Tilmeldt:
9. okt 2005 Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
Dæk uden rotations retning. {{forumTopicSubject}}
Hej BG.
Bedre sent end aldrig.
Jeg fik mine sommerdæk på for ca 2 måneder siden... Ingen problemer der.
Sagen er den, at jeg snakkede med en kollega igår ang dæk. Og så sagde til ham at de var uden rotations retning ( Continental ) .
Han mener så, at næste sæson skal jeg huske hvordan de sad, da dækkende "husker rotations retningen de blev kørt i sidst".
Med aceleration, opbremsning og den konstante fremadrettet bevæglese. Gummiet har elastisk hukommelse <?
Er det verden største AND?.
Han pendler på arbejde, og han siger sjællendt noget dumt.
Er der noget i det?.
Eller kan jeg vende og dreje dem som jeg har lyst til næste år. Fordi der ikke er rotations retning
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.148
Sætte du hjulene fra højre over på venstre side og omvendt
Vil de larme mere
Da de fleste dækmønster, laver hæl / tå
Dette mærkes ved og køre hånden henover dækket
Frem og tilbage
Så vil man mærke mere modstand den ene vej
Og det er som han sige, pga man køre og dækket bliver belastetet
Så en go ide og skrive hvor fælg sidder
Så
Man kan få dem på samme side næste gang
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 1.051
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
Cool, det må jeg lige huske til efteråret når der skal skiftes hjul der igen .
#2
Ja så siger du 180 % det stik modsatte af hvad #1 siger
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 1.051
https://www.bridgestonetire.com/learn/maintenance/tire-rotation/
Google det. det betyder intet. Det bare hvad folk selv synes.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.862
Så når et hjul er monteret et sted, så lad det sidde der resten af dets liv
Som Anders skriver, kan man få flyttet dem, typisk noget US folk gør meget i, men det gør de nu også det med bremseskivernerne på bilen
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
"Der er ingen hjul som køre ens"
Hvad fanden skulle det betyde?
Er det ikke ligesom at sige: "der er ingen sko som går ens"? Er det ikke lidt af en ligegyldig info?
Og når du kan se, at selv dækfabrikanterne anbefaler at rotere hjul rundt på bilen for at opnå mere jævn slid, vejgreb osv, så er det sgu da ulogisk, at du skriver, at "derfor er det bedst det samme hjul forbliver samme sted."?? Ved du noget, som f.eks. Goodyear og Bridgestone ikke ved?
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.862
Når du feks laver en udmåling på en bil, vil du vide alle 4 hjul aldrig står ens, lidt ligesom en bil med en stiv bagbro har størrer tendenser til at dækket rejser sig (hæl og tå).
Derfor køre de aldrig helt ens, og passer sig ind hvor de sidder, da de bliver "slidt til"
I stedet for så smide et baghjul op foran, hvor de feks har rejst sig lidt, så lad dem sidde hvor de høre hjemme, og skift når det er tid, så går det hellere ikke ud over komforten.
Dækfabrikanterne, anbefaler nok at rotere dem, de lever også af at sælge dem
De eneste vi fik ud af de i mine mange år i dæk branchen var utilfredse kunder, når man flyttede dem, enten pga komfort, larm, støj o.s.v.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Nu tænker jeg... Hvis fordæk bliver siddende samme sted hele tiden på f.eks. forhjulstrækkere, vil man som regel slide dem helt ned længe før bagdækkene. Så bliver man nødt til at købe to nye dæk meget tidligere end ellers... Derfor anbefaler dækfabrikanterne af rotere, så sliddet bliver fordelt mere jævnt og at man IKKE (!) skal købe nye fordæk i utide.
Og når jeg læser din sætning: "Dækfabrikanterne, anbefaler nok at rotere dem, de lever også af at sælge dem"... ??
Kan du uddybe det lidt?
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.862
Lad os antage at ens bil er forholdsvis lige, om ikke andet med bagenden, så kunne man i realiteten køre 2 sæt baghjul med 1 sæt forhjul (alt efter hvor meget man køre)
Du vil i stedet roter dem rundt, og evt få en elendig komfort/unødig støj, men så mener du at du kan slide alle 4 ens ned og skifte alle 4 i stedet ?
Man køber ikke dæk i utide men køber dem når det er tid til at skifte, enten pga slid, eller årgang.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Og hvilken elendig komfort snakker du om?
Og hæl-og-tå opstår netop ved at slide dækket i samme retning. Ved at f.eks. krydsrotere formindsker du risikoen for det, ved at slide dem fra den "modsatte side"
feb 2007
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 2
Men jeg personligt montere altid mine dæk samme sted som de sad sidste sæson.
Når dækkene skal skiftes skal de skiftes, sådan er det bare.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Det er ikke "den slags" rotation, vi snakker om her
Vi snakker om at "rotere" dækkene...
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Snakker du om at krydsskifte?
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
#14
Det i mener er at jeg næste gangs skal ha sommerdæk på.
flytter højre fordæk om til venstre bagdæk.
Og venstre fordæk om til højre bagdæk.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Ja, hvis ikke dine sommerdæk er retningsbestemte, ville jeg foreslå krydsrotation. Siden jeg begyndt på at gøre det på mine kundernes biler, er der næsten igen, som oplever hæl-og-tå på dækkene længere.
Dæk uden rotations retning.