4.001 visninger
|
Oprettet:
Gulpladebil til privatkørsel? {{forumTopicSubject}}
Godaften folkens
Min far er overbevist om, at man i 80'erne og 90'erne måtte bruge gulpladebiler til privatkørsel. Kan det passe, at de har ændret brugen af gulpladebiler, eller har det altid været sådan, at gulpladebiler kun måtte bruges til erhvervsmæssig kørsel?
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Har køretøjet første registreringsdato før 2. Juni 1998 skal man ikke betale privatbenyttelsesafgift - men efter den dato, kan det være dyrt.... Rigtigt dyrt...
dec 2007
Følger: 73 Følgere: 129 Biler: 5 Annoncer: 1 Emner: 234 Svar: 1.413
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 19 Emner: 12 Svar: 972
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 21 Emner: 34 Svar: 3.293
Firmabiler har i det system altid en minimumsværdi på 160.000 kroner. Det betyder, at indkomsten hæves med mindst 40.000 kroner, som der så skal betales skat af. Oveni kommer eventuelle bøder og arbejdsgiverens ekstra udgifter og dårlige humør.
feb 2015
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 4 Svar: 586
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 19 Emner: 12 Svar: 972
Ja, men den gang havde papegøjeplader et helt andet formål end at angive om bilen er til privatbenyttelse eller ej.
Så vidt jeg husker var det for varebiler med bagsæder, lidt a la vores tids mandskabsvogne.
dec 2007
Følger: 73 Følgere: 129 Biler: 5 Annoncer: 1 Emner: 234 Svar: 1.413
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
dec 2007
Følger: 73 Følgere: 129 Biler: 5 Annoncer: 1 Emner: 234 Svar: 1.413
nov 2020
Følger: 12 Følgere: 133 Emner: 23 Svar: 73
Hvordan adskiller det sig fra at køre på hvide plader ift. afgifter osv.?
Af hvad jeg kan læse, kan man højst købe 20 dagsbeviser, hvilket betyder, at man kun kan bruge den til privatkørsel 20 dage om året.
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Min Transporter er fra 1997 så den har helt gule plader, men er privat registreret fordi der er betalt moms af den.
Jeg faldt over en gut for ikke så lang tid siden, som havde bygget faste senge i sin varevogn, som allerede VAR på papegøje plader.
Han kom af med 45.000 i afgift, fik en bøde på de samme 45.000, og fik sin Sprinter indregistreret på hvide plader som personbil.
Men det giver så en kvartals vægtafgift på 5820 kroner - så små 23.300 om året i vægtafgift. Så slipper han til gengæld for alt det med køkken i en camper, og ekstra rækker sæder i en minibus.
nov 2020
Følger: 12 Følgere: 133 Emner: 23 Svar: 73
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Så er der den med partikelfilter, som man betaler 1000 om året, for ikke at have.
http://www.nysynet.dk/vagtafgift.htm
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Den var billig engang, men er afmeldt nu.
Den havde ren gule plader og var registreret til privat godstransport.
Hvis den skulle synes og have nye plader, så kan den ikke få rene gule plader igen.
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
vi nedejede utallige biler for at folk kunne slippe for extra regninger.
Men da regeringen kom tilbage fra deres LANGE sommerferie, så fik de hurtigt det hul lukket.
Dengang fik ejeren at mitsuen at vide at han kun kom til at betale partikjelafgift, men lige pludselig kom det andet snigende med interval stigning.
Han havde tidligere en model magen til, men fra 1987, og var lidt i tvivl om den nye fra 1997 ville være dyrere, og undersøgte det og skat sagde dengang at det var det samme, netop fordi den var fra 1997..
Men vi ved jo også godt at staten/og de skiftende regeringer har meninger som vinden blæser.
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 859
Man købte en billig bil på gule plader og registrerede den til godsbefordring. Var man heldig, betalte man en årlig vægtafgift og så den nødvendige forsikring.
Sidenhen er det blevet umuligt, eller i bedste fald pokkers besværligt at slippe for "misundelsesafgift" og nysgerrige sjæle.
HVIS man kan finde en fornuftig gulpladebil fra 1997 / 1998 kan det måske lade sig gøre, men hvis den er afmeldt før syn, - skal den på papegøjeplader når den skal på vejen.
Måske er det bedste, at betale afgiften til hvide plader, hvis det absolut er lige den bil man drømmer om at køre i?
Vores Escort 1,8 var fra 1996 og der var et enkelt lille rusthul der skulle laves før syn.
Ham der købte den endte med at skrotte både den og en Mondeo han havde stående.
Hold k... hvor det ærgrede mig, at den ikke blev holdt kørende.
Den kostede ingenting om året, og havde masser af udstyr for sådan en "gammel" bil.
(CL - udgaven).
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Men man skal stadig ikke betale misundelsesafgift hvis den registreret før 2. Juni 1998, og papegøjepladerne koster det samme som de gule.
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 859
Men som privatperson kan du ikke længere køre på gule plader, medmindre de sidder på bilen og den er registreret første gang før 1998.
Er det en diesel eller benzin med gasanlæg, er afgiften ganske anderledes og opkræves kvartalsvis.
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
okt 2002
Følger: 2 Følgere: 8 Biler: 3 Emner: 30 Svar: 589
Ja man måtte gerne køre i gulplade biler i 80-90erne hvis bare der var betalt afgift og den var reg. til privatkørsel.
Har selv haft en gulplade transporter i 1986 hvor told har checket det hos mig når jeg kørte over grænsen flere gange.
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 3 Svar: 75
og jeg kan ikke få papegøjeplader til den....
den er indregistreret under gulpladeloven og skal blive ved med at have gule plader.
jeg har undersøgt det, da jeg hellere ville have papegøjeskilte på.......!
sep 2014
Følger: 8 Emner: 1 Svar: 94
jan 2016
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 1
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 19 Emner: 12 Svar: 972
Men første generation af papegøjeplader blev afskaffet før jeg blev født, så jeg har kun mine oplysninger fra anden hånd.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Den blev afmeldt i år, og plader afleveret.
Hvis den bliver synet igen, så KAN den ikke komme på ren gule plader igen, som den var tidligere, det er undersøgt.
Det er en 3 sæders ladbil, og den var registreret som privat godstransport.
aug 2019
Følger: 1 Svar: 27
Vi havde et lille haveforening dengang hvor vi kørte rundt til firmaer og private med en trailer bagefter, med forskellige plæneklippere, busk-ryddere,fræsere og hvad der nu hører til.
Jeg elskede lyden fra den række-sekser der var i de Ford’er dengang (har stort set haft alle Ford modeller fra sidst 70- til 90erne var stor Ford-Fan) og tænker også er par af dem skulle have været gemt.
Men ja, bare bilen var med betalt moms kunne den sagtens bruges privat på gule plader ??
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Gulpladebil til privatkørsel?