Auto-kommision - GRANTI??? {{forumTopicSubject}}
Hej Alle
Jeg overvejer at sælge min passat via en autokommision - men hvem står med garantien på den brugte bil?? Jf. købeloven er man jo forpligtet til 6 mdrs garanti og 2 års reklamationsret, men hvem skal afholde dette, hvis bilen sælges via en autokommision? Reelt set "sælger" jeg jo ikke bilen - det gør autokommisionen - men på den anden side er det jo min bil indtil den er solgt.
Er det så MIG eller AUTOKOMMISIONEN der bærer garantien?
og JA - købeloven gælder desværre også for private og "købt som beset" gælder desværre heller ikke mere... Er nemlig blevet røvrendt en gang før i en privathandel hvor køber mente det var mit ansvar at topstykket gik fordi hun ikke havde holdt øje med vandet... vandt heldigvis den sag i retten, men jeg GIDDER bare ikke have det BØWL igen.
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.643
okt 2003
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 103
Mener dog at jeg har læst i Bilmagasinet om en problemstilling der hedder at hvis bilen er solgt i kommision er der ikke tale om privathandel.
Er også bange for det var sælger (ejer) der havde ansvaret. Er ikke 100% sikker på det er rigtigt skal det lige siges.
Mvh Frank
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.735
aug 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 6 Emner: 197 Svar: 3.697
aug 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 6 Emner: 197 Svar: 3.697
Skal vi yde garanti, når vi sælger vores bil privat?
Vi overvejer at sælge vor bil privat, altså gennem fx Den Blå Avis. Er vi i den forbindelse bundet til garanti eller reklamation i forhold til køber af bilen? Kan køber senere komme med krav om erstatning eller deling af reparationsomkostninger eller lignende?
Advokat (L) Bjarne Henriksen, Ret&Råd Holstebro svarer:
Hvis I opfører jer ordentlig, så vil køber ikke kunne rejse krav imod jer efter handlens indgåelse. Med det at opføre sig ordentlig, mener jeg, at I skal give køber alle oplysninger om bilens skavanker og gøre det skriftligt - gem selv en kopi. På denne måde har I handlet loyalt overfor køber og kan derfor ikke blive erstatningsansvarlig eller ansvarlig for senere reparationsomkostninger. Garanti hæfter I kun for, hvis der er noget I har garanteret køber. Når handlen er indgået, og I loyalt har givet alle oplysninger om bilen, så er det køber, der har risikoen for, hvad det sker med bilen, efter handlen er indgået."
- hvorfor skal folk altid spille så kloge herinde uden at vide noget... suk...
hvis i TROR at i kender svaret, så gør lige opmærksom på at i bare gætter, istedet for at udlægge det som en sandhed...
mar 2003
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 10 Emner: 54 Svar: 872
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 5 Emner: 36 Svar: 4.379
mar 2006
Følger: 45 Følgere: 44 Biler: 4 Emner: 91 Svar: 1.454
Auto-kommision - GRANTI???