{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.477 visninger | Oprettet:

Thomas J
Thomas J
Tilmeldt:
6. mar 2008
Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147

Suzuki SX4 kontra brugt bil, hjælp :( {{forumTopicSubject}}

De af Jer som ihærdigt har hjulpet med at kommentere mine indlæg herinde angående Toyota'er & andet sjov, vil måske ta' Jer til hovedet, for jeg er stadigvæk lige meget i tvivl omkring bilkøb smiley
Lige nu er jeg ved at kaste op ved tanken om at skulle ud og se på flere brugte biler, hvor annoncen lover alt muligt godt, kun for at finde ud af at jeg har spildt kærestens benzin på et sminket lig.
Jeg har så lavet nogle udregninger, samtidig med at jeg har prøvet en helt ny Suzuki SX4 GL hos forhandleren.
Først prøvede jeg Splash'en, puuuuha, alt for lille og generelt en bizar oplevelse, lidt á la en lille bus, med et blinklys der var ved at bippe mig til vanvidets rand.
Swiften føltes lige så lille, så den blev det heller ikke.
Så prøvede jeg SX4 og mit hjerte smeltede totalt, hvilket jo både er godt og skidt.
Mit regnestykke ser derfor pt. således ud:
Brugt bil, pr. måned:
300,- i lån til min rare mor smiley
250,- i vægtafgift (gennemsnitlig vægt til 3000,- pr. år)
800,- i forsikring (ingen dokumenteret skadesfri kørsel)
400,- til reparationer (sat til lige knapt 5000,- pr. år)
1000,- til benzin (22 km pr. dag + det løse)
Ialt 2750,- pr. måned.

Ny bil:
300,- i lån....
205,- i vægtafgift
420,- i kasko (5000,- pr. år)
400,- til servicebesøg (varierende fra 2-5000,- pr. år)
1000,- til benzin
1770,- lån til bilforhandler (cirka 62.000,- i overpris på 8 år)
Ialt 4095,- pr. måned.

Den skarpe observatør vil måske bemærke at jeg med den nye kun har sat penge af til service, ikke andre reparationer.
Men de burde vel heller ikke beløbe sig til nær så meget med en ny bil?

Som jeg ser det umiddelbart, koster det mig cirka 1345,- mere pr. måned med en ny, end med en brugt & dermed godt nok 16100,- mere pr. år.

Begge typer biler har jo naturligvis plusser og minusser, men hvis vi nu som udgangspunkt antager at jeg kører bilen ud og dermed ikke taber på den som sådan, ser regnestykket så rimeligt ud?

Beklager mine indlægs længde som synes at vokse for hver gang, men jeg ligger efterhånden søvnløs i forsøg på at finde en løsning. Erfaring med Suzuki'en efterlyses samtidig. Det eneste jeg har bemærket ved det, er de lave gear, udover det var det min drømmebil.
Ved brugtkøb har jeg ialt 70.000,- til rådighed, som både skal dække bilkøb, forsikring, plader og vægtafgift, samt mulig undervognsbehandling og små-reparationer lige efter købet & jeg synes ikke jeg kan finde noget i min smag (min.14 km/l, 0-100 på max. 11,7 sek., plads til benene & en bil som ikke går for tit i stykker & hvor reservedelene er billige).
Hjælp værdsættes og belønnes formentlig i sidste ende herinde med langt kortere indlæg smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Suzuki SX4 kontra brugt bil, hjælp :(
  • #1   17. sep 2008 Nu kan jeg se at du også skriver at du kun vil betale 300 af på dit lån til en ny bil..!!??

    Du skal nok også lige tænke over at en ny bil jo falder rigtig meget i pris de første par år i forhold til en brugt til feks 50000kr ville gøre, det er jo også penge du faktisk skal regne med i hver mdr som tabt jo..


  • #2   17. sep 2008 Han skriver jo også 1770 i lån til forhandleren.

