1.016 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
15 Svar
El abonnement eller uden? El abonnement eller uden?
Jeg er nybegynder i el biler og mangler lidt viden om hvordan man betaler for el.
Jeg kan se at hos clever koster et abonnement 900 kr. det lyder dog ret dyrt hvis man kun bruger bilen i weekenden.
Så antager at et abonnement ikke giver mening i det tilfælde og det bedre kan betale sig at lade den op hvor man nu kan finde en ladestander, eller kræver det et abonnement overhovedet kunne bruge ladestandere?
0 synes godt om
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.391
Jeg lader sjældent andre steder end på mit arbejde med en 11kw lader.
Du skal finde dit kørselsbehov før du ved hvilken lade løsning der dur til det.
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 49 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.617
De fleste tankstationer kan du lade på jo.
feb 2025
Emner: 1 Svar: 2
Bor på 2. Sal så kan ikke have en ledning udad vinduet hvis det er en ting.
Og så var det også for at afklare om det kræver et abonnement for overhovedet at få adgang til lade standere.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.425
Clever har et abonnement som du beskriver, men der er mange andre muligheder for blot at betale pr kWh du lader på de forskellige standere
For de 900,- kan du lade op imod 300kWh pr måned hvis du ikke bruger de helt dyre og hurtigste ladere
Så alt efter hvor langt du kører pr kWh kan du lave et lille regnestykke i forhold til hvad den bedste løsning er for dig
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.305
Ellers hvis det skal være billigt, find en bil der kan holde syn 2 år til ca 10,000kr hvis du dividere det med 2 år og de weekender du køre er det billigt.
husk på, 5 dage hver uge samler bilen bare (støv og bremserust) Så der bruger du ikke brændstof.
sep 2023
Svar: 50
El på lynladeren: 3,75kr/kWh. Med 5km/kWh, koster det 75 øre til energi på elbilen.
Listepris, oktan95: 15,59 kr. Med 17 km/l koster det 91 øre til energi på benzinbilen.
Det er 16 øre pr. kilometer i elbilens favør.
Til gengæld er forsikringspræmie og indkøbspris på elbilen markant højere ift. brændstofbilen.
Reparationsomkostninger på elbiler er markant højere end brændstofbilen.
Afskrivning på elbilen er ukendt, men høj.
Designlevetiden på en brændstofbil er 10år/250.000km. For elbilen er det 8år/160.000km.
Hvis du ikke kan hjemmelade er det ikke økonomisk rentabelt at køre elbil. Der skal være et markant årligt kørselsbehov før det er rentabelt at køre elbil.
feb 2025
Emner: 1 Svar: 2
Som jeg lige har set så er det en del dyrere at få beboer licens med en benzin bil sammenlignet med en elbil men i det større regnskab er det nok ikke det som er argument for elbil
Så det kan være det er bedre med en “god” brugt benzin bil til 2 voksne og 1 barn med autostol og plads i bagagerum til 14 dage i sommerhus
jan 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 88
Klavs, du glemmer nogle væsentlige ting i dit regnestykke..
Elbilen har langt fra de samme omkostninger til service.
Grøn ejerafgift på elbilen er markant lavere..
El prisen hos Shell kan findes væsentlig billigere hos konkurrenterne.
Du påstår at reparationsomkostningerne på en elbil er markant højere end på en benzinbil.. Hvad bygger du den påstand på ??
Det er faktisk omvendt..
sep 2023
Svar: 50
Det er muligt du har ret. Men alle elbiler skal også til service hvis fabrikantens garanti skal opretholdes. Den service fås ikke gratis.
Grøn ejerafgift _kan_ være lavere.
Jeg har taget udgangspunkt i dags dato listepriser på energi til fremdrift af biler. Indsæt selv de tal der synes korrekte. Vær ærlig.
FDM motorblad, en af bladene fra Q4/24 belyste den gennemsnitlige forsikringsreparationspris på en elbil var næsten dobbelt op (brændstof: 8500 kr. Elbil: 15500 kr.)
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 158 Svar: 6.443
dæk på elbil er i udgangspunktet større og dyre end brændstofsbiler samt elbilen slider dem hurtigere grundet vægt og moment
og forsikring af elbil er også dyrere
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.425
Hvorfor skal man ikke købe en elbil bare fordi man kun kører i weekenden, men i stedet for gå efter en gammel bil uden komfort og moderne sikkerhedsudstyr?
