den førende form for personlig transport i 100 år, men råmaterialerne som skulle bruges til fremstilling af batterierne var ved at slippe op og vi var nødt til lige så stille at skulle stille om til ICE drift, så ville PHEV mellemløsningen nok hovedsageligt være en ren seriel hybrid, altså BEV med lille batteri og rækkevidde forlænger.
Det var godt nok et utopisk scenarie der skulle til for at illustrere hvordan udviklingen ville se ud hvis den skulle gå den anden vej
Plug-in hybrid (phev)