{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.019 visninger | Oprettet:

Overpris for reparation efter syn? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har brug for en second opinion efter have haft bilen til syn, og synes regning på det de mener skal laves virker ret høj?

Der er tale om en Honda FR-V (fra 2006) som jeg skulle have til syn, og valgte det store syn for også at få skilt og renset bremser. Og det skal siges der ingen forudgående problemer har været eller tegn på noget skulle være galt.

De ringer fra værkstedet og siger de ikke kan få skilt bremserne af og renset, da de simpelthen ikke kan få samlet dem igen. De nævner der er behov for ny bremsekaliber, slange, klodser og hvad der ellers høre sig til.

Jeg tænker det er fair nok, da det er en ældre bil.

Jeg får så et tilbud, og selv efter at have "pruttet" om prisen lander reparationen på 16.197,- . I tilbuddet vil de også have skiftet bærearm og stabilisatorstang, men har ingen problemer med bilen ikke holder en lige linje eller noget der skulle retfærdiggøre det ekstra?

Er det mig der er helt skæv på den eller er det en "fair" pris? Synes den virker høj på baggrund af der ingen problemer har været inden syn?

Jeg har vedhæftet et billede af tilbuddet, så i selv kan se udregningen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overpris for reparation efter syn?
  • #1   20. feb 2022 Det er umuligt at svarer på, da man ikke står med bilen.
    Det kan være kaliber sidder fast i stempel og de ikke kan presse denne tilbage. Det kan være den har gjort det længe og har ødelagt skiver + klodser.
    Din bærearm kan være rådden osv.

    Der er ingen der kan svarer på spørgsmålet smiley

    Jeg ville nok spørge ind til grunden af udskiftning af dele.


    Har du været til periodisk syn eller har du været til service??


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.896
    #3   20. feb 2022 Det du beskriver der er IKKE et syn. Det er service eftersyn på et værksted. Et syn foregår i en synshal og koster ca 500kr og de giver IKKE tilbud på at reparere noget som helst. Udover det, så virker det som et meget fair tilbud, størstedelen af prisen er jo reservedelene.

  • #4   20. feb 2022 Honda har aldrig været billig at købe reservedele til, og der er ingen af priserne på de delene der stikker i øjnene når man tænker på at de er monteret på et værksted .

    Jeg kan som gammel reservedelspusher se på varenumrene hvilket brand der er anvendt, og det er bestemt ikke de dyreste dele på markedet der er monteret, så når det er sagt ser det ud som om værkstedet sagtens kunne have valgt nogle dyrere reservedele og dermed have præsenteret en endnu højere regning .

    Det lyder altså ikke som om du er den store automotive fagmand, og derfor er dine argumenter om "at den ikke fejlede noget før" ganske svage . Hvis værkstedet havde været "pengegriske" havde de valgt nogle dyrere reservedele og præsenteret en endnu højere regning , men de har trods alt kikket på årgangen da de gik i gang .

    Havde du været lidt mere faglig havde du nok sat din bil til et "før syn" som mange værksteder laver gratis/til små penge inden du bare fik bilen synet .

    Ja det er mange penge, men ikke umiddelbart urimeligt .



  • #5   20. feb 2022 Tak for hurtig opfølgning.

    Det var et serviceeftersyn. Og forstår selvfølgelig godt det kan være svært at svare på, når man ikke selv står med bilen. Men umiddelbart lyder det ikke utænkeligt at de nævnte dele rent faktisk skal udskiftes, hvilket jeg selvfølgelig har forståelse for. Inden jeg kaster mig over det første tilbud, så prøver jeg lige at høre mig rundt ved andre værksteder.

    Det er et spørgsmål der i sidste ende også er op til mig selv, men set på det ude fra, ville det så kunne betale sig at give de 16,2k set bilens alder i betragtning? Eller skal man kigge efter nyt?

    Og nej, jeg erkender blankt det ikke er mit fagområde. Derfor jeg også er taknemlig for at kunne spørge andre til råds. Så bær over med eventuelle misforståelse.


  • #7   20. feb 2022 Og i mange tilfælde kunne man renover bremsekaliber men det luner nok lidt bedre i kassen at sætte nye på.

  • #8   20. feb 2022 Det kan sq ikke betale sig for værksteder at stå og renovere en gammel kaliber.

    Nyt på, punktum.


  • #9   20. feb 2022 #8 Den holdning har mange værksteder for det er jo der den ekstra indtjening ligger og til skade for kunden.
    Hvorfor betale 1200kr for en bremsekaliber hvis 200kr + 15min arbejdsløn kunne klare det, men ja der er jo ikke den avance som der i at sælge for 1200kr


  • #10   20. feb 2022 15 min arbejdsløn?

