Afbalancering / Mangel på samme? {{forumTopicSubject}}
Hejsa,
Min viden indenfor dæk og biler osv. rækker desværre ikke så langt - så jeg skriver lidt desperat herinde om hjælp. Jeg håber virkelig at I kan hjælpe.
Jeg har købt nogle nye alufælge med vinterdæk, og jeg kunne næsten ikke vente til jeg kom ned og fik dem monteret i dag. Til min store overraskelse sagde ham fra værkstedet, at dækkene havde helt op imod 200 gram (!) monteret på indersiden, og jeg havde læst mig til at (næsten) alt over 60 gram, så er der noget som det ikke skal være. Han påtalte det også, og sagde at jeg godt kunne risikere at det ikke vil være ligeså "lækkert" at køre med, og at jeg kunne risikere lidt med styringen.
Jeg ved som sagt intet om det, og jeg har søgt mig rundt på alverdens forums og sider - og kun herinde har jeg kunne finde noget som mindede lidt om.
Hvad vil være rigtigt at gøre her? Skal jeg køre til et dækcenter og få dem til at kigge på fælg/dæk? Hvad vil sådan noget typisk koste?
Ud over det, så havde jeg ikke møtrikker med - så de brugte dem som var med mit sommerdæk - han sagde jeg skulle komme igen om 5-6 dage så han lige kunne spænde efter alt efter om det var helt ude i hampen eller ej. Men jeg vil jo gerne komme ham i forkøbet, og evt. have nogle møtrikker med til om 5-6 dage når jeg skal forbi igen.
Hvordan finder jeg ud af, hvilken størrelse jeg skal bruge?
nov 2005
Følgere: 165 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.195
Er der noget galt.
Enten er den ham der afbalancere hjulet
Der ikke kan finde ud af det
Eller maskinen skal kalibrees
Eller fejl på fælg eller dæk
Hvis der skulle så meget på
Løsner man dækket og drejer det
Har man en nye afbalancerings maskine, kan den fortæller hvor meget man skal dreje det
Har man ikke det
Så drejer man det en 1/4 omgang og afbalancere det igen og ser om man skal dreje det mere
Men 200 gram er for meget
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 144 Svar: 7.991
Hvis der er fejl på dæk eller fælg... Hvad nytter det at dreje dækket? Det forsvinder fejlen jo ikke af
nov 2005
Følgere: 165 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.195
Men nu stå jeg ikke med det dæk og fælg
Så kan kun skrive hvad man skal kigge efter ;0)
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 144 Svar: 7.991
Læg lige mærke til at han ikke engang nævner noget med at den ryster under kørsel? Han bekymring skabt udelukkende ved at tælle vægtklodser på måske et perfekt afbalanceret hjul. Det er sgu da muligt, at der er 150 gram ubalance i fælgen pga. den ene eger er lidt tykkere end den anden (som på ingen måde har indflydelse på kørslen) og der er 50 gram ubalance i dækket, som er helt normalt. Så ligger begge ubalancer måske i samme side af hjulet. Så bliver der lagt en modvægt på 200 gram, hvilket er præcis det, der skal til for at hjulet kommer ned i 0 gram ubalance.
Men så kegler man rundt mellem dækcentre og bruger penge på alt muligt unødvendigt, fordi en eller anden kegle derhjemme fortalte ham, at der ikke må være 200 gram vægtklodser på et hjul...?
Kør på de hjul og konstater først, at der ER noget galt, inden du lægger flere penge ud til din dækmand.
okt 2024
Emner: 1 Svar: 1
Beklager at jeg ikke lige får svaret før nu.
Lige en kort update.
Jeg har haft læst jeres svar og fået lidt input - så tusind tak for det.
Det endte med at jeg kørte ned til mit lokale dækcenter.
Her fik alle 4 fælge en ny afbalancering som en second opinion. Og det var godt at jeg gjorde det - der blev fjernet så meget, at alle dæk nu "kun" har mellem 50 og 60 gram på hvert dæk - og jeg kan, nu hvor jeg ikke har de ekstra gram på, godt mærke at den kører bedre ved lave hastigheder 50-60-70 km/t.
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 48 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.551
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 2 Biler: 1 Svar: 44
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 144 Svar: 7.991
Så at bilen kører bedre ved 50 km/t efter en afbalancering, er desværre det man kalder for "placebo effekten"
Afbalancering / Mangel på samme?