Hvem har skylden?? {{forumTopicSubject}}
Sidste år skulle jeg hente min mutter som bor på en stille og rolig hovedgade hvor man kun må køre 50 kmt. Som jeg har gjort en million gange før, blinkede jeg i god tid og standsede foran hendes indkørsel og starter så med at bakke ind i indkørslen, baglygterne var lige kommet over kantstenen da jeg hører skridende dæk og SMASK siger det så. En yngre kvinde havde plantet sin nylånte onkels mercedes i siden på min bil. Min mutter som jo stod og ventede på mig så at kvinden bremsede hele vejen forbi huset inden hun ramte mig. Det havde regnet den dag men det var ikke isglat, ergo har kvinden kørt alt for stærkt! Godt rød i hovedet stiger kvinden ud af bilen og siger at det var hendes skyld og hun nok skulle skrive en seddel på det! Min mutter indvitere hende indenfor hvor kvinden skrev følgende på et stykke papir "På grund af et kort øjebliks uopmærksomhed havde hun overset at jeg havde startet på at bakke ind i indkørslen og derfor havde hun ramt mig".! Det skrev hun under på.
Hvem har skylden??
dec 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 92
okt 2006
Følger: 53 Følgere: 161 Biler: 7 Emner: 205 Svar: 816
apr 2005
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 5 Emner: 278 Svar: 4.743
er der problemer med det da?
aug 2006
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 4 Emner: 150 Svar: 800
Vending, bakning og vognbaneskift m.v.
§ 18. Kørende skal før vending eller bakning sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller ulempe for andre. Vending skal ske forlæns til venstre, medmindre forholdene ikke tillader dette.
Men på den anden side kan hun også straffes efter færdselsloven:
§ 41. Et køretøjs hastighed skal til enhver tid være afpasset efter forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed. Den kørende skal herved tage vej-, vejr- og sigtforholdene, køretøjets tilstand og belæsning samt færdselsforholdene i øvrigt i betragtning. Hastigheden må aldrig blive større, end at føreren bevarer fuldt herredømme over køretøjet. Der skal kunne standses på den strækning af kørebanen foran køretøjet, som føreren har udsyn over, og foran enhver hindring, der kan påregnes. Ved nedblænding fra fjernlys (langt lys) til nærlys (kort lys) skal hastigheden før nedblændingen tilpasses de nye sigtforhold.
Stk. 2. Kørende skal holde en efter forholdene passende lav hastighed:
1) i tættere bebygget område,
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 1 Svar: 1
mar 2006
Følger: 12 Følgere: 9 Biler: 3 Emner: 164 Svar: 1.014
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 85 Svar: 818
dec 2007
Følger: 7 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 31 Svar: 6.665
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 79 Svar: 4.145
som thomas siger må man ikke være til gene for andre billister når man bakker
aug 2005
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 59 Svar: 1.789
men når hun os skriver under... du kan godt risikere der bliver slået halv skade.... da hun måske har været uopmærksom.. men du var igang med en manøvre......
hvis du vil UD af den.. så skal du sige.. at du holdt stille i sammenstødet.. dvs at du IKKE bakkede.. men var stoppet fordi du så hende i spejlet..
så er du ikke igang med en manøvre mere...
aug 2006
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 4 Emner: 150 Svar: 800
og selv om hun på selve tidspunktet har skrvet under på at det er hendes skyld, kan det ikke tages for gode vare at den holder i retten, det afgør politiet, og jeg er ret sikker på at de konkludere at det er din skyld i sidste ende.
jan 2008
Følger: 45 Følgere: 43 Biler: 5 Emner: 70 Svar: 1.495
aug 2005
så sort på hvidt... hun køre den rigtig vej... du bakker ind i hende.....
så ved mindre du siger at du holdt stille i gerningsøjeblikket... så er det din skyld...
okt 2005
Følger: 11 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 45 Svar: 308
aug 2005
så er det hende der skal både ha holdt afstand og holdt øje med trafik..
apr 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
Jeg har fået HELE skylden af fair forsikring og er ikke længere elitebilist som jeg ellers har været i mange år! Så nu har jeg skiftet forsikringsselskab og Fair forsikring har mistet en kunde! Normalt orientere jeg mig altid bagud og kan jeg ikke nå at bakke ind i indkørslen så kører jeg altid en runde rundt i kvarteret for at prøve igen! I dette tilfælde med mercedesen tjekkede jeg også i bakspejlet da jeg startede med at bakke var den 300-400 meter væk og jeg vurderede afstanden til at jeg sagtens kunne nå at bakke ind i indkørslen, hvis hun altså ikke kørte ALT for stærkt.. Jeg fik som sagt skylden og skulle alligevel ha ringet til policen så de kunne ha taget mål af hendes bremsespor. Men den unge kvinde havde kun haft kørekort i under et år og var rædselsslagen over at jeg skulle ringe til politiet for så havde hun jo nok mistet kortet, derfor undlod jeg at ringe dum som jeg var:-)
jul 2003
Følger: 61 Følgere: 54 Emner: 32 Svar: 1.484
feb 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 230
dec 2007
Følger: 7 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 31 Svar: 6.665
apr 2004
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 9 Emner: 73 Svar: 1.644
Et eksempel.. en bilist fortager en u-vending og bliver ramt af en der kører 90 km/t i en 50 km/t zone... Det er også her bilisten der foretager en u-vending der får skylden.. en jeg kender prøvede det, og det var ham der kørte for stærkt, hvilken han indrømmede til politiet.. Han slap uden straf da det ikke kunne bevises hvilken hastighed han kørte med, og det var modparten der ikke har orienteret sig ordenligt...
Så vær du glad for at politiet ikke kom, så havde du måske fået en betinget frakendelse af korte (normal procedure når der vigepligtsforseelser)
apr 2009
feb 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 230
apr 2004
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 9 Emner: 73 Svar: 1.644
Du kan evt. også be nogle der er ansat ved politiet eller forsikringen om at sende dig en privat besked
feb 2009
Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
feb 2009
apr 2009
Hygge
feb 2009
Hvis du vil undgå at have vigepligt når du skal ind i den, så undgå at bakke ;O)
Hvem har skylden??