Har jeg den gode og fair mekaniker som jeg tror? {{forumTopicSubject}}
Jeg har faktisk rigtig meget tillid til min nuværende mekaniker, men den samme tillid har jeg virkelig fået misbrugt tidligere, i en grad, hvor selv jég kunne se at regningen var konstrueret til at hive flest mulige penge ud af mig. Der var f.eks. påstået at der var hældt fem liter olie på min bil a' 200 kr literen.
Og det er netop kernen: At os almindelige kunder jo reelt set ikke ved hvad ting skal koste, og derfor lige så godt kan modtage et dokument på russisk, uanset hvor udspecificeret mekanikerregningen end er. Min nuværende regning ser meget udspecificeret ud, men alligevel kan jeg ikke finde noget om delene nogle steder - eller antydningen af, hvad de burde koste.
Og igen må jeg understrege, at jeg tror min nuværende mekaniker er okay, men det er nok sundt engang imellem at høre mere kloge hoveder end mig om, hvorvidt regningen ser fair ud. Så hermed til alle som gider:
Ser regningen på de knap 14.000 jeg betalte for seneste service af min 14 år gamle Kia Ceed rimelig ud? Det var vist en almindelig service, plus to nye dæk, pga af at de gamle var slidt skæve af nogle rustne bærearme... Plus naturligvis udbedring af disse. Regningen er vedhæftet.
Jeg forstår f.eks. ikke hvorfor der er angivet to priser på bærearmene. (Både de 1085 kr og de 973 kr). Arbejdstimerne er vel bogført øverst, så hvad er selve reservedelen og hvad i alverden er det andet så? Det er sikkert rigtigt nok, men jeg vil stadig gerne kunne forstå min regning.
Generelle råd til, hvordan man vurder regninger / sin mekanikers prisniveau er derfor også påskønnet.
På forhånd mange tak. Håber I har tålmodighed med en mekanik-analafabet som mig...
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Ved ikke hvordan din bil er opbygget men min gamle Passat havde 4arme og min Mercedes havde 3. Min nuværende seat har en og min civic havde 2 . Så 2stk i hver side er ikke utænkeligt især da 2 er identiske og de 2 andre har hver deres partnummer hvilket må betyde er højre og venstre (slut nummer er 1ciffer forskelligt)
Bremse test og diagnose er en gråzone. Jeg ville personligt smide dem med som en service nå regningen blev så høj. Men modsat så koster et funktionelt bremsefelt og abonnementet på tester en del penge.
Prisen er som prisen er du kunne havde lavet det hele selv billigere ved at købe dele fra udlandet.
Mht dæk så ved jeg ikke hvad SA skulle stå for men all Weather virker som helårs dæk. Så kan ikke vide om prisen er fair.
Alt i alt så der ikke noget der skriger fusk eller grådighed på den retning .
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.218
Regningen fejler ikke noget, det er bare mange ting på en gang.
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.069
Bærearme er fordi der er skiftet for og bag
Den en post er for 2 stk
Og de 2 andre bærearme er skrevet, hver for sig
Så du har fået skiftet 4 bærearme
Regningen ser ikke helt forkert ud,
Dog lyder det vanvittige at de har skiftet en bundprop til 42kr, når man for det meste kan nøjes med en pakning til væsenlig billiger penge
Men kan være den har fejlet noget
Men som jeg ser regningen, er det, det det koster at have bil til service+ det ekstra med bærearm og 2 nye dæk.
Jeg bliver tit overrasket, når min chef kommer og sige hvad det koster for kunden,
Når jeg har lavet service eller reparation
Det er mega dyrt at have bil på værkstedet
dec 2022
Emner: 1 Svar: 1
Men som sagt: Min regning kunne lige så godt stå på russisk - og det ville da være dumt at føle sig tryg og dermed ukritisk at lade sig tørre (Det var sådan det gik hos min sidste mekaniker)
Så tak for vurderingerne.
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
Man glemmer ofte at mange små ting hurtigt render op, og derfor ser sådan en regning dyr ud her og nu.
Forsæt du roligt ved den mekaniker.
Ps. Næste gang, så skal du ikke være nervøs for at spørge din mekaniker hvis der er noget du ikke forstå, vi prøver at få skåret det ud, så de fleste kan være med.
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 1.051
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.257
Derfor jeg laver det meste selv.
Olie er som du selv nævner et af de steder hvor værksteder virkeligt henter noget fortjeneste, et gæt på den olie du har fået:
https://www.grip500.dk/butik/olie/motorolie-til-bil/q8-vx-long-life-5w-30-1-gp929
Om det er fair er vel relativt, de skal jo også leve. Generelt ligner det at de har omkring 50% på stumper (eller mere).
Du spørger til de fire bærearme, det er normalt med en for hvert hjul. Kører man en del på dårlige overflader, har man kørt mange km, eller bilen er gammel er det plausibelt at der var slør i bærearmene. Bærearme til Kia Ceed står fra ca300kr men fra "ridex" ikke et mærke jeg har hørt noget særligt til (hverken godt eller skidt). Jeg plejer at have en regel når jeg køber, aldrig køb det allerbilligeste næst eller tredje billigst eller gerne et navn jeg kan genkende.
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 14 Emner: 31 Svar: 3.012
Men ellers helt igennem en fair regning.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
https://www.daekleader.dk/bildaek/sava/all-weather/195-65-r15-91h-1154388
Men ellers, er der ikke noget specielt mystisk ved regningen. Alt er standard og du skal ikke forvente de samme priser på dele, som du selv ville kunne handle på f.eks. autocom, ebay osv...
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
Det synes jeg lyder spøjst?
jul 2007
Følger: 44 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 41 Svar: 1.494
Alle jeres AUTODOC priser kan i ikke bruge til noget.
I forhold til dæk, så er det et luder marked. Mine netto priser er de samme som man privat kan handle dem til på nettet, så selvfølgelig skal de ligge lidt oveni den pris. Det er ikke gratis at have et værksted og holde det kørende.
Jeg synes prisen er fair. ??
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.663
Jeg synes de forskellige dele er dyre, 4-hjulsudmåling er fair, bremsetest ok, diagnosetest meget billig, arbejdstiden er helt i bund, de abejder effektivt.
sep 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 25
aug 2016
Svar: 57
sep 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 25
Hvis der sidder en kant af rust på ydersiden af en ellers ikke for tynd bremseskive er det nemmest lige at pille klodserne ud for at slibe rusten af
jul 2007
Følger: 44 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 41 Svar: 1.494
Så renser man det hele op.
Især sådan en bil som der er tilbud på, kan sidde fast i glider. Så smører man os op.
Har jeg den gode og fair mekaniker som jeg tror?