5.795 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Salg af privat bil til en forhandler Salg af privat bil til en forhandler

Hej alle.

Jeg har en bil til salg på bilbasen.

Jeg blev ringet op af en mand, som oplyste at han var interreseret i min bil, vi talte lidt frem og tilbage om bilen og service osv.
Vi endte til sidst med at tale om prisen på bilen og at han ville overfører pengene med det samme, Jeg spurgte om han var forhandler?

Han havde jo ikke set bilen eller kørt bilen, men ville komme med det samme og hente bilen.
Er det ikke underligt at købe en bil som man ikke har prøvet endnu?
Han oplyste så at han var i jylland og ville hente bilen med det samme. Ved ikke om han selv kom eller sendte en lastvogn for at hente den.

Han oplyste yderligere at han ville køre det over sin virksomhed og at han selv havde et værksted.

Jeg har aldrig prøvet at sælge til en forhandler før.

Min bekymring går på om han kan komme om 1 mdr, og sig at bilen fejler nået, mekanisk eller noget, og jeg kan blive hæftet for noget?

Når det er privat, er bilen købt som beset, men hvad med når det en forhandler som køber den? Hvilken (sær)regler gælder så?

Lad mig høre jeres tanker.

1000 tak på forhånd, al hjælp bliver modtaget med kyshånd.

PS. hvis du ikke har noget pænt at sige, så lad være.

RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!
Slå lyden til
00:00
/
14:20
LIVE

NOW PLAYING

TOYOTA LANCERER SEKS NYE ELBILER!

NOW PLAYING

VW ID.4 GTX - OVERRASKER!

NOW PLAYING

TIL WAGRAIN OG HJEM I HALLES MINIBUS!

NOW PLAYING

MIN BMW E30 FÅR NY CHANCE

NOW PLAYING

NOW PLAYING

BYD TANG ER IKKE HELT FÆRDIGBAGT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

STATUS PÅ MIN BMW E30!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

TOPFART I VW ID.3 GTX!

NOW PLAYING

ALFA ROMEO JUNIOR - NOGET ER GALT!

NOW PLAYING

BYD ATTO 2 - OVERRASKER STORT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

AT ANMELDE EN SPRITBILIST!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NOW PLAYING

MERCEDES-BENZ G 580 - 100% ELEKTRISK G-KLASSE!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NY TESLA MODEL Y

NOW PLAYING

NOW PLAYING

POLESTAR 4 MED 1900 KG PÅ KROGEN!

NOW PLAYING

I AUDI A5 AVANT TIL ST. ANTON!

NOW PLAYING

KAN MIN BMW E30 REDDES?

NOW PLAYING

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • plæneklipper knivslibning 500 kr.
  • Afmontering af induktionskogeplade og installation af ny induktionskogeplade samt opsætning af kontakt på væg til samme. 1.000 kr.
  • Flytte kommoder mm. 2.293 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Salg af privat bil til en forhandler
  • #1   2. feb 2021 En bil er ikke pr. automatik "købt som beset", ej heller mellem private. Men man kan aftale det, lige så vel som du kan aftale med forhandleren, at han køber den uprøvet inkl. eventuelle skjulte/ikke skjulte fejl og mangler, og at der dermed ingen garanti, reklamationsret og lignende er forbundet med handlen.

• #3   2. feb 2021 mange tak for svar, hvor i kontrakten plejer det at stå? og ved du hvordan ordlyden er?

• #4   2. feb 2021 Man kan sige, at man pr. definition ikke kan kalde det "købt som beset", eftersom den ikke er beset, inden købet foretages smiley Men man kan sagtens skrive, den er købt ubeset uden garanti, reklamationsret og returret.

• #5   2. feb 2021 Der er ingen standard ordlyd. Jeg ville bare skrive, som jeg har gjort her i tråden.

• #7   2. feb 2021 Nej, for hvis han overfører pengene, så er handlen jo indgået, inden den er beset. Så er der bare tale om en afhentning og ikke et køb, når han kommer smiley

Men det er bare en slåskamp om ord. Den er jo ligegyldig.

