Privatbenyttelsesafgift - salg af bil på papegøjeplader {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Kan sgu godt være det er et dumt spørgsmål, men så må i gerne grine.
Når man har en varebil på papegøjeplader, hvor der er betalt moms, og fx kan sælge sin bil til en person med momsnummer / til en erhvervsdrivende, vil den nye ejer så også skulle betale privatbenyttelsesafgift, selv om han bruger den til erhverv?
Sagen er den, at jeg tilbage i 2021 købte en (ift. prisniveauet på fx Bilbasen) meget billig varebil (Ford Grand C-Max 2,0 TDCI). Jeg havde forud for dette ofte brug for pladsen i en varebil (pga. min hobby mv.), så jeg slog til og købte bilen, da jeg fik den tilbudt.
Jeg er meget glad for bilen, og den kører godt og der har ikke været meget i vejen med den.
Men jeg må indrømme dels 1) at jeg "økonomisk" blev snydt lidt af, at jeg også skulle betale privatbenyttelsesafgift og 2) det piner mig, at vi snart runder 14.000 kr. i årlig grøn afgift / privatbenyttelsestillæg osv. Jeg overvejer derfor at sælge bilen.
Jeg ved godt, at der er en meget begrænset kundegruppe til en bil som denne, primært grundet de meget høje (bruger-) afgifter. Derfor er salgspriserne jo også derefter
Det er vel utænkeligt eller ikke særlig realistisk at kunne sælge bilen til en erhvervsdrivende - da momsen jo er betalt, og den vist er det man kalder for "momsdød"? Men hvis nu man fandt en erhvervsdrivende køber, vil han så også skulle betale privatbenyttelsesafgift, da momsen er betalt???
Hvis man overhovedet kan sælge sådan en bil til eksport, så går den vel til ingen penge???
Hører gerne jeres input og kommentarer - på forhånd tak!
PS: Har undersøgt muligheden for at få bilen på hvide plader. Men det er stadig alt for dyrt - både afgiftsmæssigt og også med alt det der skal laves om (sæder i bilen osv. osv. osv.)
dec 2019
Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 317
Den optimale køber er en erhvervdrivende som vil købe den og registere den som halv privat/ halv erhverv. Så køber de den som privat med moms, holder km- regnskab, betaler kun 50% af privatbenyttelsesafgift.
Men det er jo stadig de her 11.000 i vægtafgift.
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 125 Annoncer: 23 Emner: 39 Svar: 303
Men ja, du hat tabt noget værdi i momsdifferencen, når du skal sælge den videre, men du kan være heldig mht eksport i forhold til prisen du har givet og så den afgift du får retur, hvis bilen altså stadig har en vis handelsværdi herhjemme.
Hvilken årgang er den og hvor mange km har den kørt, og den vedligeholdt?
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 3 Emner: 216 Svar: 867
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 3 Emner: 216 Svar: 867
Jeg har seriøst ingen anelse, om der er et eksportmarked for sådan en bil? Det er vel kun i DK, at man kan få en Grand C-Max uden bagsæder?
Jeg er sådan lidt splittet mht. bilen. Den er megadyr i vægt- / grøn- / privat benyttelsesafgift, men jeg er rigtig glad for bilen, den har været rimelig driftssikker, og den står rigtig, rigtig flot i lakken - så jeg gider heller ikke give den væk for en slik - men det er godt nok en større kamel at sluge de to gange om året, hvor der dumper en regning ind af brevsprækken på små 7.000 kr.
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 125 Annoncer: 23 Emner: 39 Svar: 303
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.533
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 125 Annoncer: 23 Emner: 39 Svar: 303
Privatbenyttelsesafgift - salg af bil på papegøjeplader