    Hvad laver du til dagligt, hvis du ikke er uddannet og sikker i dit job kan det blive meget hårdt at afbetale lån til en ny bil, når man ikke er i job og du risikere at skulle sælge bilen med et stort tab.

    Umiddelbart skal du vente med at bestemme om du skal have bilen eller ej og ikke gøre et implus køb.
    Overvejede i sin tid selv at købe nyt eller brugte endte med at købe en gammel Punto jeg kan holde kørende biligt indtil jeg stopper på su og får lidt mere styr over min økonomi.


  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #3   17. sep 2008 Nej, der er 300,- til det private lån og 1770,- til bilforhandleren, i forbindelse med den nye. Og som sagt, udgangspunktet er ihvertfald at jeg kører bilen ud, lidt som med min efterhånden ret rustne knallert 30 som jeg købte fra ny i 2000. Jeg duer ikke til at sælge brugte ting, så jeg regner med at beholde bilen i dens levetid eller ihvertfald indtil den er betalt ud og har gået omkring 100.000 km om cirka 10 år.

  • #4   17. sep 2008 Arh.. Havde jeg sgu slet ikke set, så kun de 300 til lån der stod først.. smiley

  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #5   17. sep 2008 Jeg arbejder som supporter, ikke uddannet, men regner med at arbejde mig op med tiden. Min startløn er ok & jeg har arbejdet for min nuværende chef et andet sted tidligere, så jeg føler mig forholdsvis sikker også fordi jeg er god til mit job. Men 100% sikker er man vel aldrig. smiley

  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #6   17. sep 2008 Jeg er da helt klart frisk på at nøjes med 300,- i lån, men jeg tror forhandleren gi'r mig tæsk, hvis jeg prøver at spise ham af med det eller rettere, det gør finansieringsselskabet smiley

  • #7   17. sep 2008 hvis du selv mener du har råd til det. Kan jo være svært for nogen her og kende din økonomi..
    Og hvis du mener du vil beholde den i feks 10 år..
    Og du er glad for bilen så tror jeg da ikke det er en dum ide fakisk...


    Men hvis man er tyben der vil skifte bil hver år eller hverandet år er det en RIGTIG dårlig forretning at købe ny bil..


  • #8   17. sep 2008 Du har fat i de rigtige overvejelser. Det er én ting du kan være sikker på! smiley

    Jeg tror det er et personligt valg man skal træffe, så det er nok også interessant at overveje, om du rent faktisk selv ønsker en ny bil, eller i virkeligheden kunne klare dig med en brugt? smiley

    Markedet for biler har ét kæmpe problem for tiden, og det er ganske enkelt at danskerne generelt ikke har de samme penge imellem hænderne som for et år siden. Dvs. at der p.t. faktisk er over 120.000 brugte biler til salg i Danmark. Dvs. at ca. 50 ud af 100 danskere har deres bil til salg i dagens danmark, og du kan være sikker på at det for de fleste vedkommende ikke er for at købe en ny, større bil! smiley

    Derfor ville jeg selv vælge en brugt bil hvis jeg i dag skulle kigge på "ny" bil. Der er et enormt udbud, og priserne kan - vil jeg mene - presses uhyggeligt meget hvis du virkelig ønsker det.

    Du har fat i en "billig-bil" hvilket vil sige at du taber en anelse mere på den som ny, end på andre mærker. Det er en faktor som jeg også synes du skal tage med i dine overvejelser. Det er sikkert en fin bil og hvis du mener den kan indfri dine behov, skal du uden tvivl vælge dén! smiley

    En ny bil er uden tvivl dejlig at sætte sig ind i det første år men derefter er det heller ikke noget særligt længere synes jeg. Med dit kørselsbehov (du skriver 100.000 over 8 år) vil jeg mene det er dumt at købe helt ny bil.


