{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.261 visninger | Oprettet:

NY REGLER FOR ALLE GULPLADEBILER {{forumTopicSubject}}


TRIST, TRIST, TRIST LÆSNING FOR OS SOM GODT KAN LIDE AT KØRE GULPLADEBILER....

LORTELAND...

http://epn.dk/privat/biler/article1624017.ece

Afgiftschok til ejere af gulpladebiler
Af DANIEL SEBASTIAN LARSEN

Offentliggjort 06.03.09 kl. 07:29

Med skattereformen bliver det langt dyrere at bruge en ældre varebil på gule plader til privat brug.


Relaterede artikler
Flere angiver naboen til Skat
Kør privat i firmabilen på dagsbilletter
Nye biler skal have nye nummerplader
Se alle >>

I den skattereform, som regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om, er der en række punkter, der er trist læsning for ejerne af biler på gule plader.

Hidtil har biler på gule plader, som første gang er indregistreret før juni 1998, været fritaget for det årlige tillæg for privat benyttelse af bilen – et tillæg, der lyder på 5.040 kr. årligt.

Men fremover skal den afgift også betales af ejerne af de gamle biler. Privatanvendelsestillægget bliver ifølge aftaleteksten indfaset over to år.

Også vægtafgiften bliver skruet i vejret, så den kommer på niveau med en ejerafgift svarende til den, der gælder for personbiler.

En ejerafgift, der i modsætning til vægtafgiften er afhængig af bilens brændstoføkonomi. Også på vægtafgiften har der indtil nu været en besparelse at hente, hvis man havde en varebil fra før 1998.

Manglende partikelfilter koster
”Aftalen specificerer, at vi rent miljømæssigt ikke kan leve med, at man har kunnet hente en kæmpe økonomisk fordel i at holde liv i de gamle biler fra før 1998,” siger Joel Nielsen, der er konsulent i Skatteministeriet.

Er der tale om en dieselbil uden partikelfilter, resulterer det med den nye reformaftale i et yderligere tillæg på 1.000 kroner.

De endelige satser er endnu ikke fastlagt, da man i Skatteministeriet er i fuld gang med at lave forslaget om til lovtekst. Men nedenstående priseksempel baseret på de nuværende takster viser, at der kan blive tale om en gevaldig afgiftsstigning for især ejerne af de aldrende biler på gule plader.


Et priseksempel:
En dieselvarebil uden partikelfilter på 2.000 – 2.500 kilo, der kører 10,2 – 11,3 kilometer på literen, anvendes til privat brug og er indregistreret første gang før juni 1998.

Den pågældende bil har indtil nu kostet 4.030 kr. årligt i vægtafgift. Den kommer nu til at koste 9.620 kr. årligt i vægtafgift, der er på niveau med en ejerafgift svarende til den, der gælder for personbiler.

Indtil nu har den været fritaget for privatanvendelsestillægget på 5.040 kr. – det er den ikke længere.

Dertil kommer tillægget for manglende partikelfilter på 1.000 kr. – i alt 15.660 kr. årligt i stedet for de nuværende 4.030 kr.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  NY REGLER FOR ALLE GULPLADEBILER
  • #1   6. mar 2009 shit. gode man ikk har en gilplade bil..

  • #2   6. mar 2009 godt jeg lige har solgt min 540 v8 på gule plader... den ville komme til at koste en krig...

  • #3   6. mar 2009 hvordan kan de blive med at sætte priserne op, det er for sindsygt jo

  • #4   6. mar 2009 Syntes det er meget fair at dem som sviner mest også skal betale mest...

  • #5   6. mar 2009 så sku man jo ikke kunne betale sig fra en scoorter, for de sviner da total

  • #6   6. mar 2009 Who Am I? - ja men der er altså allerede en prisforskel på en diesel og en benzin bil på godt 1000 kr på ældre gulpladebiler... desuden kunne man forstå vis de så sagde jamen dem som ikke har partikkelfilter skal betale yderlig f.eks 1000 kr... men at alle pludselig skal have en straf afgift på 5040 kr ud over alm vægtafgift... det er jo at røve folk... fra nu af er ældre gulpladebiler absolut intet værd da det bedre kan betale sig at købe en på hvide plader... desuden så er der jo betalt afgift af de ældre gulpladebiler en gang så noget svineri det skal betales igen som en løbende afgift...

