{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.079 visninger | Oprettet:

BB-man
BB-man
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23

Gulplade bil/varevogn regler {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg er tømrer og har længe gerne ville starte egen virksomhed op.

I starten tænkte jeg at det bare skal være i weekenderne, altså deltid. Jeg har kunder og værktøj.

Mit største problem er transport af værktøj og materialer.

Hvordan fungerer det hvis jeg køber en gulplade bil (stationcar med stor trailer eller varevogn), med afgifter og beskatninger og alt det halløj? Er der noget jeg kan få fradrag for, eller andet jeg kan gøre så det ikke koster mig en masse. Det er jo vanvittige priser efterhånden for dieselkørsel.

Leder efter den billigste løsning da jeg kun skal bruge bilen erhvervsmæssigt et par gange om ugen, bruger egen bil til privatkørsel.
Jeg har en del større projekter jeg har sagt nej til, fordi det kræver en bil der kan trække lidt større læs.. smiley

Jeg har prøvet at gøre mig klog vha. google. Men kan ikke finde svar. Og det virker så dyrt i afgifter at jeg mister lysten til min drøm.

Håber der er nogen herinde der har forstand på det, som kan hjælpe mig videre.

Beklager på forhånd hvis jeg ikke har stillet mit spørgsmål særlig klart. I er velkommen til at spørge nærmere ind til hvad mit behov er.

Ser meget frem til nogle idéer til hvordan jeg kan komme videre med min drøm!

Mvh
Hr. B

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gulplade bil/varevogn regler
  • #1   26. feb 2022 Der ligger en anden tråd om varevogne lige nu, prøv at følge den om ikke der kommer noget brugbart der.

• BB-man
    BB-man Tilmeldt:
    sep 2018

#2   26. feb 2022 Hej Allan,
    Følger tråden. Men den omhandler Papegøjeplader. Vil gerne have en ren firmabil på guleplader. Har en anden bil til daglig privatkørsel, den kan dog ikke trække noget, og har dårlig plads til værktøj.

• #3   26. feb 2022 Hvad med en gammel Suzuki Vitara og en trailer?

• BB-man
    BB-man Tilmeldt:
    sep 2018

#4   26. feb 2022 En bil med god plads i bagagerum der kan trække en stor trailer er bestemt en mulighed jeg kan bruge.
    En af mine kriterier er at den ikke er for dyr at have stående, så hvis det er den billigste løsning er det bestemt noget jeg hælder til.
    Hvor gammel/årgang skal Vitara være?
    Har også tænkt lidt på en gammel Audi stationcar. En VW Caddy. Skal egentlig bare kunne køre lidt lægter, forskalling, gipsplader ting i den dur. Køre tagsten/tagplader væk. Så det ikke fordi jeg behøver at kunne trække et par tons rundt smiley

• #5   26. feb 2022 Hvor meget må din privatbil trække ?

Måske er bedste løsning en "freetrailer" til at hægte på din privatbil ?

Jeg ville bruge lidt penge på at få et par timers rådgivning hos en revisor - sådan en kender nok reglerne bedre end de fleste på BG der for det meste er mekanikkere .

https://www.dba.dk/cargo-trailer/id-1086276052/ Dette blot et eksempel - en relativ billig måde at komme i gang på .

• #6   26. feb 2022 Hvis bilen kun skal bruges til firmakørsel, så ville jeg klart finde en varebil der ikke er betalt moms af

Hvis bilen kun anvendes til firmaet, så betalers der vægtafgift/grøn ejerafgift alt efter årgang og første indregistrering.

