3.266 visninger
|
Oprettet:
Leasing eller køb af bil? {{forumTopicSubject}}
Hej Alle sammen.
Jeg har tænkt mig enten og købe denne her bil :
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/c220-d/20-amg-line-aut-4d/5000669
eller lease denne her:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/c220-d/20-amg-line-aut-4d/5089517
Spørgsmålet går ud på jeg kører hver dag frem og tilbage 140km.
Hvad kan bedst betale sig? Bil kan aldrig være en økonomi men man behøver hellere ikke og skyde sig selv i foden.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
Køber du den til 360.000 kr. kontant, er det blot et spørgsmål om, hvorvidt du tror, den taber mere eller mindre i værdi end de 92.000 kr. på et år. Det tror/håber jeg bestemt ikke.
Skal den derimod finansieres, koster det vel hurtigt 20.000 kr. i etableringsomkostninger og et par procent i rente på et år. Så snakker vi nærmere et værditab på 60-70.000 på et år for at ramme break-even. Her tror jeg så afgjort, det stadigt vil være en fordel at købe frem for at lease.
Skal du beholde bilen mere end ét år, vil år 2 være billigere i leasing end 92.000. Til gengæld vil du heller ikke skulle betale låneomkostninger én gang til. Derfor vil det alligevel være en fordel at have købt frem for at lease.
Ovenstående er ud fra en antagelse om, at de to biler er lige gode, men i virkeligheden er det jo så en unfair sammenligning, da den ene har kørt 100.000 km mere end den anden. Så sammenligner man pludseligt lidt pærer og bananer. Men under alle omstændigheder har jeg svært ved at se fidusen i at lease nede i den prisklasse.
nov 2020
Følger: 2 Følgere: 28 Emner: 10 Svar: 23
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 3 Svar: 241
Jeg ville ikke vælge leasing og slet ikke hvor jeg indestår for en restgæld.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Der er en del der spiller ind på omkostningen. Bl.a. hvor længe man vil beholde bilen, om man har interesse i at købe bilen efter endt lease, hvor meget man kører, hvilken rente man kan få ved finansiering, etableringsomkostninger etc.
Jeg vil eje bilen på sigt, og efter at have regnet forskellige scenarier igennem, ser det ud til at jeg har fordel af at lease bilen de første 3 år, og derefter købe den kontant. Det er holdt op mod at finansiere den ved køb (er ikke interesseret i kontantkøb fra ny).
For mig er det mest et spørgsmål om at vide hvad omkostningen ved forskellige løsninger er, og hvad jeg føler passer bedst på mit behov. Den billigste løsning er ikke nødvendigvis den bedste, der er fordele og ulemper ved alle løsninger. At kende til omkostningerne, og evt. begrænsninger, gør i det mindste at man er bedre klædt på til at træffe den rigtige beslutning.
Så mit råd er helt sikkert at prøve at regne det godt igennem, få tilbud på både leasing og finansiering, og se hvad der passer bedst på din situation.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.431
jeg synes man er alt for "bundet" af en kontrakt som derved kan vise sig at blive meget dyrere end først antaget. Særligt hvis ens behov pludselig ændrer sig under leasing perioden
ved de her 12 mdr's flexleasing kontrakter betaler man oftest 25-35% af tilsvarende bils fulde pris inklusive afgifter.
hvis du forlænger ud over de 12 mdr bliver år 2 selvfølgelig billigere. Men efter 2 år nærmer du dig måske alligevel at have betalt 45-50% af bilens pris inklusiv fuld afgift.
hvis du vælger leasing skal du være særligt opmærksom på følgende
Vælg en troværdig leasing udbyder, da det er selskabet der ejer bilen.
tjek restværdien, kan en c220d virkelig koste 176.000 kr plus moms og uden afgift. Tjek endvidere betingelserne for gensalgsværdien, hvem står for gensalget og på hvilken måde skal bilen sælges. Sættes den på auktion uden mindste pris, står du for anvisning af køber eller hvordan
Vælg det realistiske km tal, underkørte km kan du i nogle tilfælde få en mindre refusion for. Men overkørte km er oftest dyre
Hvad står leasing selskabet for, og hvad står du for under leasing perioden. Det ødelægger lidt regnestykket hvis du 1 uge før aflevering skal udføre stort service med tandremsskift og komplet nye bremser
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 452
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.431
skal vi gætte på, at der snart indføres en betingelse i leasing aftalerne om, at ved konfiskering af bilen i perioden betales den fulde leasing ydelse for perioden plus bilens restværdi
Nogle fabrikanter er allerede begyndt med samme krav til journalister der låner biler til test
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 452
Men mit eksempel går også kun på at være en fidus hvis man ikke er lovlydig(dvs ikke har intention om at betale leasing selskabet tilbage)
jul 2015
Følger: 18 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 47 Svar: 136
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Selvfølgelig kan det regnes ud. Det er jo ret gennemsigt hvad man betaler.