    Jeg ønsker alle der vil bøvle rundt i det og samtidig lave nok penge til at forretningen render rundt, held og lykke.

    Indtjeningen på værksteder er salg af nye dele. Nogle ting dele kan være så dyre at renovering kan komme på tale.
    Jeg kan ikke ikke engang købe rep. Sæt til de fleste typer bremsekaliber. Så jeg skal få bilen ind på lift, afmonter kaliber, skille den ad, bestille de rigtige stempler, samle skidtet igen på 15 min.

    Det sker ikke..


  • #11   20. feb 2022 Nej det gør det vel ikke, hvor meget af det arbejde du lige oplyste om skal også fortages med nye bremsekaliber? det tager sku ikke mere end 15min ekstra for at skifte gummi + stempel.
    Nogle er bare udskiftnings mekaniker, men jeg forstår det godt for så er der avancen oven i.


  • #12   20. feb 2022 huske på de os skal give garanti på rep derfor skifter men kaliber istedet.

  • #13   20. feb 2022 Tilbudet skulle vel aldrig komme fra skårstensgård?

  • #14   20. feb 2022 Godt 16 tusinde for et sæt bremser + kalibre samt bærearme + div, det er ikke ligefrem billigt smiley
    Jeg bider også mærke i at værkstedet har valgt at give nul % rabat på samtlige dele, så det er ikke ligefrem fordi de ønsker dig som kunde smiley

    Jeg ville, hvis jeg var dig, vælge at få tilbud fra et par andre værksteder.


  • #15   20. feb 2022 Jeg synes det lyder meget fair.

    Skiver + klodser, bremsekaliber, bremseslanger for + bag, bærearme, stabilisator, og så en sporing samt arbejdsløn for udskiftning.


  • #17   20. feb 2022 #12 sikke da en skod forklaring, hvis en fjeder knækker så skifter man lige alle + alle støddæmper også smiley så tror da fanden værksteds regninger bliver astronomiske af og til.
    Desuden er de fleste garantier ud over kantstene der skal nok findes alverdens undskyldning for hvorfor værkstedet ikke skal dække.


  • #18   20. feb 2022 #17
    Man skifter altid parvis. Skifter du også kun 1tændrør hvis der ikke virker? Og skifter du kun en skive hvis den er skæv eller under mål? Skifter du kun tandremmen nå den er synlig mør? Eller skifter du kun tandremmen uden strammere og medløber hjul.. eller skifter du kun en forlygte pære eller skifter du begge?
    Spørgsmålet er vel egentligt om man laver bilen ordenligt eller bare lapper den sammen så den kan slæbe sig frem til syn eller skrot.


  • #19   20. feb 2022 #17

    Jeg har lige slettet mit svar - det lignede fuldstændig dit !

    Jeg kunne ikke være mere enig !

    En gammel og ny fjeder har sjældent samme højde og hvem gider aflevere en bil der er 20-30 mm lavere i den ene side ?


  • #20   20. feb 2022 #18 er vi ikke ude i at mekaniker holder hånden over hinanden nu, tvivler på du er så dum du ikke forstår hvad jeg skriver - eller ?
    Hvor skriver jeg man ikke skifter parvis skiver eller alt dit andet vrøvl.
    Kort og kontant der findes mekaniker der yder en god service og som ved noget og gider noget for kunderne (lidt en sjældenhed) og så findes der udskiftnings mekaniker som tænker mere på profit end kundepleje, man skifter sku ikke bremsekaliber hvis ikke dette er nødvendigt, hvis det kan klares med en renoverings sæt og 15 min ekstra arbejde, til gavn for kunden. og det har ikke en dyt med garanti at gøre.

    #19 Ja du skifter par vis men du skifter vel ikke begge støddæmper også hvis de intet fejler ? det ville man ifg overstående jo gøre og sikkert også en del ekstra..


  • #21   20. feb 2022 20# selvfølgelig har det noget med garanti at gør. hvis du renovere en kaliber og montere nye bremser. men den så hænger om en mdr så skal mekaniker ligepludselig betale for ny rep. så nemmere for mekaniker sende regningen til fx ftz eller autopart når kan montere en ny kaliber. smiley

  • #22   20. feb 2022 #21 det vil sige at når du skiller en bremser og konstanter at gummi manchetten er revnet så bestiller du et nyt (når nej 2 nye) bremsekaliber hjem og monter dem i stedet for at renover.... godt du ikke er min mekaniker.

