Konvertering af van til hvide plader???? {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Det kan godt være, at mine tanker er helt ude i hampen - men nu prøver jeg lige at skitsere dem
Sagen er den, at jeg tilbage i 2021 købte en meget billig Ford Grand C-Max 2,0 TDCI 140 HK (PowerShift) fra 2013 på pagegøjeplader.
Jeg vidste godt dengang, at den ikke var helt billig i vægtafgift / grøn afgift og hvad det alt hedder. Det snød mig dog lidt, at jeg også skulle betale privatbenyttelsestillæg. Som nævnt fik jeg dog bilen meget billigt via min arbejdsgiver (ift. hvad tilsvarende biler stod til på fx Bilbasen). Så jeg kendte også historikken på bilen, hvilket også er et plus.
Som det er nu, så betaler jeg derfor horrible DKK 6.815 pr. ½-år i vægtafgift (inkl. grøn afgift / privatbenyttelsesafgift osv.).
Dette kommer jo til at stige endnu mere i de kommende år.
Jeg laver selv alt service på bilen - inkl. olieskift, bremser osv. Kun de vanskeligste ting kører jeg på værkstedet med. Tandrem er netop skiftet og bilen har kørt ca. 140.000 KM
Jeg planlægger IKKE at købe ny bil i nær fremtid. Jeg har også en alm. hvidpladebil, men har brug for 2 biler.
JA, jeg kan selvfølgelig sælge bilen nu - men får sikkert ikke særlig meget for bilen. For der er nok MEGET få private danskere, som vil have en bil, som koster små 14.000 kr. i vægtafgift mv. pr. år. Og sælge til erhverv er nok også umuligt, henset til at momsen er betalt og at der er tale om en 10 år gammel bil.
Det er IKKE noget alternativ for mig at sælge bilen og købe en identisk på hvide plader, for så får jeg jo nok et stort tab på salget af min papegøjeplade-bil.
Jeg har læst, at en omregistrering til hvide plader koster ca. 10.000 kr. pr. 70.000 kr. handelsværdi. Så jeg tænker, at det vil koste ca. 10.000 at få den på hvide plader mht. afgifter. Dertil kommer, at der skal bagsæder i, seler til bagsæder, at varerums-bunden skal fjernes. Der skal laves andre småting også. Herunder er elrude-kontakterne i bagdøren åbenbart limet fast, så de ikke kan bruges. Så der skal nok nye dørbeklædninger i bagtil inkl. kontakter. Der kan være andre ting også, som skal laves. Jeg ved IKKE, om jeg kan lave det selv. Er det urealistisk at regne med, at man INKLUSIVE afgifter kan få den på hvide plader for ca. DKK 20.000??
En tilsvarende Grand C-Max på hvide plader koster DKK 3.690 pr. halvår i vægtafgift. Det er ca. 7.400 DKK pr. år - eller godt 6.000 DKK mindre, end hvad jeg betaler nu på papegøjeplader.
Hvidpladebiler (Diesel) kommer jo nok også til at stige i vægtafgift - men jeg tænker, at det er med samme stigningstakt som på min papegøjepladebil?
Hvis mine beregninger ovenfor holder, så er der en "tilbagebetalingstid" for konvertering til hvidplade på ca. 3 år. Jeg ANER jo ikke, hvor længe bilen holder, og står Powershift-gearkassen af (som ikke er et helt ukendt problem på denne bil), så er der vel tale om en totalskadet bil, hvis man tænker på handelsværdien og hvad det koster at få repareret gearboxen??
Så jeg kan teoretisk set vælge imellem, at:
1) Beholde bilen og køre på papegøjeplader - og acceptere, at de årlige vægtafgifter mv. kommer til at stige til sikkert over 16-17.000 kr.
2) Sælge bilen, og tage et temmelig stort tab, da handelsværdien sikkert ikke er særlig høj, henset til vægtafgifterne. Og så skal jeg selvfølgelig ud og finde en ny bil
3) Konvertere bilen til hvide plader, og så håbe på, at bilen holder mindst 3-4 år længere, hvorefter konverteringen er betalt tilbage.
PS:
Jeg driver IKKE noget erhverv, som jeg kan køre bilen ind over så den får status som delvist erhverv, og jeg kan heller ikke indgå nogen aftaler med min arbejdsplads om at jeg skal køre privat i egen bil eller lignende, hvorfor disse muligheder bortfalder.
Hører meget gerne jeres seriøse input - og gerne med lidt realisme - ikke sådan noget som "Sælg lortet" osv. På forhånd tak (og beklager det lange indlæg)
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.802
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.083
Hvor mange år regner du med at beholde bilen? Hvad koster det at ombygge den?
