2.732 visninger
|
Oprettet:
Cupra formentor erfaringer? {{forumTopicSubject}}
Hey Bg.
Jeg overvejer at anskaffe mig en Cupra formentor hybrid da jeg selvfølglig synes det er en fed bil men også fordi det lokker at den grønne afgift er en del billigere end min nuværende diesel bil som jeg alligevel skal til at skifte ud inden længe.
Så hvad har folk af erfaringer omkring Formentor i hybrid udgaven? Tænker plus og minusser.
Så hvis du har eller har haft en formentor hybrid må du meget gerne skrive en kommentar tak
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.555
I nyeste trim med 245 hk.
Den kører forrygende den motor, men det er altså ikke en sparegris.
Man skal have mulighed for at lade hjemme for at en plug-in på nogen måde giver mening imho. Til gengæld har den i sports mode eller GTE som VW kalder det ganske fantastiske præstationer, så er det fuld skrald på benzin og el på en gang.
I forhold til en benzin eller diesel der kører op til 2 år eller 30.000 km. så skal en sådan plug-in fra Vag have skiftet olie for hver 15.000 eller hvert år. Det er ikke helt gratis jo.
Det dårlige, ja VAG har fortsat på en del Golf 8, Octavia A8, samt de nyeste Seat modeller lidt udfordringer med softwaren. Infotainment og diverse assistent systemer brækker sig.
Ikke alle er udfordret af det, men flere kører stadig rundt med diverse bugs trods de har haft en 2-3 år til at løse det.
Generelt smykker den salgs hybrider her sig med helt i skoven lave forbrugstal.
Opgivet til godt 60 km. på rent el, de fleste oplever nok nærmere ca 45 om sommeren og ala 30 om vinteren. De resterende forbrugstal er lidt elastik i metermål, for bruger jo også el. På en lang tur på motorvej med god fart, regn med en 14-15 stykker literen.
Sparer man på gasen og nørder med hybrid delen, så en 16-18 stykker.
Så kan man jo så glæde sig over de små ture på el, el har på de rigtige tidspunkter været næsten gratis ala 1 kr. med alt. med en aftale om refusion så er det billigt.
Men 2023 skriver vi, hvorfor ikke en 100% elektrisk?
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.555
Vi har selv testet Polestar II Long range Dual motor med Performance-pakke og 476 hk.
Ja gu’ helvede er den fra 0-100 i en nederdrægtig fart, men er lidt som en rutchebane i et sommerland, sådan lidt nå nå ja ja, mere skræmmende end noget man egentligt glæder sig over, og får lyst til en tur mere i.
Tror det sjoveste og mest inspirerende køretøj jeg har prøvet var en TVR Griffith årgang først i 90’erne. En tunet 8 cylindret Rover motor der kunne føles og mærkes.
Kvaliteten var lidt som en tom dåse flåede tomater, og kørte lidt som en pakke pølser.
Men lyden, følelsen osv, det talte til sjælen. Den glæde ville jeg aldrig få i et el, atom eller raket drevet køretøj.
Herfor skal jeg ikke selv, endnu, have noget på el. Er mega glad for min Passat GTE, en hverdags bil der stadig gør mig glad at køre i.
Den dag jeg bliver tvunget over i noget el, så køber jeg en eller anden gammel hot hatch som en Peugeot 1.9 GTI, Civic type R eller noget i den stil.
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 51
Først og fremmest så vil jeg ikke have en ren el bil da det ikke er noget for mig og det er der mange grunde til, og som du selv siger ville jeg kun få mig en el bil hvis jeg blev tvunget ud i det.
Men jeg har kigget på en VZ med 245 hk og det er den som er indenfor mit budget og hvad jeg synes passer godt med forbrug, kræfter osv. Men ja den ville helt klart være sjovest i den store benzin drevede 4x4 men den er over budget og så er der andet jeg hellere ville købe til de penge
Har dog aldrig hørt det med service hver 15.000 km?det skal min fars Toyota ihvertfald ikke, men det lyder lidt dyrt i længden. Jeg skal ihvertfald ud og prøve en her i weekenden eller start næste uge så må jeg se om det er noget for mig.
