Pendlerbil til motorvej - ca. 35.000 km. årligt {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg har brug for hjælp i forbindelse med min bilsøgning.
Jeg står for at skulle købe ny pendlerbil, der skal køre strækningen Kolding til Aabenraa og retur dagligt (ca. 120 km. dagligt og primært motorvej med 130 km/t). Hertil kommer anden kørsel og derfor et forventet kørselsbehov i niveauet 35.000 km. pr. år. Jeg har dog stirret mig lidt blind i jagten på den perfekte pendlerbil og kunne derfor bruge gode råd og friske øjne på det.
Budgettet er ca. 300.000 kr. og følgende prioriteres:
- Brændstoføkonomi
- Driftssikkerhed
- Automatgear
- Adaptiv fartpilot
- Apple Carplay
Jeg har indtil videre kun prøvekørt VW Golf 7 1,6 TDi 115 IQ.Drive DSG fra 2019 og har herudover kigget lidt på Ford Focus 1,5 EcoBlue aut.
Jeg er dog ikke imponeret over forbruget i Golfen (17 km/l ved pæn testkørsel) og lidt betænkelig ved de mange problemer med DSG, da jeg tidligere har haft en anden Golf 7 fra 2016 og havde fornøjelsen af at skifte koblinger et par gange. Er problemerne løst i de nyere DSG?
Jeg vil derfor sætte stor pris på nogen indspark på det "kloge valg" og er der andre mærker/modeller jeg i højere grad bør overveje?
PS: Jeg har ikke lademuligheder ift. el/hybrid for nuværende.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Nu er jeg ganske vist selv ejer af 2 stk. Ford, men jeg kender ikke til motoren i Focus'en. Hvis gear er det samme som min S-MAX 2.0 Ecoblue, skulle der dog ikke være noget at bekymre sig om på den front. Synes det virker som et fint valg til dit kørselsbehov.
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.533
Flere hk, bedre økonomi samt uproblematisk gearkasse.
Samme motor i Seat eller en Skoda eventuelt.
Men har du overvejer en ren el? klarer snildt de km. Eventuelt en GTE hvis du kan lade både ide og hjemme. En
GTE er billig i indkøb, afgift og finansiering.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Det bliver svært at køre el uden mulighed for at lade, kan man sige...
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.533
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.533
For nuværende er lige nu, de fordele det kunne give at tænke el er lidt forandring værd.
Mere der skal blive til ævl?
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Bor man på 4. sal, er det ikke en mulighed, man bare uden videre kan tilegne sig.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.672
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3318 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.297
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.960
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 3 Svar: 241
ja du bliver ikke billigere kørende
feb 2017
Følger: 19 Følgere: 7 Emner: 8 Svar: 40
Læs sidste sætning i trådstarters indlæg igen...
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 3 Svar: 241
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.960
mar 2009
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 365 Svar: 5.945
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
#0 Med så mange km årligt tror jeg at jeg havde valgt en billigere bil, for at sænke totalomkostningen. Alene afskrivningen på en dyre bil kan nemt veje tungere end brændstofforbruget. Her er et eksempel der tager udgangspunkt i de 35.000 km pr år, og en benzinpris på 13 kr/ - årlig omkostning til benzin:
15 km/l = 30.333 kr.
20 km/l = 22.750 kr.
25 km/l = 18.200 kr.
Dvs. hvis man eks. køber en bil der er 50.000 kr. billigere, så vil det tage over 6.5 år at opnå samme besparelse hvis man istedet for at købe en bil der kører 15 km/l køber en der kan køre 20 km/l.
Hvis man vælger en bil der kan køre 25 km/l istedet for en der kan køre 15 km/l, vil det tage over 4 år før man har opnået samme besparelse som hvis man køber en bil til 250.000 kr. istedet for en til 300.000 kr. Derefter kommer besparelsen dog, hvis altså man beholder bilen længe nok.
I dette simple regnestykke er der ikke taget højde for ejerafgift eller renter ved finansiering. Der er naturligvis flere parametre.
Jeg er begyndt at se meget mere på totalomkostningerne end nogle få omkostninger. Og det har også gjort at jeg ikke længere gider køre rundt i en dyr bil til hverdag længere. Så hellere pendle i en fornuftig hverdagsbil, og så have en sjov til weekendbrug, hvis det er det man har lyst til.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 8.038
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/superb/14-tsi-150-style-combi-dsg-5d/5193306
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.533
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.672
Lav et excel ark med alle priser, så er det nemt at se prisen pr måned i gennemsnit, der findes sikkert også nogen online skemaer på webbet.
VAG, dvs Seat, Audi, Skoda, VW, laver også en TSI 1.2 med udmærket ydelse og økonomi.
Kia Niro PHEV skulle også være meget nøjsom, op til 25 km/l uden problemer og de fås også brugte til godt et par 100 tusinde.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.672
Lidt tung højre fod tænker jeg, jeg kører selv 17-21 km/l i en Octavia 1.4 TSI, står vidst til 20.2 km/l.
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.533
Bykørsel og 130+ på motorvej laver jeg meget af. De små benzin motorer det hælder brændstof igennem så snart man kører over 110 kmt. - og det gør jeg..
Ingen af Octavia’erne kørte mere end 15-16 literen. De kunne da snildt gå over 20 literen på landevejen, men ikke set over tid.
Min Passat GTE kører ca. 15 literen på en lang tur på 5-700 km. Til hverdag kører den mest el, så over “lang tid data” er det 35-40 literen. El er ikke gratis, men en km. koster undet 1/3 i forhold til benzin.
Superb 1,4 tsi var til gamle normer opgivet til 18,xx literen, de nye normer 14,xx.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.672
https://www.bilgalleri.dk/renault-clio-iii-1_5-dci-2012-kun-148000km/id-2270208
okt 2007
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 19 Svar: 105
Mange km og økonomisk køretøj er ikke noget man kan sætte sammen med biler fra VAG. Hvis du spørger mig.
Alle deres motore og gearkasser har alle "fejl og børnesygdomme".
Også 1,5 tsi som de ellers stolt reklamerede med at være fri for problemerne man kendte i 1,2 og 1,4 tsi.... Desværre spiser de også kæder.
- det kan være farligt at sige her inde. Men så er det sagt.
Jeg har solgt reservedele. Så jeg kunne aldrig drømme om at købe "sådan en fin audi a4 - det er bar sårn lækker bil" -
-ja at kører i et træ.
Hvad du ellers skal vælge, ved jeg ikke. Dog er længere garanti da at foretrække. Min egen holdning er biler fra østen er bare mere driftssikre.
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.533
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Synes egentlig, 1.5'eren kører glimrende. Problemet ligger i gearkassen. Den kører til gengæld ikke specielt glimrende.
okt 2007
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 19 Svar: 105
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Det må du så selv om. Det er trods alt kun den ene gearkasse. Lige så vel som at Ford har enorme problemer med en specifik form for gearkasse, mens resten kører fint. Det får måske nogle til at fravælge Ford fuldstændigt, og det må man heldigvis selv bestemme. Men det svarer en lille smule til at sige, man ikke vil bo i hele København, fordi Nørrebro har nogle dårlige kvarterer.
Pendlerbil til motorvej - ca. 35.000 km. årligt