{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
840 visninger | Oprettet:

Landsdel - rust, irrer og sandblæsning. {{forumTopicSubject}}

Når jeg køber brugt bil ser jeg gerne på biler fra Herning og øst på. Hvis historikken viser at de fleste kilometer er kørt på Sjælland, er jeg som regel mere tilbøjelig til at vælge købet.

Men hvad oplever I der bor i det østlige Danmark vedr. rust, irrer og sandblæsning.

Én af grundende til at jeg køre gammel bil, er at jeg ikke har et halvtag eller en karport til at stille bilen i, derfor vasker jeg også bil mere end gennemsnittet. Kun et lille værksted som er fyldt op med halvfærdige projekter.

Vi er noget mere udfordret med havgus, saltet vestenvind, sandblæsning på kyststrækningen mm.

Men er der den store forskel på Midtjylland og Sjælland?
Her ude kan vi alle se rustpletter efter hver sæson på biler over 10 år.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Landsdel - rust, irrer og sandblæsning.
  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 532
    #1   19. jun Tænker det hjælper en del med hyppig vask polering og voks samt undervognsbehandling og så skal du holde dig fra markerne når gyllen lige er kørt ud.

  • #2   19. jun Nu er markener en sjælden del af min rute? men ja.

    Jeg vasker bil tit og jeg køre også en gang voks på i ny og næ. Jeg spørger dog folk øst for Herning om deres klima, er det noget der præger bilen?
    Salt på vejen kender vi dog alle til.


  • #3   19. jun Min erfaring er at de salter mere på Sjælland, Nordjylland og Midtjylland da temperaruren oftest falder hurtigere i efteråret/start vinter og de salter også længere ved foråret(ud fra vintertrafik.dk)
    Jeg tror at det har meget mere med vedligeholdelsen af bilen at gøre end placeringen i Danmark, det er klart en ubehandlet, misvedligeholdt bil der står på Thorminde havn året rund har det hårdere end en bil der står i garage på fyn.
    Jeg tænker oftest at en bil der har kørt i Midt/Vestjylland oftest har kørt lange varme ture med god hastighed hvor biler på Sjælland(KBH) har rigtig meget tomgang og kobling/svinghjul samt synchro 1-2-3 gear kan være mere slidt og motor sodet til.

    jeg køber helst mine gamle spande i Tyskland da standen oftest er væsentligt bedre end noget af det jeg ser herhjemme.


  • #4   20. jun Hvorfor skulle en bil fra Hirtshals være bedre end en bil fra Herning smiley

    Hvis de biler du ser på har holdt til det danske klima i 15-20 år, så holder de nok også et par år mere uden de store problemer smiley

    Sand og jord fygning har jeg set mange gange, både fra strandene men også i perioder fra markerne inden afgrøderne får fat. Derudover er det jo ikke fordi ens bopæl fortæller noget om hvor mange dage om året man holder på stranden selv i en vis vind smiley


  • #5   21. jun Tænkte også omvendt, at en bil fra Herning var bedre en en fra Hirtshals smiley

    Hvis man ser på planterne; hvad der kan vokse på vestkysten og hvad der kan vokse i Herning, er der jo en stor forskel. Husene lider også mere, hængsler i døre og vinduer irre eller ruster ret hurtigt, rustfri skruer ruster hurtigt mm.


  • #6   21. jun Hirtshals er nu ellers længere mod øst end Herning

    De fleste biler med mange år på bagen er det også svært at sige noget om stand ud fra hvor de har kørt, fordi de har været igennem en række af forskellige ejere inden du køber dem


  • #7   21. jun Ja men Hirtshals er jo stadig en kystby.

    Ja, der kan man jo så gøre sig selv en tjeneste at søge historikken frem.

    Få ejer og kun få ejer fra de kystnære strækninger.


  • #8   21. jun Hvordan kan du søge historik frem på hvor de sidste mange ejere af en bil over en 10 årig periode har boet?

    Og er det kun bopæl, eller også folks arbejdsplads, om de har sommerhus, campingvogn eller andet som gør de tit holder nær vandet du ser på?


  • #9   21. jun Vi bor nu ikke så mange herude og der er sku ikke så mange arbejdspladser herude.