• #9   2. feb 2021 Jeg nægter at bruge tid på at diskutere noget så ligegyldigt...

Trådstarter: Brug mine formuleringer i slutsedlen. Så kommer du ikke i problemer.

• Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

Følgere: 2 Svar: 704
    #11   2. feb 2021 Baaz
    Gør som Bay skriver, det er det mest sikre valg du kan tage.

Kuga
    Det er vrøvl, det du kommer med.

• #12   2. feb 2021 Brug denne eventuelt https://fdm.dk/sites/default/files/inline-files/FDM_Slutseddel_Privat.pdf
    Afsnittet særlige aftaler omhandler reklamations ret
    Anfør Sælges som prøvet og beset uden reklamationsret!
    Hvis ubeset så anfør det.

Det er vigtigt at der laves en slutseddel, for garantien / reklamations ret er netop noget du aftaler dig udad. Laves der ingen slutseddel så er der teoretisk reklamationsret også ved privat køb/salg.

• #13   2. feb 2021 #12
    Ikke reklamationsret som man kender det fra forbrugerkøb dog. Det gælder kun i - ja, netop - forbrugerkøb. Men i udgangspunktet har køber også i privathandler mangelsbeføjelser, hvis ikke man aftaler sig ud af det. Om man så kan kalde det reklamationsret... Tja, en slags... smiley

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #15   2. feb 2021 Ikke ofte at man ser Bay blive belært om jura herinde...

• #16   2. feb 2021 Folk trænger vist til at komme ud.
    Her er Santanders version https://santanderconsumer.dk/magasinet/bil-og-mc/hvordan-er-jeg-saa-stillet-som-koeber-det-skal-du-vide-om-garanti-ved-privat-bilhandel/

• #17   2. feb 2021 Belært om jura? Vi er jo ikke engang uenige om det juridiske, men en lille, ligegyldig teknikalitet, som dybest set opstår på baggrund af gætværk...

• #18   2. feb 2021 Folk har tendens til at tro på Google og wiki smiley
    Gør som Bay og du vil undgå problemer, men tjek nu pengene står der, for en god ordens skyld

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #19   2. feb 2021 Har du ret i,men ikke ofte at dine svar bliver kaldt ligegyldige smiley

• #21   2. feb 2021 Solgte min Seat Leon til forhandler sådan. Var også skeptisk da han ringede og fortalte. Men jeg fortalte lidt om bilen og vi blev enige om prisen, som var angivet på var annoncen, var ok.
    Da Autologic afhentede den få dage senere, straksoverførte han pengene og hørte aldrig fra ham igen.
    Sådan kan man godt vende sig til at sælge biler smiley

• #23   2. feb 2021 Mange tak for svar, jeg ved ikke om jeg er blevet klogere.

#22, hvad nu hvis han køre en tur efter 1 midr, og der er en fejl eller mangel, som så sker, hvad så? Har han så stadig ret til at få det udbedret af dig, eller mod betaling.
    Jeg kan simplethen ikke forstå at man køber en bil til 131.000kr uden at have prøve kørt den,
    Præcis det du sagde, sagde jeg også til ham, og han oplyste at han aldrig kunne komme efter mig, da jeg var en privat sælger?

nu er bilen i rigtig god stand, men man ved jo ikke om den om en mdr, på hans lager, og der kommer en fej/mangel frem, en lampe i intrumentbrattet eller noget andet kedelig.

Uanset, skal jeg have sat dette ind i teksten "Bilen er købt ubeset uden garanti, reklamationsret og returret."

• #25   9. feb 2021 Jeg vil mene, at hvis han køber bilen og det går over hans værksted/ firma, køber han bilen som professionel og derfor bør du ikke hæfte for noget, da køber kender reglerne for handel med biler privat/ professionel.