  • #7   6. mar 2009 ku aldrig finde på at køre gulplade så er sgu ligeglad. og firmaer har vel råd nok til at betale det...

  • #8   6. mar 2009 ** King Nothing ** - men hvorfor skal ældre biler med dårligere co2 tal osv være fritaget for noget nyere vogne er pålagt, alle vidste jo det var en stakket frist og at folk har kørt lidt på frihjul hvad den straf afgift angik... At der så er nogle folk som nu bliver uheldigt fanget med en bil der med et knips er faldet drastisk i værdi er beklageligt og kunne godt være gjort på en pænere måde... Men det ændre ikke på mit synspunkt angående folk som svinere mere skal også betale mere...

  • #9   6. mar 2009 Det bliver vel bare sådan at alle os der har lad og kassebiler skifter dem ud med en trailer og det vil gå ud over alle andre bilister på de danske veje

  • #10   6. mar 2009 den straf afgift på de 5040 kr er jo ikke lavet for at man skal straffes for at svine for meget... den afgift er lavet fordi at man nedsætter afgiften på en bil ved at opveje den til 2000 kg eller derover og dermed blir de billigere i afgift men får så en "løbende" afgift pålagt på 5040 kr...

    man betaler jo en co2 afgift på bilen uanset hvad om den er på hvide eller gule plader...


  • #11   6. mar 2009 og hvis det er for miljø`s skyld så skulle hvid plade biler på vægtafgift jo også sættes efter grøn afgift; SÅ ville der komme penge i kassen !!!

  • #12   6. mar 2009 Det er også fair nok at lave en afgift på f.eks 15.000 kr om året eller 25000 kr om året for den sags skyld vis man så ikke skal betale indreg. afgift overhovedet...

    f.eks så har leasingsfirma´er i udlandet altid haft lov til at lease en bil ud til en dansker og så kun betale månedlig afgift... dette har de danske leasingsfirma´er også fået lov til nu... hvorfor i HELVEDE kan vi alm. danskere så ikke også få lov til det...

    DETTE ER OG BLIVER ET MEGET MÆRKELIGT LAND...


  • #13   6. mar 2009 Jeg er ikke blevet klar over om partikelfilter tillægget også gælder hvidplade dieselbiler fra før '98?

    Men hele denne reform omhandler vel kun gulplader?


  • #14   6. mar 2009 fair nok kører sku snart rundt uden nr plader. men de burde sku fjerne noget af den afgift der er på biler herhjemme så kørete alle de gamle biler heller ikke rundt men det korte og det lange er de sætter skatten ned og pengene skal komme et sted fra så må det jo gå ud over bil ejerne

  • #15   6. mar 2009 de er jo fuldstændig syge i roen

  • #16   6. mar 2009 Tror vi kommer til at se en helveds bunke rigtig billige gulpladebiler fremover... eller også kommer der til at være en helveds bunke biler som ikke kan blive solgt... godt man ikke lige har købt en gammel transporter eller en patrol for FUCK de blir dyre nu...

  • #17   6. mar 2009 jeg kan godt se fidusen at man fjerne mange af de gamle lig på vejene, men syntes det er værd at spotte, at ingen af de ekstra penge som skrabes sammen nu, bruges til noget positivt indenfor bilområdet. Nej det skal finansiere af mellemskatten fjernes, og det syntes jeg er et stort problem. Oftest er dem som har ældre gulpladebiler de lavtlønnede, som ikke har haft råd til at købe bedre køretøjer, og de tvinges nu til at sælge deres ældre bil med et sikkert stort tab, og har således kun råd til en endnu ældre hvidpladebil...

    forkasteligt og ulighedsmæssigt...

    og kører man f.eks. lupo, ja så stiger den årlige afgift fra 160kr til 1160 kr, og det er nok den mest økonomiske bil der er på vejene pt.


  • #18   6. mar 2009 stiger personbiler også i vægtafgift

  • #20   6. mar 2009 Tue - ja plus at alle som lavtlønnede kommer til at være dem som skal betale hele gilede i form af højere afgifter på alt muligt lort... dette land bevæger sig kun mod en afgrund hvor rige blir rigere og fattige blir fattigere...

