{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.354 visninger | Oprettet:

Utæt kølevæskebeholder? {{forumTopicSubject}}

Hej

Min fars Toyota Avensis fra 2009 har over de sidste måneder taget vand.
Jeg har hidtil været godt overbevist om at det nok var toppakningen der var ved at gå, men jeg kiggede lige nærmere på det idag, og ligger så mærke til at der ligger rødt vand (kølervæske) på og rundt om beholderen.
Det skal lige siges at det er en uge siden der sidst blev fyldt vand på den, og der blev heller ikke spildt, så vi er sikre på at vandet omkring beholderen ikke er fra spild ved påfyldning.

Nu har jeg ikke den store erfaring med Toyota biler, men kan det være beholderen som er blevet utæt, og findes der en måde jeg endeligt kan finde ud af det på, evt. vha. en tryktest eller lign?
Og er der nogen der har tidligere erfaring med samme problemstilling?
Jeg har uploadet et billede at beholderen hvor man lige kan skimte det røde vand på falsen omkring beholder, hvis det kan hjælpe noget.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Utæt kølevæskebeholder?
  • #1   11. apr 2022 bliver aldrig utæt. hvis det er en diesel, så prøv lige at skrue låget af, luk trykket ud. start motor og giv den lidt gas i 1 min, derefter skru låget af igen, er der voldsomt med tryk så det din toppakning. Kan os nogen gange lugte lidt af udstødning i beholderen. Men når der overtryk i ekspansions beholderen vil kølervæsket os blive presset ud af studsen der er ved låget

  • #2   11. apr 2022 eller tag en sodavands flaske med en slange fra overtryks/overflow studsen ned i flasken med korrekt niveau i beholden kør en tur. Er der kølervæske i flasken så det toppakning

  • #3   11. apr 2022 #1 - Tusind tak for svar, det vil jeg prøve at gøre imorgen.
    Jeg skal lige forstå helt korrekt, jeg tager låget af og lukker trykket ud, hvorefter jeg påsætter låget igen og giver gas i 1 min, og derefter tager den af igen for at observere trykket?


  • #4   11. apr 2022 #2 - tusind tak for hjælpen.
    Jeg får tjekket op på det imorgen.


  • #5   11. apr 2022 ja hvis der voldsomt med tryk i er det unormalt. Der vil være lidt når motor er varm. Men kan den lave tryk efter bare 1-2 min er det galt. Kommer selvfølgelig an på hvor utæt den er i toppakningen.

  • #6   11. apr 2022 Er det en 2,2 er de jo berømte for at topstykker
    Vores 2,0 sivede fra vandpumpen og ekspansionstanken var utæt, det opdagede Toyota til servicet hvor garantien udløb så lige et par dage for sent...
    Jeg kørte med det i flere år, hældte bare kølervæske på når lampen for lav stand tændte eller temperaturen blev mere end 3/4, det fungerede fint i de 4 år vi havde den smiley


  • #7   11. apr 2022 #6 - Det er en 2.0 Diesel.
    Vi har også bare hældt vand på engang imellem, og der er ikke mere i det.
    Men hvis det nu bare var beholderen, en slange eller som du nævner måske en vandpumpe, så er det jo til at få skiftet.
    Men der ligger både vand på og under beholderen, det fandt jeg lidt mærkeligt.
    Her imorgen prøver jeg lige at gøre det som Anders nævnte, så må jeg se hvad det ender med.


  • #8   12. apr 2022 Det kølervæske ved beholderen
    Komme ikke fra, når man har efterfyldt og har spildt?

    For og lokalisere utætheden, få trykprøvet kølesystemet
    Så finder man hurtig utætheden
    Men husk og gør det med varm motor

    Da evt Rechner i toppen kan værre lukket i kold tilstand


  • #9   12. apr 2022 #8 - Nej, det er ikke fra spild.
    Det er ved at være over en uge siden der sidst blev hælp på, og der blev heller ikke spildt.
    Så hvis det ikke er toppakning,
    Så må det være eer fejlen ligger.
    Enten en slange der er gået eller beholder der er utæt et eller andet sted.


  • #10   12. apr 2022 Hvis ikke det er vandpumpen så skal du regne med toppakning, jeg har lavet utallige af de motore, ny blok/topstykke med det nye nummer skal der til

  • #11   12. apr 2022 #1 - Så fik jeg lige testet den på den måde du skrev igår Anders, og der er ingen tvivl om at det er toppakningen.
    Først og fremmest så stak jeg snuden ned til beholderen, og det lugtede af gammel krudt.
    Så fik jeg også testet den ved at tage trykket af beholderen og starte motoren med ca 2000 omdrejninger i 1 minut, og tage låget af igen.
    Efter det ene minut, trods næsten kold motor, var der så meget tryk på at det stod ud med vand/luft da jeg tog låget af, ikke på grund af varmen for der var ingen, men på grund af overtryk.
    Så jeg tænker det er slået fast med et 7" søm nu at det er toppakningen.
    Tusind tak for hjælpen til jer alle:-)

    Rigtig god påske.


Kommentér på:
Utæt kølevæskebeholder?

Annonce