• ayhan D
    ayhan D Tilmeldt:
    nov 2012

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #26   9. feb 2021 Han har højst sandsynligt allerede en køber til din bil, og hvis i kommet frem til en pris, til hans fordel. Så behøver han ikke at se bilen.. Han har nok tjent penge inden at overhovedet fik bilen..
    Jeg har prøvet det 2 gange hvor en forhandler har kørt til Sjælland købt min bil også afsti afsted. Og begge gange havde de allerede en køber klar på den anden side.

• Bettina  D
    Bettina D Tilmeldt:
    okt 2017

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
  • Bettina  D
    Bettina D Tilmeldt:
    okt 2017

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
  • LilleA
    LilleA Tilmeldt:
    jun 2019

Følger: 9 Følgere: 1 Svar: 13
    #29   9. feb 2021 Har vi også gjort. Dog som privat :-). Nogle gange er prisen bare så fin, at standen næsten er ligegyldig.

• #30   9. feb 2021 Solgte sidste år min kones 1 år gamle Kia Picanto til en Kia forhandler.

Forhandleren var blevet kontaktet af en kunde der ville købe den, men ikke i privat handel. Dermed købte forhandleren den af mig til prisen, og solgte den direkte videre. Det var køberen selv der afhentede den, så forhandleren så den aldrig. smiley

• John J
    John J Tilmeldt:
    sep 2014

Følger: 5 Emner: 1 Svar: 90
    #31   9. feb 2021 Har du undersøgt manden - googlet ham f.eks. Man køber sgu ikke en bil til 130 000! Uden at se den!
    Jeg ville i hvert fald være sikker på at have pengene i hånden inden han får lov til at køre en tur i den.
    Overførsel af pengene sker jo først i morgen, og det kan jo godt stoppes inden.

• #32   9. feb 2021 #31
    I dag laver man straksoverførsler. De er på din konto med det samme og kan ikke trækkes tilbage.

Jeg har i øvrigt nu to gange købt bil ubeset til +200.000 kr. Blot fået dem leveret i indkørslen, efter jeg har betalt. Så det passer ikke helt, at ingen gør dét. Måske mange afholder sig fra det - men ikke alle.

• BMW 5
    BMW 5 Tilmeldt:
    sep 2019

Følger: 2 Svar: 10
    #33   10. feb 2021 Købeloven er ikke gældende som privat sælger. Så du skal ikke give garanti som en forhandler, der er dog som udgangspunkt 2 års reklamationsret, medmindre andet er aftalt. Så skriv i kontrakten at den er købt som beset og du får aldrig problemer. Forhandlere prøver også at benytte sig af dette men selvom køber skriver under på det, så er det ikke gældende, fordi som virksomhed kan du aldrig undgå købeloven ligemeget hvad kunden skriver under på.

• Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    maj 2013

Følger: 1 Svar: 1
    #34   10. feb 2021 Denne handel er ikke en privathandel, det er salg til forhandler.
    Og så har man som privat ikke noget ansvar ud over at indkassere pengene, stort set.
    Pas på med at skrive under på andet end pris kilometer og årgang.
    Jeg er enig med BMW5´s synspunkter.

• #35   10. feb 2021 Jep - bare sikre dig en kvittering på bilen, hvor stelnummer, pris, betaling, dato og køber (firmanavn) står på og du er sikker. Da det ikke er handel mellem private eller sælger er professionel, så er købeloven ikke relevant, da der ikke er tale om forbrugerkøb som tidligere nævnt.
    Her er køber den professionelle part og antages automatisk at have fuld forståelse for evt risici

• #36   10. feb 2021 Forhandleren er jo ikke dum, han har med stor sandsynlighed en køber til bilen, derfor er han lidt hurtig. Forhandleren kender branchen og ved også, at det ene og alene er hans eget ansvar når han køber bilen ubeset af en privat. Tag imod pengene, hvis du ellers har rent mel i pungen. (pose)
    Jeg solgte engang ubeset en bil til 140.000 til en forhandler uden problemer. Forhandleren havde en køber til lige netop en 1.5 år gammel VW polo med hele DK-pakken...det er nogle år siden.

Kommentér på:
Salg af privat bil til en forhandler

Annonce