Håbede egentlig der var nogen herinde som selv havde en og derfor kunne fortælle lidt personlig erfaring Men tak for svar
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
Hvis man bor og kører 5-15 km hver vej til arbejde, og ellers ikke bruger bilen i hverdagen, så kan man køre på rent el og derved kun anvende benzin til de længere ture. Men virkeligheden er, at mange pendler langt længere i phev modellerne, og derved hver eneste dag bruger både el og benzin
Flere har oplevet at de i praksis kun kan køre 30-40 km på en opladning, og derfor får de simpelthen ikke ladet bilen op. Det giver også god mening hvis man skal betale fuld kWh pris og skal bruge 12kWh på et køre 30-40 km, altså langt kortere end rene elbiler kører på samme mængde strøm.
Når de kører rent benzin, bruger de fleste måske 12-15 km/l alt efter model og kørselsmønster, eller mere end samme model med ren benzinmotor og sammenligner man med diesel er det ofte helt galt. Phev er ofte 250-300 kg tungere end samme model som rent benzin, og derved kører man altid rundt med de ekstra mange kg
Service og vedligehold er som udgangspunkt små 20% dyrere end en ren benzin af samme mærke og model, i dette tilfælde er serviceinterval så det halve, så her er det nok mere end 20% dyrere.
Du får i den omtalte cupra formentor 245hk, men dette er systemydelse, og det kræver at du bruger både el og benzin samtidig. Ellers er det jo blot en 1,4TSI 150hk som skal slæbe de ekstra kg fra batteri og elmotor, og derved i mange tilfælde vil være langsommere end den rene benzin alternativ.
Så hvis man i dag kører diesel fordi man kører mange km årligt, og primært længere ture, så er phev efter min mening ofte et dårligt valg, og her er alternativet klart en ren elbil.
Hvis du prøver at regne ud hvad ehybrid kontra 1,5 TSI vil koste dig om året, så er jeg ikke sikker på andet end TSI nok i mange tilfælde vil vise sig at være billigere en ehybrid. Du får så ikke muligheden for at have 245hk og mere moment i nogle tilfælde, og det kan være svært helt at gennemskue forbrug på en ehybrid til at udregne omkostningerne.
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 51
Men jeg tænker at lade den hjemme hver dag, så er der jo altid strøm på, selvfølgelig går den hurtigt ‘tør’ for strøm ved længere ture og så er det nok knap så sjovt økonomi mæssigt, MEN det er jo stadig en hybrid hvis man ikke har ladet den op, så køre den stadig på el motor som en ‘alm’ hybrid dog ikke samme ydelse som var den ladet op. Så tænker umiddelbart den må køre længere end 12 på literen når den ikke er ladet op?? Men ja skal ikke kunne sige det, ville bare ønske der var nogen herinde der skrev som selv har eller havde en som kunne give personlig erfaring.
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.555
Helt anden gear kasse, og den har nu engang næsten 100 hk ekstra + meget mere moment. Om du knalder det system ydelse eller andet, så har den stadig 245 hk også med brugt batteri. For der er altid noget i gemmeren.
Det er ikke service men blot olieskift for hvert 15.000 så værre er det ikke.
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 51
Imorgen vil jeg tage ud og prøve en Mazda Cx-5 mild hybrid og se hvad det er for noget
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
Hvis man ser på spritmonitor.de er der kæmpe forskel på forbrug, men jeg kan se flere som kører 12-14 km/l i en cupra formentor phev.
Som jeg skriver, hvis man kører 30.000+ km om året, så kan jeg ikke se værdien af at have en PHEV. Og da du har diesel i dag, går jeg ud fra du kører en del km.
