{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.779 visninger | Oprettet:

Gennemsnitlig afskrivning {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg er igang med et længere tovtrækkeri med min ledelse.
De mener, at det er ok at pålægge os særlige opgaver, hvor vi skal benytte egen bil, da vi jo bliver kompenseret 1.87 pr km.

Jeg er dybt uenig med denne. Jeg kan i og for sig godt leve med det ind i mellem. Men en kollega er blevet opgaven pålagt i to år nu, og har kørt mindst 10.000 km i den periode.

Så derfor er jeg begyndt min kamp.
Se bort fra brændstof, men hvad vil en gennemsnitlig pris til 275k koste pr km i;
Autoriseret service
Afskrivning af værdi
Sliddele
Og alt det jeg kik har glemt ud over det?

Mit eget bud er omkring 3 kr, men måske jeg er helt galt på den?
Jeg her aldrig regnet på mine egne bilers Afskrivninger, så er lidt blank.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gennemsnitlig afskrivning
  • #1   20. jan 2021 https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234870

Sikker på satsen? For så havde jeg sgu sagt nej.

• #2   20. jan 2021 Når jeg kører for firmaet i egen bil får jeg ca 3,5 pr km, det er skat der har nogle satser der normalt bliver brugt smiley

• #3   20. jan 2021 Men på 1 år er der for mig ca
    Service 3000
    Forsikring 3000
    Dæk ca 1000 kr (holder ca 6 år, og et sæt koster 6000)
    Andre sliddele er vel 500 om året
    Min 208 har kostet mig 140.000 i værditab på 5 år, så det er 28000 om året
    Så alt i alt koster den mig ved mine 35.000 om året ca 1 kr pr km + 50 øre pr km til brændstof smiley
    Men 1,87 er ikke meget, især hvis du afskriver en større bil og en mindre økonomisk smiley

• #4   20. jan 2021 Hvor kommer kr. 1,87 fra ?

Den skattefri befordringsgodtgørelse for kørsel i egen bil var i 2020
    3,52 kr. pr. km for de første 20.000km

• #5   20. jan 2021 De 3,52 kr. pr kilometer er et max beløb der kan udbetales skattefrit.
    Langt de fleste virksomheder udbetaler dette beløb, andre nogle mindre.
    Er man ansat ved staten er beløbet kun ca. det halve.
    Ville ikke selv lægge bil til for mindre end de 3,52 kr.

• #6   20. jan 2021 Et sted mellem 2 og 3 kroner vil være mit bud + brændstof.

• #7   20. jan 2021 Tænker ikke, det er TOTALT skævt sat, den sats. Hvis det nu er en eller anden 2 år gammel Kia Ceed, eller hvad ved jeg, så vil det vel ligge omkring 2 kr. i de omkostninger, der varierer med antal km. Det er mit bud.

Dermed ikke sagt, at det kun koster 2 kr. pr. km at have bilen kørende. Der er alle de faste omkostninger og den del af afskrivningerne, der sker, fordi bilen bliver ældre. De er ikke regnet med. Men de omkostninger har man jo under alle omstændigheder, så det skal de heller ikke nødvendigvis.

Men det er da forskelligt fra bil til bil, ingen tvivl om det. Jeg ville ikke kunne køre nogle steder for 2 kr. pr. km i min, i hvert fald. Det ligger på mindst det dobbelte, vil jeg tro.

Uanset hvad, så synes jeg, det er dårlig stil, at virksomheden ikke udbetaler de ca. 3,50 kr. Det er en personlig holdning. De behøver ikke - det er ikke lovbestemt. De behøver i princippet ikke give noget overhovedet.

• #8   20. jan 2021 Man kan jo altså ikke sige hvad prisen er pr kilometer smiley
    Det er jo i særdeles afhængende af hvilke bil man har.
    I ren afskrivning pr kilometer havde jeg en Octavia der kostede 0,7 kr. kilometeren, har også haft en Honda der kostede godt det tre dobbelte.

• #9   20. jan 2021 Kan ikke huske satsen lige her. Det er kommunalt og sat lavest muligt ud fra reglerne. Men det er også den jeg er uenig med, hvorfor jeg håbede man kunne sige at en standard bil i gennemsnit kostede fx 3 kr or km plus brændstof

• #10   20. jan 2021 Og jeg tænker ikke brugte biler, men fabriksnye og fx de første tre år

• #11   20. jan 2021 3 kr. plus brændstof er ALT for højt sat. Du skal i hvert fald trække en krone fra dét beløb.

