3.915 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Clever eller eON? Måske noget helt tredje?? Clever eller eON? Måske noget helt tredje??

Hej alle
Ja, så blev det sgu tid til at sælge min kæreste kære A4 efter 11 år! Det var satans!!!

Har valgt af gå efter en PlugInHybrid, men ved ikke hvilken ladeløsning jeg umiddelbart skal gå efter.

Har googlet en del, men blev jeg nu ikke meget klogere af.

Ville høre jeres erfaring og/eller viden omkring emnet?

Skal man gå efter at få installeret en laderstation i carporten, skal denne købes eller lejes? Skal jeg vælge med eller uden serviceaftaler/abonnement? Måske kan det slet ikke betale sig ? Måske skal jeg bare “mormor” lade via en stikkontakt?

Mit kørselsbehov ligger ml. 20-35 km pr dag i en arbejdsmåned.

Tak på forhånd.

RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!
Slå lyden til
00:00
/
14:20
LIVE

NOW PLAYING

TOYOTA LANCERER SEKS NYE ELBILER!

NOW PLAYING

VW ID.4 GTX - OVERRASKER!

NOW PLAYING

TIL WAGRAIN OG HJEM I HALLES MINIBUS!

NOW PLAYING

MIN BMW E30 FÅR NY CHANCE

NOW PLAYING

NOW PLAYING

BYD TANG ER IKKE HELT FÆRDIGBAGT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

STATUS PÅ MIN BMW E30!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

TOPFART I VW ID.3 GTX!

NOW PLAYING

ALFA ROMEO JUNIOR - NOGET ER GALT!

NOW PLAYING

BYD ATTO 2 - OVERRASKER STORT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

AT ANMELDE EN SPRITBILIST!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NOW PLAYING

MERCEDES-BENZ G 580 - 100% ELEKTRISK G-KLASSE!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NY TESLA MODEL Y

NOW PLAYING

NOW PLAYING

POLESTAR 4 MED 1900 KG PÅ KROGEN!

NOW PLAYING

I AUDI A5 AVANT TIL ST. ANTON!

NOW PLAYING

KAN MIN BMW E30 REDDES?

NOW PLAYING

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Clever eller eON? Måske noget helt tredje??
  • #1   17. nov 2021 Clever og eON er absolut de dyreste løsninger til sådan et kørselsbehov.

Personligt lader jeg uden abonnement fra en lader på et kraftstik (en Metron lader med indbygget fejlstrømssikring).

Man kan også vælge en af de mange udbydere som tilbyder afgiftsrefusion til en lavere pris en hvad Clever og eON tilbyder.
    For at få et overblik over hvilke udbydere som findes og hvad deres løsninger koster kan du kigge på https://ladepris.dk/

• #2   17. nov 2021 Jeg har lige købt hybrid også. Jeg har valgt clever. Det synes jeg gab bedst mening

• #3   17. nov 2021 Man skal lade rigtigt meget for at Clever på nogen som helst måde giver mening.
    Clever koster 419 kr. om måneden, nogle forhandlere kan lave aftalen til 369,00 i forbindelse med bilkøb.
    Clever giver tilbage betaling, pt er det ca. 2 kr.
    For 419 kr. kan du ved 2,2 kr. pr. kW købe 190 kWh timer uden abonnement.
    Kigger du så på installations pris og det faktum at du lejer boksen, så skal du lade rigtigt meget i mange år inden det betaler sig.
    Alternativt er der masser af andre løsninger med blandt andet Mona, her koster det hver måned ca. 70 kr. og de giver 1,10 kr. i refusion.
    Sammenligner man dette med Clever skal man altså så lade over 400 kWh om måneden inde Clever giver mening kontra Monta.
    Men igen, boksen skal købes, med installation er det ca. 10.000 kr. så man skal igen lade mange år inden den er tilbagebetalt.

Clever kan give mening hvis man kan lade på arbejdsplads eller noget.
    Men offentlig ladning af plug-in hybrid er ellers lidt håbløst. De fleste lader alt andet end hurtigt jo.

• #4   17. nov 2021 Hvad tænker i om OK ladestander?

• #5   17. nov 2021 Regn selv på det, du er den eneste der kender forudsætningerne og din kWh pris.

• #6   18. nov 2021 Med det vi lader om dagen i gennemsnit. Så er det ca halv pris med clever. Det vil koste os ca 800-900kr om måned i ren strøm, og nu koster det små 500kr incl abonnement ved clever. Og hvis mine beregninger holder går der ca 1,5 år så er installation prisen tjent hjem. Og er sikker på den næste bil blive hybrid eller ren el igen. Så er boksen i huset.
    Og min kone lader ofte uden for huset også

• #7   18. nov 2021 Hi mo.

