{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.001 visninger | Oprettet:

Gulpladebil til privatkørsel? {{forumTopicSubject}}

Godaften folkens
Min far er overbevist om, at man i 80'erne og 90'erne måtte bruge gulpladebiler til privatkørsel. Kan det passe, at de har ændret brugen af gulpladebiler, eller har det altid været sådan, at gulpladebiler kun måtte bruges til erhvervsmæssig kørsel?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gulpladebil til privatkørsel?
  • #1   9. maj 2023 Gulpladebiler under 3500 kilo kan som udgangspunkt altid registreres til privatbenyttelse - mandskabsvogne er dog undtagelsen.

    Har køretøjet første registreringsdato før 2. Juni 1998 skal man ikke betale privatbenyttelsesafgift - men efter den dato, kan det være dyrt.... Rigtigt dyrt... smiley


  • #2   9. maj 2023 min Pajero er fra '97, og er på helt gule plader da den er momsfri/ privat godstransport, fordi den er fra før '98.

  • #3   9. maj 2023 Før 2009 havde alle varebiler (både til privat og erhverv) gule nummerplader, det var først efter 1. januar 2009 at man indførte "papegøjeplader" til varebiler til privat anvendelse.

  • #4   9. maj 2023 Hvis en ansat bliver knaldet i at bruge en firmabil privat, koster det skat af 25 procent af bilens værdi under 300.000 kroner. Af værdien over 300.000 kroner skal der betales skat af de 20 procent.
    Firmabiler har i det system altid en minimumsværdi på 160.000 kroner. Det betyder, at indkomsten hæves med mindst 40.000 kroner, som der så skal betales skat af. Oveni kommer eventuelle bøder og arbejdsgiverens ekstra udgifter og dårlige humør.


  • #5   9. maj 2023 #3 papegøjeplader til biler kom allerede i 1957. Var dog ude af systemet i knap 40 år inden det blev genindført.

  • #6   9. maj 2023 #5
    Ja, men den gang havde papegøjeplader et helt andet formål end at angive om bilen er til privatbenyttelse eller ej.

    Så vidt jeg husker var det for varebiler med bagsæder, lidt a la vores tids mandskabsvogne.


  • #7   9. maj 2023 engang havde vi sådan et rundt klistermærke hvor der stod 'må køres privat' (mener jeg der stod). er også år siden man så dem, men dukker da op på en bil i ny og næ:-).

  • #8   9. maj 2023 #7 - Jeg har stadig mit liggende. Jeg fik aldrig sat det på, for jeg lavede selv et hvor der stod "denne bil må køres over fartgrænsen" i samme design og font osv - men det blev aldrig kommenteret, og nu er den bil skrottet. smiley

  • #9   9. maj 2023 ha ha god stil Sajmon.

  • #10   9. maj 2023 #1 Hvordan gør man sådan, at man kan bruge en gulpladebil til privat kørsel? Skal man betale moms og fuld afgift?

    Hvordan adskiller det sig fra at køre på hvide plader ift. afgifter osv.?

    Af hvad jeg kan læse, kan man højst købe 20 dagsbeviser, hvilket betyder, at man kun kan bruge den til privatkørsel 20 dage om året.


  • #11   9. maj 2023 #10 - Bare moms. Det er den primære forskel på firma eller privat registrerede biler med gule eller papegøjeplader.

    Min Transporter er fra 1997 så den har helt gule plader, men er privat registreret fordi der er betalt moms af den.

    Jeg faldt over en gut for ikke så lang tid siden, som havde bygget faste senge i sin varevogn, som allerede VAR på papegøje plader.
    Han kom af med 45.000 i afgift, fik en bøde på de samme 45.000, og fik sin Sprinter indregistreret på hvide plader som personbil.
    Men det giver så en kvartals vægtafgift på 5820 kroner - så små 23.300 om året i vægtafgift. Så slipper han til gengæld for alt det med køkken i en camper, og ekstra rækker sæder i en minibus. smiley


  • #12   9. maj 2023 #11 Gælder det også for biler efter 1998? Er der noget med, at man betaler mere eller mindre i vægtafgift? Jeg ved at der på papegøjeplader ligger en fast vægtafgift. Er det det samme for gulplade til privatkørsel?

  • #13   9. maj 2023 Biler efter 2. juni 1998 betaler et tillæg oveni vægtafgiften for privatbenyttelse. På min gamle Sprinter fra 2002 var det knap 6000 i vægtafgift, og så lige over 6000 oveni for privat benyttelse - det stiger så hvert år. Den ville være oppe i knap 15.000 ialt nu...

    Så er der den med partikelfilter, som man betaler 1000 om året, for ikke at have.

    http://www.nysynet.dk/vagtafgift.htm


  • #14   10. maj 2023 Her er en Mitsubishi l300 fra 1997.
    Den var billig engang, men er afmeldt nu.
    Den havde ren gule plader og var registreret til privat godstransport.
    Hvis den skulle synes og have nye plader, så kan den ikke få rene gule plader igen.


    profilbillede
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #15   10. maj 2023 Man har altid måtte bruge gulplade biler til privat kørsel hvis de var registreret til det. Grunden til den latterligt høje ejerafgift på dem nu er fordi man ikke betaler fuld registreringsafgift ved køb af ny/import. Og så blev det jo vældig populært med diverse biler som eks en stor bmw/mercedes med stor motor da den var meget billigere at eje på den måde. Så fik de jo ondt i numsen på borgen og så bliver man straffet med privat tillæg og div nu så den fidus er død igen.

