Køb af ny bil? Er det klogt? {{forumTopicSubject}}
Hey all!
Overvejer stærkt at købe den Nye Seat Ibiza så jeg har den når den kommer til danmark her til september.
Jeg har fået lov af banken til at låne til bilen, og venter bare på de får fastlagt de sidste priser i u29.
Nu bliver jeg dog i tvivl. Jeg har snakket frem og tilbage med min Seat forhandler og fundet frem til at de også kan forsikre bilen med ansvar og kasko til et sted imellem 3000 - 4000 kr (ligesom de fleste andre bilforhandler) Så dette passer jo perfekt da det giver lidt mere overskud hver månede.
Bilen vil som sagt være fabriks ny og derfor vil der ikke være så mange driftsomkostninger på den. Dog vil bilen falde betydligt i værdi i forhold til en evt. brugt.
Prisen, kvalitet og design synes jeg taler meget til mig, dog har jeg min tvivl om at købe denne nye bil fra fabrikken, da jeg ved at ny bilkøb er en general dårlig invistering. Dog som før nævnt er driftomkostninger og forsikringer billigere på en helt ny bil (Da det er første gang jeg skal have bil)
Så her er mit spørgsmål i første omgang:
Skal jeg vælge den fabriksnye bil?
Eller?
Købe en evt. brugt bil til ca 80.000 - 100.000 kr. Og derved betale mere i forsikring?
Udover dette vil jeg meget gerne hører jeres personlige erfaringer / skræmmehistorier ved at købe Ny bil og brugt bil.
På forhånd tak
Kasper
aug 2005
Følger: 33 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 337 Svar: 2.194
spom jeg har forstået det, vil du forudbestille en ?
maj 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 81
Køber selvfølgelig ikke noget uden at prøve / se den først.
De skulle meget gerne få de første modeller til danmark omkring U29 også så jeg kan se og prøve den inden jeg siger ja.
Kan sagtens forstå din bekymring.
maj 2007
Tak for dit svar, men må både dig uddybe det?
Hvad taler for og imod?
sep 2003
Følger: 29 Følgere: 26 Biler: 10 Emner: 16 Svar: 1.074
maj 2007
Fornuftigt, men burde garatien ikke dække hvis de skulle være diverse fejl / mangler?
aug 2005
det du evt. vil tabe i værdi på en ny bil, vil være en del i starten, men ellers falder de jo ikke mere end en brugt. hvis man stiller det skarpt op.
så hvis du har planer om at skifte bil igen om 1-2 år måske, vil jeg mene det er en dårlig handel. men hvis det er en bil du vil trille rundt i de næste 5.10 år kan jeg ikke se det vil være en decideret dårlig investering, i forhold til så mange andre ting, men generalt er den dårligste investering jo at lægge pengene i en bil.
ved ikke om det gav mening ?
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 115 Svar: 1.780
det er min overbevisning.
du mister en helvedes masse penge på ny bil.
køb en brugt.
aug 2005
men man kan jo være uheldig både med nye / brugte biler.
personligt har jeg aldrig købt en bil for mere end 16k he he (toyotaen) og den har sku gjort det godt i de 3 år jeg har haft den.
apr 2004
Følger: 53 Følgere: 50 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 149
maj 2007
Gav helt sikkert mening
Mit lån vil kømme til at løbe over 6 år ( Da jeg også skal have betalt en kassekredit ned) Så regner med at holde bilen i alle disse år.
sep 2003
Følger: 29 Følgere: 26 Biler: 10 Emner: 16 Svar: 1.074
jun 2005
Følger: 88 Følgere: 87 Biler: 1 Emner: 155 Svar: 13.854
hvis du intet ved om biler og har hænderne skruet helt forkert på. så er det nok bedst at købe noget som næsten ingen driftsomkostninger har.
maj 2007
Lånet bliver ikke så slemt, har mere end rigligt til at klarer mig både med fornøjelser og mad på bordet.
Johnas D.
