{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.511 visninger | Oprettet:

Konvertering af van til hvide plader???? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Det kan godt være, at mine tanker er helt ude i hampen - men nu prøver jeg lige at skitsere dem smiley

Sagen er den, at jeg tilbage i 2021 købte en meget billig Ford Grand C-Max 2,0 TDCI 140 HK (PowerShift) fra 2013 på pagegøjeplader.

Jeg vidste godt dengang, at den ikke var helt billig i vægtafgift / grøn afgift og hvad det alt hedder. Det snød mig dog lidt, at jeg også skulle betale privatbenyttelsestillæg. Som nævnt fik jeg dog bilen meget billigt via min arbejdsgiver (ift. hvad tilsvarende biler stod til på fx Bilbasen). Så jeg kendte også historikken på bilen, hvilket også er et plus.

Som det er nu, så betaler jeg derfor horrible DKK 6.815 pr. ½-år i vægtafgift (inkl. grøn afgift / privatbenyttelsesafgift osv.).

Dette kommer jo til at stige endnu mere i de kommende år.

Jeg laver selv alt service på bilen - inkl. olieskift, bremser osv. Kun de vanskeligste ting kører jeg på værkstedet med. Tandrem er netop skiftet og bilen har kørt ca. 140.000 KM

Jeg planlægger IKKE at købe ny bil i nær fremtid. Jeg har også en alm. hvidpladebil, men har brug for 2 biler.

JA, jeg kan selvfølgelig sælge bilen nu - men får sikkert ikke særlig meget for bilen. For der er nok MEGET få private danskere, som vil have en bil, som koster små 14.000 kr. i vægtafgift mv. pr. år. Og sælge til erhverv er nok også umuligt, henset til at momsen er betalt og at der er tale om en 10 år gammel bil.

Det er IKKE noget alternativ for mig at sælge bilen og købe en identisk på hvide plader, for så får jeg jo nok et stort tab på salget af min papegøjeplade-bil.

Jeg har læst, at en omregistrering til hvide plader koster ca. 10.000 kr. pr. 70.000 kr. handelsværdi. Så jeg tænker, at det vil koste ca. 10.000 at få den på hvide plader mht. afgifter. Dertil kommer, at der skal bagsæder i, seler til bagsæder, at varerums-bunden skal fjernes. Der skal laves andre småting også. Herunder er elrude-kontakterne i bagdøren åbenbart limet fast, så de ikke kan bruges. Så der skal nok nye dørbeklædninger i bagtil inkl. kontakter. Der kan være andre ting også, som skal laves. Jeg ved IKKE, om jeg kan lave det selv. Er det urealistisk at regne med, at man INKLUSIVE afgifter kan få den på hvide plader for ca. DKK 20.000??

En tilsvarende Grand C-Max på hvide plader koster DKK 3.690 pr. halvår i vægtafgift. Det er ca. 7.400 DKK pr. år - eller godt 6.000 DKK mindre, end hvad jeg betaler nu på papegøjeplader.

Hvidpladebiler (Diesel) kommer jo nok også til at stige i vægtafgift - men jeg tænker, at det er med samme stigningstakt som på min papegøjepladebil?

Hvis mine beregninger ovenfor holder, så er der en "tilbagebetalingstid" for konvertering til hvidplade på ca. 3 år. Jeg ANER jo ikke, hvor længe bilen holder, og står Powershift-gearkassen af (som ikke er et helt ukendt problem på denne bil), så er der vel tale om en totalskadet bil, hvis man tænker på handelsværdien og hvad det koster at få repareret gearboxen??

Så jeg kan teoretisk set vælge imellem, at:

1) Beholde bilen og køre på papegøjeplader - og acceptere, at de årlige vægtafgifter mv. kommer til at stige til sikkert over 16-17.000 kr.