    Om de får synet bil i Herning og arbejder i Thorsminde, det kan jeg ikke vide nej, men tænker at bilen har kørt en del km og ser lidt udtjent ud. Så ville jeg personligt have valgt den fra inden jeg ville søge historik. smiley


  • #10   22. jun Hvordan kan du søge frem hvor de tidligere ejere har boet?

    Synsrapporterne fortæller jo kun hvor den er synet, og som du selv siger får vi jo ikke alle synet biler hvor vi bor

    Sommerhusene ved vestkysten må vel også være et problem ud fra eksponering for havgus som du nævner som et problem, og flere af disse er jo ikke ejet af folk som bor i nærheden

    Flere campingpladser er også placeret så bilerne står relativt tæt på havet, det er også svært at søge frem hvor mange dage en ejer har været på camping

    Flere arbejder jo også på havnene selvom de bor nængere inde i landet


  • #11   22. jun Jeg har svært ved at se hvad vi diskutere?
    Hvis du er ligeglad med hvor bilen primært har kørt, så er det jo fint.

    Jeg kommer ikke til at købe bil der har kørt/opholdt sig primært i Hvide Sande, Thorsminde mm. smiley


  • #12   22. jun Jeg er mere nysgerrig på, hvordan du kan søge frem om en bil har opholdt sig i Hirtshals, Thorsminde eller et andet sted i Danmark?

  • #13   24. jun Det eneste vi kan søge frem du og jeg er synshistorikken, derefter kan vi snakke med sælgeren. Udover det, kan vi se på bilens stand, jeg ville gerne fortælle dig at alle biler er rusten her ude, men det er ikke tilfældet, dog har de fleste ældre biler mere rust end dem på Sjælland, dog har bilerne kørt meget her ude og efter de har passeret de 20 år, så findes de ikke mere. smiley

    Kom ud og bo før du konkludere.


  • #14   25. jun Synshistorik fortæller jo stadig intet om hvor ejer har boet, eller bilen har stået meget af tiden

    Hvor mange ejere af 20 år gamle biler kender historik på bilerne, ud over hvis vi snakker en ejers biler?

    Hvor mange sammenligninger har du lavet på ens biler, som underbygger at biler fra Sjælland er mindre rustne end dem fra Vestjylland?


  • #15   26. jun René jeg tænker sku det er de færreste der køre til Vestjylland og ligger 150 dage på en campingplads og har bopæl på Sjælland. Der bliver solgt rigtig mange sommerhuse til Sjællænder og især her fortiden, men de køre også i langt nyere biler, hvis de var her 100-150 dage om året ville deres bil også have kørt en del og være mere rusten, hvis de beholdte den i 15-20 år.

    Af sammenlignings grundlag er det kun få eksemplar, men de har trods alt været i god stand af dem som har været synet på Sjælland.

    Synshistorik og ejerskab er den eneste historik jeg kan søge frem? og derfor kan bruge som en af de mange pejlemærker ved køb af brugt bil.

    Service, renhold og køremønstre er selvfølgelig mere vigtige, men at en bil bliver udsat for vestenvinden 365 dage om året kan ses.


  • #16   26. jun Desuden binder hele emnet op på et spørgsmål?

    Hvorved at flere har kommet med et svar, i stedet for at gå til angreb på spørgsmålets udformning og forfatterens personlige mening.

    Det konstruktive debat forsvandt i flueknepperi.


  • #17   27. jun Jeg er ikke gået til angreb, bare nysgerrig på hvordan man kan gennemskue hvor en bil har kørt tidligere

    Jeg er med på, at syn ofte foregår i relativ afstand af hvor man bor, men der kan være undtagelser og derudover ejere inde over som ikke har fået bilen synet

    Når vi kigger på ældre biler så er det ofte med en visuel gennemgang, gennemgang af synshistorik med fokus på km tal mellem syn og om historik ser rigtig ud, samt fokus på om bilen som udgangspunkt er gået direkte igennem syn

    Og hvis pris og stand ellers stemmer nogenlunde overens og bilen passer til krav så køber jeg den uden at skelne til hvor den har kørt


Kommentér på:
Landsdel - rust, irrer og sandblæsning.

Annonce