8.861 visninger
|
Oprettet:
Kølervæske farve Rød / Blå / Grøn / Gul {{forumTopicSubject}}
Hej
Nogle der kan forklarer forskellen på kølervæske m.h.t. farve
Tænker det ikke er en god idé at blande farverne ; men at holde sig til den farve der er på bilen f.eks rød så genopfyld med rød
men hvis man skal skifte det hele af en eller anden grund, er det så ligegyldig hvilken farve man hæder på, tænker svaret er:
NEJ !!
mener der er en regel for hvis noget i motoren f.eks topstykket er af alu eller støbejern så kommer farven ind i billedet.
Nogle der er kloge på dette og kan forklare forskellen Rød / blå / Grøn / Gul ?
nov 2005
Følgere: 165 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.119
vi har 3 forskellige kølervæske på arbejde, som dække de fleste bilmærker.
og de er alle 3 røde
der var engnag man kunne sige at blå var til støbejerns motor
rød til alu
men i dag skal man se havde producenten skriver man skal bruge,
og det skal kølervlsken så opfylde
og farven har så ikke nogen betydning
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Dennis GSI
Der er jo også støbegods motorer der har alutop.
Kan fortælle at en bekendt som for år siden, der arbejdede ved en producent.
Og i kar med flere 1000 liter kølevæske der blev produceret, gennemgik det den samme produktion, ind til det blev delt i 2 seperate kar, hvori der blev tilsat farve under omrøring omkring 50-100 ml.
Derefter blev det påfyldt dunke, eller 1000 liters tanke.
Jeg holder mig selvfølgelig til den farve en bil har, hvis jeg laver bil for andre.
Men til mine egne, der får de det jeg lige har mest af på lager.
Jeg køber stadig idag 60 liters dunke, ved selv samme firma.
Jeg har det med kølevæske som med olie, at den bestemmelse tager jeg helt selv.
Fordi...:
Hvis producenterne anbefaler noget for at bibeholde en garanti, så er det i mine øjne bare for at holde service mulighedderne så længe som muligt.
Kan man ikke også undre sig over at når man på bla. min kølevæske måler (spektrometer) ikke er mere end 2 aflæsnings skalaer, som den blå og g13
når der nu er ved af være så mange farver.
Den med at det klumper (koagulerer) osv. har jeg ikke oplevet på nogen motorer endnu...
Jo dog en 6 cylindret skibsmotor det havde været under vand, og derefter sat hen på en palle i 8-10 år, men der var det mere krystaliseret.
Men alligevel fik jeg den til at køre igen.
Det var dog en støbejerns motor der var ferskvandskølet, som var blevet glemt på en palle i hjørnet.
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 2.642
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Jaeee der må jo også stå om det blandes med hårdt, blødt eller renset vand...:D
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 861
Dels lavede den skade på alu-godset, og dels åd den sig igennem de tykke gummipakninger.
Når bilen begyndte at sjattisse kunne man godt belave sig på at skifte pakninger.
Lige pludselig var der bare hul og motoren mistede kølingen.
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 850
Jeg skal ikke gøre mig klog på om en universal kølervæske virkelig er noget der du'r , men jeg husker at konkurrenten FTZ tog lidt gas på dem ved at påstå at man nu kunne tilbyde sine kunder universal bremsevæske, som dog kun ville blive solgt den 1. April .
Når det kommer fra så stor en koncern med så mange proffesionelle værksteder som deres kunder, tænker jeg at den universale kølervæske ihvertfald ikke skader nogen motorer ?
Personligt foretrækker jeg dog at anvende de væsker , med de godkendelser som fabrikken foreskriver, også selv om det koster lidt mere .
Kølervæske farve Rød / Blå / Grøn / Gul