Jeg tror godt, man kan køre en Kia Ceed for 2 kr. pr. km inkl. brændstof.

• #12   20. jan 2021 Den gennemsnitlige afskrivning er nærmest total umulig at regne på, da den afhænger af nærmest ene variabler

Eksempler på dette er
    Årlig kørsel
    Om bilen beholdes i 3, 5 eller 7 år
    Km der køres for firmaet kontra privat
    Mærke og model

I stedet for at gå og bruge kræfter på alle mulige udregninger og scenarier. Så kontakt jeres tillidsrepræsentant og inddrag eventuelt fagforeningen i stedet

• #13   20. jan 2021 Fagforening bekræfter de 1.8x kr.
    Og ud fra det su skriver må vi jo vare nøjes med det.
    Jeg står dog som tillidsvalgt og prøver at kæmpe sagen for mine kollegaer.
    Men nogle gange er det jo nemmere at smide tal på bordet.
    Jeg Googlede lige den ene af mine bilernog inklusive brændstof koster den 2.73 kr/km
    Hvis der ikke findes en bedre statistik, må jeg jo bare gå ud fra den.

• #14   20. jan 2021 Har du beregningsgrundlaget, der ligger til grund for de 2,73 kr./km? Det lyder højt, hvis man kun regner på marginale km - altså under antagelse af, at man har bilen under alle omstændigheder, men blot kører ekstra km.

• #15   20. jan 2021 Nej, det er ikke regnet som ekstra km. Det er regnet som km under alle omstændigheder.
    Det er det der gør denne sag lidt svær.
    Mit eget tilfælde kan man tale om en ny udfordring. Min forsikring er lav pga jeg har valgt at lade mig begrænse antallet af km. Så den er sat til 35.000 km. Kommer jeg Over den, så stiger præmien jo

• #16   20. jan 2021 Alt, hvad der varierer med km, skal naturligvis regnes med. Ekstra forsikring er også en reel variabel. Dog ikke en specielt stor én. For mit vedkommende koster 10.000 km ekstra ca. 500 kr.

• #17   20. jan 2021 Hvad så med dem der ikke har bil? Bliver der stillet en til rådighed?

Du kan ikke holde en bil kørende for 1.87 pr. km.

• #18   20. jan 2021 Martin hvad definerer du som en bil?

• #19   20. jan 2021 Man kan godt holde en bil kørende til en marginal pris på under 1,87 kr. Men jeg tror, du har ret i, at det er svært at finde en nyere bil, man kan holde kørende alt inkl., hvis man ikke har en bil i forvejen.

• #21   20. jan 2021 Fin tabel i #20. Eneste mangel er, at afskrivningerne ikke er delt op i km-afhængig og årgangsafhængig afskrivning. Men ud fra et ukritisk kig på tabellen stemmer min formodning om 2 kr. nok nogenlunde overens. Måske det er lidt i underkanten, men over 2,50 kr. kommer man i hvert fald ikke.

• #22   21. jan 2021 Personligt synes jeg deres værditab er meget højt sat, i alt fald hvis det er forventet afskrivning over en 3 årig ejerperiode

Der er stort set samme angivne værditab pr km på 20.000 og 30.000 km. Om en bil har kørt 60.000 eller 90.000 km ved salg efter 3 år mener jeg har mindre betydning end tabellen skriver

I følge tabellen vil en
    3 år gammel mikrobil med 90.000 km på klokken skulle kunne handles til 28.000 kr
    3 år gammel Ford kuga phev med 90.000 km på klokken skulle kunne handles for 108.000 kr

Det er dog nok ud fra at bilen sælges ved at bytte til ny hos forhandler, men jeg tror da næppe ret mange vil acceptere omkring 100.000 kr for en 3 år gammel golf, qashqai, kuga i en byttehandel med ny bil

Nu er det kommunalt, og derfor går jeg ud fra det er besluttet hvad taksten skal være for alle ansatte i kommunen. Derfor kan jeg dårligt forestille mig, at du som ene tillidsmand kan løfte opgaven med at få hævet taksten. I må alle gå sammen, og forsøge at forhandle prisen op

Problemet ved en fast takst er jo, at jeg får samme takst for kørsel i min Peugeot 107 som den medarbejder som har valgt en Audi rs6. I mit tilfælde vil kørsel i egen bil give "overskud" mens rs6 ejeren vel dårligt kan betale benzinen