Hvis du skal køre tagplader og den slags væk, så ville jeg klart gå efter en bil der kan trække små 2T uden problemer, for ellers kan du nemt køre hele fortjenesten op. Bøden for overlæs på trailer er mange gange større end ekstra udgiften til ejerafgift/vægtafgift på en bil der bruger mere brændstof smiley

En større varebil vil ofte kunne gøre du kan lade traileren stå hjemme, det kan jo være en fordel ikke altid og skal have den med rundt for at have materialerne med. Derudover vil du kunne lave en mere regulær indretning og have system i værktøj og de mindre materialer

Husk din varebil skal være forsynet med CVR nummer, og hvis du kører meget i weekenderne kan du risikere nogle anmelder du kører, samt du kan risikere at blive standset. Der er stort fokus på om man overholder reglerne for kørsel i gulpladebiler

• BB-man
    BB-man Tilmeldt:
    sep 2018

#7   26. feb 2022 #5
    Det er en 1.2 benzin med 84 HK.
    Totalvægt 1560 kg
    Køreklar vægt 1137 kg (Minimum)
    Vogntogsvægt 2460 kg
    Vægt af påhængskøretøj 900 kg (Med bremser)
    450 kg (Uden bremser)
    Har kørt den lidt læsset et par gange, men den er ikke glad for det, og tror den har taget skade af det smiley
    Har overvejet "freetrailer" løsningen, men det er for besværligt. Og Kan ikke have forskalling og lægter med på den. Vil også gerne virke bare en smule professionel når jeg kommer ud til kunden smiley

• BB-man
    BB-man Tilmeldt:
    sep 2018

#8   26. feb 2022 #6
    Tak for svar!
    Må man ikke køre med gulplade i weekenderne??

Vil også allerhelst have en rigtig varebil af de grunde du nævner. Men da jeg kun kommer til at arbejde i fritiden engang imellem, er jeg bange for at den bliver for dyr at have stående, og at det bliver for omkostningsfuldt.

Er der en varebil model du kender til der ikke er så dyr at have stående?
    Ellers så det måske bedst med VW Touran/Caddy agtig løsning med trailer. Vil nu allerhelst bare have en skide varebil, da det vil gøre livet så meget lettere smiley

Har du en idé om hvad det kommer til at koste med en varebil løsning i afgifter og sådan? Det ikke sådan man kan få fradrag for noget af det?

• #9   26. feb 2022 Selvfølgelig må du køre varevogn i weekenden smiley , og hvis du vælger en varevogn på gule plader der ikke er betalt moms af skal der stå CVR nummer på bilen . Danskere er et nysgerigt folk og kommer du flere gange på en villavej , og kun i weekenden, er der stor sandsynlighed for at der er nogen der bliver mistænkelig over for om der nu betales skat og moms af dit arbejde .

Der er ikke revisorpligt, men det vil være en rigtig god ide at få en, for ellers risikerer du at bruge for meget tid på papirarbejde .

Nu kender jeg ikke helt timelønnen for håndværkere i dit lokalområde, og hvis det primært er fritidsarbejde/wekkendarbejde kan du vel næppe nå at fakturere mere end 20 timer om ugen, og selvom du kan trække mange udgifter fra, så bliver fortjenesten hurtigt begrænset med de udgifter der også er forbundet med din plan .

https://www.bilbasen.dk/brugt/varebil-inkl-moms/VW/Caddy?IncludeEngrosCVR=false&PriceFrom=0&includeLeasing=false&Fuel=2&IncludeCallForPrice=false&IncludeWithoutVehicleRegistrationTax=false&IncludeSellForCustomer=false

• #10   26. feb 2022 Selvfølgelig må man bruge sin firmabil i weekenden, der er bare flere der tror man udfører sort arbejde hvis man kører rundt i weekenden og om aftenen efter almindelig fyraften smiley

Hvis du finder en diesel varebil fra eksempelvis 2017 så koster de som følger
    16,9 km/l 3580 kr pr halvår
    18,9 km/l 2660 kr PR halvår

Du kan selvfølgelig spare noget i ejerafgift ved at vælge en MPV som Touran, Caddy, grand scenic osv

Men hvis du skal ud og arbejde med jævne mellemrum, så kan besparelsen jo hurtigt blive spist op af ekstra omkostninger til kørsel med trailer

Alternativt kan du jo også overveje om du skal udskifte privatbilen også altid køre med trailer, eller måske vælge en varebil til privat kørsel hvis ikke du har børn der skal med

• BB-man
    BB-man Tilmeldt:
    sep 2018

#11   26. feb 2022 Du skal have mange tak for din vejledning René!
    Nu har jeg lidt at tænke over.

