{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  TÜV eller E- mærke Godkendelse???
  • #1   14. jul 2022 Hovedreglen for udstødningen er at "Bilen må ikke støje eller forurene mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.".

Jeg kan ikke finde noget på at den SKAL være e-godkendt ved udstødninger, men så ville den automatisk opfylde kravene.

Der står dette i synsvejledningen:

Luftfilter og udstødning på bil registreret før den 1. oktober 1982
    Udskiftning alene af luftfilter/luftfilterkasse eller udstødning anses ikke at give
    nogen effektforøgelse.

Udstødningssystemets dæmpning skal være virksomt ved alle belastninger og
    omdrejningstal. Der må således ikke i udstødningssystemet monteres klapper eller
    lignende, der kan justeres automatisk eller manuelt (E-godkendte systemer er dog
    tilladte)

Tag kontakt til en synshal og hør ad. De vil kunne give et svar.

• Luske *
    Luske * Tilmeldt:
    apr 2007

Emner: 24 Svar: 1.294
    #2   14. jul 2022 E-mærket er først et krav hvis bilen er nyere end 1 januar 1998

det står et eller andet sted under :

7.05.001 Generelle bestemmelser

så med mindre det er allersidste model du har eller en overgemt der er indregistreret senere en 1998 så burde din TÜV være nok hvis den er international

• #3   14. jul 2022 #2
    Jeg synes nemlig ikke der står noget omkring udstødning med e-mærkning. Ikke hvis man tager udgangspunkt i denne https://fstyr.dk/da/-/media/FSTYR-lister/Publikationer/Vejledning-om-syn-af-koeretoejer-Januar-2021.pdf

• Luske *
    Luske * Tilmeldt:
    apr 2007

Emner: 24 Svar: 1.294
    #4   14. jul 2022 den er nu god nok
    7.05.001 Generelle bestemmelser
    e-godkendt køretøj registreret første gang efter den 1. januar 1998 (motorcykel dog
    1. januar 2004) må kun eftermonteres med e-/E-godkendt udstødningssystem.

side 260

• #5   14. jul 2022 Bilen er fra 10 månede 1998. Men vil det så sige at jeg ikke kan bruge den TÜV godkendelse til noget og bagpotten heller ikke? Jeg kan ikke helt se meningen med en TÜV godkendelse så smiley

• #6   14. jul 2022 En godkendelse er jo en godkendelse, så det er ikke bare et produkt uden kontrol på effekt og lyd.

Kommentér på:
TÜV eller E- mærke Godkendelse???

Annonce