2) Sælge bilen, og tage et temmelig stort tab, da handelsværdien sikkert ikke er særlig høj, henset til vægtafgifterne. Og så skal jeg selvfølgelig ud og finde en ny bil

3) Konvertere bilen til hvide plader, og så håbe på, at bilen holder mindst 3-4 år længere, hvorefter konverteringen er betalt tilbage.

PS:
Jeg driver IKKE noget erhverv, som jeg kan køre bilen ind over så den får status som delvist erhverv, og jeg kan heller ikke indgå nogen aftaler med min arbejdsplads om at jeg skal køre privat i egen bil eller lignende, hvorfor disse muligheder bortfalder.

Hører meget gerne jeres seriøse input - og gerne med lidt realisme - ikke sådan noget som "Sælg lortet" osv. På forhånd tak (og beklager det lange indlæg)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Konvertering af van til hvide plader????
  • #1   29. maj 2023 Der er ingen som magter at læse sådan en lang smøre,


  • #2   29. maj 2023 Prøv at se på det på en anden måde.

    Hvor mange år regner du med at beholde bilen? Hvad koster det at ombygge den?

    Lad os for eksemplets skyld sige at du får en udgift ved ombygning på 30.000 kr. Du skriver godt nok selv 20k, men når du har fået købt interiør og fået bilen bygget om, er der nok løbet flere omkostninger på end forventet. Især hvis du ikke selv står for ombygningen.

    Du skriver at du vil kunne spare 6.000 kr. årligt i afgift ved ombygningen.

    Det vil sige at det vil tage dig 5 år før du når break even. Altså det tager 5 år før du rent faktisk kommer til at spare på ombygningen - indtil da går din besparelse til at betale for ombygningen.

    Regner du med at beholde bilen i mere end 5 år, ja så kan det på lang sigt betale sig. Regner du med at beholde bilen i mindre end 5 år, så kan det ikke betale sig, så er det billigere at betale den højere 1/2 årlige afgift.

    Der er selvfølgelig nogle ubekendte her, bl.a. hvad ombygningen reelt kommer til at koste. Hvad omkostningen kommer til at betyde for salgsprisen den dag du vil af med bilen (måske du kan få mere hvis den er på hvide plader). Hvad fremtiden kommer til at bringe mht. 1/2 årlige afgifter er vel ret usikkert.


  • #3   29. maj 2023 Konverteringen gør, at du ikke skal betale privat benyttelses afgiften, og du kan på skat se prisen på grøn ejerafgift på bilen som varebil og personbil for de kommende år

    Bilen er nok nemmere at sælge som personbil, især hvis den kan ombygges til 7 sæders.

    Quickimport kan beregne afgiften, de tager vist 299,- for en bindende forhånds vurdering, også er der et gebyr når afgiften skal afregnes.
    Det er selvfølgelig dyrere end skat, til gengæld kan du ombygge og få betalt afgift indefor få hverdage

    Der er en på dba der sælger alt til ombygning, du kan forhøre om en pris på alt det du skal bruge.

    Så når du har afgift og pris på ombygningen, så er det væsentligt nemmere at lave en beregning

    Det er naturligvis trælst hvis gearkassen går til om 3 måneder, men med dele fra en hugger eller specialist kan jeg ikke helt forstå, at en bil til den pris skal skrottes grundet en gearkasse


  • #4   29. maj 2023 Hvorfor vil du få et stort tab hvis du sælger den når du købte den meget billig og til under markedspris for 2 år siden? Der er selvfølgelig afskrivning, men det er der jo på alle biler.

    Du kan vel også bare betale afgiften og køre i bilen som den er, så går der mindre tid før den har betalt sig hjem igen.


  • #6   29. maj 2023 @Carsten J - Gode pointer. Det er klart, at hvis det bliver til 30.000 i stedet for 20.000 - så er billedet et HELT andet og så er tilbagebetalingstiden simpelthen for lang til at det giver mening. Igen, det var også bare tanker fra min side, om det på nogen måde kunne give mening.

