C-max automatisk gearkasse {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har en FordFord focus c-max 1,6 TDCI Ghia aut. Van fra 2007. Diesel. 260.000 km. 7-trins automatisk gearkasse
Mit spørgsmål drejer sig om, at finde ud af om gearkassen skal skiftes eller om det kan være nok at skifte en føler eller andet.
Det meste af tiden kører bilen fint nok, men pludselig kan der komme en alarm om fejl på gearkassen. Derefter kan den ikke skifte gear og kan heller ikke sættes i manuel. Den kører altså bare i lavt gear med høj omdr. Jeg kan slukke og tænde bilen, og så kører den fint igen.
Nu er den så også begyndt på at "hoppe" lidt i de høje gear. Hvis jeg fx. kører 90 km/t. så kører den op til 7. gear i kort tid. Derefter ned i 6. gear og så op i omdrejninger og op i 7. gear igen. og sådan kan den blive ved, medmindre jeg sætter den i manuel.
Når jeg slipper speederen og ruller langsomt, kommer der en lyd, der lyder som et lykkehjul med tikkende lyd. Lyden stopper efter kort tid når man holder stille.
Når jeg har holdt stille kan jeg lugte lidt olie. Det lugter ikke som motorolie. Mon det er gearolie?
Er gearkassen bare helt færdig? Og kan det overhovedet betale sig at lave på en halvgammel bil. Bilen er ellers rigtig fin stand...
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
En automat gearkasse er dyr at skifte / rode i så tvivler på det ville kunne gå at skifte den, men vil anbefale dig at få den serviceret med olie & filter skift før du dømmer den ude, mangler den olie eller er det fks. aldrig skiftet så kan det sagtens give problemer, mange autokasser er redet bare med olie & filter.
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.149
så alt olie er helt frisk.
C-max automatisk gearkasse