{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.146 visninger | Oprettet:

Lease/køb? 5000 km årligt {{forumTopicSubject}}

Hej BG.

Jeg står og overvejer at skifte min gamle bil ud og muligvis lease en ny, men er kommet i tvivl om hvad der er billigste i længden, da jeg ikke kører mange km.

Jeg kører pt 5000km årligt, så ikke det store behov, men alligevel nok til at skal have en bil.
Kører pt Fiesta diesel, og vil gerne op i en størrelse større bil måske noget Nissan qashqai/juke eller en Ford puma, vw gvw golf sportsvan, men har intet valgt endnu så forslag modtages også gerne, bare der er god indstigningshøjde og automatgear smiley
Hvad tænker i er smartest iforhold til enten at lease eller købe en ny eller en lettere brugt(maks 3 år)? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lease/køb? 5000 km årligt
  • #1   17. dec 2021 Jeg tror det vil være billigere for dig tage en Taxa .

    At lease en bil i den klasse koster over 3 år omkring 150.000 bare i leasingydelse, så er der forsikring, ejerafgift og brændstof .

    Dermed vil det over 3 år formentlig koste dig +200.000 kroner at lease .

    Du skal mere end mishandle din bil hvis den over 3 år/15.000 km skal tabe 100.000 kroner i værdi, jeg tror værditabet realistisk vil ligge et sted imellem 75-85.000 kr .



  • #2   17. dec 2021 Jeg har stadig behov for en bil og taxa er ikke en mulighed jeg vil bruge.

    Så det du siger, er at du anbefaler jeg køber en ny eller er det en lettere brugt der vil være smartest?


  • #3   17. dec 2021 En lettere brugt vil have kørt noget af brugtvognsværdien - det er altid de første 100 meter der er de dyreste .

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
    #4   17. dec 2021 Ville helt klart gå efter en lettere brugt, især når dit kørselsforbrug ikke er større.. Og det er kun pga det virker som om at du mener det er det sikreste?
    Havde det bare være for at komme fra a til b, så havde jeg gået efter en lidt ældre model (5-10år), og valgt et godt værksted med lånebil hvis uheldet skulle være ude..


  • #5   17. dec 2021 Med kørselsbehov som dit så køb noget billigt og kør i lortet til det skal skrottes og derefter gentag seancen

    Køb noget nysynet og behold det i to år til næste syn så er dit værditab minimalt

    Kunne være

    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mazda/5/20-sport-7prs-5d/5310882

    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/citron/c4-picasso/16-hdi-110-vtr-5d/5142541

    Eller lignende ved at købe en bil til 20-25000 og JA jeg ved godt der kan komme udgifter men er de for store ifh til investering så skrot lortet og køb en anden brugt igen

    Du kan også være heldig at finde en bil til 20.000 som kører to år eller mere uden problemer og derefter sælger den for 3000 - 5000 så har dit værditab været ca 15-17.000 på to år - det kan ikke gøres billigere

    Og Ja du skal gå på kompromis med komfort og prestige men økonomisk kan det være klogt at købe billigt ( men det kan også blive dyrt ) alt afhængig af dit held med den brugte bil smiley

    God jagt



  • #6   17. dec 2021 En Juke er noget mindre nissan qashqai , men deler iøvrigt teknik med Renault Captur og Kadjar, som er bygget på samme samlebånd - så snyd ikke dig selv for et kik på dem . Når det gælder brugtpriser tror jeg at en Juke er billigere end end Capture fordi den sidste er mest populær . Det er dog helt omvendt med Qashqai hvor jeg er ret sikker på at den som brugt koster mere end en tilsvarende Kadjar .

    Du skal ihvertfald ikke have en diesel hvis du kun kører 5000 km om året , her dur kun en Benzin .

    Hvis jeg var i dit sted så fandt jeg en MPV der var 10 år gammel til 30-40.000 der var nysynet, den kan du så køre et par år i, og overveje om der skal ofres mere på den, eller den sælges for det halve af hvad du har givet - så bliver det ikke billigere . Ja - der er risiko for at der kommer et par uventede udgifter men det kan aldrig komme til at koste dig hverken 100.000 eller 150.000 over de næste 2-3 år .