  • #23   20. feb 2022 #22

    ja sådan er det på mange mange værksted at men skifter kaliber istedet for renovering.

    jeg er selv udlært mekaniker.


  • #24   20. feb 2022 #23 for ikke at fluekneppe mere i det, så siger dit svar alt.

  • #25   20. feb 2022 Det er en bedømmesles sag på hver enkelt bil. Hvis den modsatte kaliber køre som den skal så der ingen grund til at skifte. Men støddæmpere giver ofte mening at skifte sammen med fjedre. Da de konstant er i bevægelse. Ser de nye ud så skifter man ikke. Men ser de godt rustne ud så skifter man. For at kunden ikke kommer til age efter kort tid og skal betale en gang til for at få skiftet dem.
    Der er ligesom man oftest skifter koblingen nå man har en gearkasse af. (afhængig af km)


  • #26   20. feb 2022 #24
    Ikke for at fluekneppe ( for nu at bruge dit eget udtryk ) men du udstiller i den grad din uvidenhed om hvordan et moderne og effektivt værksted drives .... Vi skriver 2022 og ikke 1922 : Hvor alt blev renoveret, fordi timelønnen vel var omkring 40 øre for en udlært håndværker og fordi man dengang levede i et mindre hektisk og effektivt samfund hvor det betød mindre om en bil ( eller en hestevogn ) var færdig om 2 timer eller om 2 uger . Værkstedet er også nødt til at tænke i effektivitet, og den lift som Hondaen har hængt på var vel allerede booket til en anden kundes bil, som kunden også forventede at kunne køre hjem i inden fyraften samme dag .

    Vi kender ikke standen på den 16 år gamle Honda der er tale om her, men kunne det tænkes at bærearmene var en smule rustne ?

    Kunne det tænkes at bøsningerne i bærearmene på den 16 år gamle Honda var en smule møre ?

    Kunne det tænkes at mekanikeren havde overvejet kun at skifte bærekuglerne men så læste følgende i reparationsvejledningen som specifikt omhandler Honda FR-V model BE fra årgang 2005 og frem ?

    Bærekugle nederste: FORETAG KONTROLMÅLING INDEN ADSKILLELSE, I VISSE TILFÆLDE SKAL HELE SPINDEL SKIFTES

    For mig lyder det som om værkstedet har handlet ganske fornuftigt , og jeg tror nok jeg ville foretrække at min bil blev repareret på sådan et værksted frem for der hvor SØREN A får lavet sin bil og ( gud forbyde det ) måske til daglig er ansat ?


  • #27   21. feb 2022 #26 spørgsmålet er om man skifter kaliber hvis de kan renoveres.
    Her vil mekanikerne åbenbart udskifte det hele frem for at renover og eneste grund er for at tjene mest muligt, til skade for kunderne.
    Det har intet med 1922 eller hestevogn at gøre, ja jeg er glad for en mekaniker der kan sit håndværk og som ikke er uddannet "udskiftnings mekaniker" men som renover de dele hvor det kan svare sig, som fks. med kaliber med en revnet manchet


  • #28   21. feb 2022 Hvis ikke der var problemer, ville jeg beholde de 16k og køre videre. Få evt. foretaget bremsekontrol på et billigt værksted med en bremseprøvestand, bare for at være sikker på, at der ikke er noget skævtrækning. Det er total godnat at smide så mange nye dele i så gammel en bil - bare fordi man kan... Skift klodser evt. skiver, men denne liste er fra en anden verden...

  • #29   21. feb 2022 Det har som sådan os noget at gøre med at værkstedet skal rende rundt.
    Lifte og alt muligt andet grej er altså dyrt indkøb, samt løn til personale.

    Af den grund kan det simpelthen ikke betale sig at renovere kaliber.

    Det er jo kundens valg. Han kan bare sig nej tak til rep.


  • #30   21. feb 2022 #29 det er altså en mærkelig tilgang til det..
    Det svare til at når jeg skal have nyt tag på huset og det så viser sig at 2 spær skal skiftes men resten af spærene fejler intet så skifter tømmeren alle spær selv om det slet ikke er nødvendigt bare for at tjene ekstra.
    Forstår godt der er så mange der ikke har tiltro til bilforhandler og værksteder.


  • #31   21. feb 2022 Der vil jeg gerne lige sige at hos os skifter vi ikke alle kaliber hvis de ikke fejler noget.

