616 visninger
|
Oprettet:
Køb af brugt Fiat 500c - god ide? {{forumTopicSubject}}
Min venindes mand, der er mekaniker, sælger en brugt FiatFiat 500c fra 2010 til 30.000 kr.
Den har kørt 237.000 km, den er nysynet, ny serviceret, nyt oliefilter, ny forrude, ny ac kondensor.
Lige nu leaser jeg, så rent økonomisk ville Fiat’en kun skulle køre 15 måneder uden fejl for at den har betalt sig ind.
Virker det som et fint tilbud? Tør man købe en så gammel bil? Og er der nogle vigtige ting som jeg skal sikre mig at få svar på fra køber inden evt køb?
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.262
Det er ikke en skidt ting at noget er skiftet ud, for det betyder at du ikke behøver.
Stumperne til den er ret billige, men den bruger dem også lidt oftere. Vil du have noget stabilt (og røv sygt) så vælg noget toyota.
Kan du ikke skrue selv/er gode venner med nogen som kan, skal du nok overveje det. Med 237k km, vil du kunne opleve at diverse undervogns komponenter står af, men igen de er ikke super dyre.
Jeg ville nok forvente at du kan klemme 3-5 år ud af den uden det bliver rigtigt dyrt. Så er bilen omkring de 18 år gammel og det vil vise sig på de fejl der dukker op.
En enkelt ting man skal tænke over er, hvorfor vil en mekaniker af med en bil. Det er altid lidt penibelt.
Personligt ville jeg tage chancen og se hvad der sker. Men du bør sikre dig at du har opsparing til at tage 1-2 regninger i 5000kr klassen.
De par ford ka'erjeg har set har haft det imponerende godt i forhold til rust. Så antager at fiat 500 nok er det samme.
Tænk over hvor længe du forventer den holder, og vær klar over at du en dag står over for en reparation hvor du skal sige stop. Det sidste er skidesvært fordi man altid tænker men jeg har jo lige ofret 5-10k på at få den fikset.
Generelt bør man have en med som ved lidt om biler, og alternativt køre den til en anden mekaniker og lige få den tjekket. Det sidste er i min verden efter handlen (på en 30k bil). Mest så du ikke kører rundt i en dødsfælde. Bed vedkommende om at vurdere om det giver mening at smide rustbeskyttelse efter den.
Det sværeste ved at købe gamle biler er to ting: RUST, og fejl som ejeren har opdaget, men kun dukker op ind imellem. Det er set ofte at folk ikke når hjem med bilen, fordi den er gået i stykker.
Mine unger racer rundt i en ka men de reagere ikke på stress signaler fra bilen, det er temmeligt vigtigt at man gør det på ældre biler, ellers ender du i en vejside sammen med falck eller det som er værre. Jeg tager derfor en tur indimellem for at høre efter mislyde etc.
Og med så gammel bil, så sørg for at få falck/dansk autohjælp aftale på den, for du får brug for det en dag.
Man lærere meget af at have gamle biler, og man kan spare en del. Man kan også brænde fingrerne, det er dog oftest folk som forelsker sig i store og dyre, men gamle biler der kommer rigtigt galt afsted.
Vil du have en smertefri og forudsigelig verden, så start ny leasing aftale. Vil du spare lidt og lære lidt om biler, så køb den 500 og hyg dig med det, og med lidt held er det en overskuds forretning.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Man leaser kun fordi man ikke gider bøvlet med en ny bil og man kan kaste den i hovedet op leasing selskabet når den bryder sammen og sige "jeres bil er i stykker fix den"
Hvor imod du står med en ejendel og faste udgifter ved at eje. Du kan gøre hvad du vil med bilen. men du kan også risikere den skal op værksted og der er egen lomme det betales...
Jeg ville aldrig købe en ny bil jeg ville lease.
Men en fiat 500 til 30.000 tja det minimal hvad man kan tabe og man har ikke de faste betalinger (plus efter endt leasing skal du igen står med en udbetaling til en anden bil)
Køb af brugt Fiat 500c - god ide?