  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #9   17. sep 2008 Jeg er klar over at min økonomi selvfølgelig er den ukendte faktor her, men efter mine beregninger vil jeg efter de månedlige udgifter i forbindelse med ny bil, have cirka 4000,- tilbage (fradrag i forbindelse med lån, ikke inkluderet).
    Det der også gør det svært, er at når jeg så taler med folk på mit arbejde, så er der pludselig nogen som finder gode brugte biler til 30-40.000,- som jo selvfølgelig får mig til at tænke, men jeg finder ikke de biler. Jeg er kræsen og har ingen forstand på biler og motorer, men har en billig mekaniker. Anyway, jeg sætter stor pris på alle kommentarer, så jeg har noget at vurdere ud fra smiley


  • #10   17. sep 2008 Edit : Selvfølgelig har 50 ud af 100 danskere ikke deres bil til salg smiley Svarer til halvdelen af danmark og det er jo ikke korrekt smiley

  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #11   17. sep 2008 Hver gang jeg får svaret på noget, dukker noget nyt op i mellemtiden smiley
    Mark B (for at mine svar giver mening..):
    Du er også inde på netop dét jeg tænker på. Nye ting er altid spændende i starten, jeg ved ikke hvordan jeg har det om et år.
    Min kollega fandt en Ford Mondeo til 48500,- & endte med at få den for 32500,-
    Den evne har jeg bare ikke, jeg stinker til at prutte om prisen. Det gør jo så at jeg går ud fra at f.eks. en pæn bil til 65000,- ikke kan presses (privatsælger). Jeg har kigget en del på Toyota'er, men de ligger lidt for højt til mit første budget & det gør at jeg har overvejet den nye Suzuki.
    Samtidig har jeg da også tænkt over at det måske er lidt overkill, at købe en helt ny bil, bare for at køre 11 kilometer hver vej hver dag, men jeg kan bare ikke se mig selv i en Hyundai eller en anden blikdåse, som jo ellers er i min prisklasse. Og de Toyota'er jeg har kigget på (jvf. mine ønsker til bilen), har været nærmest sjofle selv oppe omkring 55.000,-, deraf min modvilje i forbindelse med brugte biler.


  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #12   17. sep 2008 Er 50-60.000,- simpelthen for lidt til at få en mere eller mindre fejlfri brugt bil?

  • #13   17. sep 2008 Hvis du kun skal køre 10000 om året, så sys jeg det ville være sindssygt at lægge så mange penge i en ny bil. En gammel toyota som ikke er rusten, så er du sgu kørende uden udgifter til rep.. Jeg kører 50000 om året og jeg repper ingengang for 5k om året.

    Med en ny bil skal du kun regne service, og med de km du regner med at køre skal du kun til service en gang om året, det er mellem 2,5 og 4k på sådan en sx4. 2,5k på de små service, og 4k på de store ca. Resten skal garantien jo klare. Det er sgu en fin bil, men med dit kørselsbehov, sys jeg bare det er lidt voldsomt.


  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #14   17. sep 2008 Jeg har også kig på denne: http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?Source=2&AdId=302352
    Men den kører kun 13 km/l og ligger 5-10.000,- over mit brugtbil budget, men ser den fornuftig ud?
    Jeg orker næsten ikke en gammel Carina, har prøvet den og den er ikke alene stor som en bus, den virker også gammeldags indeni.
    Toyota'er sniger sig hurtigt op i pris selvfølgelig, men hvad er en fair pris for sådan en sag?


  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #15   17. sep 2008 Rettelse: 13.5 km/l..

  • #16   18. sep 2008 Thomas J

    Med dit kørselsbehov er det absolut ikke hvor langt bilerne kører på literen, som du skal lægge mærke til! Naturligvis skal man ikke købe en gammel blikspand med 5.0 L motor i, men en alm. familiebil kører i snit nogenlunde det samme.

    Prøv at regn på, hvor meget mere en bil der kører 13 km/l koster i brændstof om året ved 10.000 km i forhold til en bil der kører 18-20 km/l !

