{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.192 visninger | Oprettet:

Privatbenyttelsesafgift - salg af bil på papegøjeplader {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Kan sgu godt være det er et dumt spørgsmål, men så må i gerne grine.

Når man har en varebil på papegøjeplader, hvor der er betalt moms, og fx kan sælge sin bil til en person med momsnummer / til en erhvervsdrivende, vil den nye ejer så også skulle betale privatbenyttelsesafgift, selv om han bruger den til erhverv?

Sagen er den, at jeg tilbage i 2021 købte en (ift. prisniveauet på fx Bilbasen) meget billig varebil (Ford Grand C-Max 2,0 TDCI). Jeg havde forud for dette ofte brug for pladsen i en varebil (pga. min hobby mv.), så jeg slog til og købte bilen, da jeg fik den tilbudt.

Jeg er meget glad for bilen, og den kører godt og der har ikke været meget i vejen med den.

Men jeg må indrømme dels 1) at jeg "økonomisk" blev snydt lidt af, at jeg også skulle betale privatbenyttelsesafgift og 2) det piner mig, at vi snart runder 14.000 kr. i årlig grøn afgift / privatbenyttelsestillæg osv. Jeg overvejer derfor at sælge bilen.

Jeg ved godt, at der er en meget begrænset kundegruppe til en bil som denne, primært grundet de meget høje (bruger-) afgifter. Derfor er salgspriserne jo også derefter

Det er vel utænkeligt eller ikke særlig realistisk at kunne sælge bilen til en erhvervsdrivende - da momsen jo er betalt, og den vist er det man kalder for "momsdød"? Men hvis nu man fandt en erhvervsdrivende køber, vil han så også skulle betale privatbenyttelsesafgift, da momsen er betalt???

Hvis man overhovedet kan sælge sådan en bil til eksport, så går den vel til ingen penge???

Hører gerne jeres input og kommentarer - på forhånd tak!

PS: Har undersøgt muligheden for at få bilen på hvide plader. Men det er stadig alt for dyrt - både afgiftsmæssigt og også med alt det der skal laves om (sæder i bilen osv. osv. osv.)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Privatbenyttelsesafgift - salg af bil på papegøjeplader
  • Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    dec 2019

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 310
    #1   20. jul Altså mig bekendt, hvis du sælger til en erhvervdrivende som kører 100% erhverv i bilen, skal de ikke betale privatstrafafgift. De kan jo så ikke trække moms fra som du siger, på købsprisen.

    Den optimale køber er en erhvervdrivende som vil købe den og registere den som halv privat/ halv erhverv. Så køber de den som privat med moms, holder km- regnskab, betaler kun 50% af privatbenyttelsesafgift.
    Men det er jo stadig de her 11.000 i vægtafgift.


  • #2   21. jul Når den er registeret til erhverv, så er der ingen privatanvendelses afgift.
    Men ja, du hat tabt noget værdi i momsdifferencen, når du skal sælge den videre, men du kan være heldig mht eksport i forhold til prisen du har givet og så den afgift du får retur, hvis bilen altså stadig har en vis handelsværdi herhjemme.

    Hvilken årgang er den og hvor mange km har den kørt, og den vedligeholdt?


  • #3   28. jul @Brian S - Tak for kommentaren, ja den er selv med 50% privatbenyttelsesafgift meget dyr i "vægtafgift", desværre.

  • #4   28. jul @Daniel R - Tak for kommentaren. Det er en årgang 2013, og den har kørt godt 155.000 km. Den har ikke fået service på aut. værksted siden 2020, men jeg skifter selv olie og filter for hver 10.000 km. eller mindst 1 x pr. år, og skifter øvrige filtre osv. efter forskrifterne. Den har fået skiftet olie på gearkassen ved 56.000 / 76.000 ved 117.000 og jeg forventer at skifte igen meget snart.

    Jeg har seriøst ingen anelse, om der er et eksportmarked for sådan en bil? Det er vel kun i DK, at man kan få en Grand C-Max uden bagsæder?

    Jeg er sådan lidt splittet mht. bilen. Den er megadyr i vægt- / grøn- / privat benyttelsesafgift, men jeg er rigtig glad for bilen, den har været rimelig driftssikker, og den står rigtig, rigtig flot i lakken - så jeg gider heller ikke give den væk for en slik - men det er godt nok en større kamel at sluge de to gange om året, hvor der dumper en regning ind af brevsprækken på små 7.000 kr. smiley smiley smiley


  • #5   29. jul Når den ikke har kørt mere, så burde du få en fin pris for den, også selvom det er til eksport.

  • #7   29. jul Hvis export af den slags bil var en succes, så ville de ikke blive solgt til foræringspris.


  • #8   30. jul Måske, mne det kommer vel også an på hvor mange der kører af samme model i eks polen eller hvor de bliver eksporteret til.

Kommentér på:
Privatbenyttelsesafgift - salg af bil på papegøjeplader

Annonce