NY REGLER FOR ALLE GULPLADEBILER {{forumTopicSubject}}
TRIST, TRIST, TRIST LÆSNING FOR OS SOM GODT KAN LIDE AT KØRE GULPLADEBILER....
LORTELAND...
http://epn.dk/privat/biler/article1624017.ece
Afgiftschok til ejere af gulpladebiler
Af DANIEL SEBASTIAN LARSEN
Offentliggjort 06.03.09 kl. 07:29
Med skattereformen bliver det langt dyrere at bruge en ældre varebil på gule plader til privat brug.
Relaterede artikler
Flere angiver naboen til Skat
Kør privat i firmabilen på dagsbilletter
Nye biler skal have nye nummerplader
Se alle >>
I den skattereform, som regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om, er der en række punkter, der er trist læsning for ejerne af biler på gule plader.
Hidtil har biler på gule plader, som første gang er indregistreret før juni 1998, været fritaget for det årlige tillæg for privat benyttelse af bilen – et tillæg, der lyder på 5.040 kr. årligt.
Men fremover skal den afgift også betales af ejerne af de gamle biler. Privatanvendelsestillægget bliver ifølge aftaleteksten indfaset over to år.
Også vægtafgiften bliver skruet i vejret, så den kommer på niveau med en ejerafgift svarende til den, der gælder for personbiler.
En ejerafgift, der i modsætning til vægtafgiften er afhængig af bilens brændstoføkonomi. Også på vægtafgiften har der indtil nu været en besparelse at hente, hvis man havde en varebil fra før 1998.
Manglende partikelfilter koster
”Aftalen specificerer, at vi rent miljømæssigt ikke kan leve med, at man har kunnet hente en kæmpe økonomisk fordel i at holde liv i de gamle biler fra før 1998,” siger Joel Nielsen, der er konsulent i Skatteministeriet.
Er der tale om en dieselbil uden partikelfilter, resulterer det med den nye reformaftale i et yderligere tillæg på 1.000 kroner.
De endelige satser er endnu ikke fastlagt, da man i Skatteministeriet er i fuld gang med at lave forslaget om til lovtekst. Men nedenstående priseksempel baseret på de nuværende takster viser, at der kan blive tale om en gevaldig afgiftsstigning for især ejerne af de aldrende biler på gule plader.
Et priseksempel:
En dieselvarebil uden partikelfilter på 2.000 – 2.500 kilo, der kører 10,2 – 11,3 kilometer på literen, anvendes til privat brug og er indregistreret første gang før juni 1998.
Den pågældende bil har indtil nu kostet 4.030 kr. årligt i vægtafgift. Den kommer nu til at koste 9.620 kr. årligt i vægtafgift, der er på niveau med en ejerafgift svarende til den, der gælder for personbiler.
Indtil nu har den været fritaget for privatanvendelsestillægget på 5.040 kr. – det er den ikke længere.
Dertil kommer tillægget for manglende partikelfilter på 1.000 kr. – i alt 15.660 kr. årligt i stedet for de nuværende 4.030 kr.
jan 2006
Følger: 87 Følgere: 63 Biler: 12 Emner: 340 Svar: 1.806
mar 2006
Følger: 78 Følgere: 70 Biler: 7 Emner: 114 Svar: 2.090
mar 2004
Følger: 15 Følgere: 12 Biler: 6 Emner: 51 Svar: 295
jan 2005
Følger: 49 Følgere: 48 Biler: 7 Emner: 250 Svar: 12.746
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 72 Biler: 8 Emner: 10 Svar: 108
mar 2006
Følger: 78 Følgere: 70 Biler: 7 Emner: 114 Svar: 2.090
dec 2004
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 2.126
jan 2005
Følger: 49 Følgere: 48 Biler: 7 Emner: 250 Svar: 12.746
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 8 Emner: 122 Svar: 2.206
mar 2006
Følger: 78 Følgere: 70 Biler: 7 Emner: 114 Svar: 2.090
man betaler jo en co2 afgift på bilen uanset hvad om den er på hvide eller gule plader...
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 8 Emner: 122 Svar: 2.206
mar 2006
Følger: 78 Følgere: 70 Biler: 7 Emner: 114 Svar: 2.090
f.eks så har leasingsfirma´er i udlandet altid haft lov til at lease en bil ud til en dansker og så kun betale månedlig afgift... dette har de danske leasingsfirma´er også fået lov til nu... hvorfor i HELVEDE kan vi alm. danskere så ikke også få lov til det...
