{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.039 visninger | Oprettet:

Bil går ud, defekt generator / bartteri {{forumTopicSubject}}

Hej Alle.

Jeg har en fin gammel land cruiser 90 som er gået ud nogle gange ved kørsel.

Begge batterier er målt imens bilen kører i tomgang :

Batteri 1 viser ca. 14.5 V
Batteri 2 Viser ca. 12.4 V

Generatoren er skiftet.

Er batteriet på de 12.4V færdigt ?

Kan bilen gå ud pga. et af batterierne ligger på de 12V ?

Min brændstofmåler begyndte i samme ombæring at gå op og ned selvom der er fuld tank på, tænker det har noget med batteriet at gøre ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bil går ud, defekt generator / bartteri
  • #1   12. jan 2024 Er batterierne forbundet så de tilsammen laver 12V eller 24V?

• #2   13. jan 2024 Lucas : Hele systemet kører 12v, Tænker de kører parallelt ? Et batteri til start og et til forbrug ?

• #3   13. jan 2024 Hvis de er parallelt forbundne er der ikke noget som hedder at måle på det ene batteri vs det andet. Man måler altid på begge batterier samtidigt uanset hvor man sætter måleproben. Hvis der er forskel må der være nogle alvorlige problemer i stelforbindelse et sted, rust korrosion eller lign på de kraftige ledninger. Pluspolsledningen kan også være defekt. Der kan være masser af dårlige forbindelser rundt omkring også fra selve batteripolen og over på den kraftige ledning. Men 2V i forskel ved tomgang er en meget stor forskel.

• #4   13. jan 2024 Lucas : Ok, alle kabler er tjekket osv alt er godt smiley

tænker at skifte begge batteri i så fald så de matcher hinanden så ikke modstanden imellem dem bliver for høj.

Tak for fint svar indtil da smiley

• #5   13. jan 2024 Prøv at tage en pol af batteriet med de lave volt og se om den så ikke ender på f.eks 10-11 volt, det indikerer i så fald at der er en defekt celle på det batteri.

• #6   13. jan 2024 Der må næsten være et skillerelæ mellem de to batterier, ellers vil du ikke kunne måle så forskellig spænding over de to batterier.

Hvis batteri 1 viser ca. 14.5 V så tyder det på at det bliver opladet af generatoren, det virker til at være en fin spænding.
    Hvis batteri 2 Viser ca. 12.4 V så vil jeg gætte på at dette ikke aktivt bliver opladet, så er der tale om hvilespænding, i så fald er det også en fin spænding.

Ud fra mine antagelser vil jeg ikke umiddelbart mene at der er noget galt med de to batterier, men du kan evt. måle hvilespænding (motor slukket) på batteri 1 for at se hvordan den ser ud, den skal gerne ligne den spænding du har målt på batteri 2.
    Hvis hvilespændingen på batteri 1 også er ok vil jeg sige at batterierne sandsynligvis ikke er skyld i bilen går ud (under alle omstændigheder bør generatoren også kunne levere nok strøm til bilen kan køre).

Hvorfor blev generatoren skiftet? Ladede den ikke, eller var det bare et forsøg på at smide dele efter bilen i håb om at den ikke længere går ud under kørsel?
    Hvis det sidste så viser det ret godt at det ikke nytter noget bare at skifte dele fordi man tænker at det nok hjælper.

Det eneste rigtige er at fejlfinde på bilen og få lokaliseret hvad der er skyld i den går ud, hvis ikke du har kompetencerne til det så send den på værksted, det kan blive meget billigere i sidste ende end bare at skifte alle dele på bilen en efter en for at se om det så virker.

• #7   13. jan 2024 Skide godt svar Morten, ikke bare et kvalificeret gæt smiley

• #8   13. jan 2024 Tak for svar.

Generator ladede ikke og blev derfor skiftet, bilen er ikke gået ud siden, har dog ikke kørt så meget i den endnu.

Har stadig problemet med tank måler hvilket kan skyldes et dårligt batteri ?

Jeg tænker også at det ene er start batteri imens det andet er forbrugs, så er det vel fint de ligger forskelligt ved tomgang, jeg prøver dog lige at måle i morgen igen ved stilstand.

Jeg er med på det med mekanikeren ligeledes derfor generatoren blev skiftet, det løste bare ikke tank måler problemet smiley

• #9   13. jan 2024 Jeg havde engang en Hiace med 2 stk 12v batterier. Det ene var ikke et forbrugsbatteri. De var forbundet parallelt og skulle tjene som ekstra kapacitet ved iskolde morgener.

Kommentér på:
Bil går ud, defekt generator / bartteri

Annonce