{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.771 visninger | Oprettet:

anders k
anders k
Tilmeldt:
6. maj 2007
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 15

hvordan laver jeg rust {{forumTopicSubject}}

jeg har fået fat i en volvo 340, som min første bil, men der er desvær noget rust der skel laves, og så tænkte jeg om der ikke er nogle her inde ,der ligger inde med en lille manual ,til hvordan man laver forskelige former rust altså genem tæret og kosmetisk rust da jeg helst ville få det gjort det rigtigt fra starten.




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvordan laver jeg rust
  • #1   21. jul 2007 man tager et stykke plade og ligger indvendig eller laver en der passer lige til hullet og svejser den i pas på det ikke bliver varmt svejs små punkt svejsninger hele tiden og så skal det bare slibes og spertles...

  • #2   21. jul 2007 det behøver man ikke og lave det kommer selv

  • #3   21. jul 2007 Jeg ville alliere mig med en kammerat eller en pladesmed som har erfaring med det og så gøre det sammen med ham. lure de tricks de har af og lære det den vej!

    Det er helt klart det letteste. og ikke mindst hyggelige!!!

    og så er der oftes også plads til at få stille de "dumme spørgsmål" man altid ligger inde med:-)


  • #4   21. jul 2007 den blå bisse... hvad???

  • #5   21. jul 2007 Husk at tårne og vanger ikke bare lige er sådan at gå til, der er bestemte regler for hvordan de må laves

  • #6   21. jul 2007 Og husk det skal Altid fuld svejses.

    Jeg arbejder ved mekaniker og har set hvordan nogen laver rust, tag dig god tid, slid ned indtil du er ved frisk jern, skær stykket ud i et, lav et nyt stykke og vær sikker på det passer 100%..

    Hvis det er en skærmkant så vær sikker på når du skærer af og tilpasser af det hele ikk giver sig.

    Når du har lavet rust, så spartel arbejde og maling.
    Husk at give det antirust olie, ellers ruster det igen..

    Bg's smed


  • #7   21. jul 2007 Bare husk at slib godt i bund + lidt mere.. Du skal være sikker på at få AL den gamle rust ud, selvom du ikke lige kan se den, kan der stadig være noget.. Så slib slib og atter slib til du er helt firkantet i hovedet.. Også kan du begynde at svejse/spartle osv.. smiley
    Held og lykke med det


  • #8   21. jul 2007 jonas P.... men kan ikke lave rust det kommer selv

  • #12   21. jul 2007 Junker. :
    1, Hvis du ikk fuldsvejser kan der være stor mulighed for at det begynder at ruste indefra..

    2. Hvis du laver et overlap er der også mulighed for at det begynder at ruste igen, der hvor det overlapper, og der er mere spartel arbejde.
    Jeg kan uploade nogle billeder efter ferien af en calibra som vi har svejst rust i for ca. 45.000kr og det er lavet ordentlig.

    Samme har vi gjort med en land cruiser fra 1978 mener jeg..


  • #14   21. jul 2007 Junker. Neeej okay det er også helt i orden, jeg ser hvordan der blir lavet og det er pisse godt, der blir skiftet plade helt op til frisk jern, der er ingenting at komme efter..

    Men det er hver sin mening, og hvordan man ser på det..

    Men du har vel også selv set hvordan nogen mennesker svejser rust, og så er det et helt pindsvin på den anden side?


  • #15   21. jul 2007 Junker dem jeg kender fuldsvejser det nu også, og det er mekanikere så tror altså der er noget om det ?

  • #18   21. jul 2007 Neeej men så skal du jo heller ikke sige at der er forkert på den måde vi gør..

    Kender mange som svejser rust i fritiden, og det er bar lig en 3 - 5 punktninger og så er det færdig..

    HVis du ved hvordan man bruger en svejser, så kan man nemt fuldsvejse uden det blir en 70% skæv regnbue.
    Er selv smed..


  • #19   21. jul 2007 Andrea - Haha ! smiley HÅBER godt nok for dig selv, at du osse lige gir lortet grunder inden du gir det farve og lak `? Ellers ku du ligeså godt foreslå en stor pool saltvand og så bare holde den under vandet et døgnstid eller to ;b hehe ..

    Anders k - Kosmetisk rust er nu meget lige til,. Du sliber det ned, og sørger self for at slibe maling/lak i overgang, så får det et lille lag grunder (mere gør ikk jobbet bedre smiley ) og sååå, ja .. Så ringer du til mig og får mig til at male det ;b hehe ..


  • #21   21. jul 2007 Hr Kunker. så må du da have mig meget undskyldt at jeg fortæller hvordan vi svejser rust.
    Men du kan heller ikke se om han er gode venner med en svejser, så der er nok ikke noget forkert i at jeg formulere og skriver det på min måde..?


