{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.921 visninger | Oprettet:

Kaldt i retten {{forumTopicSubject}}

hey bg.

jeg er netop blevet kaldt op af en tidliger køber som købte min gamle bil for 1½ år siden. Da jeg solgte bilen var der bygget brede skærme og sat angel eyes på o.s.v.

Køberen ringer så til mig og siger han vil hive mig i retten for salg af ulovlig bil. Fordi den dumpede til syn pågrund af angel eyes. koni undervogn bredere bagdæk end fordæk. o.s.v.

det skal lige siges han har skrevet under på en FDM kontrakt at bilen er købt som beset.

Han siger så at han kan bevise at bilen blev købt ulovligt på trods af at han har kørt i den i et år.

Jeg nægter og tro at han bevise det efter så langtid.
Og det må da være hans eget problem at den dumper til syn og ikke mit problem.

Tror i han kan vinde i retten?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kaldt i retten
  • #1   6. apr 2009 Nej den er købt som beset!

• #2   6. apr 2009 den er købt som beset, så han har intet at komme efter..

• #3   6. apr 2009 Bilen er købt som beset og det har han skrevet under på! Kan ikke se at han kan vinde noget, med mindre at der står et sted at du lover at bilen er 100% lovlig til gadebrug!

• #4   6. apr 2009 Han truer bare, der er der sku så mange der gør

• #5   6. apr 2009 Den er købt som beset, desuden kan det jo ligesågodt være ham der har monteret de ting.. så nej, det skal du ikke tænke på.

• #6   6. apr 2009 Han er da et fjols. Hvis han har skrevet under på at den er købt som beset, så er der da ikke så meget at komme efter. Men forstår bare ikke hvorfor bilen dumper syn pga. angel eyes

• #7   6. apr 2009 hvis han hiver dig i retten taber han da en slat penge og spilder hans tid
    du har ingenting og frygte hvad det angår

• #8   6. apr 2009 Folk er for griner .
    En af mine venner blevet truet med at komme i retten fordi sønnen var væltet på scooteren fordi den havde for små dæk mente faren haha smiley

• #9   6. apr 2009 han kan ikke vinde den i retten for den vil slet ikke komme i retten.

han har ingen sag overhovedet. Han har købt den som beset af en privatperson og så er det hans problem nu.

• #11   6. apr 2009 Du kan faktisk godt blive dømt for at sælge en ulovlig bil. Køber skal oplyses omkring hvad der er ulovligt på den bil du sælger og at det ikke kan synes.

Men køber skal ha en meget dygtig advokat hvis du skal dømmes, med det kan lade sig gøre. Og så skal du betale for at bil bliver lovlig igen.

• #12   6. apr 2009 Daniel N-haha, så har man også hørt det

• #13   6. apr 2009 Angel eyes er vist kun ulovlige hvis de dækker over 2/3 af lygterne.. eller vist bare noget af de primære pærere..

Desuden er der sguda ikke reklamationsret ved en privat handel.. kom igen.

Du er kun ude og skide (kunne jeg forestille mig) hvis du har løjet højt og flot omkring bilen og også har skrevet under på noget du decideret har løjet omkring.

Såh.. det lyder MEGET fjollet..sikker på det ikke er dateret d.1?

• #14   6. apr 2009 det eneste der står på kontrakt er hvilken bil det er o.s.v

og at der er skifter motor.

der står intet om hvad der sidder på bilen.

Jeg fik synet den med de ting på som han er blevet dumpet på.
    Så at han dumpede i synshallen og jeg ikke gjorde. kan jeg jo ikke gøre for. Kan ikke se at jeg skulle blive straffet hvis jeg ikke vidste at de ting der sad på var ulovlige til syn. Det har jeg ikke informeret ham om fordi jeg jo ikke vidste det.

• #16   6. apr 2009 Blah ( Alfa Romeo til salg! 30k Angel eyes er en lygte.. Tror du tænker på Badboy.