    Men jeg har erfaring med at jeg har skiftet en kaliber som gang i stempel og havde ødelagt skiver + klodser. Skiftede en kaliber og gav kunden bilen. 1 måned senere kom den tilbage med den anden kaliber der hang, og havde ødelagt skiver + klodser. Hvem skal betale for endnu et sæt skiver + klodser? smiley

    Jeg ringer altid til kunden med pris og anbefaler at vi skifter parvis.

    Hvis højre kaliber er defekt i for, så skifter jeg da ikke de bagerste, hvis det er det du tror.. smiley


  • #32   21. feb 2022 #27.
    Et værksted ville elske at skrive en times arbejde i repration af caliber og ligge lidt til reservedele prisen.. men de ved også hvad de kan stå med af problemer. Ved at gøre den slags reparationer og vælger derved at skifte til en ny renoveret del.
    Der har intet med dovenskab. De gør det for kundernes skyld. Selvfølig er de interesseret i at tjene penge samtidig. Men en renoveret kaliber koster ikke meget. Vs en gammel kaliber man har skiftet pakninger og renset glider og stempel på og så håber fungere som den skal.


  • #33   21. feb 2022 #31 her ville en renovering (hvis den øvrige stand tillod det) jo have været lige så god som en ombytter og for den ekstra pris du påførte kunden ville du have kunnet renover begge sider så havde kunden nok ikke haft det problem som det endte ud i.

    #32 hvorfor skulle en renoveret kaliber hvor der er skiftet pakning, stempel o.s.v på ikke være lige så god som en ombytter ?
    Og hvorfor skulle det tage en time ekstra frem for at sætte en ombytter på ? det tager ikke en ½ time at rense og skifte det pr. kaliber. og selv om det gjorde så er det stadig noget billiger end at ombytte.


  • #34   21. feb 2022 Du lever desværre for dig i en anden tid.

    Jeg er jo udemærket klar over hvordan reservedelene fungere og hvad de gør, selvom jeg skifter dem. Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken to gange.

    Så længe mine kunder er tilfreds med mit arbejde og tilliden er intakt, så er jeg glad. Jeg er sikker på de fleste godt ved hvordan verdenen hænger sammen.


  • #36   21. feb 2022 Jeg forstår da udmærket værkstederne, 90% af deres kunder aner ikke noget om reparation eller reservedele så den er jo lige til højerbenet.
    Og er da også klar over at et stort antal bruger her på HG er mekaniker og/eller forhandler og de vil jo forsvare deres unødvendige ekstra indtægt med næb og klør.

    Trolle Det er godt du er her så.


  • #37   21. feb 2022 Det er ikke en unødvendig indtægt. Den er derimod nødvendig for de fleste værksteder som investere i driften.

    Ja de fleste kunder har ingen forstand på biler, men det er jo ikke ensbetydende med at de bliver snydt.


  • #38   21. feb 2022 #37 hvis vi tager et tænkt eksempel
    1. det koster 1000kr for at renover 2 kaliber
    2 det koster 2000kr for 2 ombytter
    kunden skal betale 1000kr ekstra for noget der er unødvendig.
    Er kunden blevet snydt ? ja det vil jeg da mene.


  • Søren
    Søren Tilmeldt:
    mar 2009

    Følgere: 4 Svar: 196
    #39   21. feb 2022 Søren
    Sig at du selv laver dine biler, for ville "elske" at have dig som kunde..

    Dette er IKKE et tænkt eksempel, det er den seneste vi har lavet faktisk
    Renovering af kaliber - 500kr i dele (Der skulle også nyt stempel i)
    Ny kaliber inkl åg - 1400kr
    Der er 900kr forskel på papiret, indtil man ligger timelønnen oven renoveringen, så er de 900kr forsvundet ret hurtigt, da det hurtigt koster en halv til hel time at få renset, og klargjort en brugt kaliber til montering igen med nye pakninger og evt stempel..

    Vores kunder er heldigvis trofaste og kommer fra hele landet, men hvis man har samme tankegang som du viser, så vil man hurtigt kunne sige "Ja ja, den har du da helt sikkert renoveret kaliberen... I har bare smurt lortet, og kræver nu 1000+ for renovering af 2 kaliber og timeløn for ingenting!"
    Hvor en ny kaliber er relativ let at bevise at man faktisk har skiftet.
    Ps. De fleste acceptere det normalt også, da de godt selv kan se logikken i det, men der er nogen få, som bare vil have renoveret, og det får de da også, og spare de par hundrede eller fem på regningen..