Din mitsubishi kører da enten ikke meget mere end i weekenderne, eller også kører den ufatteligt mange små ture og koldstarter og det er da bestemt heller ikke godt for en bil
Jeg kender flere som kører 30.000+ km om året for under 11.000 kr ved fast abonnemt ved clever. Det er da ret svært at gøre billigere
Du kan finde ladning på offentlige ladere til under 3 kr pr kWh hvis du har tid og vente på ladningen er færdig, og med 5 km pr kWh er det vel billigere end benzin alternativet
Service for elbilerne er som udgangspunkt billigere end fossil, men der er nogle meget dyre komponenter som kan gå til og ødelægge det hele
Er det mærkeligt, at et er dyrere at udføre forsikringsskader på biler som er få år gamle, kontra benzinbiler som i gennemsnit måske er væsentligt ældre
Alle moderne biler er fyldt med sensorer, kameraer og lignende som nemt tager skade og derfor øger omkostningerne ved forsikringsskader
Det med dækkene er der mange holdninger til, og ja det er rigtigt hvis man altid skal vise hvor hårdt man kan accelere så koster det på bagdækkene
Men da jeg var ung og dem som havde råd kørte 325i E30, der holdt bagdæk altså heller ikke ret længe
Ja selvfølgelig koster elbilerne med 400hk mere i forsikring end en avensis med 140hk.
Men har biler med 300+ hk ikke altid kostet mere i forsikring end 1,8 modellerne uden turbo
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.290
Kører man meget lidt, ville jeg nøjes med en simpel aftale med Clever, Shell eller OK. Det giver en elendig pris pr kwh, men kører du kun i weekenden kan du roligt lade op hjemme om natten, hvor strøm er relativ billig.
Bor du i lejlighed eller lign og har ikke adgang til privat strøm, bliver antallet af kørte km og bilens effektivitet ret vigtig. For der balancere du muligvis på kanten af om det kan betale sig at "låse" sig til en leverandør.
Derudover er der lidt praktik, for er du ikke bundet til en leverandør til 900 kr, har du adgang til en hel del flere ladepunkter. Men kwh prisen kan blive ret giftig med de pakker de har. (som også nævnt ovenover).
Så antal km om mdr, og bil model eller km/kwh giver et ret direkte hint om hvad der er det rette.
Du kan jo altid starte med simpelt abonnement/aftale og så vurdere om du ryger over de 900 kr som Clever vil have for en pakke med 300kwh over en mdr.
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 49 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.617
Vi kan tage en Skoda Enyaq og en Skoda Octavia.
Enyaq skal serviceres hver andet år uanset kilometer.
En Octavia kan køre op til 30.000 eller 2 år mellem olie skift / service.
En Octavia skal på et et tidspunkt have tændrør.
Men der er sammenfald på bremsevæske / kølervæske / ac service / bremse service / pollen filter osv.
Ofte er en ellert betydeligt dyrere i bremse skift + dæk.
Tesla har ikke noget påkrævet service, men så kommer udgifter jo når den på grund af manglende vedligehold dumper til syn.
Men det er jo ikke bare det, for kigger du så på Clever’s 799,00 kr. løsning hvor du kan “lade løs”, så kan man hurtigt tanke benzin for flere penge - så ved “nok kilometer” kipper det klart til elbilens fordel.
Har man lader hjemme, så kan det også gøres billigt som regel.
Midt på dagen i dag (et dyrt døgn) ser det ud til. Her kan man lade til ca. 2,5 kr. og få 0,95 øre retur med et service abonnement, altså 1,55 kr. pr. KWh.
I min GTE vil jeg lade 10 kWh på til 15,5 kr. Det kan jeg så i dette vinter vejr køre ca. 35 km. på. Det kan jeg sgu ikke komme i nærheden af på en ren benzin bil i den størrelse.
En hjemme lade løsning er bare i de fleste tilfælde mest rentabel.
Nu ved vi ikke hvilken bil tråd starter egentligt kigger på.
Men et par småture i weekender, og nogen ugers ferie i DK.
Så tænker jeg bus / taxi + leje en bil i ferien er absolut billigst.
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 2 Biler: 1 Svar: 47
Jeg vil forelå en ladebrik til clever og en til e-om. Så er du stort set dækket ind, da disse samarbejder med mange andre.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 631 Annoncer: 1 Emner: 576 Svar: 15.797
El abonnement eller uden?