Vi har valgt clever boks hjemme. Ku sikkert have valgt billigere løsning, men sys det fungere mega godt, og de har stort netværk rundt omkring i dk.
    Og nemt med installation, den klarede de så det hele var fixet. De giver desuden tilskud 1.90 pr kWh, så hvis din el aftale er mindre end det får du jo stadig det tilskud smiley

• #8   18. nov 2021 Vi kan tage et eksempel her, vi antager blot 2,1 kr. pr. kWh, og tager udgangspunkt i mit ca. forbrug pr. måned som er 200 kW.
    Så ville det med en mormor lader, eller ladeboks uden abonnement koste 420,00 kr. pr. måned.
    Ved Clever ville samme koste 449,00 kr., ved den løsning jeg har valgt via Monta 269,00 kr. Ved OK vil prisen være 395,00 kr.
    Hvis jeg i mit tilfælde skal regne "det rundt" så skal jeg lade dobbelt så meget pr. måned inden Clever går lige op med min Monta løsning.
    Ved Clever koster opsætning og etablering 7999,00 kr., Ved den løsning jeg har valgt via Monta ca. 9999,00, ved OK 2995,00 kr. eller 4995,00 kr. afhængig af om man vælger det ene eller det andet. Ved Clever samt OK, der "lejer" du blot laderen, og skal den nedtages koster det også. Ved diverse udbydere af bokse med Monta, der køber man boksen, og ejer den for evigt og altid.

Men tager vi lige lidt tommelfinger regning ud fra at en kWh koster de 2,1 kr.
    Ved Clever, så kan du lade 3809 kWh for pris for boksens etablering, ved 200 kWh om måneden er det 19 måneder.
    Ved en Monta løsning kan du lade næsten 24 måneder, og ved OK uden tilvalg af deres "knap så gode el aftale kan du lade knap et år.

De virkelige fanatikere siger altid, en ladeboks er en investering til dit hus ... Ja tildels kan jeg være enig, men udviklingen går så hurtigt at de bokse vi sætter op i dag nok ikke er ret meget fremtidssikret alligevel. Ingen ved hvad der sker, men tingene går hurtigt på udvikling af alt muligt. Selv om vi nok ikke lige får mere strøm/flere ampere ind til vores grund end der er i dag, så sker der sikkert andet smart udvikling på lade boksene.

Summa er på dit spørgsmål ...Clever eller eON? ville ikke vælge nogen af delene. Begge to har den fordel at man kan lade "ude", men da en plugin hybrid ikke er hurtigt til at lade, så er det faktisk kun attraktivt hvis din arbejdsplads har en af de to, og man skal jo så også have brug for at lade når man holder der.

Man kan eventuelt benytte sig af sider som https://ladepris.dk/, MEN her kan man ikke bruge oplysninger omkring Clever til noget, da de viste er Clever til en ren elbil.
    Med det indklip jeg laver i nedenstående er der taget udgangs punkt i at jeg kører ala de 210 Wh/km = 4.8 km/kW = 21 kWh/100 km med ca. 10.000 km. årligt.

profilbillede
  • #9   18. nov 2021 Indklippet her er blot nogen lunde retvisende, men med mine data viser det jo klart en at løsning med refusion via Monta er klart mest attraktiv,

profilbillede
  • #10   18. nov 2021 Da Clevers visning ikke er retvisende da det indeholder abonnement til en fuld elbil, så er data for en Plugin Clever løsning indtastet manualt som "min beregning" og den ligger sig klart i bunden, eller lad os sige toppen for den dyreste løsning.

profilbillede
  • #11   18. nov 2021 Eon's netværk og ladere er tæt på ubrugeligt.
    Clever er dyrere men du får adgang til 100 gange så mange ladere

• #12   18. nov 2021 Clever Go koster 0 kr i opretning og så har man adgang til opladning på Clevers ladenetværk for 3,50kr/kWh og 5,00kr/kWh for lynladning.
    Det er absolut en løsning som er værd at overveje hvis man gerne vil have mulighed for at lade på farten på Clevers ladere, men ikke har behov for det ofte.
    For så er der nemlig mange penge at spare i forhold til Clevers All-in-one abonnement ved at kombinere et billigt refusions abonnement hjemme med en Clever-go ladebrik.
    Jeg har selv en Clever-go, har bare ikke haft brug for den endnu.

• #13   18. nov 2021 Til 3,5 kr. kan det næppe betale sig at lade en plug’er, så er brændstof nærmest billigere.

• #14   18. nov 2021 Carlo: Ja det er jeg udmærket klar over, men det kunne jo være man ville parkere et sted hvor man skal lade for at få lov til at holde smiley
    Jeg har også fået ladebrikken mest for at prøve det og derudover så tænker jeg da at Audi'en engang skal skiftes ud med en ren elbil igen, så skader det ikke noget at have brikken klar, den kostede jo gratis.

