1.950 visninger
|
Oprettet:
? om tanrem {{forumTopicSubject}}
KAN DET VÆRE RIGTIGT AT DEN SKAL SKIFTES IGEN...?
min kammerat har en vw t4 som fik skiftet tanrem 11månede sidste år, han har lige været på værksted med den idag og fik en regning på 3000,- for skift af tanrem...
jul 2007
Følger: 85 Følgere: 83 Biler: 7 Emner: 35 Svar: 761
jun 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 52 Svar: 213
jul 2007
okt 2003
Følger: 66 Følgere: 56 Biler: 5 Emner: 273 Svar: 13.996
den regning må de selv æde.
jul 2007
nov 2008
Følger: 49 Følgere: 49 Biler: 1 Emner: 177 Svar: 2.238
jun 2008
man da han fik regningen stod der osse det med tanremmen...
så alt i alt fik han en regning på 5000,-
Thomas H:
er du sikker på at han kan nægte at betale den tanrem...?
jun 2008
den gamle tanrem fejlede intet...
nov 2008
Følger: 49 Følgere: 49 Biler: 1 Emner: 177 Svar: 2.238
jun 2008
Jeg er hverkan mikaniker eller motor xpert.. det er derfor jeg spørg...
jun 2008
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.388
nov 2002
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 5 Svar: 792
jun 2006
Følger: 24 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 183 Svar: 1.190
At de så ikke bare skiftede vandpumpe der de skiftede tandrem første gang forstår jeg så ikke.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Der hvor den endelig hænger er ved den der skiftede tandremmen første gang som nogen skriver, ham burde der klages over for det er almen viden at man skifter pumpe og rem samtidig, og dette er ikke noget kunden bestemmer hvis det skal kunne gives garanti, på en vandpumpeudskiftning, da den seneste mekanikker ikke kan stå inde for hvor eller hvad andre har lavet tidligere, bla. er remmen for strem eller for løs, og er tingene købt de rette steder og ikke i lavprisvarehuse og deslige...
Hvad en hjemmemekker gør er en anden sag, for mange tager tit den letteste vej igennem.
dec 2003
Hvorfor skulle en tandrem kunne give sig? Hvad er ideen så i at spænde den en seem? Nej en tandrem kan ikke give/sætte sig. Den er lavet så remmen ALTID har samme længde. Hvis længden kan give sig til timeingen også ryge en tur! Og hvad med varme så? gummi bliver blødt og kan give efter i varme!? Kom nu med et bedre svar Selvfølgelig kan man genbruge en rem! Det ved ALLE rigtige uddannede mekanikkere som har fuglt med i timerne! Det er dog rigtigt at når man alligevel har den af er det den mindst udgift og derfor er det da værd at overveje om den skal skiftes hvis den nu er 2-3 år gammel og har gået 50-70.000 km.
Hvorfor skifte vandpumpe hver gang? Hvis remmen spændes op som den var før og sidde hvor den gjorde før så blive presset pumpen og lejet i pumpen ikke større ved ny tandrem. Der er en grund til man spænder med måler på og ikke bare spænder løst i hånden! Til gengæld vil jeg mene at den er spændt forkert ved sidste skift da den er blevet utæt så hurtigt.
Og herre gud! 3000 kr for tandrem og vandpumpe, kølervæske ect skift han har da vidst fået noget afslag i prisen.
dec 2003
dec 2003
Udviklingen? En tandrem er sjovt nok helt magen til dem man lavede for 10-15 år siden? At FDM har fået stor "magt" i dk og dermed mener at tandrem skal skiftes altid når man bare har dækeslet løsnet er sgu til at brække sig over. Jeg har nok skifet omkring 1000 tandremme på vidt forskellige biler og jeg har ikke fået en eneste bil tilbage. Jeg har nok genbrugt 4-500 remme i denne tid og kun skiftet vandpumpe på 1/5 af dem. Og nej ingen er kommet retur. Jeg arbejde p.t på et ISO 9002 godkendt værksted og vi genbruger skam også jævnligt remmene. Så længe man gør dette og informerer yder på tridon og goodyear samt psa og volvo/ford garanti så længe man følger de forskrevne regle. Og ja dette emne debateres meget...
aug 2008
jeg mener det handler mere om garanti, og som mekker der er ansat kan du jo være ligeglad med reklamationer eller lign...
Det er jo ikke sikkert at de remme du omtaler er blevet monteret før du fik bilen i hænderne, men det har du så ikke noget problem med eller hvad...?
dec 2003
Nu du er så klog kan du så sige mig hvornår en tandrem er for gammel?
Det sidste du skriver forstår jeg ikke? Det er ikke sikkert at remmen er monteret før jeg fik bilen i hænderne? Vi snakker biler der er 4-10 år gamle. Jeg er slet ikke med i din problemstilling. Og nej jeg har ikke noget problem med at gøre hvad der er blevet gjort de sidste 25 år og som altid har virket.
aug 2008
Hvem skal så dække følgeskaderne ???? det mangler du lige at fortælle, for det er da bestemt ikke kunden der skal betale for dårligt udført arbejde.
Der er utrolig mange grunde til at en rem kan knække, og normalt sendes der en konsulent ud der skal redegøre for hvordan skaden er sket....
