{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
896 visninger | Oprettet:

Jonas B
Jonas B
Tilmeldt:
25. jun
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 3

Køb af bil med heste til 20-årig {{forumTopicSubject}}

Jeg bliver snart 20 så der er nogle år til forsikringsselskaber tilbyder realistiske forsikringspriser på biler med hestekræfter, (tror man skal være over 24 år før priserne begynder at falde).

Men når det er sagt har jeg lige mistet min motorcykel efter den blev total-smadret uden kasko. Og da jeg nær mistede livet i ulykken trods det IKKE var min skyld, fik det mig til at overveje om man ikke bør købe en bil i stedet, da jeg ikke har levet længe nok til at opgive mit liv pga. en idiot i trafikken.

Jeg vil dog ikke bruge mere end 100k, men vil gerne have noget der kan accelerer 0-100 på gerne under 8 sek. Jeg ved bare ikke lige så meget om hvad jeg bør lede efter. En 1.5L til 2L motor jeg selv kan smide en turbo på og slippe for at betale for meget i forsikring da den er dyrer jo flere heste bilen har på papiret? Vil dog bare ikke risikerer at ødelægge eller forkorte bilens levetid markant fordi min viden om forskellige bilmotorer er begrænset.

Eller kan man komme langt med f.eks. at købe en Ford Fiesta 1.0L hybrid med 100hk der er billig i ejerafgift og så fjerne så meget vægt som muligt så accelerationen bliver bedre? (Bagsæder og sådan).

Vil bare gerne betale så lidt udgifter som muligt(heraf reparation, service, afgift, forsikring og bilens værdi), men stadig få noget der stadig kan rykke sig fremad i trafikken som alternativ til en motorcykel, bare mere sikker.

NP: grunden til jeg siger jeg vil have god acceleration er fordi jeg ikke er ligesom de Brianer der kun går op i fart og kører 200km/t på landevejene omkring byer. Men har indset at det ikke er farten men accelerationen og kontrollen over hestekræfterne der gør ens kørsel mere agil.

Kiggede forresten også på en Peugeot 308 1.6 THP 156hk, da jeg synes det er en nuttet lille cabriolet med en ret god hk/vægt ratio. Men ved dog ikke om det er smart at købe noget der er 15 år gammelt? Er det så bedre med noget nyt der til gengæld har kørt mange km?

Nu har i hørt lidt om min situation, så er det helt dumt det jeg skriver? Tak på forhånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af bil med heste til 20-årig
  • #1   25. jun Ja det er dumt det du skriver.

    Du bekymrer dig om motorens levetid med en turbo du smider på, men ikke om hvad det koster dig at køre en ned i en underforsikret bil.

    Ja det er meget dumt.


  • Jonas B
    Jonas B Tilmeldt:
    jun 2024

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 3
    #2   25. jun #1
    Underforsikret? Ansvarsforsikrinf alene for en 150hk bil er 10-20k og det fordobles med kasko når man er under 24 år. + 7.5k selvrisiko. Det er allerede halvdelen af bilens værdi. Og kommer ikke til st totalt smadre en bil så den ville være nødvendig at erstatte 100%. Min ulykke skete fordi nogle kørte overfor rødt imens jeg havde grønt og 2 runde mc hjul har en markant længere bremselængde end 4 brede bildæk.

    Så egentlig er de eneste udgifter jeg ser afgift, reparation og bilens fald i værdi hvis jeg ændre på den. Derfor jeg ogsp tænkte end nyere Ford Fiesta fra 2016 vil være klogere da jeg kan købe en til 60-70k som kun har kørt 65.000km + det en hybrid så ejerafgiften er tilnærmelsesvis billig.


  • #3   26. jun køb en tesla.


  • Jonas B
    Jonas B Tilmeldt:
    jun 2024

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 3
    #4   26. jun Køber gerne en tesla af dig for 100k

  • #5   26. jun En Fiesta fra 2016 er 8 år gammel, altså gammel.
    Kigger du driftssikkerhed / vedligehold osv. så er det i min optik lige gyldigt om den er 8 eller 20 år gammel, hvad du får afhænger alligevel af service historik / generel vedligehold.
    Ville ikke købe en 8 år gammel 1.0 med hybrid teknik i hvert fald. Der er for meget dyet, som kan gå i stykker.
    En VW Polo Blue GT er med 1,4 TSI motor, med 150 hk klarer den faktisk 0-100 på under 8 sekunder, det er en ret velkørende lille bil.
    En Civic af 8. eller 9. generation med 1.8 liters vtec motor er også en fin driftsikker bil, ikke skældsættende hurtig, men har en kvik motor.
    Var det diesel, så var der en del flere muligheder, hvor der faktisk var lidt heste kræfter i.

    Glem eftermonteret turbo og andet hejs, den kan ikke synes med den salgs, du ender med at politiet beslaglægger den. Det er heller ikke noget man bare lige gør hjemme i indkørslerne, det koster mange penge.

    Er glad for at jeg ikke som helt ungt menneske skal forsikre en bil, startede med en Corolla fra 1976 købt for 600 kr. , efterfulgt af en Patrol og nogle Civic’er.
    Der kunne man få en forsikring i sin fars navn, med en selv som bruger.
    Optjente anciennitet og kunne i løbet af få år rykke over i eget navn.



