Taksator - dækmønster {{forumTopicSubject}}
Hej.
Sagen er den at jeg for ikke så lang tid siden kørte galt i min bil, da jeg på motorvejen møder en kæmpe pøl af vand på flere meter og bilen skrider ud.
Jeg opdager så at mit dækmønster i bag ikke har det alt for godt. Det yderste spor kan jeg enkelte steder måle til lige under 1,6 andre steder over 1,6. Sporet længere inde måler dog over 2mm. Målt med digital dækspor måler.
Dog hvis jeg måler med en skydelærer siger den 2.mm på yderste spor.
For dækkende måler imellem 3-4mm.
Spørgsmålet går så på om taksator kigger på dette?. Er i tvivl om taksator overhovedet kommer ud, eller om værkstedet blot sender billeder af bilens skader.
Bilen er højst sandsynligt totalskadet.
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 182
Om love og regler er retfærdige skal jeg ikke dømme.
Men dæk-Bremser-Styretøj Det skal bare være 100 % Det er min holdning
sep 2007
Følger: 5 Følgere: 2 Biler: 3 Svar: 152
Du har åbenbart glemt hvad man kikker efter før kørsel
Men tænker det lige ligger på kanten med dine målinger til din fordel.
Der er en årsag til krav om mindst 1.6mm mønster
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.385
#1 - Ja hvis det ikke er nævnt i betingelserne som et punkt der får forsikringen til at frafalde, så bør den dække.
Ud over det, er jeg helt enig i dine betragtninger. Tingene skal naturligvis være iorden.
#2 - Det er gætteri fra din side. Ansvarsforsikringen gælder f.eks altid uanset om man har kørekort eller ej, om man er sprit stiv, eller man kører hjernedødt for hurtigt - og der skal et sæt meget specifikke omstændigheder til for at de kan kræve erstatning.
Kasko er dog anderledes, for den er ikke lovpligtig, så der kan selskabet 100% selv bestemme om de dækker - men det vil stå i forsikringsbetingelserne.
Står det ikke at forsikringen frafalder på grund af f.eks dækmønster, så gælder den.
Du har åbenbart glemt at mennesker er mennesker, og at mennesker laver fejl - og nogle gange er der ting man ikke gør af forskellige årsager, som f.eks at kontrollere dækmønster osv før hver tur. Det gør du heller ikke selv.
apr 2024
Emner: 1 Svar: 9
Det er ikke ligesom til syn hvor færdsels styrelsen nogle gange kommer forbi synshallen efter bilen er trykket ind som godkendt og tjækker om bilen ren faktisk er i stand til at gå igennem syn.
Jeg har personligt aldrig oplevet at de kommer og tjækker bilen medmindre den ligger lige på grænsen mellem noget der kan fikses og noget der er totalskadet
Lige pt så er dæk kun ulovlige hvis de måler under 1,6 i midten af mønstret. Har synet biler før hvor de var slidt fladt ude i siderne men stadig over 1,6 i midten af mønstret.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.737
Hvis dækket er under mål ude i siderne står styretøjet jo forkert, eller noget er slidt.
apr 2024
Emner: 1 Svar: 9
nov 2005
Følgere: 166 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.120
Der skal være over 1,6 mm på 75% af breden
Så hvis en bil slider dæk lidt skæv og der næsten ingen mønster er i siderne
Betyde ikke noget til syn.
Vi har nemlig tit undret os, når vi har klargjort kunder biler til syn
Og vi har skiftet dæk
At man så ser andre der har været til syn med væsentlige mere slidte dæk
Hvor der er gået gennem syn
Så jeg spurgte ham ad vi synger biler ved
Og han sagde det med de 75%
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 182
Det burde bar være hele den flade som har vej greb. Der er masser af biler som har svært ved at blive på vejen.
Bare DMI skriver om lidt sne så har autohjælp travlt
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.406
lyder mere som for lavt dæktryk .
Taksator - dækmønster