Fiat Panda - Problemer med forbrænding {{forumTopicSubject}}
Hej.
Ved ikke hvor man ellers kan spørge om råd til dette problem.
Min søster har en Fiat Panda TwinAir fra 2015, som ind imellem får nogle problemer. Når problemet opstår, betynder bilen at sætte ud / ryste, hoppe, lidt ligesom hvis man køre i et for højt gear med for lav hastighed. Jeg tænker et forbrændings problem, og da jeg aflæste fejlen, viste den også en p0300 fejl. Nogle gange oplevde vi også, at den ene cylinder helt gik ud, og bilen kørte videre på en, med fejl kode p0302.
Jeg har oplevet disse fejl på flere andre biler, og har altid løst dem ved, at skifte tændspolen på den cylinder, som den viste fejl på. Da denne kun har 2, valgte jeg at skifte både tændspoler og tændrør på begge cylindre. Men fejlen opstår stadigvæk.
Det mest irreterende ved fejlen er, at den ikke er konstant og den har ikke noget fast mønster. En dag kan hun køre 300km uden problemer, og den næste begynder den at skabe sig efter 50km. Det er dog aldrig sket i byen. Det er mest motorvej og til tider landevej. Om det er de længere ture eller højere hastigheder udenfor byen, er jeg ikke sikker på. Som sagt er en svær at teste, da man aldrig ved om eller hvornår en fejl opstår.
Mit nyværede bud er benzin tilførsel, såsom pumper, dyser mm., grundet at der ikke er benzin rester, sod mm på tændrørene. Tænker at det ville der være, hvis den fik benzin, som ikke blev brændt ordenligt af?
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 1.051
mar 2019
Følger: 9 Følgere: 116 Biler: 3 Svar: 1.032
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.894
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.260
Tænker lidt i stil med benzin filter eller træt enzinpumpe.
Min tanke er at det lyder som om den får problemer med at opretholde trykket. Det kunne vel reelt set være en benzin pumpe som overophedet?
jul 2018
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8
Benzin pumpe der overopheder, lyder også som en fin ide. Det vil forklare hvorfor der ikke er et mønster i det, og hvorfor den ofte køre normalt.
jul 2018
Kom dog på en tanke. En overophedet pumpe, behøver ikke nødvendigvis, at betyde en problematisk pumpe. Blot en overbelastet en. Det sand filter der sidder, er ikke noget jeg er så bekendt med. Hvordan kan det fejle? Tænker hvis pumpen skal yde ekstra for, at presse benzinen igennem filteret, så ville det også resultere i, at den før eller siden vil overophede.
mar 2010
I teorien burde det kunne provokeres ved en halv lang køre tur med pæn hastighed på motorvej.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
feb 2024
Følger: 12 Følgere: 1 Svar: 1
Jeg står i nøjagtigt samme situation.
jul 2018
Tag ned til et autoriseret Fiat værksted, og køb noget Selenia olie. Det kommer til at koste dig knap 1000kr for 4 ltr, men det løste problemet. Kørte en hel vinter uden problemer. Hen på foråret lavede jeg nyt olie skift hvor jeg igen prøvede med en anden olie, og fik fejlen igen. Et nyt skift til Selenia olie løste problemet endnu engang.
Jeg ved ikke hvad der er i den Selenia olie. Jeg har prøvet andre olier med samme specifikationer og så længe den del matcher, bør det ikke gøre en forskel. Men altså, det er en Fiat, så hvor overrasket kan man realt være.
Jeg synes deres MultiAir er en interessandt teknologi, men den skulle være lavet med sit eget lukkede olie system.
mar 2010
Forstår ikke helt hvordan olien kan påvirke forbrændingen. Men det er noteret at det kan være et problem. Så godt luret må jeg sige.
jul 2018
Med andre ord. Ventilerne arbejder forkert, når der bruges en ukorrekt olie. Det er ihvertfald den eneste konklusion jeg kan drage.
Fiat Panda - Problemer med forbrænding