{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.409 visninger | Oprettet:

Dannie Y
Dannie Y
Tilmeldt:
30. mar 2005
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13

Racerpotter {{forumTopicSubject}}

Da der åbenbart hersker stor misforståelse omkring gennemstrømnings-bagpotter, har jeg her valgt at går lidt i dybden..

Dårlige oplevelser:
Mange kaster sig over disse populære potter, monterer dem og efter 1 dag finder de ud af hvor meget de larmer og smider dem væk.

Grundregel nr. 1: Der skal altid være en silencer med (en silencer er en indsats der monteres i afgangsrøret og reducerer lyden med 7 db).
Det plejer at være nok til at fjerne lyden i kabinen, men man kan også justere lyden ind med mellempotter .
Det kan sagtens lade sig gøre at beholde den ”rå lyd”, som man kun får fra en gennemstrømnings-potte uden at det støjer og at man ikke kan snakke sammen i bilen. Det kræver bare den rigtige opbygning, at man ikke
Monterer en 2" udstødning hele vejen på 1,3 75 hk bil (Det er kun lig støj).

Det skal så også fastslås: DET GIVER IKKE NOGEN HESTE PÅ EN STANDARD BIL..
Man ser tit, at der stå de giver 2-15 hk mange steder, hvilket de også kan !!!.
Men det er som ved bygning af mange andre ting (eks. manifold turbo knaster og lign.) at det ikke er ved at montere
bagpotten alene, det skal opbygges i et afstemt udstødnings system eks. Catback.
Mange mener at de for en lidt kvikkere speeder respons, hvilket jeg også selv mener.
Men man for ikke mere end det, på en standard bil. Så når vi snakker 15 hk, så er det på en max tunet bil..

Billige potter og efterligninger kan være gode nok at købe, men rustfri er de ikke.
Der er et ordsprog der siger ”man får hvad man betaler for”. Der er en grund til at man tager 4000 kr. for en hks.-rt. og 600kr. for en apexi-style.
Kvaliteten er det vigtigste i denne del.

Lidt om rustfri:
Rustfrit stål er en metal legering med jern, hvor der er mere end 10,5% chromium i. Det gør at rustfrit stål er høj modstands dygtig mod rust. Derudover lægger man for ekstra beskyttelse, et tyndt lag ikke synligt chromium udenpå. Kvaliteten af denne legering er essensen i hvor længe det holder.
Det er her det går galt på de billige potter. Nogen af jer har sikkert prøvet at købe en rustfri potte hos T. Hansen, hvor den efter et par måneder, er lige til at smide ud.
Ud over legeringen er dårlig, lægges der heller ikke et ekstra lag på de billige potter. De er derfor med deres dårlige legering endnu mindre modstands dygtige og så er det at korrosionen begynder.
De dyre potter så som nogle af de større ningbo modeller, har ud over en almindelig legering også en ekstra legering i titanium
Men næsten alle sammen har til fælles at der kan komme flyve rust på, men det er der råd for.


Sådan får man det pænt igen:
En god måde til at fjerne snavs og pletter med, er at gnide det med oliven olie, det får det til at skinner igen.
Til misfarvning eks. Varmeskjolder, kan der bruges danskvand (det er noget med kulsyren) og hvis man bare skal polere for at det skal skinne flot, så brug noget vineddike.


Jeg håber det kan hjælpe til at der er nogen der kan slippe for de dårligere oplevelser,
for den ultimative rå lyd kommer fra en gennemstrømnings potte, det skal bare laves rigtigt og husk man få hvad man betaler for..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Racerpotter
  • #1   10. apr 2005 min bil larmer en del indeni min bagpotte er en supersprint backfire hvad kan du anbefale for en mellem potte jeg har pt. ingen på.

