1.171 visninger
|
Oprettet:
hk og nm. {{forumTopicSubject}}
Har lige en dyst igang hvor ham jeg dyster imod samligner sine hk med mine hk.
Det er mange som har en høj oki, men seriøst hva er hk uden et godt nm (moment)??
180 hk er jo sådan set ikke bare 180hk. Tror det med hk er fordi der nemmere at sælge eller det er nemmere at snakke om..
Men er der egentlig nogen som tænker nm når de kigger på hk??
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 211
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Har lige en dyst igang hvor ham jeg dyster imod samligner sine hk med mine hk.
Det er mange som har en høj hk, men seriøst hva er hk uden et godt nm (moment)??
180 hk er jo sådan set ikke bare 180hk. Tror det med hk er fordi der nemmere at sælge eller det er nemmere at snakke om..
Men er der egentlig nogen som tænker nm når de kigger på hk??
nov 2003
Følger: 81 Følgere: 82 Biler: 2 Emner: 19 Svar: 1.482
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
men det er da fedt at kunne holde sin fart med fuldt hus eller op ad bakke..
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Tror den fordel er at den ikke har noget vindmodstand på den måde arbejder motoren ikke lige så hårdt.
feb 2006
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 2.019
En F1'er har mange HK ca 900. Men da det er en 2.3 V8 på sug så har den ik mange NM på motoren. Men da bilen ik vejer noget, og køre mellem 6k - 19k rpm, så har NM ik det store at skulle have sagt. Ved så høje rpm. er der en stor nedgearing i gearkassen. Bla. derfor der er de store hjul på. Når du laver en nedgearing i gearkassen, så skal du lige gange NM med det du nedgearere.
Så for en F1 lige pludslig nm som en lastbil på hjulene.
HK er upåvirket af en nedgearing. Det er kun den mindre modstand i gearkassen der gør at der kommer lidt flere HK på hjulene, omkring 2-5%.
Derfor er HK den betegnelse som man kigger først efter...
Skal du kigge NM, skal du også kigge gearing hvis du skal sammenligne dem 100%...
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Hi hi ja det sku trist et sted..
en af mine venner haved en peugeot 106 gti med lidt ekstra i den haved ca. 160 hk den kunne køre fra mig uden problemer men ude på motorvejen ved høj hastighed begyndte han at tabe farten men da vi kom til en lille bakke på motor vejen gik han næsten istå og jeg fløj nærmest forbi ham..
men ærligt kunne jeg ikke snupper ham..
men som min bror siger det er jo det samme som at køre om kap med en kamp vogn det er jo ikke rimeligt ræs.
jun 2006
Følger: 32 Følgere: 31 Biler: 4 Emner: 71 Svar: 497
feb 2006
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 2.019
Problemet er bare når i runder 200 km/t så køre A3'eren vidre og diesel bilen står stille... Det skal man også tænke over...
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.069
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Benzin og diesel kan man slet slet ikke smaligne hverken på hk erl nm.
Dielsel har ofte et stort nm. og kan trække fra 1400 omdr. hvor en bensin ofte skal op på over 3000omdr. men til gengæld skal du skifte gear hurtigt i en diesel hvor imod en benzin kan trække lidt længere op omdr. der ved nå op i fart før en diesel.
Men en diesle uden turbo er en død bil hi hi.
feb 2006
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 2.019
hk og nm.