    Pps. burde måske skrive, at folk altid får muligheden for selv at vælge, men vi ligger ikke skjul på hvad vi helst vil, og derfor anbefaler


  • #40   21. feb 2022 39# Ja jeg laver da det meste selv og spare en dejlig masse penge ved det, både på arbejdsløn og ublu reservedels priser.

    Hvis du skal bruge 1 time på rengøring og skift af dele på en bremsekaliber så er det jo netop for at synliggør at det ikke kan betale sig, ellers er jeg glad for du ikke er min mekaniker jeg ville nok ikke have råd til det.


  • #41   21. feb 2022 Tak for alle jer der har budt ind - godt med indblik og holdninger til det.

    Kommer ikke udenom at der skal repareres et par ting. Og på baggrund af deres anmærkninger, efter snak med dem, så er kaliber, bremseklodser og slange forståeligt.

    Jeg er dog stadig lidt i tvivl om den med bærearm og stabilisatorstang. Den eneste anmærkning der var til det var at bøsningen til bærearm var for løs og derfor bør bærearm blive skiftet.
    Er det proceduren for det bærearm at bare skifte det hele grundet bøsning? Og er stabilisatorstang en del af den pakke? For i rapporten kan jeg ikke se nogen anmærkening vedr. statbilisatorstang (fik ikke spurgt ind til det).


  • Søren
    Søren Tilmeldt:
    mar 2009

    Følgere: 4 Svar: 196
    #43   21. feb 2022 Søren
    Du fik jo læst ½-1 ik? smiley
    Men vil gerne se dig gøre det meget hurtigere.. Husk at tingene skal laves så de kan holde længer end til næste gang du skiller den, så rens af åg tager tid, selv om du klare det med sandblæsning, så har du hurtigt brugt 10-15min på at gøre dem klar, ind i kabinen og blæse dem..
    Det hele tæller, og derfor tager det længere tid end man lige tror..
    Skille dem tager jo ingen tid, men det tager tid at samle det korrekt, og så det holder..
    Det tager også længere tid at samle de bagerste, især hvis de har valgt at parkeringsbremsen skal køre i kaliberen.
    Og så igen husk på at vi ikke bare kan smide det hurtigt sammen for at spare tid, vi skal stadig give garanti på arbejdet, så hvis vi ikke får renset godt nok af, eller noget andet ikke er helt efter bogen, så skal vi gøre det hele igen, på egen regning..


    Emil
    Bærearme er som der skrives i #42, ang stabilisatorstangen, så er det ikke en del man bare skifter for at skifte. Men hvis de er rustet sammen i møtrikkerne, eller bøsningerne også er færdige.
    Tror mest på at de er rustet sammen, og at de ikke mener at de kan skilles, uden at det går galt. 15år i danske klima, har det med at få ting til at ruste sammen smiley


  • #44   21. feb 2022 TS
    Man kan altid tage til en anden mekaniker og høre deres mening hvis man er itvivl men det koster selvfølgelig lidt penge.

    #40
    Man ved aldrig hvad man går indtil nå man starter sådan en opgave. Har stået med en caliber hvor der bare skulle være Vupti Dupti og så var man færdig men efter en halv time har man ikke engang fået stemplet ud af kaliberen fordi det er en skidt sag.
    Som hobby mekaniker er der fint at spare pengene fordi man ikke koster penge i tid. Men en time mere på liften er en time hvor der ikke kan laves et service
    Det er klart at nogle mekanikere bare skriver dele på listen bare for at tjene penge og andre fordi de har en "while your in there" tilgang til tingende


  • #45   21. feb 2022 Kort og godt så find dig et billigere værksted.
    Det du har været på der, er kun reservedele udskiftere...
    De tager endda 2 gange for at fylde bremsevæske på.
    De har sikkert ikke engang tjekket hvor meget der egentligt er defekt, de har givet dig et tilbud ud fra nogle klik i deres program.


  • #46   22. feb 2022 Derfor finder jeg altid et sted hvor jeg selv har mine reservedele med også ved olie skift, da jeg gider ikke have en olie jeg ikke kender noget til af mærke og hvor de så tager masser penge ud af arbejdet. man spar mange tusinde kr ved det..

  • #47   22. feb 2022 Der kan satme ikke være mange penge i at lave biler for jer smiley

    Så er det vidst bedst bare at sige nej tak.


  • #48   26. feb 2022 Hej
    Meget fair pris for "opgraduering" af en ældre japaner med priser fra øverste hylde.
    Der er antagelig "Sammensparet" noget -tjenlig til udskiftning- under vejs, Så alt ialt billig pr km.
    MVH KP


Kommentér på:
Overpris for reparation efter syn?

Annonce