Tror ikke jeg ville blive ked af det hvis jeg fik en skade, udover selvrisikoen (som der er taget højde for i mit budget) Så betaler forsikringen jo evt. Skader. Og jeg har pt. Kørt 2 år i anden bil uden en eneste skade (7,9,13)
maj 2007
Igen - Meget fornuftigt Burde lige hører forhandleren om dette.
Peder B.
Kan sgu ikke så meget selv, sælger køkkener til dagligt så har sgu nærmest pikhud på fingerne Nu nævner du at man kan købe en bil uden så mange driftsomkostninger. Kender du nogle gode brugte her hvis vi som sagt snakker max 100.000 krs klassen
aug 2005
ja forsikringen dækker evt. skader, men ikke bilkabuler fra spadseren der holder ved siden af dig som syntes hans dær kan åbne helt også kører bagefter. eller indkøbvognen der løber løbs
men man kan jo tage de forholdsregler, og parkere ved siden af biler, der ligner nogen der bliver passet på. prøver jeg ihvertfald. ved så ikke hvad de ejere siger til toyotaen he he,.
men gardere sig helt kan man sku aldrig.
men må da indrømme hvis jeg købte en helt ny bil, og den fik en bule ville jeg sku blive negativ, men det samme gælder sku for min 18 år gamle toyota.
sep 2006
Følger: 35 Følgere: 77 Biler: 11 Emner: 53 Svar: 1.892
maj 2007
Nej nok rigtigt Desværre - Ved dog at vores bilka i esbjerg glædeligt betaler buler fra indkøbsvogne, da de ikke gider bøvle for meget med det. Dette redder mig jo nok ikke fra ham spasseren som ridser den
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 233
dec 2003
Følger: 8 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 499
jun 2005
Følger: 88 Følgere: 87 Biler: 1 Emner: 155 Svar: 13.854
tja... du skal jo selv kunne lide designet også.
jeg har ikke haft andre biler end den jeg har nu. og den har jeg ikke haft nogle omkostniger med, udover at jeg har stylet den.
men ingen driftsomkostninger udover benzin og olie selvfølgelig...
så noget inden for toyota kan jeg anbefale dig.
evt, nyere Avensis...
det er sgu også en fin bil.
ikke fordi Seat'en ikke er det, men nu spurgte du lige MIG. og jeg har ikke andet at sammenligne med. toyota kører jeg selv og der er ingen omkostninger ved rep. for de går ikke i stykker! hehe...
maj 2007
Tjaaa nok rigtigt - Dog forventer jeg at holde bilen i en del år, også ofre mine penge på at holde den vedlige. Føler ikke speciel træng til at skifte bilen ud ofte Heldigvis
jan 2008
Følger: 1 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 200 Svar: 7.886
Derudover skal du huske, at de stigende priser på råolie (og dermed brændstof), vil fremtvinge nye teknologier, så som brint, el, biodiesel etc. Dette kan komme til at betyde, at din fine nye bil vil være endnu sværere at komme af med om 4-5 år (usandsynligt, men ikke umuligt).
Hvis jeg var dig, så ville jeg gå efter en solid brugtbil, som du kan afdrage på maks. 4 år. Det vil gøre, at din bil er mere værd, end du skylder på den, når lånet er afviklet - eller at du i det mindste ikke står med en restgæld.
maj 2007
Jeps gør de alle steder - Har selv købt AutoBild for at læse om den deri, og der var også meget positivt.
Peder B.
Kunne være man skulle kigge den vej. Min far har selv haft en Starlet (fra 1997) eller som vi kalder den (Start-let) Hahahahah Fuck jeg er sjov -
Nej for at være seriøs igen, så har der ikke været en eneste mekanikerregninger på den i de 3 år han har haft den.
maj 2007
Hmmm ja den side havde jeg godt nok ikke lige tænkt på
Dog vil mit lån komme til at vare 6 år, og regner med at beholde bilen i alt den tid.
Køb af ny bil? Er det klogt?