  • #6   26. jun Glem alt om eftermonteret turbo.
    Bliver dyrt med godkendelser og bygning af motor
    hvis det er muligt bruger du hurtigt 50-75,000.- alene på den opgave.

    Og kik gerne på ældre biler er de velholdte er det ligegyldigt om de er 8 eller 15 år gamle
    en 8 år gammel bil med nyere teknik kan sagtens havet nået problem alderen.
    Hvor dem over 10+ bare kører.


  • #7   26. jun På Bilbasen kan du sætte en pris, og derefter sortere bilerne efter mange forskellige ting.
    Bl.A. 0-100 accelerationen. Det kan være at der dukker bilmodeller op, som du ikke lige har tænkt på.


  • Eddie F
    Eddie F Tilmeldt:
    apr 2023

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 70
    #8   26. jun Køb en VW UP GTI den o pfylder dine ønsker og har billige reservedele smiley

  • #9   26. jun #8

    godt bud, hvis man kan finde en der ikke er råddnet op fra benzindækslet og ned


  • #10   26. jun Det billigste ''tuning'' er at vælge den bil, du selv synes er sjov at køre.
    0-100, hk og moment er som regel bundet op på ens egen personlig oplevelse af køreegenskaber, vibrationer og føling med speeder, som du kender fra MC'eren.

    En lidt ældre Honda med V-TEC og en rendstærkpotte så får du da lidt føling og lyd, samt en solid motor.


  • #11   26. jun En UP GTI klarer vel ikke 0-100 på under 8? smiley

  • #12   26. jun #11
    Nej, 8,8 sekunder. men det føltes nok ret hurtigt i sådan lille æske.


  • #13   26. jun Turbo giver jo som udgangspunkt flere hk pr liter, og det kan sikkert også hjælpe på accelerationen fra 0-100 km/t

    Fornemmelsen af turbo er jo netop at bilen føles mere kvik, men det siger så absolut intet om køreegenskaberne i sving på landevejen.

    Eftermontering af turbo kræver et vist kendskab, og det er ofte dyrere end folk tror og kræver en med kendskab til indkøring. Så det render hurtigt, dertil er ombygningerne ikke lovlige, uden de rette godkendelser, og det kan få nogle ret uheldige konsekvenser at køre i en bil som ikke er godkendt smiley

    Hot hatches i prisklassen under 100k kan helt sikkert findes, men det er efterhånden ældre biler som kan kræve noget vedligehold, og dertil er det biler som koster noget i forsikring i din alder

    Et par bud
    306 gti (René Mammen fra high on cars har vist hans til salg sat op til trackday)
    MX-5
    Mini cooper S
    Civic type-r
    fiesta ST150

    Du kan også købe en egentlig trackday bil uden afgift, en trailer også en gammel kasse der kan trække den rundt så du kan få lov og prøve grænserne på en bane smiley


  • #14   26. jun https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/18-tsi-180-ambition-5d/6102545

    Giver en Skoda nok Street Credit ?

    0-100 på 7,3
    16,4 på literen/forholdsvis lille ejerafgift
    11 år gammel
    kørt 156,000
    OK med udstyr
    Skoda plejer ikke at være de dyreste at forsikre.



  • #16   27. jun Mitsubishi Colt CZT eller Raliart. Den tror jeg godt kan forsikres til fornuftige penge. 150 hk til 950 kg bil. Og så er de pålidelige. Et fint eksemplar kan vel erhverves til ca 50.000.
    Sjovere bil til pengene findes ikke, hvis du spørger mig smiley


  • Jonas B
    Jonas B Tilmeldt:
    jun 2024

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 3
    #17   29. jun Tak for alle jeres inputs smiley

  • #18   2. jul Prisen på en forsikring er precist et billede af hvad det koster vs. risiko.

    Om man kan lide det eller ej, så laver unge i biler med mange heste bare dyrere skader og derfor koster forsikringen det den koster.

    Du må jo bare tage fat i forsikringsselskaberne og få tilbud hjem.


  • Per T
    Per T Tilmeldt:
    aug 2016

    Svar: 50
  • Mathias G
    Mathias G Tilmeldt:
    jul 2024

    Svar: 3
    #20   3. jul Hvis du køber en bil og modificerer den, så skal det godkendes. Hvis du ikke får det godkendt, så fraskriver forsikringens deres ansvar. Du burde finde en bil som har din interesse også derefter ringe til forskellige forsikringer og høre hvad de kan tilbyde dig. Samlino(hjemmeside der sammenligner forsikringer) er ikke præcis og kan afvige meget. Hjemmesiden kan dog give dig er overblik over hvilke forsikringer der findes så du kan tage kontakt til dem.

  • #21   5. jul Køb en veteranbil, meget billig i vægtafgift, billig i forsikring, sjov at køre i, nemmere at skrue på, højere kvalitet, færre krav til hvor meget du må ændre på den og mm.
    Kig. F.eks. på en Fiat Coupe:-)


  • #22   5. jul Eller kig på Facebook Marketplace, der er en Lancia Beta Coupé 1975.


Kommentér på:
Køb af bil med heste til 20-årig

Annonce