Og den med 2/3 dele holder ikke, den må slet ikke dække noget af lygten.

• #18   6. apr 2009 Har været ude for noget af det samme..

Loven siger noget alá:

Har du bevist prøvet at skjule fejl eller mangler (I dette tilfælde ulovligheder) så kan han faktisk godt have en sag.. Men eftersom køber tydeligt har kunne se de angel eyes tror jeg han skal have en utrolig god advokat før der er noget at komme efter..

• #19   6. apr 2009 Hvis han har solgt en bil som han viste var "ulovlig" og ikke godkendt til at køre på vejen,UDEN og nævne det til køber at bilen IKKE må køre på offenligvej. Så kan han teoritisk set godt hive ham i retten.
    Det vil dog praktisk set være helt umuligt da der er en masse forhold der spiller ind,og at der er gået så langtid før at køber har reageret på det.

• #20   6. apr 2009 N K
    Det har intet med hvad køber kan se, men hvad sælger siger(eller mangel på samme)

• #21   6. apr 2009 Hahaha... Så har man hørt det med..

Hvis en køber ringede til mig 1 1/2 år efter han købte min bil, fordi der var nogen ulovlige ting, så ville jeg da bare ha grint højt og klappet på igen..

Ta det med ro, der sker ikke en skid i den her sag alligevel.. Påstand mod påstand, han har skrevet under på at han har købt den som beset, det samme gjorde du da du købte den for laaaaang tid siden, iøvrigt har du os købt den gejlet...hihi

held og lykke.

• #22   6. apr 2009 TASS. > lige et lille klip fra det du linker til:

"Hvis køber overser fejl, der burde have været opdaget af ham, kan de som udgangspunkt ikke gøres gældende senere over for sælger."

Så det kan sku nok blive noget af en kamp for køber hvis han vil have noget ud af det.

• #23   6. apr 2009 N K> har helt ret.... Køber skal bevise at diverse fejl/mangler m.m. er sælger har forsøgt at skjule.... ellers er der ingen garanti mellem 2 private

• #24   6. apr 2009 michael A

Hvis bilen var synet,med de ændrig,så har han INTET,så er det en sag mellem køber og synsmand, for den var jo ikke "ulovlig" da du solgt den.

• #25   6. apr 2009 Onkel Per Der er stor forskel på fejl og ulovligheder.

• #27   6. apr 2009 Redbull der er ingen garanti mellem privathandel overhovedet, der er en reklamationsret.

• #28   6. apr 2009 Du skriver at du er blevet kaldt i retten, ergo må der jo være en sag drenge!!

• #29   6. apr 2009 http://www.fdm.dk/public/biler/kobogsalg/guidebilhandel/privat/

prøv at læse lidt her.

uddrag 1:
    Bilen er typisk solgt som prøvet og beset og uden reklamationsret. Du skal kunne bevise, at fejlen var til stede, da du overtog bilen, at du ikke burde have opdaget den ved prøvekørslen før købet, og at sælger kendte fejlen, men undlod at fortælle dig om den.

uddrag 2:
    Når du sælger privat, anbefaler FDM, at bilen sælges som prøvet og beset uden reklamationsret. To private, der handler bil, er kun underlagt købelovens reklamationsbestemmelser, hvis ikke andet er aftalt, og de er IKKE omfattet af købelovens regler om forbrugerkøb.

Som sagt han har ikke noget at komme efter.

• #30   6. apr 2009 Det behøver sælger jo så heller ikke!

• #32   6. apr 2009 Jeg skriver lige fra en andet bruger.

Bilen det drejer som om kan se i på denne bruger.

Der er ikke oprettet en sag endnu.

Indtil videre er det kun en "trussel"

Michael A

• #34   6. apr 2009 Men jeg holder tråden kørende i løbet af ugen. så må vi se hvad han har tænkt sig.

Jeg tror ikke der sker mere. Tror hans advokat fortæller ham at det ikke kan lade sig gøre.