  • #16   10. maj 2023 Vil gætte på at det var omkring 2006/2007 hvor der kom den her "misundelsafgift"
    vi nedejede utallige biler for at folk kunne slippe for extra regninger.
    Men da regeringen kom tilbage fra deres LANGE sommerferie, så fik de hurtigt det hul lukket.
    Dengang fik ejeren at mitsuen at vide at han kun kom til at betale partikjelafgift, men lige pludselig kom det andet snigende med interval stigning.
    Han havde tidligere en model magen til, men fra 1987, og var lidt i tvivl om den nye fra 1997 ville være dyrere, og undersøgte det og skat sagde dengang at det var det samme, netop fordi den var fra 1997..
    Men vi ved jo også godt at staten/og de skiftende regeringer har meninger som vinden blæser.


  • #17   14. maj 2023 Gulpladebiler har aldrig kunnet registreres til privat befordring, som det så smukt hedder.
    Man købte en billig bil på gule plader og registrerede den til godsbefordring. Var man heldig, betalte man en årlig vægtafgift og så den nødvendige forsikring.
    Sidenhen er det blevet umuligt, eller i bedste fald pokkers besværligt at slippe for "misundelsesafgift" og nysgerrige sjæle.
    HVIS man kan finde en fornuftig gulpladebil fra 1997 / 1998 kan det måske lade sig gøre, men hvis den er afmeldt før syn, - skal den på papegøjeplader når den skal på vejen.
    Måske er det bedste, at betale afgiften til hvide plader, hvis det absolut er lige den bil man drømmer om at køre i?
    Vores Escort 1,8 var fra 1996 og der var et enkelt lille rusthul der skulle laves før syn.
    Ham der købte den endte med at skrotte både den og en Mondeo han havde stående.
    Hold k... hvor det ærgrede mig, at den ikke blev holdt kørende.
    Den kostede ingenting om året, og havde masser af udstyr for sådan en "gammel" bil.
    (CL - udgaven).


  • #18   14. maj 2023 #17 - men hvis den er afmeldt før syn, - skal den på papegøjeplader når den skal på vejen.

    Men man skal stadig ikke betale misundelsesafgift hvis den registreret før 2. Juni 1998, og papegøjepladerne koster det samme som de gule. smiley


  • #19   14. maj 2023 Det har jeg heller ikke skrevet noget om.
    Men som privatperson kan du ikke længere køre på gule plader, medmindre de sidder på bilen og den er registreret første gang før 1998.
    Er det en diesel eller benzin med gasanlæg, er afgiften ganske anderledes og opkræves kvartalsvis.


  • #20   14. maj 2023 #19 - Nej det var bare for at klarlægge det. smiley

  • #21   16. maj 2023 Din far har ret.
    Ja man måtte gerne køre i gulplade biler i 80-90erne hvis bare der var betalt afgift og den var reg. til privatkørsel.
    Har selv haft en gulplade transporter i 1986 hvor told har checket det hos mig når jeg kørte over grænsen flere gange.


  • #22   16. maj 2023 jeg ejer selv en gulpladet fra 1997.
    og jeg kan ikke få papegøjeplader til den....
    den er indregistreret under gulpladeloven og skal blive ved med at have gule plader.
    jeg har undersøgt det, da jeg hellere ville have papegøjeskilte på.......!


  • John J
    John J Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 94
    #23   16. maj 2023 #5 #6 De gamle papagøjeplader gjaldt vare biler med bagsæder i. Der var ikke sideruder bagi. Det blev så senere tilladt at sætte sideruder i. Det har jeg været med til at gøre i adskillige Opeler ca 1973. Ved ikke om der skulle erlægges valuta for det.

  • #24   16. maj 2023 Min Sprinter fra 2023 er på gule plader og må gerne bruges til privat kørsel, plus der er 4 sæder ekstra, den er indreg. Som handicap bil til privatbrug uden afgift

  • #25   16. maj 2023 #23 Nu du siger det kan jeg godt huske det med at de var uden sideruder bagi.
    Men første generation af papegøjeplader blev afskaffet før jeg blev født, så jeg har kun mine oplysninger fra anden hånd.


  • #26   16. maj 2023 Den Mitsubishi jeg lagde værtafgift op af, har kørt på ren gule plader siden 1997.
    Den blev afmeldt i år, og plader afleveret.
    Hvis den bliver synet igen, så KAN den ikke komme på ren gule plader igen, som den var tidligere, det er undersøgt.
    Det er en 3 sæders ladbil, og den var registreret som privat godstransport.


  • Anders B
    Anders B Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Svar: 27
    #27   16. maj 2023 I 1988 købte min far og jeg en Ford Granada 2.8 ghia aut. Van ( som på billedet, lånt fra nettet) med indsprøjtning og alt i ekstra udstyr, den blev købt med moms på gule plader så den kunne bruges privat.
    Vi havde et lille haveforening dengang hvor vi kørte rundt til firmaer og private med en trailer bagefter, med forskellige plæneklippere, busk-ryddere,fræsere og hvad der nu hører til.
    Jeg elskede lyden fra den række-sekser der var i de Ford’er dengang (har stort set haft alle Ford modeller fra sidst 70- til 90erne var stor Ford-Fan) og tænker også er par af dem skulle have været gemt.

    Men ja, bare bilen var med betalt moms kunne den sagtens bruges privat på gule plader ??


    profilbillede
  • #28   16. maj 2023 #27 - V6 - ikke række 6.... smiley

Kommentér på:
Gulpladebil til privatkørsel?

Annonce