• #23   21. jan 2021 Tænker og så at du skal tænke forsikring ind i at I kører i egen bil.
    Hvem betaler hvis der bliver lavet en skade på jeres køretøj.?
    En kommunal arbejdsgiver kan ikke kræve at man bruger sin egen bil i arbejdstiden.
    Har en kollega som og så brugte sin bil en gang imellem og måtte smide 6000 kr i selvrisiko pga af uheld. Arbejdsgiver ville ikke betale noget som helst så i dag bruger han ikke bilen i forbindelse med job. Uanset om arbejdsgiver beder ham om det.
    Så er køre pengene jo hurtigt væk.
    Vi roder selv lidt med det.
    Men det er lidt svært når kollegerne bare klapper hælene sammen og gør hvad chefen siger.
    Der er et eller andet med at hvis man bliver beordret til at køre i egen bil så skal arbejdsgiver betale evt selvrisiko, men kan sgutte huske hvor jeg har set det henne.
    Måske forsikringen kan hjælpe her.
    Held og lykke med kampen.

• #24   21. jan 2021 Det er rigtigt mht. forsikring. Det bør undersøges, hvordan betingelserne er, hvis man kører galt. Så bliver man i hvert fald ikke overrasket.

Man kan så diskutere, hvad der er rimeligt. Hvis man skal betale sin selvrisiko, er det jo i udgangspunktet ens egen skyld, man kører galt, og ikke arbejdsgivers. Så jeg kan også forstå argumenterne for det modsatte.

For mit vedkommende betaler arbejdsgiver selvrisiko m.v. Men jeg får så også den højeste takst, når jeg kører. Det kan lige dække benzinen plus det løse smiley

• #25   21. jan 2021 Vi skal nemlig også selv betale selvrisiko mv.

Mit mål er fakrisk slet ikke at hæve taksten, men at se køber en bil til disse opgaver. I perioder cykler jeg selv på arbejde, og der vil jeg ikke tvunget til at skulle have min bil med på job.
    Jeg gider ikke tage penge med på arbejde, så høj er min løn nemlig heller ikke smiley

Selvom vi er kommunalt ansatte, så kan arbejdspladsen fakrisk godt give os den høje sats, hvis de vil, det synes de bare normalt ikke er sjovt, underligt nok

I har givet nogle input der kan bruges til min kamp, og så må vi se hvor det ender..

• #26   21. jan 2021 Den med at være tvunget til at tage sin bil med, kan jeg sagtens følge. Det giver også en dårligere fleksibilitet for hele familien.

Måske du samtidigt skulle lave et regnestykke den anden vej på, hvad det ville koste at købe en billig bil til formålet, som man holder kørende i x-antal år (evt. ud fra FDM tabellen) og sammenligne det med, hvad de skal udbetale i kørepenge. Måske det ikke er så meget dyrere igen at have en bil stående for dem. Jeg ved det ikke.

• #27   21. jan 2021 Jeg laver et regnestykke på aygo-klassen i aften. Jeg tror nemlig ikke det er mange øre dyrere, og i et regnskab hvor der alligevel er et par minibusser, så tror jeg ikke det betyder det store

Jeg skal til møde om emnet i moegrn, så må. I se om de er lydhøre.

• #28   21. jan 2021 Hvad er dine kollegaers ønsker egentlig??

Du er imod kørsel i egen bil, men som udgangspunkt skal du jo tale alles interesser. Så hvis de øvrige ansatte er godt tilfreds så skal du reelt ikke kæmpe for arbejdsgiver stiller bil til rådighed

De fleste arbejdsgivere vil jo, hvis de stiller bil til rådighed ikke udbetale pengene for kørsel i egen bil. Og jeg har oplevet folk blive sure over den løsning

Hvis i kører meget og kan klare jer med 1-2 biler, så vil det sikkert også være billigere for firmaet end mange udbetalinger af kørselspenge. Det vil også lette det administrative arbejde med udbetalingerne

• #29   21. jan 2021 Man skal også lige huske at tænke på den problemstilling, René skriver om, ja. Personligt ville jeg hellere have 1,87 kr. pr. km i egen bil og derved tabe et par kroner pr. km, end jeg vil køre i en Aygo. Så man skal være sikker på, at alle er enige.

På min gamle arbejdsplads havde de noget gammelt lort af en gulpladebil, som man genre så, man brugte, når man havde muligheden - frem for egen bil. Jeg ville simpelthen ikke køre i sådan noget livsfarligt bras.

Men ja, hvis alle er enige om, at de gerne så en bil stillet til rådighed i stedet, så må du jo se, om du kan trumfe det igennem smiley

• #30   21. jan 2021 Jeg løfter sagen fordi 10 af mine kollegaer er kommet med den. Jeg kører som tillidsvalgt ikke egne sager. Jeg har været rundt og høre et større udvalg af mine kollegaer, har hørt ca 50, og de ønsker alle, at man kan gå uden om brugen af egen bil.

