Optimalt bilvalg?? {{forumTopicSubject}}
Hej med jer
Jeg er for tiden sabbatist og har fået nyt arbejde fra januar, der kræver at jeg kører ca 160 km pr. Arbejdsdag, nok omkring 15 dage om pr. Måned. Jeg begynder at studere til efterår/vinter næste år, og skal derfor have en bil i omkring et år, jeg kan bruge til at køre på arbejde.
Mit dilemma er, hvordan det vil være bedst at investere bilmæssigt for at minimere tab osv, og egentlig holde omkostningerne på sit laveste, samtidigt med at der selvfølgelig er en vis komfort og stabilitet i bilen. Jeg står egentlig lidt ved en skillevej, hvor jeg overvejer enten at investere i en nyere minibil fra 2020 til omkring 160.000, der har kørt 20.000 km +/-, med afdrag udover de omkring 40.000 i udbetaling, hvor den anden mulighed er at købe en brugt ældre bil til de omkring 40.000.
Her tænker jeg selvfølgelig på hvad der vil være bedst i forhold til at der jo skal køres lidt kilometer på den, samtidigt med at jeg gerne vil undgå at tabe for mange penge når den skal sælges. Her er det fx. en fordel at der ikke er særligt stor sandsynlighed for at man skal betale mange penge for reparationer osv. på en nyere bil.
Hvad er bedst? Og hvorfor?
Mvh
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
Min ene søn købte en Panda benziner til 16000kr for et år siden og køre 145km dagligt på arbejde den køre 14-15km/l og der har ikke været andet end dæk han har skiftet.
Salgsprisen efter et år vil ligge næste på det samme som det han gav for den.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Hvis dens bagbro er i orden og bilen ellers i ok stand så du godt kørende
feb 2005
Følger: 42 Følgere: 39 Biler: 12 Emner: 145 Svar: 2.564
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
Og en vanvittig forslag til en der skal have en bil i et år.
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 58 Biler: 14 Emner: 478 Svar: 5.233
feb 2005
Følger: 42 Følgere: 39 Biler: 12 Emner: 145 Svar: 2.564
Til den entusiastiske bilist så er det ikke fedt med elbil.
Elbiler har mindre afskrivning end fossilbiler, så hvorfor er den vanvittigt ?
Service og "brændstof" udgifterne er også mindre.
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 155
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
Ud fra TS tekst så går vedkommende jo op i at minimer tab..
Derfor vil en brugt bil som fks. Panda til 15-20Tkr være langt bedrer bilen vil kunne sælges igen til næsten samme pris (især hvis man har lavet en go handel)
Den vil på det år koste 2000kr i grøn afgift og den er billig i forsikring.
TS vil spare en del på ikke at skulle låne og evt. pant
Det er jo klart at en billig brugt bil vil være langt billiger end at købe en til 160Tkr hvor der skal lånes +pant og en større afskrivning.
feb 2005
Følger: 42 Følgere: 39 Biler: 12 Emner: 145 Svar: 2.564
Men hvis han kigger på biler til 160.000kr så vil det ihvertfald være et godt bud med en elbil.
Når han kun skal køre 160km dagligt, så er det nok med 40kWh batteripakke, eksempelvis Nissan Leaf Gen 2 eller Renault Zoe.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
særligt hvis man selv kan lave bilen, eller kender nogle der kan være behjælpelige er det værd at over veje en lidt ældre bil
er man ikke kyndig, og blot køber den første den bedste, kan det desværre ende i nogle store udgifter for at køre de her 30.000+ km over 12 mdr
det er jo korrekt, at køber du en ældre mikrobil som aygo eller up trillingerne, vil det være en lille udgift ved købet, og tabet vil derfor være minimalt. Der er dog også i nogen grad en usikkerhed ved købet og hvad der skal til for at holde den kørende i et lille år med så mange km om ugen.
Med de mange lange ture ville jeg måske også overveje noget diesel, da det med dit kørselsbehov er ved at give mening, kombineret med at priserne på brugte diesel er yderst rimelige grundet mange er lidt skræmte af diesel.
Du kan her også få en lidt større bil og med mere overskud frem for en 3cylindret benzin uden turbo
En nyere mikrobil vil naturligvis have et større tab, og især hvis du køber ved forhandler og efter et år skal sælge ved privat kan tabet godt være på en 30.000-40.000 kr, især fordi priserne netop nu er meget høje på den type biler grundet corona situationen
hvis du vælger en næsten ny bil vil jeg også klart overveje en lille elbil, da jeg personligt tror det vil være en ganske god vare og stå med om et års tid. Der må forventes nærmest ingen service og vedligehold, udgifterne til el er mere beskedne end benzin og gensalgsværdien bør være rigtig fin
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.753
Brugt bil, 2-3 år gammel, burde ved god handel kunne gå i nul, men god handel er privat eller auktion, ikke for alle.
Vil også sige at der går mange penge til at køre alle de km og der går meget tid, prøv at lægge alle timerne sammen, dividèr tallet op i den bruttoløn du får, og se så om ikke du kan få den samme timeløn et sted i nærområdet.
F.eks. 125 kr i timen i 37 timer er kr 4.625,- men du bruger 2 ekstra timer på transport så er det lige pludselig kr 98.40,- i timeløn, 4.625 divideret med 47 timer, så er det smartere at sidde i Bilka til kr 110,- i timen hvis det er lige i nærheden, du er nødt til at regne alle faktorer med og ikke bare kigge isoleret på timelønnen.
Konklusion, find et andet job tættere på
aug 2011
Følger: 14 Følgere: 19 Biler: 6 Emner: 20 Svar: 615
Biler under 50.000 er også lettere at komme af med så det er også et plus.
Sidst. Med de km skal du have en diesel.
Jeg vil anbefale en eller anden fransk bil som Peugeot 207 1.4 el. 1.6 HDi i sidste årg 2009-2012. De kan fås til 30 i god stand. ellers en Renault Clio 1.5 DCI.
Eller hvis du vil have en stærk bil til små penge så er der fx Volvo s40 1.6 diesel. De kører skide godt og er nok den sikreste bil til pengene (30-40) i god stand.
Alle de nævnte kan let køre 500.000 km
Husk at finde en med fuld service bog så er du sikret at den er passet.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.753
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.753
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Ellers kan en hyundai Ionic, BMW i3, også fås til prisen... MEN... og der er et stort men... Nu er det koldt så de der 250 km på en opladning de lover, dem kan du ikke regne med...
En benzinbil vil koste lidt mere i Brændstof, men så være billigere end en Diesel i afgifter... Men hensyn til vedligehold ville jeg også foretrække en benzinbil... (Ingen partikelfilter)
Ældre dieselbiler, kan måske give et issue i visse byer grundet Euro5 eller 6 norm eller hvor meget de nu er nået op på... (har ikke selv diesel så ved ikke hvilken relevans dette har, ved bare det bliver værre i fremtiden... )
Med økonomien som den er nu og de stigende krav til klimavenlighed og Brændstoføkonomi, kan en gammel brugt bil måske være svær at komme af med igen.
Der er mange faktorer at overveje, og at spørge på et forum som dette, hvor der er lige så mange meninger som der er medlemmer kan desværre ofte ende med større forvirring end klarhed...
Optimalt bilvalg??