  • Dannie Y
    Dannie Y Tilmeldt:
    mar 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #2   10. apr 2005 Hvad har du på ad mellempotter nu og hvad tommer rør er dit udstødnings system i


  • Dannie Y
    Dannie Y Tilmeldt:
    mar 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #3   10. apr 2005 uhh kun lige se du har ingen mellempotter på .hvad tommer rør er det i


  • #4   10. apr 2005 det er 2"

  • Dannie Y
    Dannie Y Tilmeldt:
    mar 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #5   10. apr 2005 Hej mathias Silenceren følger med når du køber din bagpotter og er et must hvis man skal kunne holde ud at køre i bilen angående mellempotte er det lidt op til en selv ,uden mellempotte og med silencer vil bil ikke larme så meget før du når over 90 km i timen men så larmer den også meget. jeg ville til hver en tid beholde min mellempotte og montere bagpotte med silencer i
    Og husk 2" op til 225 hk, 2½" op til 300 hk og 3" op til 450 hk der er ingen grund til at overdrive størrelsen det giver kun mere støj


  • #6   10. apr 2005 Så der er scilencer med i den potte du har til salg i øjeblikket?
    Og lige et spørgsmål vedr catback.
    Er det et system der går fra cat'en og bagud, eller er der tale om en ny cat også?


  • Dannie Y
    Dannie Y Tilmeldt:
    mar 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #7   10. apr 2005 Hej Bo der er den dyre og den billige løsning du kan købe en standard melempotte og montere og slippe for en stor del af støjen uden at miste den fede lyd .eller du kan vælge at købe en rustfri mellempotte (mail på racerpotter@tiscali.dk så finde vi en der passer dig) og montere sådan en den dæmper ik lige så meget som en standard men ser godt ud..

  • #8   10. apr 2005 Dannie: meget fin writeup, men bliver lige nød til at indskyde lidt til " størrelsen på udsøningen kontra effekt: en 3" kan flowe over 700hk hvis det skal være ( har selv haft det på min supra da den lavede 741hk/876nm ) og har kammier der har lavet 800+ på den rørstørrelse!!!

    Nu skal det så siges at der selvfølgelig have været meget effekt hvis jeg havde brugt 3,5" eller 4" men man kan altså godt presse mange hk ud af de små rør...


  • #9   10. apr 2005 Synes aldrig det er til at bedømme støjfaktor før det hele er på. Mange kører med 2" og det larmer insane. Kører selv 2" og synes ikk min larmer synderligt. Fjerner mellempotten nu her pga trykladning, men håber sq ikk den begynder at larme for meget så smiley

  • #10   10. apr 2005 Du nævner at man betaler for kvaliteten.. selvfølgelig går du det, men begrundelsen holder ikke altid..

    Et eksempel kunne være de benzinpumper som "HKS" og "MINE" sælger.. og de er altså meget dyre..

    Det er DENSO fabrikat og disse kan typisk købes en del billigere og man får præcis det samme produkt..
    Denso er stadig et af de "dyre" mærker..

    Hvis man så begynder at sammenligne det flow man får med DENSO mod nogen f.eks. WALBRO og BOSCH så scorer WALBRO ligeså godt som DENSO mens BOSCH generelt er for dyre i forhold til den performance man får..

    Dette er bare et eksempel på at HKS tager for meget for et produkt som de ikke selv har den store indflydelse på udover deres firmanavn er skrevet på benzinpumpen..

    Så dit eksempel er selvfølgelig stadig holdbart, men man skal jo heller ikke betale guld for tingene bare fordi de har et specielt mærke på sig!!

    Men det er en fin forklaring af problemstillingen!

    MVH
    Niels (og jeg forhandler en del tuning og bildele)


  • #11   10. apr 2005 Fed guide Dannie smiley

  • #12   10. apr 2005 gemmer jeg sku lige i word smiley

  • Dannie Y
    Dannie Y Tilmeldt:
    mar 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #13   10. apr 2005 Hej til alle jeg gør opmærksom på at det kun er en guide til ranger så er det mere for at dem som ikke har så meget forstand på det har nogle retnings linier at gå efter ,og det er de færeste der ikke har forstand på det der køre rundt med 700hk..men ja du har ret..og til niels så har du selvfølig også ret men igen det er kun en guide,

    Ja der følger silencer med til alle de slags potter jeg sælger......hvis andet ikke er fortalt mvh Dannie


  • Dannie Y
    Dannie Y Tilmeldt:
    mar 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #14   11. apr 2005 Til Ras h .Ja der følger silencer med...
    Et catback system er fra cat og bagud .
    Det kan så udbygges med sportscat ,bananmanifold.og downpipe (forrør)


  • #15   11. apr 2005 ok
    Fanx smiley


Kommentér på:
Racerpotter

Annonce