Utæt kølevæskebeholder? {{forumTopicSubject}}
Hej
Min fars Toyota Avensis fra 2009 har over de sidste måneder taget vand.
Jeg har hidtil været godt overbevist om at det nok var toppakningen der var ved at gå, men jeg kiggede lige nærmere på det idag, og ligger så mærke til at der ligger rødt vand (kølervæske) på og rundt om beholderen.
Det skal lige siges at det er en uge siden der sidst blev fyldt vand på den, og der blev heller ikke spildt, så vi er sikre på at vandet omkring beholderen ikke er fra spild ved påfyldning.
Nu har jeg ikke den store erfaring med Toyota biler, men kan det være beholderen som er blevet utæt, og findes der en måde jeg endeligt kan finde ud af det på, evt. vha. en tryktest eller lign?
Og er der nogen der har tidligere erfaring med samme problemstilling?
Jeg har uploadet et billede at beholderen hvor man lige kan skimte det røde vand på falsen omkring beholder, hvis det kan hjælpe noget.
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 1.051
mar 2012
aug 2015
Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 8
Jeg skal lige forstå helt korrekt, jeg tager låget af og lukker trykket ud, hvorefter jeg påsætter låget igen og giver gas i 1 min, og derefter tager den af igen for at observere trykket?
aug 2015
Jeg får tjekket op på det imorgen.
mar 2012
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Vores 2,0 sivede fra vandpumpen og ekspansionstanken var utæt, det opdagede Toyota til servicet hvor garantien udløb så lige et par dage for sent...
Jeg kørte med det i flere år, hældte bare kølervæske på når lampen for lav stand tændte eller temperaturen blev mere end 3/4, det fungerede fint i de 4 år vi havde den
aug 2015
Vi har også bare hældt vand på engang imellem, og der er ikke mere i det.
Men hvis det nu bare var beholderen, en slange eller som du nævner måske en vandpumpe, så er det jo til at få skiftet.
Men der ligger både vand på og under beholderen, det fandt jeg lidt mærkeligt.
Her imorgen prøver jeg lige at gøre det som Anders nævnte, så må jeg se hvad det ender med.
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.161
Komme ikke fra, når man har efterfyldt og har spildt?
For og lokalisere utætheden, få trykprøvet kølesystemet
Så finder man hurtig utætheden
Men husk og gør det med varm motor
Da evt Rechner i toppen kan værre lukket i kold tilstand
aug 2015
Det er ved at være over en uge siden der sidst blev hælp på, og der blev heller ikke spildt.
Så hvis det ikke er toppakning,
Så må det være eer fejlen ligger.
Enten en slange der er gået eller beholder der er utæt et eller andet sted.
feb 2007
Følger: 8 Følgere: 27 Biler: 4 Emner: 165 Svar: 802
aug 2015
Først og fremmest så stak jeg snuden ned til beholderen, og det lugtede af gammel krudt.
Så fik jeg også testet den ved at tage trykket af beholderen og starte motoren med ca 2000 omdrejninger i 1 minut, og tage låget af igen.
Efter det ene minut, trods næsten kold motor, var der så meget tryk på at det stod ud med vand/luft da jeg tog låget af, ikke på grund af varmen for der var ingen, men på grund af overtryk.
Så jeg tænker det er slået fast med et 7" søm nu at det er toppakningen.
Tusind tak for hjælpen til jer alle:-)
Rigtig god påske.
Utæt kølevæskebeholder?