Flere bilmærker giver tilskud til leasingbiler for at få en konkurrencedygtig leasingpris. Jeg har set flere leasing tilbud hvor en 3-årig lease er langt billigere i omkostninger (svarende til renter, gebyrer etc.) end tilsvarende finansiering.
Jeg overvejer at lease en ny BMW M4 Competition, og de samlede kreditomkostninger ved leasing i 3 år er ca. 23.000 kr. Det er vel omtrent hvad etableringen alene af et lån til sådan en vil løbe op i, og dertil kommer renter og andre løbende gebyrer.
Restbeløbet jeg skal betale for at eje bilen efter de 3 år er under markedsprisen for en tilsvarende brugt bil, så kan ikke se hvordan det leasing tilbud ikke kan være bedre end at finansiere.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
Sådan fungerer det ikke i Danmark. Her er ingen kæmpemæssige fordel i leasing, med mindre der er tale om forholdsvis specielle biler, som er svære at komme af med, hvis der er betalt fuld afgift.
I dette tilfælde er der også tale om en brugt bil udbudt af en tredjepart. Det er ret dyrt.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Jeg var sidste år ved at overveje at flytte tilbage til DK pga. arbejde, og kiggede lidt på leasing priser i DK, og jeg synes nu at det så rimelig attraktivt ud ift. finansiering. Det var primært BMW og Porsche jeg kiggede på.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.431
Man kan da sikkert forsøge sig med ikke at betale hvis leasing bilen bliver konfiskeret.
man kan jo også hvis bilen er finansieret og bliver konfiskeret, bare undlade at betale afdragene på den
oftest har den slags valg bare nogle konsekvenser som man senere hen skal forholde sig til.
Det er da derimod straks værre når vi snakker om biler lånt af bekendte, som pludselig står med et kæmpe tab som låneren måske faktisk ikke kan dække
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 452
Hvad kræver det at få den slags rabat? Udover gode talegaver
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
Det er ikke alle mærker, hvor man kan hente så meget. Men især Ford, BMW og Volvo er "slemme" til at give store rabatter til virksomheder. VW er en mellemting. De franske giver stort set intet ud over, hvad man kan få privat. Det er min erfaring.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
feb 2020
Følger: 8 Følgere: 43 Biler: 6 Emner: 14 Svar: 653
Vores kørselsbehov er ikke til Leasing og syntes tit man ser restværdierne er sat “for høje” så man bagefter ikke kan komme af med bilen eller der kommer en ekstra regning
Så jeg vil købe i 99% af tilfældene
Dermed ikke sagt Leasing ikke er en god ide for nogen
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Forstå godt dem der får har stået med en købt VW i midt 00'erne som har måtte betale for DSG Gearkasser. Topstykker. Turbo'er. Elektronik og mange andre fejl ud af egen lomme. De kan nu med den rette leasing køre i en ny bil og gå den istykker kan de køre til forhandleren og sige "jeres bil er defekt. Stik mig en låne bil". de betaler selvfølig for den sikkerhed.
Jeg fortrækker at eje min bil. Men ville da ikke udelukke leasing men så skulle det være for en sjov sommerbil eks SLK AMG eller sådan noget
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
Mange, der leaser, hæfter også selv for sådanne reparationer. Hvis man leaser en ny VW gør man ganske vist ikke, men det kan man jo også købe sig ud af i dag via tilkøb af ekstra garanti. Det kan man i hvert fald ved de fleste mærker. Så det argument kan man ikke engang sådan for alvor bruge for at vælge leasing.
Man kan til gengæld bruge det argument, at hvis man leaser en ny VW i 3 år, så ved man, hvad det koster at have den de 3 år. Så er der ikke noget med, at man skal udregne forventet værditab osv. - prisen er, som den er. Det gælder så kun operationel leasing. Vælger man i stedet finansiel leasing, er det alene et alternativ til at købe, betale afgift og finansiere.
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 64
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
sep 2020
Følger: 1 Svar: 9
Det er en god mellemting, du tager selv ansvaret og sparer leasingsælskabets fortjeneste.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
Nej, det kan man så ikke. Ganske enkelt.
sep 2020
Følger: 1 Svar: 9
Ikke lige sådan ordret som jeg skrev, men forskellen er den samme.
https://www.tjekbil.dk/leasing/flexleasing-af-egen-bil
aug 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 13
Der får du 1 års garanti med i købet
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
Der står jo det eksakt modsatte af, hvad du skrev, på dit eget link:
"For at en flexleasing kan lade sig gøre, så skal du have disse ting på plads. For det første må du ikke stå som ejer af bilen i en leasingperiode. Her skal du sørger for, at det er leasingselskabet, der har ejerrettigheder over bilen i hele leasingperioden. Såfremt du har købt en bil, som du ønsker at flexlease, så skal du sælge bilen til det valgte leasingselskab og efterfølgende oprette en leasingkontrakt på bilen. Dette kaldes også for “Sale and Lease back” indenfor branchen."
