Opvejning af autocamper {{forumTopicSubject}}
Hej, Vi er de lykkelige indehavere af en fuldintegreret autocamper fra 2020 ( Benimar Amphitryon 957 automatgear 160 HK 3.500,kg (Bygget på en Fiat Ducato Ladvogn). Vi kan simpelthen ikke holde os inden for de 3.500 kg. Så nu har vi besluttet at bilen skal vejes op til f.eks. 4.500 kg med den konsekvens at vi skal have C kørekort. Vi har hørt at mange af de store Autocampere der er produceret de senere år er vejet ned til 3.500 kg for kunne køres med B kørekort.
Så nu er det bare om vores model er en af dem der er vejet ned eller om der skal skiftes noget på autocamperen for at kunne laste mere. Hvordan kan jeg finde ud af det ? På forhånd tusind tak for hjælpen. VH Tina
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.150
Så burde de kunne hjælpe med at finde ud af om den kan vejes op.
Evt. Går ind på
www.fstyr.dk
Og find menu punktet med typegodkendelse
Og slå jeres camper op
Måske i kan finde det der
apr 2024
Emner: 1 Svar: 1
Min mand har været i en synshal med papirer og de kunne ikke hjælpe.
Jeg har skrevet til producenten i Spanien om at hjælpe med typegodkendelse og svar.
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 977
Jeg har været igennem det med en campingvogn og det er forhandler i skal til, i jeres tilfælde Benimar da synshallen skal bruge papirer fra forhandler om at den er godkendt med højere vægt.
Er der andre der har søgt og gjort det før med samme model kan synshallen bruge de papirer fra den for så står den i systemet.
jun 2005
Følgere: 45 Biler: 2 Emner: 118 Svar: 1.106
Du har helt ret, glemmer gang på gang den latterlige kategori "Stor personvogn" Vi kan kun håbe at de ændre reglerne på de alm b-kort inden længe.
Det har været til afstemning ved EU parlamentet
"Finally, the Parliament also voted to increase the weight limit of B-category vehicles (typical passenger car) to 4.25 tonnes. "
jun 2024
Følger: 2 Svar: 2
jun 2023
Følgere: 74 Emner: 4 Svar: 85
Det vil som udgangspunkt stadig være en almindelig personbil M1, fordi det er ikke nogen øvre vægtgrænse på disse, folk tror at grænsen er 3.500kg, men det er forkert. De 3.500kg er grænsen for hvornår B kørekort ikke længere er tilstrækkeligt.
Dvs. du skal have lastbil eller bus kørekort, for at køre din campingvogn M1, hvis den vejer over 3.500kg.
Du skal bruge en data erklæring eller COC dokument, for at ændre vægtgrænserne.
Hold dig fra at indregistrere den som lastbil, folk tror også at der ikke er registreringsafgift på lastbiler, men det er heller ikke korrekt, hvis du har en lastbil som bruges til f.eks. campingvogn, så skal der også betales registreringsafgift af denne. Det er bare meget sjældent at private har en lastbil, eller at man har en lastbil som ikke er indrettet til godstransport.
Charlotte Dyremose fik gjort så private (f.eks. folk med heste eller motorcross) kunne eje og køre med lastbiler uden registreringsafgift, men det kræver at de er indrettet til godstransport, dvs minimum 51% skal være varerum.
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 977
Stor personvogn er personvogne over 3500kg som ikke har plads til mere end max 9 pers. inkl fører.
En autocamper over 3500kg skal indregistreres som stor personvogn og kommer derfor til at koste en arm OG et ben i vægtafgift eller grønafgift.
Hvis en autocamper over 3500kg kunne indregistreres som lastbil var det en KÆMPE fordel da den ville koster ca 2200kr om året i vægtafgift.
Dette kan ikke køres da der ikke må være adgang fra førerkabine til bodel.
Jeg vil oprigtigt gerne vide om jeg tager fejl da jeg har rodet meget med T5 multivan 10 pers. som jeg så vil kunne kører med kat. C kørekort.
Jeg har også kig på en Mercedes 814D autocamper som jeg kan kører med kat. C MEN skat VIL registrere denne som stor personvogn da den har tilladt totalvægt på 7500kg men kun plads til 6 pers.
Ville godt slippe med 2200kr vægtafgift i stedet for de knap 40000kr hvis den virkelig bare kan blive en lastbil?
jun 2023
Følgere: 74 Emner: 4 Svar: 85
Du vil ikke kunne køre en T5 til 10 personer med C kørekort, der skal du bruge D kørekort (bus).
Har din T5 plads til 9 personer totalt = Personbil M1 = B kørekort.
Har din T5 plads til minimum 10 personer = Personbil M2 = D kørekort.
Er du ny i trafikken, så kan du nu også få nogle tal i forbindelse med din kategori:
https://www.borger.dk/transport-trafik-rejser/Biler-og-koerekort/Koerekort/Koerekort-til-motorcykel-og-andet
Køretøjstyper;
https://da.m.wikipedia.org/wiki/Motoriseret_k%C3%B8ret%C3%B8j
Bemærk der er en fejl, Personbil M1 har IKKE en øvre grænse på 3.500kg:
Dokumentation for at der ikke er nogen øvre grænse for personbil M1 findes i styk 1.03 her: www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/1999/9738
Det er noget folk blander sammen med, at ens kørekort til personbil M1 går op til 3.500kg.
Opvejning af autocamper