Og hvis en anden har skiftet tandremmen og du ikke er i besidelse af kvittering af køb af tandremmen på pågældende rep. tidspunkt, og at DU som mester ikke kan garantere 100 % hvor remmen er købt og hvem der tidligere har monteret den så er der jo et dækningsansvar, for det er jo blandt andet derfor kunder oftest kører til et værksted og får remmen eller andet skiftet.
Har du ikke disse svar, og er der ikke et klistermærke som du siger "alle" sætter i et sted i motorum eller servicebog, har du ikke kvitteing eller andre ting hvor du 100 % kan garantere at det er blevet lavet ordentligt tidligere.
Men du arbejde måske et sted hvor de bare betaler uden at blinke hvis en rem skulle springe efter den er blevet genbrugt og lign, uden at det er jer der har monteret fra start...
Man kan da ikke være ligeglad overfor følgeskader eller lign. og lade kunden betale regningen for rep.
Og iøvrigt hvor kommer det fra at vi snakker biler der 4-10 år gamle hen i debatten lige pludselig....
Iøvrigt kan du ikke forstå problemstillingen ???
Garanti eller reklamation, på noget du ikke kan garantere 100% men det er ikke et problem der hvor du arbejder vælger jeg at tro når du ikke kan se problemstillingen....
Og til hvornår en tandrem er for gammel, er noget vrøvl at spørge om hvis du ved hvad du laver, det handler om hvad producenten anbefaler og ikke hvad du evt. mener om det.
dec 2003
Angående følgeskader så skriver samtlige producenter at de ikke dækker følgeskader. Med mindre tingene er skiftet autoriseret. Og som oftest dækker de ikke alligevel og eftersom kunden normalt mener værkstedet skal betale bliver man ofte uvenner i sådan en situation. Det ender dog i alle de tilælde jeg kan tælle med at kunden må betale fordi der af en eller anden grund mangler et stempel i deres servicehæfte eller fordi der har været for lidt olie på eller for meget olie på og så videre og så videre.
Til den med kunden som selv skiftede var det nu egentlig vores gamle værkfører han lånte vores værktøj til at sætte motoren på mærker så der er ingen problemer i det. Der var så heldigvis ikke sket mere end det.
Angående problemstilling med hvad andre har lavet så stoler jeg ikke på andre end mig selv. Jeg ved hvad jeg laver og kan stå inde for det. Vi kontakter altid kunden hvis det er nødvendigt at skifte mere end de ønsker. Og er det f.eks en vandpumpe på en bil der har kørt 20.000 km på en tandrem får kunden valget mellem at genbruge eller skifte. Kan hilse og sige vi normalt tager 900-4800 kr for et tandremskit alt efter hvilken motor det er til. Og nogle kunder vil ikke have remmen skiftet når de får af vide at den godt kan køre videre på den gamle rem. Vi skifter rigtig mange toppakninger og det er kun på ca halvdelen eller under vi skifter tandremmen fordi de kører 120.000 km intervaller eller 4 år og de som oftes er 1 år gamle eller der under.
aug 2008
Du bekræfter jo selv at man netop ikke kan garantere noget i dine kommentarer, og du kan aldrig vide hvordan kunden har kørt sin bil og hvilket kørselsmønster har har...?
Ang. Følgeskader, den udtalelse du der kommer med er ikke kundepleje da både kunden og jeg går på KOMPROMI og det er jo indlysende at det ej heller kan garanteres 100% og hvis det går galt kan man blive uvenner med kunden,,,, altså jeg skal leve af mine kunder og ikke kunder der bliver væk pga. kompromisser eller lign, jeg vil have en ren røv at trutte i og ikke andet...
Til den sidste med tandremmen bliver genbrugt efter kundens eget ønske eller at man undlader at skifte strammerhjul eller pumpe er også et kompromi man ikke kan garantere, og bagefter give kunden udgiften hvis det evt. skulle gå galt...
Tror nu også at kunderne er ligeglade med at betale lidt mere for at få det hele skiftet i samme arbejdsgang.
HVIS man oplyser at fabrikanten ikke kan garantere eller at pumpen kan blive utæt, eller et hjul kan hyle senere inden bilen skulle have skiftet remmen alligevel, men jeg har min mening om kundepleje og du har din og der er da godt at vi er så forskellige, tag bare et eksempel den anden dag hvor flere udtalte i tråd at man ikke behøver at skifte kobling og udrykkerleje samtidigt, og de påstor også at de var udlærte mekkere og jeg var desværre heller ikke der enig, da man er i gang og man bør oplyse kunden om risikoen for senere ekstra adskildelse pga. PT. opståede udgifter man gerne vil spare i denne omgang, men jeg mener at det er at skubbe grisen, og hvis det går sig en tur, bør man oplyse kunden det og samtidig opridse status, det forstår de fleste kunder, men hvis det går galt er det også værkstedets garanti og reklamation den hænger på, og oftest vil kunden kræve og "glemme" at det var det som man aftalt mundtligt for at spare en plovmand eller to og tre....
Det er det jeg prøver at forklare at jeg ikke gider gråzoner eller lign...
dec 2003
? om tanrem