  • #21   6. mar 2009 king nemlige

  • #24   6. mar 2009 Faktum er at "gamle" diesel biler SVINER og bruger meget diesel for at køre... Det vil vi i DK gerne være fri for - så derfor afgift på biler uden partikelfilter og "normal" afgift på gulpladebiler.

    DET syntes jeg er et skide godt initiativ - så mangler vi bare de gamle osende stinkende møgspande på benzin. Der skulle også lige 1000 kr om året i straf på dem!

    MEN - det med de 5040 kr er i mine øjne urimeligt. Man har jo på gule netop råd til at købe en mere økonomisk bil - så hvorfor straffe det smiley


  • #25   6. mar 2009 Bus altså en 10 personer på hvide plader de bliver vist ikke berørt ???


  • #26   6. mar 2009 Haha Fryder mig :-).
    Godt man køre benziner så.
    Jeg har heller aldrig kunne se det fede i en gulplade bil.
    Well ved godt den er billigere i indkøb.
    Men at den mangler bagsæderne kan tit være meget upraptisk.
    Og så er der jo misundelses afgiften.
    Når man lægger det sammen så vil en hvidplade bil have flere fordele og er billgere på langtsigt.
    Det glemmer rigtig mange bare


  • #27   7. mar 2009 Hvor meget extra vil jeg komme til at skulle betale for min volvo v40 t4?

    Den er fra 8/1998. Så idag betaler jeg vægtafgift på ca 1850 + 910kr i extra afgift (Da det er til privat kørsel)


  • #28   7. mar 2009 5000 kr mere om året

  • #29   7. mar 2009 hmmm bliver min gamle Escort Van fra 1980 ranmt af det smider jeg den sku bare på hvideplader...

  • #31   8. mar 2009 Har vist ikke så meget med sæder at gøre, men afgiften der bliver betalt for bilen, har set to Morris Minor pick up og flere busser på hvide plader.
    bla.den her
    http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=103733



  • #32   10. mar 2009 http://epn.dk/privat/biler/article1624017.ece

    som nogle sikkert har hørt vil der i anledning af Forårs pakke2 blive delt en lussing ud til alle gulpladebils ejere..
    den såkalte misundelses afgift pålægges også gulpladebiler fra før 1/6-98.
    der er i forslag til lovteksten ikke taget forbehold for veteranbiler/classiskebiler så fx. en vw barndoor vil blive pålagt denne misundelseafgit også..
    desuden bliver vægtafgiften lavet om til ejerafgift som er afhængi af brændstofforbruget..
    tag nu fx. min gamle partshauler toyota hilux fra 92
    Vil stige fra 4030(vægtafgift)til
    9620(grøn ejerafgift)+5040(tillægsafgift)+1000kr(manglende partikelfilter) ialt 15660
    altså en stigning på 11630kr.

    Er det nu ikke ved at være på tide, at vi løfter i samlet flok?
    Send en e-mail til disse folkevalgte personer, der er arkitekterne bag "skattelettelserne" - Forhåbentlig bliver de bombarderet med e-mails mandag morgen. KOM IGANG - men HUSK: at holde en god tone!

    Prøv at tænke på hvor mange virksomheder og private/familier, der bliver ramt hårdt af det her?

    Jeg har selv skrevet en e-mail til hver af disse personer - Det kunne være godt, hvis loven alligevel ikke blev vedtaget. Intet er afgjort endnu!

    Skatteminister Kristian Jensen (V): min@skm.dk
    Finansminister Lars Løkke Rasmussen(V): fm@fm.dk
    Torsten Schack Pedersen (V): torsten.schack.pedersen@ft.dk
    Peter Christensen (V): peter.christensen@ft.dk
    Økonomi- og Erhvervsminister Lene Espersen (V): lene.espersen@ft.dk
    Klima- og Energiminster Connie Hedegaard (V): kemin@kemin.dk
    Pia Kjærsgaard (DF): dfkala@ft.dk
    Kristian Thulesen Dahl (DF): dfkrtd@ft.dk
    Peter Skaarup (DF): dfkrtd@ft.dk



Kommentér på:
NY REGLER FOR ALLE GULPLADEBILER

Annonce