Problemet er bare at jeg ved at han har en stor penge pung.
    og Sikkert betaler sig fra det.

• #35   6. apr 2009 Det er jo hans advokat der har sendt den i retten, Og det gør advokaten kun hvis han mener han kan vinde sagen.

• #37   6. apr 2009 ja... mon ikk de har andet og lave...???

• #38   6. apr 2009 Men hvis han er kaldt i retten, Så må retten jo ha godkendt sagen.

• #40   6. apr 2009 iøvrigt er den jo købt som beset !
    så er der ikke mere og kommer efter!!!

så må manden jo sætte sig ind i det ... hvis man køber en bil der er bygget op i PU-skum er man sku selv uden om det hahaha...

• #41   6. apr 2009 Ifølge første indlæg, har køber indtil nu kun ringet og truet med det!

• #42   6. apr 2009 Fordi en bil er blevet synes er ikke ensbetydende med at den er lovlig.. nogle biler er blevet synet med ulovligheder(turbo osv), men derfor er de ikke lovlige.

• #44   6. apr 2009 jeg er da lige glad med reglerne ...jeg er 100p sikker på at hvis den sag ender i retten vinder sælger.. hvis han har en slutseddel hvor der står bilen er købt som beset.... så kan køber ikke komme efter et år og tror han skal ha guld fordi han har dummet sig ...så tror jeg der er mange herinde der får samme ide ...!
    jeg har da prøvet og købe en bil og så er der et eller andet der går i stykker eller der ikk kan synes (lygter fælge) men jeg kunne da aldrig finde på at trække nogen i retten for det er da umuligt at bevise det....

• #45   6. apr 2009 TASS
    kan godt lide at du selv skriver man skal læse på lektien, og så ikke selv have læst på den :O)

Laaangt citat
    Køb hos privatNår en forbruger vælger at købe bil privat – altså hvor sælger ikke er forhandler – <b> er handelen ikke omfattet af købelovens regler om forbrugerkøb. Handelen er dog omfattet af købelovens øvrige regler, hvis parterne ikke har indgået en anden aftale. </b> Husk, at alle aftaler skal skrives ned, da det er svært at bevise mundtlige aftaler bagefter, når uenigheden er opstået. Du kan benytte dig af FDM's slutseddel til handel mellem private som kan sikre, at sælger og køber har den samme forståelse af hvilken aftale, der er indgået.

Den private køber skal derfor se sig godt for. Bilen, han påtænker at købe, skal gennemgås og undersøges grundigt før købet, blandt andet ved en ordentlig prøvetur. <b> Hvis køber overser fejl, der burde have været opdaget af ham, kan de som udgangspunkt ikke gøres gældende senere over for sælger. </b> Man kan også med fordel benytte sig af FDM's brugtbilstjek.

Den private køber bør før købet undersøge, om bilen er behæftet med gæld til pant- eller udlægshaver eller med et ejendomsforbehold ved at tage kontakt til Bilbogen

fra
    http://www.forbrug.dk/raad/rbbiler/brugtebiler/forhandler/saelger-er-privatper/

• #46   6. apr 2009 regler:
    uddrag 2:
    Når du sælger privat, anbefaler FDM, at bilen sælges som prøvet og beset uden reklamationsret. To private, der handler bil, er kun underlagt købelovens reklamationsbestemmelser, hvis ikke andet er aftalt, og de er IKKE omfattet af købelovens regler om forbrugerkøb.

Som sagt han har ikke noget at komme efter.

• #48   6. apr 2009 Hvis min mor købte den bil til sig selv og så solgte den videre efter 10 dage, kunne den ny ejer efter 1½ år slæbe hende i retten for at der var gevindundervogn på, som hun ikke nævnte?! Og bilen var i øvrigt solgt som beset?! Nu stopper I...

• #49   6. apr 2009 Nu er dækkelsen af lygterne jo et resultat AF badboy'en.. Så jeg har jo ret.. Det må ikke dække selve discen.. som jeg også skrev.. Enten eller..