Hvis du kører under 40 km til hverdag, så er PHEV efter min mening et reelt alternativ, men kører du meget længere eller er du typen der ikke gider lade fordi du ikke gider sætte dig ind i strømpriser, refusion, udbydere og lignende, så giver PHEV ikke så meget mening
#6
Jeg er med på, at systemet altid forsøger at gemme strøm og ikke kører batteriet helt fladt. Men hvis du konstant bruger alle kræfterne, så skal bilen enten lukke ned for batteriet eller anvende benzinmotoren til at lade strøm på batteriet
Jeg er også med på, at du får en anden bil end en ren benziner, du får flere kræfter og mere moment, men det kræver jo at du vælger at køre i hybrid mode og både bruge strøm og benzin.
Som skrevet er PHEV det oplagte valg for nogle, mens det for andre ikke giver mening.
Jeg kører til dagligt 65 km til og fra arbejde, og det kunne i og for sig klares på ret meget strøm i en PHEV. Men vi kører ofte også efter arbejde, og her ville vi så altid skulle anvende benzin. Dertil vil jeg ikke hele tiden sidde og se strømpriser og lignende for at finde ud af om det kan svare sig at lade eller bare køre på benzin
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.555
Selv kan jeg ikke lide de halvhøje SUV agtige biler, selvom det er højeste mode.
Der er i min optik også en del elementer i kabinen der bare er lavet til at se smarte ud, men tarveligt plastik. Specielt midter konsol og hele infotainment delen er jeg bare slet ikke fan af.
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 51
Og jeg køre ca 30.000 km om året.
Carlo: Jamen udseende mæssigt er feks kvaliteten i sidebeklædning og rundt omkring i kabinen noget dårligere end i min Leon, det er meget plastik agtig og ‘billig’ fornemmelse som jeg synes man ser i meget af de franske biler. Derudover synes jeg ikke gearkassen skifter ligeså lækkert som i min Leon på trods af det stadig er en DSG, og så bremser den heller ikke nær så godt som min på trods af forhandleren påstår det er de samme bremser, men der var nu meget forskel synes jeg. Så ja jeg kan godt følge dig i de ting du skriver. Har været ude og prøve en Mazda Cx5 mild hybrid idag, sindssyg lækker kvalitet og det føles som at sidde i en direktør vogn, men mærkeligt nok har de lavet den uden turbo og ja den var sku en anelse sløv men hjalp en smule i sports mode… Derudover ret tung i styretøjet ift Formentoren og dobbelt så dyr i grøn afgift… Så ja det er ikke nemt. Men den var virkelig lækker indvendigt og udvendigt må jeg sige, der var intet at sætte en finger på
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.555
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
Ja du kan sikkert køre længere pr liter ved at kombinere strøm og benzin
Men jeg forholder mig blot til de tal jeg ser ved en sammenligning på spritmonitor som jo er en del brugeres praktiske erfaringer med forbrug
Jeg er med på, at man kan nørde og hele tiden finde det mest økonomiske for en given tur. Men hvis man vil gøre alt op i det, så kan man jo bruge mange timer om ugen på hele tiden og forudse sine ture og sammenligne priser og køre programmer
Her er en praktisk 100km tur i PHEV
https://youtu.be/hIN6zBgnaWE?feature=shared
10kwh og knap 5 liter benzin
Altså en pris på op imod 1 kr pr km, alt efter pris for ladning
Samme tur i diesel vil have kostet 75 kr
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 51
René: Ja okay så en hybrid er altså lidt dyrere i forbrug på sådan en test, men så skal man os huske man får fuld refusion af elafgiften når man har en plug in hybrid og derudover er en diesel jo meget dyrere i grøn afgift så mon ikke den går hen og er billigere i længden med en hybrid Én ting er ihvertfald helt sikkert, jeg skal ikke have diesel mere og en el bil sker heller ikke
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
Det er jo helt og holdent dit valg, og det er svært altid at finde gode argumenter for det ene eller andet
For mig er PHEV et mellemtrin, som blot er indført for at fabrikanterne ikke fik kæmpe bøder for at udlede for meget CO2. På papiret er de sikkert grønne, men prøv og udregn CO2 udledningen for de 100km den ovenstående tur var på. Mit bud er vi ikke er i nærheden af den grønne grænse på 50g/km men markant over.