DETTE ER OG BLIVER ET MEGET MÆRKELIGT LAND...
mar 2005
Følger: 42 Følgere: 41 Biler: 8 Emner: 156 Svar: 687
Men hele denne reform omhandler vel kun gulplader?
dec 2004
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 42 Svar: 290
nov 2008
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 2 Emner: 65 Svar: 352
mar 2006
Følger: 78 Følgere: 70 Biler: 7 Emner: 114 Svar: 2.090
jul 2007
Følger: 4 Følgere: 41 Biler: 19 Emner: 170 Svar: 1.835
forkasteligt og ulighedsmæssigt...
og kører man f.eks. lupo, ja så stiger den årlige afgift fra 160kr til 1160 kr, og det er nok den mest økonomiske bil der er på vejene pt.
nov 2008
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 2 Emner: 65 Svar: 352
mar 2006
Følger: 78 Følgere: 70 Biler: 7 Emner: 114 Svar: 2.090
nov 2008
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 2 Emner: 65 Svar: 352
aug 2003
Følger: 59 Følgere: 57 Biler: 5 Emner: 6 Svar: 49
DET syntes jeg er et skide godt initiativ - så mangler vi bare de gamle osende stinkende møgspande på benzin. Der skulle også lige 1000 kr om året i straf på dem!
MEN - det med de 5040 kr er i mine øjne urimeligt. Man har jo på gule netop råd til at købe en mere økonomisk bil - så hvorfor straffe det
dec 2005
Følger: 48 Følgere: 48 Biler: 15 Emner: 415 Svar: 2.059
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
Godt man køre benziner så.
Jeg har heller aldrig kunne se det fede i en gulplade bil.
Well ved godt den er billigere i indkøb.
Men at den mangler bagsæderne kan tit være meget upraptisk.
Og så er der jo misundelses afgiften.
Når man lægger det sammen så vil en hvidplade bil have flere fordele og er billgere på langtsigt.
Det glemmer rigtig mange bare
sep 2005
Følger: 35 Følgere: 36 Biler: 8 Emner: 192 Svar: 499
Den er fra 8/1998. Så idag betaler jeg vægtafgift på ca 1850 + 910kr i extra afgift (Da det er til privat kørsel)
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
jan 2003
Følger: 32 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 42 Svar: 7.341
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 8 Emner: 122 Svar: 2.206
bla.den her
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=103733
dec 2004
Følger: 65 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 20 Svar: 305
som nogle sikkert har hørt vil der i anledning af Forårs pakke2 blive delt en lussing ud til alle gulpladebils ejere..
den såkalte misundelses afgift pålægges også gulpladebiler fra før 1/6-98.
der er i forslag til lovteksten ikke taget forbehold for veteranbiler/classiskebiler så fx. en vw barndoor vil blive pålagt denne misundelseafgit også..
desuden bliver vægtafgiften lavet om til ejerafgift som er afhængi af brændstofforbruget..
tag nu fx. min gamle partshauler toyota hilux fra 92
Vil stige fra 4030(vægtafgift)til
9620(grøn ejerafgift)+5040(tillægsafgift)+1000kr(manglende partikelfilter) ialt 15660
altså en stigning på 11630kr.
Er det nu ikke ved at være på tide, at vi løfter i samlet flok?
Send en e-mail til disse folkevalgte personer, der er arkitekterne bag "skattelettelserne" - Forhåbentlig bliver de bombarderet med e-mails mandag morgen. KOM IGANG - men HUSK: at holde en god tone!
Prøv at tænke på hvor mange virksomheder og private/familier, der bliver ramt hårdt af det her?
Jeg har selv skrevet en e-mail til hver af disse personer - Det kunne være godt, hvis loven alligevel ikke blev vedtaget. Intet er afgjort endnu!
Skatteminister Kristian Jensen (V): min@skm.dk
Finansminister Lars Løkke Rasmussen(V): fm@fm.dk
Torsten Schack Pedersen (V): torsten.schack.pedersen@ft.dk
Peter Christensen (V): peter.christensen@ft.dk
Økonomi- og Erhvervsminister Lene Espersen (V): lene.espersen@ft.dk
Klima- og Energiminster Connie Hedegaard (V): kemin@kemin.dk
Pia Kjærsgaard (DF): dfkala@ft.dk
Kristian Thulesen Dahl (DF): dfkrtd@ft.dk
Peter Skaarup (DF): dfkrtd@ft.dk
NY REGLER FOR ALLE GULPLADEBILER