    Jeg har - efter jeg skrev indlægget - tjekket igen, hvad vægtafgiften mv. på min gulpladebil stiger med / til i de kommende år. Jeg troede egentlig, at stigningen ville være større. Men så vidt jeg kan se, så vil den i 2026 ligge på ca. 14.400 - så det er en mindre stigning end forventet. Til den tid er bilen 13 år gammel, og så kan bunden jo i teorien være rustet væk smiley



  • #7   29. maj 2023 Så lad være med at læse det @Allan (Kolding) R. Det er sgu sjældent jeg har set konstruktive bidrag fra dig herinde. Altid kun ævl og kævl. Er du fra natur af bare sådan en sur stodder?

  • #8   29. maj 2023 @Allan T - Mht. værditabet og købsprisen: Det kan du selvfølgelig have ret i. Jeg synes måske bare forholdsmæssigt, at de siden mit køb er faldet markant mere end jeg havde troet, måske pga. de forhold jeg beskriver, hvor ikke mange private er villige til at betale 13-14.000 om året for blot at eje bilen, uden at den kører en meter.

  • #9   29. maj 2023 @René HC - Mange tak - super konstruktivt indlæg. Det vil jeg da prøve at arbejde lidt videre med. Som nævnt ovenfor, så er det lidt afgørende, om det bliver 20. - eller 30.000 - eller måske mere - så det kunne være fint at få en nogenlunde præcis indikation af, hvad det løber op i. Og JA, jeg har også tænkt på, at den nok bliver nemmere omsættelig som personbil, selv om ikke så mange længere vælger diesel. Det kan så undre én, med de nuværende diesel-priser pr. liter smiley

    Den tidligere ejer havde desværre ikke fået sæderne med (han købte bilen fra ny af).

    Jeg er ikke ekspert mht. gearkassen på denne bil, og har hørt mange, som med korrekt vedligehold har kørt 300-400.000 km. med denne gearkasse. Jeg har bare også hørt skrækhistorier, hvor selv en "ombytter" har kostet over 30.000 kr. at få monteret. Og der er vist ikke så få, som har haft bøvl med denne Getrag-PowerShift enhed. Det er desværre heller ikke noget jeg i givet fald kan / tør / vil give mig i kast med, så jeg skal have en mekaniker til det, og der ryger vist forholdsvis mange timer på kontoen ved en udskiftning / reparation. Men igen, sådan er det jo med alle biler, man ved ikke, hvad der venter smiley


  • #10   30. maj 2023 Problemet ved quickimport er bare, at hvis de sender en forhåndsvurdering, så hænger du også lidt på den 3000 kr's regning når du skal svare afgift.
    Derudover vil jeg formode, at de altid er lidt højere end den reele afgift til skat, da de jo indestår for at have opkrævet nok afgift

    Du kan også vente på skat, men så skal du væbne dig med tålmodighed for det kan tage nogle måneder inden du har svaret

    Ved at få en indikation fra quickimport, kan du enten skyde ideen ned med det samme, eller arbejde videre med den også få det gennemført indenfor få uger hvis du kan få fundet stumperne og få dem monteret

    Du skal dog nok forvente, at nogle af delene kan være svære at skaffe eller være væsentligt dyrere end det du forventer de koster. Jeg mener ikke du nødvendigvis behøver isætte bagsæder, men selerne skal være der når det skal være en personbil

    Hvis du ændre bilen til personbil fordi du er glad for den, og har brug for bagsæderne, så kan det nok godt give mening at ændre den, det samme hvis du vil sælge om 1-2 år kan også godt give mening grundet nemmere salg og højere pris.

    Ud fra at regne på tilbagebetalingstid, så tror jeg ikke helt det vil kunne svare sig, men der er jo mange faktorer der spiller ind som i ovenstående to beskrivelser



  • #11   30. maj 2023 er bange for at afgiften alene bliver over 30K og så kommer ombygning som nemt kan løbe op i over 10K alene i stumper

Kommentér på:
Konvertering af van til hvide plader????

Annonce