{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
879 visninger | Oprettet:

Få penge tilbage fra forhandler {{forumTopicSubject}}

Min kammi har købt en brugt bil af forhandler, den er fra 06, han har haft den i 2 mdr og den er gået i stykker for 3 gang idag..
Kan han få sin penge tilbage, har hørt fra en at forbrugerloven siger ja det kan han men passer det og evt en link tak..

///Mpower

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Få penge tilbage fra forhandler
  • #1   24. apr 2008 ja det kan han hvis problemet ikke kan laves

• #2   24. apr 2008 hvis han kan bevise fejlerne var der da han købte bilen kan han ja.

• #3   24. apr 2008 Havde engang noget der lignede samme problem.. Forhandleren var ikk villig til at tage bilen tilbage (men ville gladeligt sende en flaske rødvin haha, som jeg så heller aldrig fik)..

Men okay.. Kommer an på hvad bilen har kostet osv selvfølgelig..

• #4   24. apr 2008 Jamen altså fejlen er blevet rettet 2 gange inden, idag slukkede den så igen midt i trafikken.. Han har kørt normalt.. Og bilen har kostet ca 300.000 det er en golf 5..

• #5   24. apr 2008 Ja så burde han nok kunne rykke lidt i bollerne på forhandleren... Jeg havde ihvertfald ikk fundet mig i det når det i den prisklasse der.. (den jeg købte kostede 5000kr, så jeg gad ikk gøre det store ud af det)

Men nogle forhandlere er ikk glade for at indrømme deres fejl, og slet ikk hvis de skal til at lave dem..

• #6   24. apr 2008 der er 6 måneder garanti .
    og 1½ år reklamationsret.

på ALT hvad man køber i danmark.
    ellers er det en sag for FDM smiley

• #7   24. apr 2008 Kan være det her kan hjælpe lidt

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad/

• #8   24. apr 2008 Forhandleren skal lave den man har 3 mdr garanti hvis bilen går i stykker inden det... en af mine gamle biler gik gear kassen i efter 2 mdr det blev lavet uden det kostede mig noget så gik køleren den dag der var en dag tilbage til der var gået tre mdr det blev os lavet uden jeg betalte noget... det står i købe loven alt sammen... og hvis det er samme fejl kan han få sine penge tilbage mener jeg

• #9   24. apr 2008 Iso -> Nej, den egentlige købelov siger 2 års reklamationsret, uden nogen form for garanti

• #10   24. apr 2008 Okay tak gutter... Så er der en lille diskution med forhandleren imorgen kan jeg høre

• #11   24. apr 2008 NP smiley

• #12   24. apr 2008 Det er samme fejl 3 gange ja

• #13   24. apr 2008 Garanti er noget man får, reklamationsretten er på 2 år som alle har krav på, så der er en stor forskel på disse 2 ting

Garanti" og "reklamationsret" er to forskellige juridiske begreber, som ikke må blandes sammen.

Reklamationsretten er en lovbestemt ret, der giver dig som forbruger en række rettigheder over for sælger, hvis der er noget galt med en vare, du har købt. Typisk er det retten til at få varen repareret, til at få en anden vare eller til at få pengene tilbage. Du kan ikke fratages din reklamationsret uanset aftale herom.

En garanti er en frivillig forpligtelse, som typisk sælger eller producent kan påtage sig ved salg af varer. Garantien giver dig som forbruger nogle tillægsrettigheder i forhold til dem, du allerede har efter lovgivningen, for eksempel købeloven.

Eksempler på garantier kunne være en 5 års funktionsgaranti på et stereoanlæg eller en 5-års rustgaranti på en bil. Afhængig af garantibetingelserne vil du kunne klage til garantigiver i hele garantiperioden, hvis stereoanlægget går i stykker, eller bilen begynder at ruste.

En garanti erstatter ikke reklamationsretten, men løber sideløbende med den. Hvis der opstår en fejl, som ikke er dækket af garantien, kan den godt være dækket af reklamationsretten, og du kan dermed henvende dig til sælger.

Nogle gange tales der om 6 måneders garanti i henhold til købeloven eller de tilsvarende europæiske regler, hvilket kan virke forvirrende. Denne 6 måneders ”garanti” vedrører imidlertid alene spørgsmålet om, hvem der skal bevise, at en mangel var til stede allerede på leveringstidspunktet. Ifølge den danske købelov (og den bagvedliggende EU-lovgivning) formodes en fejl de første 6 måneder efter leveringen at have været til stede på leveringstidspunktet, medmindre sælger kan bevise, at det ikke var tilfældet. De første 6 måneder af den 2-årige reklamationsperiode kommer derfor til at minde om en garanti rent bevismæssigt, og omtales derfor nogle gange som en garanti.

Når du handler i udlandet, skal du i øvrigt være opmærksom på, at det engelske ord ”Guarantee” ofte bruges både om reklamationsret og garanti. Garanti svarende til den danske fortolkning kan kaldes ”Commercial Guarantee” eller ”Warranty”. Hvis du er i tvivl, er du altid velkommen til at kontakte Forbruger Europa.

• #15   24. apr 2008 tak gutter.. Snakker med forhandleren imorgen

Kommentér på:
Få penge tilbage fra forhandler

Annonce