  • #22   21. jul 2007 hr Junker *

  • #23   21. jul 2007 Og for guds skyld husk fylderen !!!!! smiley Ellers ligner det lort igen ..

    Og junker og smeden - Rolig nu, 5 min så kaster i med mudder efter hinanden .. Man kan da ikk komme op at skændes om rust ? ;o) hehe .. Jeg ved ikk så meget om det selvom jeg er gammel smed hehe. Men ved da at når vi laver badboy i en hjelm, så får det punktsvejs og hver gang blir den kølet helt ned så varmen ikk buler lortet .. Og så blir det faktisk næsten fuldsvejs bare i punkter og det virker nu meget godt smiley


  • #24   21. jul 2007 Junker - Aaah, ? Nu bitcher du vist en smule ?

  • #26   21. jul 2007 Jeg holder nu faktisk med Junker her. Fuldsvejsning for en begynder glem det. For det første får han mange huller. For det andet vil pladen slå sig. Det er ikke god stil. I stedet seal lortet på bagsiden efter det er spartlet udvendigt. Og så slut af med tynd hulrumsspray eller den sorte tjære. på bagsiden. så er du godt dækket ind. Men ja normalt fuldsvejser man det så man slipper for at skulle spartle. Men det gør man jo ikke af en gang. Man punkter det op og fuldsvejser så imellem punkterne for det ikke slår sig.

  • #27   21. jul 2007 Undskyld man slipper naturligvis ikke for at spartle. For det skal man til sidst smiley

  • #29   21. jul 2007 Når jeg mener fuldsvejst, så er det punktsvejst det hele, så der ingen revner eller sprækker er..

    Som nogen svejser rust, punkter de det kun 3-5 steder, det er meget forkert i mine øjne--


  • #31   21. jul 2007 BG's Smed - Arj vel! Det du beskriver er sjusk! Punktsvejsning sidder punkterne 3-5 cm fra hinanden. Ellers er det sjusk. Man punkter aldrig noget sammen hele vejen med mindre man ikke ved hvad man laver! Jeg kører selv interval svejsning med 1 sekunds mellemrum. Så den svejser 1 sekund og holder 1 sekund. Men ved længere og tykkere stykker jern fuldsvejser jeg altid. Punktsvejsninger er kun til at hæfte med!

  • #32   21. jul 2007 Det er så i orden, jeg tager det til mig, og næste gang skal jeg prøve og se om jeg kan formulere det på en bedre måde..

  • #33   21. jul 2007 Det er typisk for indlæg på BG. Totalt forvirring vedr. begreber og ord. Og straks er folk oppe at skændes.

    Fuldsvejsning = en lang svejsesøm

    Punktsvejsning = enkelte små svejsninger


  • #34   21. jul 2007 White Stig: Okay metoden lyder meget fornuftig, smiley

    Men sådan som vi laver det ved os, har der aldrig været noget bøvl angående det vi har lavet..


  • #35   21. jul 2007 Junker - Jeg hører nu skældent om nogen herinde som har klaget over dårlige råd fordi det har fucket op for dem ? Så den kan jeg ikke helt være med på, smiley heh . Men syns nu du lægger ud i en skidt tone, altså hvis manden har formuleret det fejlagtigt så giv ham et lille hint så havde vi nok undgået jeres lille mellemværende smiley hehe .. Men hul i det, hvis ham der vil ha hjælp ikk kan svejse eller har adgang til noget apperat så kan det her os være helt ligemeget.. Såå, har han det ?

    Bg's - Arh, endelig en der tør stikke folk en forsigtig "my bad" !!!! Kanon ! Folk plejer ellers at stikke a eller svine hvis de ikk får ret hehe ;b ..


    Nå, jeg vil i seng.. Ska op og se min nye niece imorgen tidlig :') ! Total spændt !

    Hyg jer gutter


  • #36   21. jul 2007 BG's Smed - det er fair nok... vi skal alle lære på den ene eller den anden måde smiley øvelse gør mester og ingen af os er sgu fejlfrie.

  • #37   21. jul 2007 Hvis ikke man laver overlap, er der stor sandsynlighed for at der bare bliver hul hvor man svejser. Jeg har selv lige lukket hullet til viskeren og bagklapslåsen på min Colt, og ved låsen havde jeg sat pladen så den ikke overlappede i den ene side, og det blev hul på hul, så jeg måtte lave en ny plade, og skære hullet en anelse større.

    Jeg har så ikke fuldsvejst, jeg har bare punktsvejst, med en smule afstand, og det skal nok holde..


Kommentér på:
hvordan laver jeg rust

Annonce