9.728 visninger
|
Oprettet:
Hvorfor er CVT-gear så udskældt? {{forumTopicSubject}}
Jeg går så ganske utålmodigt og venter på Toyota Yaris Hybrid (H3). Den er desværre forsinket til levering. Nå men i mellemtiden har jeg kigget lidt på nettet om hvad jeg kan forvente mig af sådan en bil. Umiddelbart virker det ret positivt når men ser Youtube-videoer men så ser jeg at nogen kritiserer CVT-gear for alt for høje omdrejninger, man skulle nærmest tro at motoreren ukontrolleret stikker helt af i omdrejninger ved acceleration. Men det er vel meget naturligt at gearkassens styring søger de rette omdrejninger ved en acceleration og at dette styres af hvor meget der trampes på gaspedalen. Hvad er det jeg overser/tager fejl af her?
Online Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.602
Jeg ved at dette er opbygningen af den gearkasse, men kan bare ikke fordrage den..
Og ja det er 100% motorstyring og gearstyring som står for omdrejningerne for at være i et område hvor motoren yder bedst i forhold til accelerationen, men ændre ikke på noget som helst i mit øje, eller øre.
Kender dog flere som er glade for deres biler og gearkasser, og fred være med det, vi skal alle have lov til at have en mening om tingene, så længe vi må.
Men jeg kommer ALDRIG til at købe en bil med sådan en gearkasse
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
De fleste CVT'er har endda fået indbygget falske gearskifte bare for at de skal have en fornemmelse af en almindelig automatgearkasse..
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Kører man kun by kørsel og ikke kommer over 70 så er det et fint valg, men en motor på begrænseren i 15 sekunder ned af en tilkørselsrampe for at nå op i fart, og en motor med 6000+ rpm hver gang du skal overhale på landevej eller motorvej bliver du hurtigt træt af
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
For mig går kritikken mest på den store mangel på kontrol over motoren, og helt fraværende speeder respons.
Hvis du godt kan lide at køre lidt frisk, og gerne køre bilen på grænsen, så bliver du godt nok skuffet over det gear. Hvis du er vant til at kontrollere bilen på speederen, og evt. begrænse/provokere under/overstyring på speederen, ja, så kommer du til at finde den bløde hat frem istedet.
Er bilen derimod bare et transportmiddel for dig, og bruger du primært bilen til at pendle i, så vænner du dig nok hurtigt til CVT gearet. Du vil sikkert også opleve bedre brændstoføkonomi ift. alm. aut. gear.
Om CVT er noget lort eller helt fint afhænger meget af hvad du bruger bilen til, og hvordan din kørestil er.
feb 2004
Følger: 6 Følgere: 8 Biler: 7 Emner: 11 Svar: 134
Ved godt at transmissionen er lavet så den kører på motorens max-effektivitetsniveau hele tiden, og at det sikkert fungerer godt, og som Toyota har tiltænkt det, men det føles altså bare "forkert", og jeg endte da også med en model med manuelt gear igen.
maj 2005
Følger: 76 Følgere: 209 Biler: 2 Emner: 100 Svar: 527
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Ville.vælge CVT over de der latterlige skifte robotter som man kan finde i hos mange af de billigere biler.
feb 2005
Følger: 42 Følgere: 39 Biler: 12 Emner: 145 Svar: 2.564
CVT i eksempelvis en Subaru Turbo, Audi diesel, Plug-In hybrider med moment stærke elmotorer er ikke i samme omfang nødsaget til at tage mange omdrejninger.
Så gearkassen fejler i sig selv ingenting, men koblet sammen med moment svage benzin motorer kan det være en dårlig kombination.
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 3 Svar: 241
apr 2011
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 5 Emner: 139 Svar: 1.228
jun 2008
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
apr 2004
Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 14 Svar: 1.257
jun 2008
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63
Det lige præis sådan at jeg håber at Toyota Yarisen vil opføres sig. Når jeg ser videoer på Youtube af demonstrations-kørsler af Toyota Yaris Hybrid, den nyeste version, så lyder det meget som at det er sådan det vil fungere, og når man kigger på speedometeret, så ser det også ud som at der er masser af acceleration uden at bilen lyder som om den er ved at skilles ad. Jeg glæder mig rigtig meget til at den skulle være klargjort til levering om knap 14 dage.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.190
CVT Liniatronic kan kun anbefales.
Har begge dele. manual 7 trin og CVT.
CVT er langt at foretrække. Er go til at give hovne VAGGER baghjul - hver gang. Til med uden turbo og andet diller daller.
MVH KP
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Jeg oplevede nu aldrig at en bil med CVT var hurtigere end min VAG, da jeg havde den. Og den havde heller ikke turbo
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 18
okt 2011
Følger: 1 Svar: 3
jun 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 3 Emner: 20 Svar: 47
Ikke den mest økonomiske bil i mit tilfælde men tror ikke det er gearkassens skyld.
Subaru forester xt. (Benzin med turbo)
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 19 Svar: 265
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 3 Svar: 241
okt 2010
Følgere: 1 Svar: 4
feb 2015
Følger: 1 Svar: 2
Kører avensis 1,8 benzin,
147hk med cvt. - fungere fint til 99 % af alt kørsel.
Cvt gearkasser er normalt ikke beregnet til momentstærke motorer. Skal man først ud af lyskrydset hver gang - da vælger du en anden gearkasse.
jul 2010
Følger: 3 Emner: 3 Svar: 25
Du må lige forklare hvorfor GT'en kommer med cvt.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Ja, det er da klart, os der ikke kan lide CVT køber naturligvis ikke biler med CVT.