Timelønnen er ikke særlig god her i Sønderjylland. Det en lidt for stor del af indtægterne der går alene til forsikringer og bil kan jeg se. Det hænger ikke rigtigt sammen.
    Prisen på træ er steget, og nu stiger brændstof og..

Gider heller ikke arbejde sort. Men nu vil de jo også udfase håndværkerfradrag...
    De gør det sgu ikke let for en. Lidt ærgerligt når jeg nu er glad for mit fag at det skal være så lavtlønnet. Kender murer der tager op til 400 sort, kan højst få 250-300..
    Må prøve ligge et budget og se hvor galt det er smiley

• #12   27. feb 2022 Får en tømrer ikke omkring 200 i timen på jobbet`?

• #13   27. feb 2022 #11
    Du skal jo som udgangspunkt nok regne med at tage en 300-400 kr i timen plus moms, dertil kørsel og materialer

Bilen er jo kun en ting, så kommer der
    diverse forsikringer på firmaet, betaling for brug af genbrugspladsen, omkostninger til revisor og måske noget regnskabsprogram

Du kan jo også vælge at du altid giver tilbud alt inklusive også indregner din timepris i det.
    Her er det dog vigtigt man har helt styr på priserne på alle materialer og kalkulerer med nogle kan risikere at stige fra tilbud er givet

problemet i dit tilfælde er desværre at omkostningerne til diverse er det samme som en der bruger 37-60 timer om ugen på at være tømmermester.
    Du skal jo reelt tjene alt dette ind på kun at arbejde i weekenderne og måske en time eller to om aftenen

Alternativt så var det måske bedre og tage overarbejde, eller forsøge at få nogle ture som rejse tømrer

• BB-man
    BB-man Tilmeldt:
    sep 2018

#14   27. feb 2022 #12
    Lønnen svinger en del efter hvor i landet man bor. De fleste jeg kender får omkring 175-185. Har du været rigtig længe i firma kan du godt komme op på de 190-195. Der er også risiko for at blive vinterfyret. Der hvor jeg blev udlært sendte mester svendene ud for 350+moms, det så og et par år tilbage. Han fik dog gode priser hos tømmerhandlen og tjente og lidt den vej.
    VVS'er og elektriker får tilgengæld en ret god løn til sammenligning har jeg hørt.

• BB-man
    BB-man Tilmeldt:
    sep 2018

#15   27. feb 2022 #11 Det er rigtig godt at få noget idé sparring med dig.
    Virker ikke til at det kan betale sig at have et deltidsfirma, da omkostninger for drift er stort set det samme som hvis det var et fuldtidsfirma.

Det nok bedst at prøve at give tilbud på fuldt projekt. Være god til at forhandle med tømmerhandlen. Holde alle driftsomkostninger nede.. Eller springe ud i det som fuldtid.

Tror desværre bare at vi kommer til at gå hårde tider i møde med inflation, stigende råvarepriser og brændstof. Der var et kæmpe opsving under corona pandemien da mange købt hus, og mange der ville have bygget noget.

Er der nogen tømrer herinde der har lyst til at give deres input?

• #16   2. mar 2022 Har du overvejet muligheden af en mellemstor st. car på hvide plader og en trailer?
    Vi har en Ford Focus fra 2011. Den har 109 hk i dieseludgaven og kan uden problemer trække en 1200 kg trailer.
    Jeg kører dog som regel med en lang Brenderuptrailer der er nedvejet til 500 kg.
    Det vil sige den er fri for vægtafgift.
    Bilen koster ca. 1700 kroner hvert halve år og render i snit 22 km/literen.
    (St.car med oceaner af plads hvis bagsædet lægges ned)

Du vil måske ikke have noget egentligt fradrag på hvide plader, men du kan vel altid tage for transport, så længe du svarer moms af det?

Kommentér på:
Gulplade bil/varevogn regler

Annonce