    Thomas, jeg vil tilslutte mig i at det må være mindre tosset at købe en splinterny bil med dit kørselsbehov. Naturligvis vil den ikke tabe det samme i værdi med dit kørselsbehov som gennemsnittet måske, men man vil desværre altid tabe på biler. Jeg synes ligeud sagt at du skal købe dig en brugt bil. Din bil når ikke engang at yde 100 % på de 11 km kørsel du har til og fra arbejde (sådan har jeg læst det, ret mig gerne hvis jeg tager fejl). Forstået sådan, at motoren ikke når at blive varm, du vil sjældent få en varm bil her om morgenen i vinterhalvåret (selv min Vw Golf Plus fra forrige år når kun lige at få sædevarmen op på fuld plus, før jeg er hjemme i indkørslen igen - 13 km hver vej på arbejde, 10 min. kørsel)

    Hvorfor finder du ikke en 1-2 år gammel model af den bil du gerne vil have? Banken låner da normalt også gerne penge hertil, men istedet bare over 1-2 år færre så du istedet betaler tilbage over eks. 6-8 år?!


  • #17   18. sep 2008 Thomas J

    Jeg holder med Mark B, køb en brugt bil.
    For to år siden købte jeg en ny bil til 250000 kr. En diesel der kørte ca. 18 km/l, solgte den i foråret i år og købte en brugt Volvo der kører ca.9 km/l i snit, men med afskrivning, service, forsikring og brændstof ( over en periode på 2 år ) kører jeg billigere nu end før, selv om den kører det halve på en liter brændstof.


  • #18   18. sep 2008 Istedet for en helt ny bil kunne du jo overveje at finde en demobil fra en forhandler eller en bil med et år eller to på bagen, hvor første ejer har taget den største afskrivning.

    Har du ikke mulighed for at låne pengene i banken fremfor at købe bilen ¨på afbetaling ? .. Det vil i de fleste tilfælde være billigere og så kunne du sikkert samtidig låne de penge du skylder din mor og slippe for de ekstra 300 om måneden.

    En to år gammel SX4 kan findes til 150.000.
    En toyota aygo kan findes til 100.000 med to år på bagen og den er nok billig at forsikre samt billig i drift ...


  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #19   18. sep 2008 Jeg har det sådan, at hvis jeg skal låne et større beløb, skal det være til en ny eller også skal jeg finde en langt billigere brugt bil.
    Toyota Aygo er for lille til mig, så den har jeg afskrevet for længe siden smiley
    Det er rigtigt nok, at kørsel pr. liter måske ikke er så vigtigt når jeg ikke kører så meget, men jeg håber jo på at køre en del, når jeg endelig får bil, ihvertfald i starten.
    Jo mere jeg tænker over det med at være i gæld de næste 8 år, desto mere mister jeg lysten til en helt ny bil. Måske har jeg bare været uheldig med de biler jeg har kigget på, ved det ikke, men jeg er lidt utålmod efterhånden. Dog har jeg fundet ud af, at Toyota Avensis'erne ikke er så uopnåelige, hvis jeg ofrer en anelse mere. Nu prøver jeg at kigge i dén retning, men jeg er superglad for alle Jeres rigtig gode synsvinkler på tingene, det har givet mig meget at tænke over og sammenligne smiley


  • #20   18. sep 2008 En Toyota Avensis eller måske en Citroén C5 - begge brugte - kan fåes for omkring 100-120.000 kr. og så har du en helt anden bil, end sådan en SX bil (personligt, en langt bedre og mere sikker bil!).

    Jeg tror ikke du vil bruge sådan en SX'er til længere køreture, det er den komfortmæssigt ikke særligt godt udstyret til vil jeg tro.

    Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår det med hvordan du skal låne penge, samt hvor meget du kan låne. Men hvis du alligevel skal ud at låne penge til en bil, er det ikke de sidste 30-50.000 kr. der bør være afgørende på en brugt bil. Slet ikke, hvis du så tilgengæld får en bil der er et par tand "bedre".


Kommentér på:
Suzuki SX4 kontra brugt bil, hjælp :(

Annonce