Ang, bøvl med huggeren.... {{forumTopicSubject}}
Efter mit sidste indlæg her på bg som lød.
købte en motor som en 1,6 fik pudset ned, lakeret og monteret og da jeg så ville smide mit ny renoveret topstykke på. fandt jeg ud af det ikke passet... fordi det var fra en 1,6 og motoren er en 1,8
jeg kontakte så den hugger jeg havde købt den af.. og han ville da godt tage motoren igen og bytte den til en 1,6 (men nu er den jo pudset ned og blevet lakket) han ville også skaffe en styrbox ved en anden hugger til 1000kr plus moms den ville han så sælge mig til 750kr..
hvad kan jeg gøre ?? føler mig mega røvrendt !!!
(ligger også her http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=236978 )
har jeg læst lidt på købe loven.... ved ikke hvad i vil sige ???
(Købeloven)
Erstatning for mangler
§ 80. Lider køberen tab som følge af en mangel, kan han kræve skadeserstatning, hvis:
1. sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed,
2. sælgeren har givet køberen vildledende oplysninger, som han ikke havde føje til at anse for korrekte,
3. sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om en mangel, som han kendte eller burde kende,
4. genstanden savner egenskaber, som må anses tilsikrede, eller
5. mangelen efter købets indgåelse er forårsaget ved sælgerens forsømmelse.
Stk. 2. Ved køb af genstande bestemt efter art kan køberen endvidere kræve skadeserstatning efter § 43, stk. 3.
§ 43. Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen, såfremt den leverede genstand lider af en mangel, hæve købet eller kræve omlevering eller fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen.
Stk. 2. Må manglen anses som uvæsentlig, kan købet dog ikke hæves eller omlevering fordres, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt eller har kendt manglen på et sådant tidspunkt, at han uden urimelig opofrelse havde kunnet skaffe mangelfri genstand.
Stk. 3. Sælgeren er, selv om han er uden skyld, pligtig at betale skadeserstatning dog således, at bestemmelserne i § 24 finder tilsvarende anvendelse.
§ 24. Ved køb af genstande, bestemte efter art, er sælgeren, selv om forsinkelsen ikke kan tilregnes ham, pligtig til at svare skadeserstatning, medmindre han har forbeholdt sig fritagelse derfor, eller muligheden af at opfylde aftalen må anses for udelukket ved omstændigheder, der ikke er af sådan beskaffenhed, at sælgeren ved købets afslutning burde have taget dem i betragtning, såsom ved hændelig undergang af alle genstande af den art eller det parti, købet angår, ved krig, indførselsforbud eller lignende.
jan 2004
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 3 Emner: 192 Svar: 1.334
er jo ikke 750 kr...
har jo lige et topstykke til at ligge jeg har betale knap 4000kr for at få renoveret (som ikke passer på en 1,8) ellers har jeg en mekaniker regning for udskiftning at motoren...
aug 2005
Følger: 32 Følgere: 31 Biler: 2 Emner: 82 Svar: 190
genstanden savner egenskaber, som må anses tilsikrede, elle....
Har du købt den som en 1.6 og modtaget en 1.8 ... kan du hæve købet. Du får svært ved at få erstatning, der er dog muligt...
Men overvej lige om du vil gå i retten med det.
Evt undersøg hvilke paragraffer det rammer og luft dem for huggeren. Hvem ved, måske gir han efter uden en retssag.
aug 2005
jan 2004
jan 2004
har du andet end det der ligger ved forbrugerstyrelsen??
jun 2003
Følger: 61 Følgere: 59 Biler: 8 Emner: 96 Svar: 1.566
Huggeren er jo gået med til at bytte den, så tør øjnene, kom videre og spar os for flere indlæg...
jan 2004
nu er du jo lidt langt ude det strider for det første imod købe loven.. kan godt være 4000kr ikke er mange penge i dine øjne men det er det sku i mine
men det var måske helt iorden hvis nogen snyder dig ???
jun 2003
jan 2004
læs købeloven og kom igen...
jan 2004
var en 16v og ja var også lidt dyre end forvente men den fik skifte alle uds. ventiler og slebet alle ind( skifte paraplyer) og planslebet
jun 2003
jan 2004
ja det er da rigtig
er jo heller ikke så mange penge for dig...
mener en mekaniker regning for at bygge motoren i bilen ud igen og så i
lak at 2 stk. motore
og så skal jeg jo heller ikke underværdien af at kunne levere en nylakket moter tilbage til en der som sådan er skyld i ens omkostninger....
jan 2004
jan 2004
det er jo lige det ellers gør han har lige snakket men ham og efter at have gjort ham opmærksom på det var i strid med lover lød det lidt som han gav sig...
Grunden til jeg lavet dette indlæg var nu også mest hvis det kunne hjælpe andre der kom i samme sag..
syndes sku der er for mange af de folk der sælger noget forkert, ikke sender varen... osv...
nu ham huggeren er bestemt ikke den værste
har da set indlæg herinde hvor folk har sent 10 kilo efter styling de aldrig har fået... sku surt...
aug 2005
sep 2006
Følger: 150 Følgere: 165 Biler: 5 Emner: 82 Svar: 1.589
Ja altså jeg forstår virkelig ik man gider gøre så stor en sag ud af det når han har sagt han vil bytte den.. diverse andre udgifter har jo intet med ham at gøre..
sep 2006
Følger: 150 Følgere: 165 Biler: 5 Emner: 82 Svar: 1.589
Ang, bøvl med huggeren....