{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.161 visninger | Oprettet:

hk og nm. {{forumTopicSubject}}

Har lige en dyst igang hvor ham jeg dyster imod samligner sine hk med mine hk.

Det er mange som har en høj oki, men seriøst hva er hk uden et godt nm (moment)??

180 hk er jo sådan set ikke bare 180hk. Tror det med hk er fordi der nemmere at sælge eller det er nemmere at snakke om..

Men er der egentlig nogen som tænker nm når de kigger på hk??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hk og nm.
  • #2   22. nov 2007 nm er jo også mega vigtigt... kigger jeg også altid efter når jeg kigger biler.. en bil med lavt nm går jo nærmest død når der er 5 mand i den.. i forhold til en bil med stort nm.

• #3   22. nov 2007 sorry mangled et ord hi hi..

Har lige en dyst igang hvor ham jeg dyster imod samligner sine hk med mine hk.

Det er mange som har en høj hk, men seriøst hva er hk uden et godt nm (moment)??

180 hk er jo sådan set ikke bare 180hk. Tror det med hk er fordi der nemmere at sælge eller det er nemmere at snakke om..

Men er der egentlig nogen som tænker nm når de kigger på hk??

• #4   22. nov 2007 en formel 1 har narda nm kun hk

• #5   22. nov 2007 nemlig.. Giver jer helt ret, men syntes bare når jeg snakker med andre så snakker de bare hk og når jeg så nævner nm kigger de på mig som om det er sku kedeligt at snakke om..

men det er da fedt at kunne holde sin fart med fuldt hus eller op ad bakke..

• #6   22. nov 2007 martin24:

Tror den fordel er at den ikke har noget vindmodstand på den måde arbejder motoren ikke lige så hårdt.

• #7   22. nov 2007 Tja, man kan ik bare sige at uden NM bliver en bil med mange HK ik hurtig.

En F1'er har mange HK ca 900. Men da det er en 2.3 V8 på sug så har den ik mange NM på motoren. Men da bilen ik vejer noget, og køre mellem 6k - 19k rpm, så har NM ik det store at skulle have sagt. Ved så høje rpm. er der en stor nedgearing i gearkassen. Bla. derfor der er de store hjul på. Når du laver en nedgearing i gearkassen, så skal du lige gange NM med det du nedgearere.
    Så for en F1 lige pludslig nm som en lastbil på hjulene.
    HK er upåvirket af en nedgearing. Det er kun den mindre modstand i gearkassen der gør at der kommer lidt flere HK på hjulene, omkring 2-5%.
    Derfor er HK den betegnelse som man kigger først efter...
    Skal du kigge NM, skal du også kigge gearing hvis du skal sammenligne dem 100%...

• #8   22. nov 2007 Stay t:

Hi hi ja det sku trist et sted..

en af mine venner haved en peugeot 106 gti med lidt ekstra i den haved ca. 160 hk den kunne køre fra mig uden problemer men ude på motorvejen ved høj hastighed begyndte han at tabe farten men da vi kom til en lille bakke på motor vejen gik han næsten istå og jeg fløj nærmest forbi ham..

men ærligt kunne jeg ikke snupper ham..

men som min bror siger det er jo det samme som at køre om kap med en kamp vogn det er jo ikke rimeligt ræs.

• #9   22. nov 2007 NM virker.... min kammi har en 170HK diesel med 420NM, den æder nemt en A3 turbo med 220-250HK... den er også total overlegen i mellemtrækket...

• #10   22. nov 2007 Mads N.

Problemet er bare når i runder 200 km/t så køre A3'eren vidre og diesel bilen står stille... Det skal man også tænke over...

• #11   22. nov 2007 mange hk / mange rpm og lav vægt - det er sjovt - skid hul i jeres 1500rpm traktorer smiley smiley

• #12   22. nov 2007 Mads N:

Benzin og diesel kan man slet slet ikke smaligne hverken på hk erl nm.

Dielsel har ofte et stort nm. og kan trække fra 1400 omdr. hvor en bensin ofte skal op på over 3000omdr. men til gengæld skal du skifte gear hurtigt i en diesel hvor imod en benzin kan trække lidt længere op omdr. der ved nå op i fart før en diesel.

Men en diesle uden turbo er en død bil hi hi.

• #13   22. nov 2007 Jeg kan i min 105 hestes starlet køre fra en octavia med 170 hk. Kun pga. den tager 1000 rpm mere og vejer 600 kg mindre...

Kommentér på:
hk og nm.

Annonce