Du har selvfølgelig sat dig ind i reglerne for refusion, for refusion kræver at du lejer en ladeboks hos en leverandør og betaler månedligt gebyr, derfor skal du som udgangspunkt mindst 10 gange om måneden lade fuldt op på din PHEV før du begynder at få mere i refusion end du betaler i afgift for dit el. Helt galt ser det ud hvis du køber et flatrate abonnement hvor du skal lade mere end en gang dagligt
Dertil så er det et kæmpe problem, at mange PHEV kun lader på en fase, og ikke tilbyder hurtig ladning. Det betyder at det ikke kan svare sig at få et flatrate abonnement og lade på farten, fordi ladning på farten ikke går hurtigere end hjemme.
Når en elbil kan præstere at lade med 30-40 gange så meget, og derved hurtigere lader næsten fuldt batteri end sådan en PHEV kan lade til 40 km's kørsel
Så jeg siger ikke at PHEV ikke er det rigtige for dig og dit kørselsmønster, jeg ved bare jeg gad ikke sidde hver eneste dag og se hvornår på døgnet jeg skulle lade i 3-5 timer for at få til 40 km's kørsel, og derefter analyse mit kørselsbehov den næste dag for at finde den mest økonomiske måde at foretage kørslen på. Det er mit liv simpelthen for kort til
feb 2007
Følger: 11 Følgere: 11 Biler: 3 Emner: 1 Svar: 7
Men ud og prøv den, der er kæmpe forskel på 204 og 245 versionen ellers er der rigtig mange grupper på Facebook hvor du kan læse om folks erfaringer med bilen.
Hvis den er fuldt ladt op går min 25-30 km/l og 12-15 km/l hvis den ikke er ladt op.
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 51
Rimelig øv med den fejl der, hvad gjorde bilen helt præcis??? Og er det en 2023 model du har?
Okay så hvis du køre i det ‘mode’ hvor den kombinere el og benzin samtid så køre den så langt på literen? Det da rimelig flot
Hvad har du af udgifter til ladning hver måned? Har selv prøvet at udregne lidt med synes ikke det er så nemt.
Tak for du lige skrev og håber du vil besvare mine mange spørgsmål
feb 2007
Følger: 11 Følgere: 11 Biler: 3 Emner: 1 Svar: 7
Den er på værksted fordi den taber strøm på 12V batteriet som den bruger til at starte bilen, det selvom der er rigeligt strøm på højvolt batteriet (rimelig surt når man holder på en færge og ikke kan starte)
De 25-30 km/l er med blandet kørsel i by og landevej. Den bruger en del på motorvej ved 130 km/t den er det nærmere et forbrug på 18-22 km/t fuldt opladt.
Kører dog mest på ren el til hverdag da jeg ikke kører ret langt til daglig, der er det virkelig behageligt at nyde roen som var det en elbil og den trækker fint ved bykørsel hvor den ca. kan køre 45 km.
Jeg ved ikke rigtig hvad det koster mig at lade den da jeg som sagt ikke kører ret langt i den, så lader den ikke hver dag. Vil tro jeg bruger 50 kr i strøm om ugen. Jeg har ingen ladeboks, bruger bare “mormorladeren” på et separat strømstik, der har sin egen gruppe i eltavlen.
