{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
219 visninger | Oprettet:

firmabil vs. egen bil {{forumTopicSubject}}

hej alle biltosser,

da jeg har fået nyt arbejde som chef, er jeg fuld igang med at undersøge om jeg skal hoppe på firmabil ordningen hos mit nye arbejdssted,. Har jeg overset noget med denne beregning? bemærk venligst at dette er helt nyt for mig,

se nedenstående chatGPT snak;:

Her er den opdaterede beregning med opladning på **600 kr.** for firmabilen.

### 1. **Nuværende situation (billån)**
- **Billån**: 4.500 kr./mdr.
- **Forsikring**: 1.000 kr./mdr.
- **Vedligeholdelse/service**: 200 kr./mdr.
- **Opladning**: 600 kr./mdr.

**Samlede omkostninger for din nuværende elbil**:
- 4.500 kr. (lån)
- 1.000 kr. (forsikring)
- 200 kr. (vedligeholdelse)
- 600 kr. (opladning)

**Samlet: ca. 6.300 kr. om måneden**.

### 2. **Firmabil (Tesla Model Y Performance)**
- **Bruttobeskatning**: 8.700 kr./mdr.
- Nettoomkostning (ved 55-56 % marginalskat): **4.350 kr./mdr.**
- **Opladning**: 600 kr./mdr. (samme som din nuværende elbil)
- Forsikring, vedligeholdelse og grøn ejerafgift er inkluderet i firmabilen.

**Samlede omkostninger for firmabil**:
- 4.350 kr. (netto beskatning)
- 600 kr. (opladning)

**Samlet: ca. 4.950 kr. om måneden**.

### 3. **Sammenligning**

| **Udgift** | **Nuværende elbil** | **Firmabil (Tesla)** |
|-----------------------------|------------------------|------------------------|
| Månedlig betaling/lån | 4.500 kr. | 4.350 kr. (netto) |
| Forsikring | 1.000 kr. | Inkluderet |
| Vedligeholdelse/service | 200 kr. | Inkluderet |
| Grøn ejerafgift | 0 kr. | Inkluderet |
| Opladning | 600 kr. | 600 kr. |

**Samlede estimerede udgifter**:
- Nuværende elbil: **6.300 kr. om måneden**
- Firmabil: **4.950 kr. om måneden**

### 4. **Konklusion**
- Ved at vælge firmabil kan du spare **ca. 1.350 kr. om måneden** sammenlignet med din nuværende bil.
- Firmabilen dækker forsikring, vedligeholdelse og ejerafgift, og du slipper for at betale disse omkostninger selv.
- Opladningen for begge biler er den samme, så forskellen i omkostningerne ligger primært i bruttobeskatningen og de ekstra biludgifter.

At vælge firmabil virker økonomisk fordelagtigt, og du får samtidig en nyere bil med færre bekymringer om administration og vedligeholdelse.

Hvad tænker i? har jeg det hele med? kom gerne med jeres tanker?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  firmabil vs. egen bil
  • #1   i går kl. 13:34 Jeg har netop lavet en sammenligning mellem min nuværende elbil og muligheden for at vælge en firmabil (Tesla Model Y Performance). Her er, hvordan tallene ser ud:

1. Nuværende situation (billån):

Billån: 4.500 kr./mdr.
    Forsikring: 1.000 kr./mdr.
    Vedligeholdelse/service: 200 kr./mdr.
    Opladning: 600 kr./mdr.
    Samlet: ca. 6.300 kr. om måneden.

2. Firmabil (Tesla Model Y Performance):

Bruttobeskatning: 8.700 kr./mdr.
    Nettoomkostning (ved 55-56 % marginalskat): 4.350 kr./mdr.
    Opladning: 600 kr./mdr.
    Forsikring, vedligeholdelse og grøn ejerafgift er inkluderet i firmabilen.
    Samlet: ca. 4.950 kr. om måneden.

Sammenligning:

Nuværende elbil: 6.300 kr. om måneden
    Firmabil: 4.950 kr. om måneden
    Konklusion:
    Ved at vælge firmabil kan jeg spare omkring 1.350 kr. om måneden. Firmabilen dækker forsikring, vedligeholdelse og ejerafgift, hvilket giver mig færre bekymringer og en økonomisk fordel. Opladningsomkostningerne er de samme for begge biler, så forskellen ligger primært i bruttobeskatningen og de ekstra biludgifter. Hvis jeg vælger firmabilen, får jeg både økonomisk besparelse og lettere administration af biludgifterne.

• #2   i går kl. 15:24 Er opladning ikke med i firmabilsordningen?

• #3   i går kl. 16:55 Hvis man har firmabil og bliver beskattet af fri bil skal man ikke selv afholde udgifter til opladning.
    Så det vil være arbejdsgiver som skal betale for det.

• #4   i går kl. 18:10 Se nu er bilen jo også en udgift for firmaet, herfor kan man oftest få betydeligt mere i brutto løn ved at benytte egen bil. Hertil er det også ofte kotume i hvert fald i min branche at man får X antal tusinde til at holde egen bil for.
    Der er også kørselsfradrag + rente fradrag ved egen bil.
    Du afdrager jo også på bilen så der kommer en friværdi.
    Jeg har fravalgt fri bil, og får på den bekostning også en god pose penge mere i løn.

Nu er en ellert billig i beskatning + især beskatningen af miljø afgifterne.
    Det vil jeg pt ikke have, skulle jeg have en firmabil skulle det være noget Passat B9 / BMW 5. I diesel bliver det herre røvhamrende dyrt.

• harmonikaen
    harmonikaen Online Tilmeldt:
    apr 2004

Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 14 Svar: 1.263
    #5   3 timer siden der er som nævnt flere ting med i det.
    Du mister kørselsfradrag og rentefradrag på lånet så det alene kan hurtigt æde en stor del af de 1350 kr hvis ikke det hele og mere til (kommer an på afstand og dit lån).
    Firmaet skal betale for opladning, også for den del du bruger privat. Så dit private brug af bilen har også ret stor betydning. Hvis du kører meget privat (evt. kør selv ferie sydpå) så giver det en ret stor besparelse.
    En stor fordel ved firmabil er at du ikke skal bekymre dig over service,reparationer og løbende vedlighold som dæk, sprinklervæske osv. Og den tryghed kan være en ret stor fordel ved firmabilen.
    En stor fordel ved privatbil er kørselsgodtgørelse for at bruge den arbejdsmæssigt.
    Min hustru kørte som sælger på et tidspunkt og i vores tilfælde var det klart det bedste økonomisk at hun brugte vores privatbil. Faktisk gav det et månedligt plus på 4-5.000 i forhold til firmabilen.

Kommentér på:
firmabil vs. egen bil

Annonce