1.123 visninger
|
Oprettet:
Vil ikke ud af gear {{forumTopicSubject}}
Hey. Står med en ford ka fra 2012 som binder når jeg vil ud af 1 og 3 gear. Idag måtte jeg hive utroligt hårdt for at få den ud af 3 gear.
Ingen problemer med at sætte i gear og ingen mislyde og hopper hellere ikke ud af gear.
Nogle bud?
mekaniker gav det ikke meget tanke og forslog en ny gearkasse til ca 11000.
Nogle bud
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 17 Emner: 20 Svar: 1.272
Hvis den skifter markant bedre slukket er det formentligt kobling der er ved at være toast.
Hvis den skifter ligeså skidt kan det være to ting, forbindelsen imellem gearkasse og gearstang. Disse bliver ofte slidt og kan gøre gear brug lidt noget ged. Normalt viser det sig ved at gear skifte bliver "sloppy", dvs der er meget slør i gearstangen og den kan være svær at finde gear på.
Eller gearkassen er ved at være done. Ved at skifte gearkasse og kobling og lidt af forbindelsesled er din mekaniker nogenlunde sikker på at få ram på problemet.
Gearkasserne til dem er ikke helt billige, ligner at de går for imellem 4 og 7k brugt. Det er kun for selve gearkassen. Så skal du have en ny kobling i, udtrykker leje og lidt led imellem gearkasse og gearstang. Og man bør skifte olien på gearkassen.
Kobling går nok for en 500-1000kr udtrykker leje for 200-500 og olien koster nok også en 300-500kr
Man kan diskutere om svinghjul skal skiftes men det ved man reelt set først når man skiller skidtet ad. Det er enkelt masse hjul, så de går sjældent istykker men meget slidt kobling kan nitterne i selve koblingen nå svinghjulet og fræse sig ned i det.
Læg dertil nogle timer til at fiske gearkassen ud og på plads igen. Gætter på at de skal bruge mindst 2-3 timer og nok mere 6 timer.
Jeg er kun hobby mekaniker (mine egne biler), så mine tal er min fornemmelse og hvad jeg lige kan se på internettet.
Prisen afhænger lidt af om du har benzin eller diesel.
Prisen på gearkassen afhænger derudover hvor mange km man vil acceptere at den har gået. Og husk at din mekaniker hænger på problemer med problemer hvis det er en dårlig brugt gearkasse de har fået fat i.
Du kan faktisk se hele operationen her, for han tager stort set gearkassen af for at skifte koblingen.
https://www.youtube.com/watch?v=QrKOwIiFgCU
Skifter man selv, vil det som driller mest være at få akslen linet op imellem motor og gearkasse, det er altid noget ged at få dem til at sidde helt rigtigt.
Det hjælper lidt at motor og gearkasse er relativt små, jeg er vant til noget større biler hvor vægten kan være ret problematisk at håndtere.
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.902
Vil ikke ud af gear