VW Polo ustabil tomgang {{forumTopicSubject}}
Hej,
Ville lige se om nogen herinde måske kunne give et bud på fejlen(e).
Har en værre problembil, som nu har haft dette problem i et stykke tid, og har forsøgt at finde fejlen, men uden held.
Der er tale om en VW Polo 1.6 TDI fra 2010. Når bilen må formodes at være varm (ingen temperaturmåler i intstrumentet), begynder den at være meget ustabil når den står i tomgang eller holder stille med koblingen nede. Bilen hopper, og omdrejningerne svinger konstant gevaldigt op og ned mellem lige ved at gå ud og op mod 11-1200 omdrejninger - nogen gange lidt mere.
Problemet kom snigende og udviklede sig langsomt. Før gjorde den det kun en gang i mellem og ikke i samme grad til at den nu gør det hver gang.
Desuden synes jeg den ryger meget, og der er også en smule lugt af diesel i kabinen, når man starter den. Er bange for den nok ikke ville gå gennem syn pga forurening. Der er tale om en hvid/grålig røg, som også forekommer ved hård acceleration.
Fik lidt forinden skiftet en af insprøjtningsdyserne på den, da den ene gik i stykker. Der var dog ikke nogen problemer i den forbindelse sidenhen, andet end at den ikke blev sat ordentligt i, i første forsøg, og der derfor var sprøjtet diesel ud på motoren ved testkørsel, men som ifølge mekanikeren burde fordampe. Dette er dog ikke sket, og der ligger stadig diesel nede ved dyserne. Det er nu omkring 3-4 måneder siden dette problem fandt sted.
Har prøvet at snakke med en mekaniker, som har haft en tester på og bilen melder ikke nogen fejl og målingerne ser korrekte ud ifølge mekanikeren.
Endnu sjovere er, at hvis jeg bruger min primære nøgle, laver den tomgangsnummeret allerede fra kold start, men hvis jeg bruger ekstranøglen gør den det først, når bilen må formodes at være varm eller hvert fald har kørt lidt.
Nogen bud på, hvad der kunne være galt?
dec 2007
Følger: 72 Følgere: 126 Biler: 5 Emner: 232 Svar: 1.327
jeg har skiftet gasspjældet da det var helt sodet til, men har dog ikke løst problemet helt 100 endnu, men lidt har det. Min mekker, skal have den engang i næste uge og så laver han en ny grundindstilling og så skulle den køre igen.
sep 2006
Følger: 35 Følgere: 77 Biler: 11 Emner: 53 Svar: 1.892
nov 2012
Følger: 31 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 153
okt 2021
Emner: 2 Svar: 6
Ricki Astrup - Ja, mekanikeren jeg er i dialog med har også snakket om DPF'en. Har nemlig også lagt mærke til, at selvom den har start/stop funktion, så gør den det aldrig lige meget hvor lang turen er. Har altid troet det nok var pga bilens alder og kilometerstand (245.000), men kunne måske tænkes det kan være den er i gang med at ville regenere DPF'en? Ved nemlig på min arbejdsbil (Mercedes Sprinter), at den ikke laver start/stop funktionen så længe den er i gang med at regenere DPF'en.
nov 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
okt 2021
Emner: 2 Svar: 6
Har tjekket alle 'tilgåelige' slanger for netop utætheder, da jeg har oplevet ujævn motorgang pga netop dette i min Mazda 323 årg. 1999, men ingen utætheder fundet. Har fået en mekaniker til at kigge på den i løbet af næste uge, hvor han vil undersøge den nærmere.
Håber at få løst problemet så hurtigt som muligt til mindst mulige omkostning!
Skal nok lige smide en opdatering, hvis jeg får løst problemet. Ellers må jeg prøve at kontakte et VW værksted og høre om de vil give et nærmere bud på problem/løsning.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.292
okt 2021
Emner: 2 Svar: 6
I forhold til det med glødelampen kan det sagtens være en af indsprøjtningsdyserne, der var ved at gå i din bil. Det samme skete nemlig i min lige inden en af indsprøjtningsdyserne gik. Men godt du fik den solgt videre inden det blev dyrt.
okt 2021
Emner: 2 Svar: 6
Mekanikeren har i dag kigget på den og er kommet frem til, at det højest sandsynligt er svinghjulet den er galt med. Giver egentlig også god mening, da der også forekommer en let raslelyd fra motor/gearkasse, når den blot står i frigear, og motor ryster også en smule, dog ikke særligt mærkbart.
Lader til det bliver en dyr omgang!
VW Polo ustabil tomgang