Racerpotter {{forumTopicSubject}}
Da der åbenbart hersker stor misforståelse omkring gennemstrømnings-bagpotter, har jeg her valgt at går lidt i dybden..
Dårlige oplevelser:
Mange kaster sig over disse populære potter, monterer dem og efter 1 dag finder de ud af hvor meget de larmer og smider dem væk.
Grundregel nr. 1: Der skal altid være en silencer med (en silencer er en indsats der monteres i afgangsrøret og reducerer lyden med 7 db).
Det plejer at være nok til at fjerne lyden i kabinen, men man kan også justere lyden ind med mellempotter .
Det kan sagtens lade sig gøre at beholde den ”rå lyd”, som man kun får fra en gennemstrømnings-potte uden at det støjer og at man ikke kan snakke sammen i bilen. Det kræver bare den rigtige opbygning, at man ikke
Monterer en 2" udstødning hele vejen på 1,3 75 hk bil (Det er kun lig støj).
Det skal så også fastslås: DET GIVER IKKE NOGEN HESTE PÅ EN STANDARD BIL..
Man ser tit, at der stå de giver 2-15 hk mange steder, hvilket de også kan !!!.
Men det er som ved bygning af mange andre ting (eks. manifold turbo knaster og lign.) at det ikke er ved at montere
bagpotten alene, det skal opbygges i et afstemt udstødnings system eks. Catback.
Mange mener at de for en lidt kvikkere speeder respons, hvilket jeg også selv mener.
Men man for ikke mere end det, på en standard bil. Så når vi snakker 15 hk, så er det på en max tunet bil..
Billige potter og efterligninger kan være gode nok at købe, men rustfri er de ikke.
Der er et ordsprog der siger ”man får hvad man betaler for”. Der er en grund til at man tager 4000 kr. for en hks.-rt. og 600kr. for en apexi-style.
Kvaliteten er det vigtigste i denne del.
Lidt om rustfri:
Rustfrit stål er en metal legering med jern, hvor der er mere end 10,5% chromium i. Det gør at rustfrit stål er høj modstands dygtig mod rust. Derudover lægger man for ekstra beskyttelse, et tyndt lag ikke synligt chromium udenpå. Kvaliteten af denne legering er essensen i hvor længe det holder.
Det er her det går galt på de billige potter. Nogen af jer har sikkert prøvet at købe en rustfri potte hos T. Hansen, hvor den efter et par måneder, er lige til at smide ud.
Ud over legeringen er dårlig, lægges der heller ikke et ekstra lag på de billige potter. De er derfor med deres dårlige legering endnu mindre modstands dygtige og så er det at korrosionen begynder.
De dyre potter så som nogle af de større ningbo modeller, har ud over en almindelig legering også en ekstra legering i titanium
Men næsten alle sammen har til fælles at der kan komme flyve rust på, men det er der råd for.
Sådan får man det pænt igen:
En god måde til at fjerne snavs og pletter med, er at gnide det med oliven olie, det får det til at skinner igen.
Til misfarvning eks. Varmeskjolder, kan der bruges danskvand (det er noget med kulsyren) og hvis man bare skal polere for at det skal skinne flot, så brug noget vineddike.
Jeg håber det kan hjælpe til at der er nogen der kan slippe for de dårligere oplevelser,
for den ultimative rå lyd kommer fra en gennemstrømnings potte, det skal bare laves rigtigt og husk man få hvad man betaler for..
feb 2005
Følger: 26 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 108 Svar: 815
mar 2005
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
mar 2005
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
feb 2005
Følger: 26 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 108 Svar: 815
mar 2005
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
Og husk 2" op til 225 hk, 2½" op til 300 hk og 3" op til 450 hk der er ingen grund til at overdrive størrelsen det giver kun mere støj
mar 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 274
Og lige et spørgsmål vedr catback.
Er det et system der går fra cat'en og bagud, eller er der tale om en ny cat også?
mar 2005
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
mar 2003
Følger: 24 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 268
Nu skal det så siges at der selvfølgelig have været meget effekt hvis jeg havde brugt 3,5" eller 4" men man kan altså godt presse mange hk ud af de små rør...
jul 2003
Følger: 113 Følgere: 141 Biler: 3 Emner: 99 Svar: 11.339
jan 2003
Følger: 18 Følgere: 16 Biler: 4 Emner: 2 Svar: 112
Et eksempel kunne være de benzinpumper som "HKS" og "MINE" sælger.. og de er altså meget dyre..
Det er DENSO fabrikat og disse kan typisk købes en del billigere og man får præcis det samme produkt..
Denso er stadig et af de "dyre" mærker..
Hvis man så begynder at sammenligne det flow man får med DENSO mod nogen f.eks. WALBRO og BOSCH så scorer WALBRO ligeså godt som DENSO mens BOSCH generelt er for dyre i forhold til den performance man får..
Dette er bare et eksempel på at HKS tager for meget for et produkt som de ikke selv har den store indflydelse på udover deres firmanavn er skrevet på benzinpumpen..
Så dit eksempel er selvfølgelig stadig holdbart, men man skal jo heller ikke betale guld for tingene bare fordi de har et specielt mærke på sig!!
Men det er en fin forklaring af problemstillingen!
MVH
Niels (og jeg forhandler en del tuning og bildele)
jan 2003
Følger: 159 Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 253 Svar: 2.862
jan 2003
Følger: 159 Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 253 Svar: 2.862
mar 2005
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
Ja der følger silencer med til alle de slags potter jeg sælger......hvis andet ikke er fortalt mvh Dannie
mar 2005
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
Et catback system er fra cat og bagud .
Det kan så udbygges med sportscat ,bananmanifold.og downpipe (forrør)
mar 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 274
Fanx
Racerpotter