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 51
Okay jeg har set en test i ‘motor magasinet’ hvor de får den op på 41 km ren el pr opladning og ca 17 km/l brændstof så sammenlagt 58 km/l og det er 9 km mindre end hvad den er opgivet til, synes egentlig det er udmœrket. Var ude og prøve en VZ med 245 hk igår og må give dig ret der er STOR forskel! På mange punkter. Men er kommet frem til efter flere beregninger at jeg nok køber den, synes dog 3700 for et service er pænt dyrt og med de km jeg køre vil det være 1 gang om året og 2 gange hver andet år ca. Har du service aftale på din? Synes også det lød dyrt med de 800 et eller andet de forlangte for det om måneden.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
Det er ganske nemt at udregne forbruget for kørsel på el, men prisen er så lige lidt en joker
41 km på en opladning svarer til omkring 3km pr kWh, ud fra batteriet er 13kWh
Opladningstiden kan du så udregne når du kender din laders output, men mindst 3 timer
Så finder du bare watts eller lignende app frem og finder ud af hvornår du lader billigst, i dag bør du planlægge at være tidligt hjemme og lade op mellem 13 og 17, det sparer du 13 kr på i forhold til hvis du havde ladet op i nat hvor strømmen var dyrere. Du kan selvfølgelig også afvente og se priserne i formiddag, og se om den lave pris fra 22-23 fortsætter natten igennem
Om du så skal lade igen lørdag, eller vente til søndag det må du tage beslutningen om fredag eller tidligt lørdag, for du kender først prisen søndag i løbet af lørdagen
Lige i øjeblikket er der fornuftig økonomi i at lade og køre på strøm i en PHEV men strømprisen skal være under 2,5 kr pr kWh før det kan svare sig. Sidste år var der perioder hvor det kostede 2 kr pr km at køre på strøm, også er det jo knap så sjovt at bruge tid og lade sin PHEV op
Så netop nu er det et godt alternativ til en diesel bil, hvis man kører mange ture på under 100 km. Men sidste år var det et meget dyrere alternativ.
Så derfor skal man nok mærke efter om man tror strømprisen holder sig nogenlunde i ro og bliver på det lave niveau vi ser nu
Km/l opgivelsen på en PHEV kan du intet bruge til, med mindre du kører netop 58 km og derefter igen lader op. Så med mindre du har 29 km hver vej til job og lader op inden næste tur
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.555
Netto kapaciteten er den mængde der er til rådighed til at køre de opgivne ca. 60 km. eller i praksis nok nærmere en 45 stykker.
Det giver noget af forskel i udregningerne.
Jeg ville nødigt køre 30.000 årligt i en vag plug-in, det bliver dyrt.
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 51
Rene: Og hvorfor mener du det bliver dyrt at køre 30.000 om året i en VAG plug in hybrid?? Jeg spare penge ift min nuværende diesel bil eller det bliver i værste tilfælde ikke dyrere ihvertfald, og hvis strømmen stiger gevaldigt som sidste år køre jeg jo bare på ren benzin
Men jeg har 2 muligheder pt da jeg bor i rækkehus hvor der ikke er egen parkering men en fælles p plads, den ene mulighed er at oplade ved en EON lader 100 meter herfra hvor de tager fast pris 3,50 pr kwh eller om 1 måned når der er sat Clever lader op 200 meter væk hvor jeg kan betale 459 om måneden for fri ladning eller bare betale for mit aktuelle forbrug som også er billigere end EON.
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 51
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
Hvor har du netto kapacitet fra, for Cupra oplyser den ikke selv
Det virker også af ret lidt hvis det er rigtigt med kun 9,66kWh eller kun 75% af bruttokapaciteten
Sammenholdt med Cupra oplyser 43,5kWh pr 100 km som gennemsnits forbrug, virker 25kWh pr 100 km som ret flot i den sammenhæng hvis kapaciteten er 9,66kWh som du nævner
#21
Tallene har jeg fra dine egne eksempler, og kWh prisen har jeg fra watts app
Jeg burde have regnet med netto kapacitet for batteriet, men det er ikke tilgængeligt fra officiel side. Det giver så et forbrug på 25kWh pr 100 km i runde tal
Så burde man medregne ladetab, men det undlader vi for nemheds skyld
ved 3,5kr pr kWh som de begge tager, så giver det 87,50 kr pr 100 km hvis du kan køre med et forbrug på de her 25kWh pr 100 km
clever med fri opladning kan i dit tilfælde nok godt give mening, da du kun skal lade omkring 135kWh om måneden før det er billigere end pris pr kWh. Fordelen er også at du ikke skal betale mere for et større forbrug, men blot kan lade alt det du vil
Husk clever i mange tilfælde har 3 timers parkering på ladestandere, så du kan kun lade omkring 8kWh pr ladning, og derved kun kan have en rækkevidde omkring 30 km pr opladning
Men lader du hver eneste gang du er hjemme så kan du helt sikkert køre mange km på strøm, men det kræver du konsekvent sætter laderen i når du er hjemme, og det forudsætter også at du ikke kommer ind i en periode med energitillæg
Hvorfor bliver din bil mindre værd til nytår?
det kommer ikke til at ske at man udelukker dieselbiler fra at køre ind i byerne, der er simpelthen for mange ting som vil blive umulige hvis det kommer til at ske, og der er for mange penge i bilindustrien i andre lande til de vil lade det ske
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.555
Jeg ville have haft en 200 hk TDI eller 2.0 TSI ren benzin.