Og i kan da ikke mene at hvis jeg sælger min 15år gamle cykel og den går i stykker at jeg så er forpligtet til at enten tage den tilbage eller reparere den pga noget reklamation ?.. Han jo set den er 15år gammel..

• #50   7. apr 2009 lige præsis....

• #52   7. apr 2009 Min mor, som ejede denne bil i 10 dage, vidste hverken hvad "gevindundervogn", eller "bad boy" er... Men hun var blevet slæbt i retten fordi hun ikke oplyste den ny ejer om disse ting... Dumme moar

• #54   7. apr 2009 TASS . > Han siger da at en af de ting bilen er synet på er hans angel eyes?

• #55   7. apr 2009 TASS. > jeg tror det man hænger sig lidt i her er denne del:

"Handelen er dog omfattet af købelovens øvrige regler, hvis parterne <b>ikke</b> har indgået en anden aftale"

Og det at der er brugt en FDM slutseddel betyder at der faktisk er
    <i>indgået en anden aftale</i>

Ja, det kan blive noget være rod det her ;o)

• #56   7. apr 2009 TASS, du må give op på denne her, indtil retten har talt...

• #57   7. apr 2009 *300hk Mitsu til salg *

det er synd for moaar... hehe

• Mea C
    Mea C Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 78
    #58   7. apr 2009 Selvom handlen ikke er omfattet af forbrugerkøbsbestemmelserne, er handlen stadig omfattet af købelovens almindelige bestemmelser herunder reklamationsretten.

Og nej, et sagsanlæg skal ikke forelægges retten til godkendelse. Alle kan frit anlægge sager, såfremt disse ikke strider mod andre love og bestemmelser. Hvis man anlægger en tabersag, er man bare enten dum eller stædig eller begge dele.

• Mea C
    Mea C Tilmeldt:
    apr 2007

#60   7. apr 2009 TASS

Så lad os få ordlyden af bestemmelsen og en henvisning til det sted i bestemmelsen, hvor det står, at udstyr som ikke er godkendt ikke er en mangel?

Hvad er en ulovlighed og hvordan skal den behandles retligt så?

• #61   7. apr 2009 Nå ja, - inden salg: man skal nærlæse detajlforskrifter for køretøjer, smide kedeldragten på og undersøge bilen i hoved og røv og afgive en rapport om "ulovligt monteret udstyr" i bedste Applus-stil... Og er der noget som helst ulovligt, så må man sgu da få skiftet lortet ud med originale dele, ellers kommer køberen efter 1½ år og ruinerer dig sammen med sin advokat...

• #63   7. apr 2009 God pointe, Mea C...

• Mea C
    Mea C Tilmeldt:
    apr 2007

#66   7. apr 2009 TASS

Du har ikke styr på det, sorry. Du har rigtig travlt med at sige til andre, at de ikke har læst lektien, men du har altså heller ikke.

Der er intet ulovligt i angeleyes. Det er til gengæld ikke lovligt at køre på offentlig vej med lygter, der ikke er godkendt til bilen.

Der står heller intet i loven om, hvad der er en lovlig indpresning. Til gengæld skal dine fælge være i overensstemmelse med, hvad der er godkendt til bilen før denne lovligt må køre på offentlig vej.

Såfremt du sælger en bil med uoriginalt udstyr, er det en MANGEL, hvis du har oplyst, at bilen lovligt kan køre på offentlig vej og således ikke har monteret udstyr, som ikke er godkendt til bilen.

• Mea C
    Mea C Tilmeldt:
    apr 2007

#69   7. apr 2009 Jeg giver op. Det er bare en lille kæphest, jeg har, når man har brugt 5 år på universitetet for at kunne advokatfuldmægtig på sit CV, at man så skal se folk som åbentlyst ikke har styr på reglerne udtale sig som om de var Højesteretsdommere...

