{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
852 visninger | Oprettet:

Joggi
Joggi
Tilmeldt:
8. okt
Emner: 1 Svar: 1

Afbalancering / Mangel på samme? {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

Min viden indenfor dæk og biler osv. rækker desværre ikke så langt - så jeg skriver lidt desperat herinde om hjælp. Jeg håber virkelig at I kan hjælpe.

Jeg har købt nogle nye alufælge med vinterdæk, og jeg kunne næsten ikke vente til jeg kom ned og fik dem monteret i dag. Til min store overraskelse sagde ham fra værkstedet, at dækkene havde helt op imod 200 gram (!) monteret på indersiden, og jeg havde læst mig til at (næsten) alt over 60 gram, så er der noget som det ikke skal være. Han påtalte det også, og sagde at jeg godt kunne risikere at det ikke vil være ligeså "lækkert" at køre med, og at jeg kunne risikere lidt med styringen.

Jeg ved som sagt intet om det, og jeg har søgt mig rundt på alverdens forums og sider - og kun herinde har jeg kunne finde noget som mindede lidt om.

Hvad vil være rigtigt at gøre her? Skal jeg køre til et dækcenter og få dem til at kigge på fælg/dæk? Hvad vil sådan noget typisk koste?

Ud over det, så havde jeg ikke møtrikker med - så de brugte dem som var med mit sommerdæk - han sagde jeg skulle komme igen om 5-6 dage så han lige kunne spænde efter alt efter om det var helt ude i hampen eller ej. Men jeg vil jo gerne komme ham i forkøbet, og evt. have nogle møtrikker med til om 5-6 dage når jeg skal forbi igen.
Hvordan finder jeg ud af, hvilken størrelse jeg skal bruge?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Afbalancering / Mangel på samme?
  • #1   9. okt Hvis der skal 200 gram på
    Er der noget galt.

    Enten er den ham der afbalancere hjulet
    Der ikke kan finde ud af det
    Eller maskinen skal kalibrees

    Eller fejl på fælg eller dæk

    Hvis der skulle så meget på
    Løsner man dækket og drejer det
    Har man en nye afbalancerings maskine, kan den fortæller hvor meget man skal dreje det

    Har man ikke det
    Så drejer man det en 1/4 omgang og afbalancere det igen og ser om man skal dreje det mere

    Men 200 gram er for meget


  • #2   9. okt #1

    Hvis der er fejl på dæk eller fælg... Hvad nytter det at dreje dækket? Det forsvinder fejlen jo ikke af smiley


  • #3   9. okt Nej

    Men nu stå jeg ikke med det dæk og fælg
    Så kan kun skrive hvad man skal kigge efter ;0)


  • #4   10. okt #3

    Læg lige mærke til at han ikke engang nævner noget med at den ryster under kørsel? Han bekymring skabt udelukkende ved at tælle vægtklodser på måske et perfekt afbalanceret hjul. Det er sgu da muligt, at der er 150 gram ubalance i fælgen pga. den ene eger er lidt tykkere end den anden (som på ingen måde har indflydelse på kørslen) og der er 50 gram ubalance i dækket, som er helt normalt. Så ligger begge ubalancer måske i samme side af hjulet. Så bliver der lagt en modvægt på 200 gram, hvilket er præcis det, der skal til for at hjulet kommer ned i 0 gram ubalance.

    Men så kegler man rundt mellem dækcentre og bruger penge på alt muligt unødvendigt, fordi en eller anden kegle derhjemme fortalte ham, at der ikke må være 200 gram vægtklodser på et hjul...?

    Kør på de hjul og konstater først, at der ER noget galt, inden du lægger flere penge ud til din dækmand.


  • Joggi
    Joggi Tilmeldt:
    okt 2024

    Emner: 1 Svar: 1
    #5   15. okt Hej alle!

    Beklager at jeg ikke lige får svaret før nu.
    Lige en kort update.

    Jeg har haft læst jeres svar og fået lidt input - så tusind tak for det.

    Det endte med at jeg kørte ned til mit lokale dækcenter.
    Her fik alle 4 fælge en ny afbalancering som en second opinion. Og det var godt at jeg gjorde det - der blev fjernet så meget, at alle dæk nu "kun" har mellem 50 og 60 gram på hvert dæk - og jeg kan, nu hvor jeg ikke har de ekstra gram på, godt mærke at den kører bedre ved lave hastigheder 50-60-70 km/t.


  • #6   15. okt En ægte happy ending.

  • #7   15. okt Godt at høre. Mange vægtklodser på en fælg er tit pga dækskift, hvor man ikke har fjernet de gamle klodser før afbalanceringen. Så smider man bare nogle flere på. Det har jeg set ved flere lejligheder.

  • #8   15. okt Lige en bemærkning... Man behøver sådan set overhovedet ikke afbalancere sine hjul, hvis ens bils hastighed ikke overskrider 80km/t. Især ikke for at køre 50... Ubalance bliver først mærkbar, når centrifugalkræften er høj nok og det er den først ved hurtigere hjulrotationer. Selvfølgelig, hvis man har flere KILO ubalance, så burde man kunne mærke ved endnu lavere hastigheder, men 200 gram ubalance først kan mærkes ved 90 km/t og 100 gram ved 110 km/t og derover kan man mærke ned til 15 gram ubalance - afhængigt af hvilken bil man har.
    Så at bilen kører bedre ved 50 km/t efter en afbalancering, er desværre det man kalder for "placebo effekten" smiley


Kommentér på:
Afbalancering / Mangel på samme?

Annonce