Jeg har fagligt mit på det rene med om sagen skal løftes. Den er yderligere præsenteret for hele tillidsudvalget, som alle er enige i sagen skal køres. Her har den været præsenteret for i alt 4 TR'ere og 5 AMR'ere. Jeg har fået "æreren" af at køre sagen, da den blev leveret hos mig.

Faktisk er det endt med, at man er blevet beordret at have unge med i bilen. En kollega fik bulet bilen, da en af de unge blev ved med at smække døren i, fordi selespændet sad i klemme i bilen, en 5 dage gammel bil. Her var der kun ÉN til at betale, og det var ikke arbejdsgiver.

Det er en rodet sag, hvorfor jeg egentligt ikke ville gå ind i selve sagen her, men bare ledte efter en gennemsnitlig omkostning.

• #31   21. jan 2021 Det var heller ikke for at betvivle noget af det, du skrev. Det kunne bare være, det ikke var noget, du havde tænkt over smiley

Når du siger "unge med", mener du så de unge på et bosted, hvor I arbejder, eller lignende? Eller er det unge kolleger, du mener? Spørger bare af interesse smiley
    Hvis det er unge på et bosted eller lignende, så havde jeg på ingen måde accepteret at bruge egen bil! Kan sagtens leve med at have en kollega op at køre, men jeg skulle fileme ikke have "tilfældige" unge mennesker med ud i min Mustang. Det kom ikke til at ske.

• #32   21. jan 2021 Unge mennesker med diverse diagnoser..... Og ja, det er blandt andet det der er problemet!

• #33   21. jan 2021 Det er yderligere et element i forhold til, at jeg sagtens kan forstå jer. Det var som sagt ikke sket i min bil. Det kunne de glemme alt om.

Men spændende hvad du finder frem til. Håber for jer, det lykkes smiley

• #34   21. jan 2021 Har en kollega der netop har fået en en udbetaling for kørsel på lige under 10.000 kr. for 4 måneder.
    Det er tæt på 5.500 km... i egen bil... på arbejde. Det er alligevel en del.

• #35   21. jan 2021 Ja det er da en god slat. Så er spørgsmålet bare, om det er fleksibelt nok for jeres jobfunktion at skulle deles om et vist antal biler. Det gør jo, at der kan skabes kø til tider.

Men jeg er på jeres side. Håber da for jer, I "vinder" sagen. Det lyder rimeligt.

• #36   21. jan 2021 Nu er det jo netop unge med diverse diagnoser, der giver det netop god mening at arbejdsgiver stiller bil til rådighed

Og ud fra det du skriver, er det faktisk mere problemerne ved kørsel i egen bil, frem for selve taksten der angribes

Der er ganske givet også noget forsikringsmæssigt omkring kørsel med andre i sin bil mod betaling.
    Hvis en af de unge kommer alvorligt til skade og eksempelvis ikke har en ulykkes forsikring, hvem skal så betale hans erstatning??

Jeg kan dog høre der er bred opbakning til dine synspunkter, det var bare ikke helt det jeg forstod på de første indlæg. Der var det mere hen i retning af du synes taksten var for lav

• #38   21. jan 2021 Ja som udgangspunkt dækker ansvarsforsikringen passagerne i bilen

Men som du selv nævner, så er det nok en gråzone med kørsel med passager i egen bil mod udbetaling af kørselsgodtgørelse

• #39   21. jan 2021 Den del er der juridisk styr på. Både underskrifter og hvad der ellers kræves for det.

• #40   22. jan 2021 Hej
    Du skla have staten takster ved kr 3,?? de første 20.000km og herefter et mindre beløb, som ikke kan svare sig. Firmabil istedet.
    MVH kp

• #41   22. jan 2021 Hej
    Hvor jeg dog "elsker" dine dårligt timede indlæg med irrelevant og/eller forkert information.
    MVH Bay

• #42   24. jan 2021 Noget nyt?

• #43   24. jan 2021 Der skal foretages nogle ubdersøgelser. Men som udgangspunkt fastholdes det som det er...

• #44   24. jan 2021 Det lyder kommunalt smiley held og lykke med det projektet.