  • #7   18. dec 2021 #3 Trolle
    Sådan som vores brugtmarked er i dag, så er det faktisk ikke altid tilfældet at en brugt er billigere end en ny. Der store leveringsproblemer på rigtig mange modeller, og det presser brugtpriserne mod himlen. Så snakker vi populære modeller, så er det faktisk i øjeblikket sådan, at en brugt kan være dyrere end en ny, fordi der er leveringstider som gør mange modeller ikke en gang kan leveres i 2022.

    Til trådstarter
    Du skal gøre dig nogle tanker omkring hvor længe du ønsker at køre i bilen, for leasing er jo ofte en løsning man vælger for en periode op til 3 år

    så hvis du altid vil køre i en bil der kun er op til 3 år gammel, ja så kan leasing da måske være en mulighed. Desværre taler dit lave kørselsbehov lidt i mod leasing, da du reelt ofte skal vælge mindst 15.000 km om året, og ydelsen sættes efter dette. Det som taler for leasing er selvfølgelig du kender din ydelse i hele perioden, og der ingen overraskelser kommer

    Lige nu er prisen på brugte biler rekord høje, og faktisk koster mange biler i dag mere for en brugt 2020 model end en ny 2021 ville have gjort, hvis vi snakker de populære modeller. Du vil sikket få en ret god pris for din fiesta, men omvendt så kommer du også til at betale en ret høj pris for den nye bil, det vil ganske givet gøre værditabet større end hvis du havde købt for et år siden

    Et eksempel på en leasing kontra ny bil ved køb
    VW t-cross 1,0TSI DSG 154.564 kr for 36 mdr inklusiv service
    VW t-cross 1,0TSI DSG 261.995 kr ved køb serviceaftale 3 år koster vel omkring 15.000-20.000 kr
    Brugt VW t-cross ganske givet med mere udstyr fra 250.000 kr

    hvis du har råd til at købe sådan en bil, vil jeg mene du vil være langt bedre tjent med at købe frem for at lease.
    Ved leasing koster bilen dig i nærheden af 10 kr pr km plus forsikring, ejerafgift og brændstof.
    Ved køb kan du vælge at beholde bilen i en periode på 5-7 år, hvor afskrivningen må formodes at være væsentligt lavere end de første 3 år. Men du skal stadig regne med en ny eller næsten ny bil i den størrelse altså vil koste dig en 30.000 kr om året eller mere

    jeg ville have haft regnet på en ford puma, da jeg ville vælge den over t-cross som desværre kører med en DSG7 gearkasse med tørkobling der kan have problemer. Desværre kan ford ikke fortælle hvad leasing ydelsen på en puma er lige nu

    Hvis prisen er en faktor og du gerne vil køre billigt, så ville jeg også klart vælge en 4-5 år gammel bil med fornuftigt km tal, fint med udstyr og som ellers opfylder dine krav.


  • #8   18. dec 2021 Afhængig af hvad det må koste. For kunne jeg holde mig til 416km om måneden så ville jeg købe et stort svin af en vogn med noget kæmpe motor og god komfort.


  • #9   18. dec 2021 #4 det er mere fordi jeg gerne vil op i en nyere bil, men kan se brugtpriserne er ret tosset lige nu smiley

    #5 #6 jeg kører allerede nu i en bil jeg købte til 35k, og har gjort det i 2 år nu. Vil gerne op i en nyere og især højere indstigning smiley



  • #10   18. dec 2021 #7 hvis jeg bliver glad for bilen og den stadig opfylder mine behov, kunne jeg godt finde på at beholde den længere end 3 år.
    Jeg kiggede på Ford puma før de var igang med at opdatere deres priser og der lå en leasing med automatgear, 36mdr og 10.000 km Per år til samlet 120-130.000 smiley

    #8 det siger mig ikke så meget med de store motorer, en mindre kan jeg sagtens klare mig med. Jeg vil nok hellere have el end en V6-V8


Kommentér på:
Lease/køb? 5000 km årligt

Annonce