95 oktan vs98? {{forumTopicSubject}}
hey bg... jeg står og overveje at chippe min 406 turbo.. og den kan tunes på 2 måder, indkøring på 95 oktan (185hk/320-330 nm) og så til 98 oktan (195 hk og 340-345 nm) jeg sys selv det lød latterligt at 3 oktan skulle kunne gøre så meget, så tjekkede nettet for at se hvad jeg skulle vælge.. og så faldt jeg over dette emne
http://www.hi-speed.dk/2phpBB/viewtopic.php?f=16&t=61458&sid=a2458913e8b17d4fc747d5f3baf2cc64&start=0
det lyder nemlig som om nogle folk kan mærke betydelig forskel i motorens gangkultur og nogle endda mere effekt.. desuden fandt jeg flere steder hvor de siger at turbobiler og højt komprimerede biler sagtens kan få effekt af dette...
hvad er jeres erfaringer? for jeg sys der er MEGET forskellige svar!
mar 2008
Følger: 88 Følgere: 85 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 3.311
sep 2004
Følger: 53 Følgere: 51 Biler: 6 Emner: 575 Svar: 2.151
mar 2008
Følger: 88 Følgere: 85 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 3.311
jun 2006
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 1 Svar: 1.754
mener der var 15 hk forskel på min om det var 95 eller 97 den blev kørt ind på
maj 2006
Følger: 100 Følgere: 101 Biler: 6 Emner: 461 Svar: 7.928
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.312
Det er ikke korrekt at oktan gir hk. MEN på en tunet bil kan det være en fordel/nødvendighed at gå op i oktantal for at få fuld effekt. Når oktantallet hæves ændres tidspunktet for hvornår benzinen selvantænder, dette er nemlig hvad oktantallet står for. På en tunet bil er det nødvendigt med højoktan for at undgå at den tændingsbanker....og især nødvendigt på biler med trykladning. Så nej Nicolai, det er forkert
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.312
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.312
jun 2006
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 1 Svar: 1.754
feb 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Biler: 1 Emner: 163 Svar: 5.931
maj 2006
Følger: 100 Følgere: 101 Biler: 6 Emner: 461 Svar: 7.928
her er en af de 5-6 sider jeg har fundet hvor de mener det giver 10 hk hvis min chippes :s
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.312
jun 2006
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 1 Svar: 1.754
maj 2006
Følger: 100 Følgere: 101 Biler: 6 Emner: 461 Svar: 7.928
det er jeg enig i, men det lyder bare som om at biler med turbo skulle have stor gavn af dette :S nogle siger at de kan mærke forskel, andre modsiger dem på det groveste (hehe faktisk det samme der sker herinde lige nu ;))
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.312
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.312
maj 2006
Følger: 100 Følgere: 101 Biler: 6 Emner: 461 Svar: 7.928
maj 2006
Følger: 100 Følgere: 101 Biler: 6 Emner: 461 Svar: 7.928
maj 2006
Følger: 100 Følgere: 101 Biler: 6 Emner: 461 Svar: 7.928
maj 2006
Følger: 100 Følgere: 101 Biler: 6 Emner: 461 Svar: 7.928
maj 2006
Følger: 100 Følgere: 101 Biler: 6 Emner: 461 Svar: 7.928
mar 2008
Følger: 88 Følgere: 85 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 3.311
mar 2008
Følger: 88 Følgere: 85 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 3.311
maj 2006
Følger: 100 Følgere: 101 Biler: 6 Emner: 461 Svar: 7.928
95 oktan vs98?