Men de havde 1 års levering, og min GTE var over 200.000 kr. billigere i indkøb i forhold til de andre med tilsvarende udstyr. Så herfor valgte jeg sådan, havde på grund af uheldige omstændiger ikke tid til at vente længe på en bil.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
Hvor får bilbasen, tjekbil og nummerplade net deres oplysninger om batteri netto ydelsen fra, for cupra oplyser det ikke
Der står på bilbasen og tjek bil, at netto kapacitet er 8,6kWh eller at man kun kan oplade op til omkring 67% af brutto kapaciteten, det virker helt forkert at de har så stor en sikkerhedsmargin for at undgå unødvendig slid på batteriet sammenlignet med andre
Der virker til at være noget galt et sted i den oplysning, for de 132,2Wh pr km det giver ved 8,6kWh batteri, virker ret forkert sammenlignet med cupra oplyser 435Wh pr km ved blandet elektrisk kørsel på deres hjemmeside.
Når man så kigger på golf e-hybrid står den til et forbrug på kun 100Wh pr km
Til sammenligning med nogle af de mange elbiler på markedet, er her et par eksempler på deres officielle opgivelser
Model 3 sr+ 123,1Wh pr km
Polestar 2 long range single motor 2wd 144,6Wh pr km
EQE350+ 135Wh pr km
ioniq 6 77 advanced 143Wh pr km
cupra born 77 e-boost 131,3Wh pr km
Hvad forbrug havde din passat gte ved ren el drift pr km?
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.555
Aner ikke hvor de tak kommer fra, men det er sådan det nu engang er.
Man kan jo også blot betragte sin lade historik, ca. de 10 kWh ved 0% batteri lades der.
mar 2019
Følger: 9 Følgere: 116 Biler: 3 Svar: 1.032
ja korrekt at den skal have olie servive hvor hver 15,000km der skal alle iværtilfald seat plus in hybrid. 1,5 køre 30,000 eller 2 år på olie og 1 år på service.
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 51
Og når jeg tjekker service pris koster den ikke mere end min Leon har gjort
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.555
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 51
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
Hvad med ladning, har du truffet en beslutning om du går efter fri ladning eller betaling pr. kWh.
håber du om en 3-4 måneder vil huske at opdatere med dit forbrug pr km og ellers erfaringer med at skifte fra diesel til phev
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 51
Altså som det ser ud lige nu er der kun muligheden at betale pr kwh da der først kommer clever ladere i min by om 1 måneds tid måske lidt mere, og udbyderen til de ladere som er tæt på mig har ikke fri ladning abonnement, men så får jeg jo testet begge dele kan man sige
Ja jeg skal nok lige opdatere løbende så i andre også kan få lidt overblik over hvordan det er at skifte.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
Med en pris på 3,5 kr pr kWh så er det jo fornuftigt nok at lade, især hvis du kan få den til at køre med et forbrug under 200Wh pr km. Det bliver især spændende her i vinteren, hvor du ofte vil opleve et større forbrug
Fast abonnement til 449 kr lyder jo i og for sig fint, men det kræver at du anvender clever laderen ret ofte, hvis Carlo har ret i at du kun kan lade de her 8,6kWh på batteriet, så skal du faktisk lade 16 gange eller 130kWh før det er billigere end betaling pr kwh ved anden udbyder
Nogle kan også oplade på deres arbejdsplads, her kan der i nogle tilfælde opnås en lavere kWh pris end på offentlige ladestandere
Cupra formentor erfaringer?