{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.720 visninger | Oprettet:

km/l er det også gældende for motorvejskørsel? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen,

Nogen der har erfaring med de her toyota hybrider der angivet til og køre 27,5 km/l, vil det så sige at hvis man køre 110km/t på motorvejen eller 130 km/t så vil den komme ned på 20 km/l eller er vi helt nede på 15?

På forhånd tak.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/c-hr/20-hybrid-c-hic-cvt-5d/5135820


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  km/l er det også gældende for motorvejskørsel?
  • #2   29. aug 2021 Så sådan en bil kan godt svare i forhold til en diesel?

  • #3   29. aug 2021 Har du kørt en? De er jo med CVT gear, som er noget man enten kan holde ud, eller hader

  • #4   29. aug 2021 Lad mig bare sige at konebilen - En Yaris Hybrid er opgivet til at køre 30km/l. Og på motorvej bag en lastbil med 90km/t kan den med nød og næppe klemme sig op på 22km/l.
    Gennemsnitlig kørsel ved både by, landevej og motorvej kører den 16-18km/l. Og det er med lidt frisk kørsel.

    I min verden er den slet ikke så økonomisk som jeg havde forventet en hybrid burde være, men konen er glad for den.


  • #5   29. aug 2021 Ifølge Spritmonitor Kører C-HR omkring 18,7km/l
    https://www.spritmonitor.de/en/detail/1185699.html


  • #6   29. aug 2021 benzin motoren kommer til at køre hele tiden på motorvej med 130 km/t

  • #7   29. aug 2021 Prøv en tur i en, tag en god tur på motorvejen også.
    Kiggede selv sidste år Toyota Hybrid, men en prøvetur afslørede at jeg ville få en ganske skrækkelig økonomi.


  • #8   29. aug 2021 Hvis du kører meget motorvejskørsel, så ville jeg stadig vælge en nyere diesel end hybrid. Den rene el er som regel kun under 50 km/t..

    Hvis det er for at være mere "miljøbevidst", så skulle du overveje om ren el kan klare jobbet - afhængigt af hvor langt du kører om dagen og dine lademuligheder.

    Hvis du kan finde en nyere euro 6 diesel, så skal det nok gå smiley


  • #9   29. aug 2021 Du kan overhovedet ikke regne med de opgivede KM/L hvis du kører motorvej...

    Jeg købte en Outlander der er opgivet til 32 km/L... Det er en PHEV... Og bevares ved by og landevejskørsel, sådan som den gennemsnitlige dansker kører så kan du sagtens opnå de tal... Men jeg pendler til KBH... det er 90% motorvej... det betyder 16-17 km/l...

    Ps: Jeg er ikke utilfreds, for det er sgu alligevel flot for en bil på den størrelse med en 2,4L benzinmotor, og på dage jeg ikke arbejder kan jeg næsten kører helt uden at bruge benzin...
    Og forbruget er det samme som min gamle bil der kun havde en 1,5l benzin motor...


  • #10   30. aug 2021 Fordelen ved den nye 184 hk model med større elmotor er, at den faktisk kan køre på ren el op til 130 km/t

    Men da den kun oplader via bremseenergi, og elmotoren vel reelt blot er en hjælpemotor, så vil det være hurtigt slut med strøm når der køres 130 km/t

    Den gamle c-hr er testet af fdm til at gå 16 km/l på motorvej med 110 km/t, og den nye ser ud til at være lidt mere tørstig grundet dens større 2,0 motor. Så tror ikke du skal regne med mere end 14-16 km/l ved ren motorvej og 130 km/t.
    Du kan se på www.spritmonitor.de hvor gennemsnit ligger på 18,8 for en c-hr hybrid, nogle har et pænere forbrug men andre har også et ret højt forbrug og kører kun 14 km/l

    En diesel vil i flere tilfælde som du nævner kører længere på literen, men eksempelvis vores clio IV dci går altså heller ikke meget mere end 16-18 km/l ved 130 km/t på motorvejen. Det koster altså en del på brændstoføkonomien at gå fra 110 km/t til 130 km/t på motorvejen.
    Jeg selv kører ofte omkring 110 km/t på motorvejen, da det giver et fornuftigt forbrug, og på en distance på 100 km sparer man 8 min hvis man kører 130 km/t frem for 110 km/t. Jeg sparer ved dette 10-15 kr på 100 km jeg kører på motorvejen, så pendler man meget motorvej bliver det også til nogle penge hver måned

    Hvis du kører 30.000 km om året og primært på motorvejen med 130 km/t vil en diesel muligvis være et godt valg. For samme pris som c-hr kan du få nogle fine dieselbiler som er 2-4 år gamle, grundet mange fravælger diesel som brugtbil grundet den "hetz" der kører mod diesel

    Du skal naturligvis se på udgifterne til brændstof, men ud fra den udvikling der er sket på brugtmarkedet indenfor de seneste år, vil jeg klart også have værditab med i et budget for bilen.
    Udgifter til vedligehold skal også regnes med, her er en diesel omkring 10% dyrere end benzin, og hybrid (PHEV) omkring 16% dyrere end benzin.


  • #11   30. aug 2021 De nye generationer kan alle køre op til 130kmt på elmotoren, det gælder også 1,8 og corolla i både 1,8 og 2,0 og yaris i 1,5.
    2,0 har desværre bare det gamle metal-nikkel batteri mod 1,8's lithium-ion så den bruger ikke batteriet lige så meget.

    Tilbage til spørgsmålet. Ved blandet landevejskørsel skal du forvente 17kml af sådan en 2-liters, og markant mindre jo mere du hæver farten.


  • #12   30. aug 2021 Hvis du skal ha noget der er økonomisk på motorvej ved 110km/t og det skal være en benzin, er et godt bud en vag med en 1,5 tsi. De er utrolig
    Nøjsomme, min golf går op til 24km/l på motorvejen, dog med maks 110km/t og ingen vind og gerne 15 grader plus..


Kommentér på:
km/l er det også gældende for motorvejskørsel?

Annonce