Da jeg købte Honda'en kunne jeg vælge mellem to varianter. 1.5T med CVT og 2.0T med 10-trins aut. gear. Da Honda'en primært bruges til at køre datteren i skole, ville en 1.5T egentlig være ok. Men jeg bryder mig virkelig ikke om CVT, og var villig til at betale for en 2.0T istedet, for at undgå CVT.
Jeg har også lidt den teori, at folk der synes at CVT fungerer fint, blot ser bilen som transportmiddel, og det har jeg skam fuld forståelse for.
Jeg kan godt lide at lege lidt på de små veje, køre bilen til grænsen, og tage en tur på bane engang imellem. Og det påvirker helt klart hvad jeg sætter pris på ved biler, og hvordan jeg forventer en bil skal opføre sig, og der falder CVT igennem for mig.
aug 2009
Følger: 4 Emner: 2 Svar: 8
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Det ville da også være temmelig dumt at købe noget som man absolut hadet da man prøvede det
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 19 Svar: 265
jun 2008
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63
Vi får leveret bilen om (formentlig) en uges tid, så skal der prøvekøres mere grundigt med den og så skal jeg nok fortælle om erfaringerne når jeg har gennemtestet den.
Til indlæg #33:
Vi var skam ude på en lille prøvetur men der var ikke noget som afslørede at den lavede noget jeg ikke kunne lide. Det var så en anden bil end den vi får leveret, da den slet ikke var fremstillet endnu på det tidspunkt. Der var over 5 måneders leveringstid af spritnye Yaris Hybrid biler som den vi bestilte.
dec 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
maj 2016
Følger: 1 Følgere: 2 Biler: 1 Svar: 7
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 183
okt 2011
Følger: 1 Svar: 3
aug 2016
Svar: 57
"Toyota GR Yaris | Find din Toyota her »" https://www.toyota.dk/new-cars/gr-yaris/index.json
dec 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 5
jun 2008
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63
Det er en ret letkørt bil, dog med et enkelt lille forbehold: Sideruderne i de bagerste døre og bagruden er noget til den smalle side. Jeg kører en del bykørsel og jeg er vant til at orientere mig meget ved at vende hovedet og ikke kun bruge sidespejle og bakspejl. Det har jeg mere svært ved med denne her bil. Det kunne have været lavet bedre i min verden.
I byen er det en hurtig sag at komme rundt i ikke mindst på grund af et rimeligt godt optræk. Den styrer lidt hårdere i rattet end jeg er vant til, måske har man tilstræbt en lidt sporty styring. Dette kunne godt have været lidt blødere men absolut til at vænne sig til og leve med. Nogen ser det måske ligefrem som en fordel.
CVT-gearkassen gør det faktisk ganske godt, motoren stikker ikke mere af i omdrejningerne end man kunne forvente. Desværre er der ikke nogen omdrejnings-tæller at forholde sig til, så jeg kan kun forholde mig til lyden og umiddelbart lyder den for det meste ikke til at rende meget over 3000 rpm (for det meste lyder den til at køre under).
Landevejskørsel er virkeligt behageligt, den ligger godt på vejen. Motorstøjen er lav men hjulstøjen (sommerdæk) kunne have været lidt mindre. Ikke at det er voldsomt meget men når nu motoren ikke laver den helt store larm.......
Motoren kobles i øvrigt ind og ud i de perioder hvor batteriet til EL-motoren har brug for mere strøm end opladningen ved deceleration vil give den (deceleration = negativ acceleration / opbremsning). Det sker dog kun ved bykørsel. Man skal lige vende sig til at man ikke skal starte motoren, det gør den af sig selv under kørslen. Ved landevejs-kørsel og motorvejs-kørsel kører benzin-motoren hele tiden.
Så kommer vi til motorvejskørsel. Den første dag jeg kørte den troede jeg egentlig at den var ret ufølsom overfor sidevind men den efterfølgende dag var det begyndt at blæse noget op og nu kunne jeg godt mærke vinden. Den er såmænd hverken bedre eller værre end det øvrige segment i minibils-klassen. Dette segment af biler vejer jo typisk ikke så meget og det går som regel ud over sidevinds-følsomheden.
Jeg sidder lidt højere (over jorden) i Toyotaen end jeg har været vant til og det gør mig en lille smule "fartblind" pt. - der skal passes på - den vil meget gerne køre hurtigere end loven tillader hvis jeg ikke lige er opmærksom og letter foden lidt fra speederen. Head-up speedometeret i forruden leder mig dog hurtigt på "rette vej". Jeg kommer nok også til at bruge fartpiloten noget mere.
Håber at det kunne bruges til noget. Jeg laver måske en lille video hvor man kan høre hvor meget den larmer under acceleration. Jeg synes ikke at det er slemt og den flytter sig faktisk ganske kvikt.
Jeg har endnu ikke noget målinger på det faktiske benzinforbrug men det laver jeg om nogle dage ved blandet kørsel. Jeg mener at huske at den opgives til at køre 26,5 km/l. Jeg tror faktisk ikke at det er meget mindre men det finder jeg ud af om nogle dage.
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.190
Tillykke med det gode valg -selv om det ikke blev en Subaru
MVH KP
jun 2008
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63
Hvorfor er CVT-gear så udskældt?