Henvis da til nogle bestemmelser, hvis du er så meget inde i det TASS?

• #70   7. apr 2009 okay er der nogen der virkelig tror på han har en chance for at vinde den sag (altså køber) ????
    for skal skal jeg da oz ha fat i min advokat og ha lavet noget guld på alle dem der har solgt mig bil med brede fælge-øjenskygger og pislygter...hahaha

• #72   7. apr 2009 mine angel eyes var da lovlige?..de var ce mærket? og kunne synes..

• Mea C
    Mea C Tilmeldt:
    apr 2007

#74   7. apr 2009 Du tager grundlæggende fejl. En mangel er ikke kun udstyr, der mangler.

En mangel er, når noget ikke svarer til det aftalte eller med rette forventelige hos køber.

Ergo er det en mangel, såfremt køber med rette må forvente eller det er aftalt, at alt udstyr monteret på bilen er lovligt.

Det eneste, der ifølge loven, kan berettiget til at kræve afslag i købesummen eller ophævelse af købet eller andre såkaldte misligholdelsesbeføjelser er MANGLER.

• #76   7. apr 2009 sælger har jo oz fået bilen synet med det hele mont. så kan han jo ikke oplyse køber om evt. fejl og mangler .når han er i den tro at bilen er lovlig når den er synet og godkendt af synshallen.

så kan han vel (hvis han ender i retten) lade sagen gå vider til den synshal hvor den har været synet dengang. altså for lang tid siden... og sige FØJ hvor er i slemme gi mig 1 mil.

Arrgg Arrggg mon dog!!!

• Mea C
    Mea C Tilmeldt:
    apr 2007

#77   7. apr 2009 TASS

Nej, jeg har på intet tidspunkt talt om kontrakten. Emnet er, om køber kan gøre et civilt krav gældende mod sælger for at få nogle penge tilbage fra købet af bilen.

For at afgøre dette må man blandt andet undersøge aftalegrundlaget.

• Mea C
    Mea C Tilmeldt:
    apr 2007

#79   7. apr 2009 TASS

Hvad handler tråden om?

Den handler om, hvorvidt han skal være bange for et sagsanlæg. Den handler altså om, om køretøjet er behæftet med mangler, som køber kan gøre gældende.

Hvad svarer du på?

Har det relevans?

• #82   7. apr 2009 Hvis der er lavet konstruktive ændringer har du vel også olyst det ved det syn du selv har stået for efter stylingen, da det jo skal oplyses der.
    Men derfor kan han ikke komme efter noget nu da det er for sent.

Men jeg undgår helst at skrive under på noget når jeg sælger en bil, men du har vel også fået rigeligt for sådan en plastic padding bil men lortelygter osv. og så dyre "brugte" biler handler jeg ikke med, men viser jo også at manden er idiot ved at købe sådan noget styled lort, det bliver bilen jo ikke bedre af så han har nok skudt sig selv i foden fra start af.....he he

• #83   7. apr 2009 så vidt jeg kan se tror jeg nærmere det er bad boy de har droppet den til syn med... fatter dog ikke at manden ikke smider nogle stålfælge på den og kører til syn igen så er dækkene da lige brede... og det med hjælmen kan han vel bare købe en gammel mat og grim en ved en hugger for et par hundrede k så er den hjemme... (ville jeg have gjort) kan sku ikke se det store problem for ham køberen... sikke da en hat...

• #84   7. apr 2009 Hans problem..!!

• #85   7. apr 2009 Han kan jo heller ikke bevise det er dig der har sat de ting på og selvom han kunne er bilen stadig købt som beset. Så, god fornøjelse fra mig til ham..!!

• #86   7. apr 2009 han er vel bare på røven og prøver alle muligheder, gode som dårlige. dette er da klart en af de mest elendige idéer, han prøver bare at true dig til at betale så du "slipper" for retten.. sikke et præmiefjols..

Kommentér på:
Kaldt i retten

Annonce