• #45   24. jan 2021 Martin, der er meget kommunalt. Regner med et svar i 2025

• #46   26. jan 2021 Man skal passe hvem man tager med i bilen. Der er stor forskel på om man har en kollega eller en “kunde” med o bilen. Både rent forsikringsmæssigt og erstatningmæssigt.
    Jeg håber I får medvind med sagen. Jeg havde hvertfald ikke medtaget den beskrivelse af unge i min private bil.

• Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    nov 2019

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 30
    #47   26. jan 2021 Det er første gang (i mine år på arbejdsmarkedet) jeg hører om et firma som betaler mindre end skattevæsenets maximale skattefrie takst.

Tal med din fagforening, og sig til din arbejdsgiver at det ikke er muligt fordi din kone bruger bilen, hvis du ikke har en kone, så sig den er udlånt til en ven.

I midt halvfemserne havde jeg en heftig diskussion om kørselsgodtgørelse. Efter jeg havde talt med fagforeningen fik jeg extra udbetalt flere tusinde, og det var firmaet som syntes jeg var unfair og startede uenigheden.

Gad vide hvad borgmesteren og kommunaldirektøren i din kommune får pr km

• #48   26. jan 2021 #47
    Så skal du hermed høre om firma nr. 2; min gamle arbejdsplads. Her var det afhængigt af, hvad man kørte til. Nogle formål gav høj takst, andre gav lav takst.

Men der er efter sigende mange virksomheder, hvor man ikke får fuld takst. Det er ikke et fastsat minimum, men et fastsat maksimum.

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
    #49   26. jan 2021 Jeg bliver så edderspændt rasende når jeg hører om firmaer der opfører sig sådan, stå sammen og stop arbejdet, vi er alt for pengeliderlige i danmark

• #50   26. jan 2021 Altså er vi så penge liderlige at vi stopper arbejdet for at kratte mere ind?
    Eller hvem er liderlig? Er måske lidt små lummer .... selvmål

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#51   26. jan 2021 #50 Folk tør ikke strejke fordi de er bange for at blive fyret, det udnytter visse firmaer med urimelige krav til medarbejderne. Og det skal vi ikke finde os i

• #52   26. jan 2021 Bare rolig, Martin, det skal nok lykkes Enhedslisten inden længe at skabe en revolution, der overgiver magten til arbejderne. Så kan de skide kapitalistsvin lære det!

• #53   26. jan 2021 Stem på arbejderpartiet

profilbillede
  • #54   27. jan 2021 Hej
    Kører ca 15000 om året for mit firma, får de ca. 3,52 per km ( skattefrit ) + 2500 per måned oven i min løn for at lægge egen bil til. de 2500 skal der dog betales skat af.
    Med en let brugt bil hvor den største afskrivning er taget er det en god ordning syntes jeg.

• #55   27. jan 2021 #54
    Synes da det er en ganske god ordning med de fleste biler, brugte som nye smiley
    Jeg kan måske ikke helt holde min kørende for det beløb, men det er da tæt på. Jeg ville ikke klage, i hvert fald. Med mindre det selvfølgeligt er noget kørsel, der er hårdt ved bilen, fx en masse ting, der skal slæbes ind og ud, passagerer osv.

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#56   27. jan 2021 Er altså ikke kommunist smiley

• #57   27. jan 2021 ... Sagde ingen martin a nogensinde. smiley

• Michael C
    Michael C Tilmeldt:
    jun 2010

Følger: 1 Emner: 18 Svar: 83
    #58   27. jan 2021 Gå videre med den km takst, der er udstukket fra skat. Gør rede for problematikken, med at have brugere/ borgere med i egen bil. I forbindelse med hvis de ødelægger dele på bilen. Forstår ikke at en kommune er så oldnordisk, at de ikke selv har bil de kan stille til rådighed. I hvilken sammenhæng kører i med brugere. I kunne også være frække og bestille en taxa

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #59   27. jan 2021 Hvad med at i allesammen begynder at sige, desværre,konen bruger bilen den dag.
    På et tidspunkt finder de vel ud af at de bliver nød til at stille en bil til rådighed ?

• #60   27. jan 2021 Personligt ville jeg ikke bruge min egen bil hvis ikke jeg fik den takst der er på SKATs hjemmeside

De gange jeg har skulle noget i erhvervsregi kursus/møder etc. der er vi blevet afregnet statens skattefri takster eller også har firmaet sørget for transport

Det er jo lidt det samme med forplejning og/eller overnatning - der findes takster for den slags hvis ikke firmaet sørget for det smiley

Hvis vi skal til at have penge med på arbejde (læs udgifter)
    Så er det da billigere at blive hjemme på sofaen smiley

Kommentér på:
Gennemsnitlig afskrivning

Annonce