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.431
For normalt kan en bil der har været på danske plader ikke importeres igen efter den har været eksporteret
Mange der har biler som er tæt på veteran og har en høj værdi med lav nypris er træt af man ikke kan sende den ud af landet før den bliver veteran, også hente igen som veteran til lavere afgift
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 452
Selvfølgelig skal man da ikke kunne gøre det. Formålet med at få penge retur er jo netop at bilen ikke længere skal være registreret i DK. At der så er en mindre registrerings afgift på veteran biler som aldrig har været indregistreret i Danmark er da bare positivt.
Er man så træt/har ondt i røven over afgifter/afgifts-refusion. Så sælg bilen og køb en anden fra udlandet... hvor svært kan det være.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.431
Det er i og for sig fint der ikke er huller man kan udnytte i afgiftssystemet, men jeg mener personligt der er nogle regler som skaber nogle problemer når bilerne passerer 35 år
Hvis jeg købte en ældre værdifuld bil som var tæt på de 35 år, skal jeg før bilen bliver 35 år tage et afgørende valg.
Vil jeg sælge bilen uden for Danmark og få refusion af afgiften, skal det gøres før bilen bliver 35 år. Såfremt jeg vælger dette er bilen for altid låst og kan ikke importeres til Danmark igen når den bliver veteran
Veteranbiler kan der ikke tilbagebetales dansk afgift på, så vælger jeg at beholde bilen til den er blevet veteran, vil den ved salg udenfor Danmark stadig være med fuld afgift og uden jeg får refusion
Hvis jeg derimod er heldig og få fundet en specialbil med fuld Dansk afgift til langt under markedsprisen, kan jeg ifølge linket sælge denne bil til et flexleasing selskab.
Få hele afgiften retur, en afgift som i og for sig kan være højere end hvad bilen med afgift blev købt for
Og derefter flexlease bilen og derved betale 0,5% af den beregnede afgift om måneden
Hvorfor skal en tidligere eksporteres bil ikke kunne importeres til Danmark igen, når den tilsyneladende godt kan exporteres og derefter køres som flexleasing bil?
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 452
Forskellen er vel at leasingselskabet ikke er en privat person og at de heller ikke betaler registreringsafgiften(den bliver aldrig dansk) og den er kun tilladt at køre med i Danmark så længe den er leaset, så efter endt leasing skal den enten skrottes eller sælges i udlandet.
Hvilke biler er det du tror man kan hive en helvedes masse penge ud af som er 34 år gamle?
aug 2017
Følger: 1 Svar: 2
jul 2015
Følger: 18 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 47 Svar: 136
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.431
Der er lige betalt små 3.000.000 kr i fuld dansk registreringsafgift for en Ferrari F40 fra 1989
Ved denne betaling af fuld afgift, skal ejeren jo netop om nogle år gøre op med sig selv hvad han vil
skal bilen kunne sælges på det europæiske marked til en høj pris, er det jo nok ganske fordelagtigt lige og få de 2.500.000 kr retur i afgift før bilen rammer 35 år
Det betyder så også, at vælger man dette kan netop denne F40 aldrig igen komme på danske plader
En bil der har kørt flexleasing kan ganske fint sælges til i Danmark efter leasing. Der er intet krav om den skal eksporteres igen, men den kan kun komme på vejen ved indgåelse af ny flexleasing aftale eller betaling af fuld afgift
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 452
Kan huske at den officielle pris i DK i 1991(bilrevyen fra det år) listede en F40 til at koste 4,7 millioner DKK
En brugt nu koster mellem 1 og 1,5 million Euro
Så afgiften lyder nærmere til at være beregnet på den originale pris end til hvad en tilsvarende brugt går for på nuværende.
Jeg ved Karsten Ree har en F40, så det kunne være ham der har valgt at indregistrere den og han er nok pænt ligeglad med 3 millioner... omvendt kan det betyde meget at få kørt en bil på de danske veje inden man ikke længere kan køre bil.
Hvor mange F40’ere er der indregistreret i DK?
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.431
Det er ikke Carsten Ree der har indregistreret en F40 i december måned
afgiften er ud fra ny prisen, da afgiften aldrig kan blive højere end den oprindelige afgift
selvom man har råd til at smide 3mio kr i afgift, er der jo ingen der siger man er ligeglad med muligheden for at få 2,5mio kr tilbage ved et salg til udlandet
nu er det jo også et ekstremt eksempel, men det samme gælder jo også for lønmodtageren som har sparet mange år til hans drømme bil. Han skal jo også træffe dette valg hvis han har en bil der står til at blive veteran
jul 2015
Følger: 18 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 47 Svar: 136
Leasing eller køb af bil?