{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.428 visninger | Oprettet:

Auto-kommision - GRANTI??? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle

Jeg overvejer at sælge min passat via en autokommision - men hvem står med garantien på den brugte bil?? Jf. købeloven er man jo forpligtet til 6 mdrs garanti og 2 års reklamationsret, men hvem skal afholde dette, hvis bilen sælges via en autokommision? Reelt set "sælger" jeg jo ikke bilen - det gør autokommisionen - men på den anden side er det jo min bil indtil den er solgt.

Er det så MIG eller AUTOKOMMISIONEN der bærer garantien?

og JA - købeloven gælder desværre også for private og "købt som beset" gælder desværre heller ikke mere... Er nemlig blevet røvrendt en gang før i en privathandel hvor køber mente det var mit ansvar at topstykket gik fordi hun ikke havde holdt øje med vandet... vandt heldigvis den sag i retten, men jeg GIDDER bare ikke have det BØWL igen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Auto-kommision - GRANTI???
  • #1   31. maj 2007 man skal vel ik som privat person give 6 mdr. garanti når man sælger sin bil?

• #2   31. maj 2007 Rigtigt, der er INGEN garanti ved privathandel med mindre du giver en.

Mener dog at jeg har læst i Bilmagasinet om en problemstilling der hedder at hvis bilen er solgt i kommision er der ikke tale om privathandel.

Er også bange for det var sælger (ejer) der havde ansvaret. Er ikke 100% sikker på det er rigtigt skal det lige siges.

Mvh Frank

• #3   31. maj 2007 Købeloven gælder desværre for alle... også privat... så længe der er en køber og en sælger så gælder den... Kællingen jeg solgte min gamle polo til var da også indforstået med at den var købt som beset.. lige indtil hun ødelagde topstykket og fik sig en snak med FDM. Heldigvis havde jeg papaire på at toppen var blevet trykprøvet inden salg, så det kunne kun være hende der havde ødelagt den selv... DERFOR vandt jeg sagen...

• #4   31. maj 2007 Du skal ikke give hverken garanti eller reklamationsret som privat - MEN hvis du tilbageholder vigtige oplysninger kan du sagtens blive hevet i retten...

• #5   31. maj 2007 "
    Skal vi yde garanti, når vi sælger vores bil privat?

Vi overvejer at sælge vor bil privat, altså gennem fx Den Blå Avis. Er vi i den forbindelse bundet til garanti eller reklamation i forhold til køber af bilen? Kan køber senere komme med krav om erstatning eller deling af reparationsomkostninger eller lignende?

Advokat (L) Bjarne Henriksen, Ret&Råd Holstebro svarer:

Hvis I opfører jer ordentlig, så vil køber ikke kunne rejse krav imod jer efter handlens indgåelse. Med det at opføre sig ordentlig, mener jeg, at I skal give køber alle oplysninger om bilens skavanker og gøre det skriftligt - gem selv en kopi. På denne måde har I handlet loyalt overfor køber og kan derfor ikke blive erstatningsansvarlig eller ansvarlig for senere reparationsomkostninger. Garanti hæfter I kun for, hvis der er noget I har garanteret køber. Når handlen er indgået, og I loyalt har givet alle oplysninger om bilen, så er det køber, der har risikoen for, hvad det sker med bilen, efter handlen er indgået."

- hvorfor skal folk altid spille så kloge herinde uden at vide noget... suk...

hvis i TROR at i kender svaret, så gør lige opmærksom på at i bare gætter, istedet for at udlægge det som en sandhed... smiley

• #6   31. maj 2007 Ved kommisionssalg er det ejeren der bærer ansvaret, og ikke sælgeren...

• #7   31. maj 2007 Henrik M -> Præcis. Forhandleren kan ikke drages til ansvar for fejl på en bil solgt med kommision. Det er sælger af bilen som gør det.

• #8   31. maj 2007 det står inde på forbrug.dk at hvis du sælger gemmen en komision hænger du selv på garentien, da bilen regnes som solgt af en forhandler

Kommentér på:
Auto-kommision - GRANTI???

Annonce