Lad os for eksemplets skyld sige at du får en udgift ved ombygning på 30.000 kr. Du skriver godt nok selv 20k, men når du har fået købt interiør og fået bilen bygget om, er der nok løbet flere omkostninger på end forventet. Især hvis du ikke selv står for ombygningen.
Du skriver at du vil kunne spare 6.000 kr. årligt i afgift ved ombygningen.
Det vil sige at det vil tage dig 5 år før du når break even. Altså det tager 5 år før du rent faktisk kommer til at spare på ombygningen - indtil da går din besparelse til at betale for ombygningen.
Regner du med at beholde bilen i mere end 5 år, ja så kan det på lang sigt betale sig. Regner du med at beholde bilen i mindre end 5 år, så kan det ikke betale sig, så er det billigere at betale den højere 1/2 årlige afgift.
Der er selvfølgelig nogle ubekendte her, bl.a. hvad ombygningen reelt kommer til at koste. Hvad omkostningen kommer til at betyde for salgsprisen den dag du vil af med bilen (måske du kan få mere hvis den er på hvide plader). Hvad fremtiden kommer til at bringe mht. 1/2 årlige afgifter er vel ret usikkert.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
Bilen er nok nemmere at sælge som personbil, især hvis den kan ombygges til 7 sæders.
Quickimport kan beregne afgiften, de tager vist 299,- for en bindende forhånds vurdering, også er der et gebyr når afgiften skal afregnes.
Det er selvfølgelig dyrere end skat, til gengæld kan du ombygge og få betalt afgift indefor få hverdage
Der er en på dba der sælger alt til ombygning, du kan forhøre om en pris på alt det du skal bruge.
Så når du har afgift og pris på ombygningen, så er det væsentligt nemmere at lave en beregning
Det er naturligvis trælst hvis gearkassen går til om 3 måneder, men med dele fra en hugger eller specialist kan jeg ikke helt forstå, at en bil til den pris skal skrottes grundet en gearkasse
feb 2017
Følger: 19 Følgere: 7 Emner: 8 Svar: 40
Du kan vel også bare betale afgiften og køre i bilen som den er, så går der mindre tid før den har betalt sig hjem igen.
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
Jeg har - efter jeg skrev indlægget - tjekket igen, hvad vægtafgiften mv. på min gulpladebil stiger med / til i de kommende år. Jeg troede egentlig, at stigningen ville være større. Men så vidt jeg kan se, så vil den i 2026 ligge på ca. 14.400 - så det er en mindre stigning end forventet. Til den tid er bilen 13 år gammel, og så kan bunden jo i teorien være rustet væk
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
Den tidligere ejer havde desværre ikke fået sæderne med (han købte bilen fra ny af).
Jeg er ikke ekspert mht. gearkassen på denne bil, og har hørt mange, som med korrekt vedligehold har kørt 300-400.000 km. med denne gearkasse. Jeg har bare også hørt skrækhistorier, hvor selv en "ombytter" har kostet over 30.000 kr. at få monteret. Og der er vist ikke så få, som har haft bøvl med denne Getrag-PowerShift enhed. Det er desværre heller ikke noget jeg i givet fald kan / tør / vil give mig i kast med, så jeg skal have en mekaniker til det, og der ryger vist forholdsvis mange timer på kontoen ved en udskiftning / reparation. Men igen, sådan er det jo med alle biler, man ved ikke, hvad der venter
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
Derudover vil jeg formode, at de altid er lidt højere end den reele afgift til skat, da de jo indestår for at have opkrævet nok afgift
Du kan også vente på skat, men så skal du væbne dig med tålmodighed for det kan tage nogle måneder inden du har svaret
Ved at få en indikation fra quickimport, kan du enten skyde ideen ned med det samme, eller arbejde videre med den også få det gennemført indenfor få uger hvis du kan få fundet stumperne og få dem monteret
Du skal dog nok forvente, at nogle af delene kan være svære at skaffe eller være væsentligt dyrere end det du forventer de koster. Jeg mener ikke du nødvendigvis behøver isætte bagsæder, men selerne skal være der når det skal være en personbil
Hvis du ændre bilen til personbil fordi du er glad for den, og har brug for bagsæderne, så kan det nok godt give mening at ændre den, det samme hvis du vil sælge om 1-2 år kan også godt give mening grundet nemmere salg og højere pris.
Ud fra at regne på tilbagebetalingstid, så tror jeg ikke helt det vil kunne svare sig, men der er jo mange faktorer der spiller ind som i ovenstående to beskrivelser
sep 2007
Følger: 5 Følgere: 2 Biler: 3 Svar: 151
Konvertering af van til hvide plader????