• #15   18. nov 2021 og så igen...
    Jeg har regnet lidt på det, mit snit på ren el hedder ca. 156 Wh/km og med 3,50 kr/kWh er det 55 øre/km.

Hvis vi er optimistiske og siger jeg kan holde et snit på 15 km/l på benzin (hvilket jeg nok næppe kan) og at benzinen kun koster 10 kr/l, ja så ender den på 67 øre/km.

Så det kan godt være billigere at lade ved Clever til 3,50 kr/kWh end at køre på benzin i en plugin hybrid smiley

• #17   18. nov 2021 156 Wh/km er også betydeligt bedre end hvad de fleste kan klemme ud af deres bil.
    Det er over hvad de fleste phev overhovedet er opgivet til. Mener en Passat er opgivet til 224 Wh/km.
    Skal en GTE køre de 60 km. den de opgivet skal der være sommer, medvind, det skal gå ned af bakke.
    Kan til gengæld snildt holde omkring 18-19 literen når jeg hver anden uge, med tomt batteri, kører hjem fra salgsmøde.

• #18   18. nov 2021 Ja jeg var også overrasket over hvor lidt strøm den påstår den har brugt, men jeg har ikke rigtig haft mulighed for at kontrollere om det er rigtigt så jeg må bare tro på hvad den siger.
    Jeg skal dog sige at der lidt for ofte går sport i at strække rækkevidden på strøm.
    Jeg kører nærmest aldrig over 90 km/t på strøm og hovedparten af tiden er det max 80 km/t.
    Hvis jeg endelig skal køre motorvejskørsel så kører jeg på benzin, så der er forbruget knap på imponerende, her siger snittet 11,4 km/l.
    Men hvis jeg sammenligner motorvejsforbruget med andre biler af tilsvarende størrelse og med en tilsvarende motor så er forbruget faktisk slet ikke værre.

• #19   19. nov 2021 Men hvor kigger du lige de blot 156 Wh / km.?
    Bladrede lidt i min app har slet aldrig været i nærheden af det.
    Km literne og sikkert også el/km i infotainment er jo sikkert en kombination af brændstof og el.

profilbillede
  • #20   19. nov 2021 Kørecomputeren oplyser følgende tal:
    12260 km
    Ø 67,1 km/l
    Ø 129 Wh/km
    samt 17% kørsel på benzin og 83% på el.
    Disse tal er snittet over alle kørte km uagtet af om de er på benzin eller el.

Så jeg kommer frem til de tal ved først at regne ud hvor meget el/strøm der er brugt over alle km og derefter forholde det til de km som er kørt på henholdsvis benzin eller strøm.

(12260km*0,129kWh)/(12260km*83%)=0,155421687 kWh/km eller cirka 156 Wh/km

(12260km*17%)/(12260km/67,1km/l)=11,4 km/l

Det er ikke den perfekte måde at finde tallene på, da man jo ikke helt ved hvor meget strøm man har fået på batteriet som følge af kørsel med benzin, men det er med de data jeg har til rådighed det som kommer nærmest.

• #21   19. nov 2021 Tak for uddybningen, men syntes stadig at 156 Wh/km lyder noget optimistisk.
    Det kan en selv en Tesla ikke engang komme ned på.

• #22   19. nov 2021 Nej jeg er også godt klar over at det nok ikke er hele sandheden.
    Jeg skal lige prøve og se hvilke data jeg kan hive ud af den tilhørende app for at se hvad de siger.
    Men den har jeg ind til nu ikke brugt mange sekunder på at kigge på.

• #23   19. nov 2021 Får selv en plug in her om 2-3 uger
    Har valgt at få en ladestander op i carporten blev monteret i går og det er en clever

• #24   19. nov 2021 Det kunne så lade sig gøre at hive forbrugstal for hver eneste køretur ud af app'en i en CSV fil.
    Ud fra de data kommer jeg så frem til et mere realistisk gennemsnitsforbrug på omkring 268 Wh/km.
    Men det er mig en gåde hvordan bilens instrument og app'en kan vise så forskellige værdier.

App'ens data kan dog heller ikke være helt rigtige, da den ikke kan registrere et brændstofforbrug på 0 l/100km for en tur til trods for at benzinmotoren ikke har været tændt.
    På en tur hvor motoren ikke har været tændt registrerer den et forbrug på 0,3 l/100km eller 333,3 km/l.
    Det betyder så at hvis jeg regner forbruget ud for hver tur jeg har haft hvor motoren ikke har været tændt og lægger dem sammen, så kommer jeg frem til at jeg har brugt 24,4 liter benzin uden at have haft motoren tændt...

Kommentér på:
Clever eller eON? Måske noget helt tredje??

Annonce